Holdet 25g BkC 3 8 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Maria Frøhlich Rosager
Hold 2025 g BkC/3 8 (25g BkC 3 8)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Farver
Titel 2 Natur
Titel 3 Sociale bænke

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Farver

Undervisningsbeskrivelse: Farver

Formål og indhold:

Forløbet Farver har haft til formål at introducere eleverne til billedkunstfagets identitet og metode gennem arbejdet med TAP: teori, analyse og praksis. Eleverne har oprettet og arbejdet med både en fysisk- og digital portfolio. Det teoretiske fokus har været farvers funktion og betydning i kunstneriske udtryk, med afsæt i grundlæggende farveteori.

Litteratur:
• Jonas Wolter: Farver og lys i kunsten, s. 11–34
• Jonas Wolter: Analysemetoder, s. 267–279
• Lærerudarbejdet PowerPoint om farveteori

Teori – centrale begreber:
• Farveteori:
o akromatiske farver, primær-, sekundær- og tertiærfarver, komplementærfarver, farvekontraster, kvantitetskontrast, varm/kold-kontrast, rene og brækkede farver, farveklang og farveperspektiv
• Forskellen på figurative og non-figurative udtryk

Analyse:
• Kristian Hornsleth

Praktisk:
• Design og udvikling af portfoliomappe
• Udarbejdelse af Ittens farvecirkel


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Natur

Undervisningsbeskrivelse NATUR

I dette forløb har vi arbejdet med naturen som tematisk og æstetisk omdrejningspunkt. Eleverne har undersøgt, hvordan naturen kan fortolkes og iscenesættes gennem forskellige kunstneriske udtryksformer – både historisk og i samtidskunsten.
Forløbet har vekslet mellem teori, analyse og praktiske øvelser. Der har været særligt fokus på maleriet - og sekundært installationskunst som medie. Naturens farver og lys har spillet en central rolle i forløbet.

Dertil har vi arbejdet med formal- og betydningsanalysen som metode, og vi har arbejdet med centrale begreber som lys/ skygge, kontur/linjer og  farver.

Litteratur:
- Jonas Wolter ”Indtryk og udtryk – impressionisme og ekspressionisme” s. 158-161
- Jonas Wolter: ”Analysemetoder” s. 267-279
- Læreudarbejdet Power Point om lys og skygge teori + One line: kontur og linjer

Teori:
- One – line, kontur
- Højlys, egenskygge- og slagskygge, naturligt- og kunstigt lys, guddommeligt lys, fravær af lyskilde, clair obscur
- Impressionisternes brug af lys og skygge

Analyse:
- Allan Otte, Ophold, 2013
- Katharina Grosse The Garden - End of Times, Beginning of Times, 2017

Praksis:
- One- line
- Skraveringsøvelse skygge/lys
- Art attack af Claude Monets åkander
- Fotoøvelse: fang skyggerne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Sociale bænke

Forløb: Sociale bænke

I dette forløb har eleverne arbejdet med forholdet mellem arkitektur og funktion i det offentlige rum. Med afsæt i brutalismen som arkitektonisk stilart - og Slagelse Gymnasium som konkret case - har eleverne analyseret skolens arkitektur og forholdt sig til bygningens æstetik og funktion.

Med inspiration fra Jeppe Heins interaktive og legende "Social Benches" har elevernes dertil designet deres egne sociale bænke til skolens udearealer.

Litteratur:
• Lærerudarbejdet Power Point om sociale bænke og brutalismen
• ”Hvad er brutalisme?”  Kunstnerskolen.dk

Analyse
• Analyse af Slagelse Gymnasiums arkitektur i forhold til brutalismens karakteristika
• Analyse af Jeppe Heins ”Social Benches”

Praktisk
• Design af sociale bænke til skolens udeområde skitser + prototype  
• Fotoøvelse: ”Fang brutalismen” - billeddokumentation af brutalistiske træk i skolens arkitektur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer