Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
|
Lærer(e)
|
Trine Bie-Olsen
|
|
Hold
|
2025 g BkC/1 5 10 T (25g BkC 1 5 10 T)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Farver
Formål og indhold:
Forløbet Farver har haft til formål at introducere eleverne til billedkunstfagets identitet og metode gennem arbejdet med TAP: teori, analyse og praksis. Eleverne har oprettet og arbejdet med både en fysisk- og digital portfolio. Det teoretiske fokus har været farvers funktion og betydning i kunstneriske udtryk, med afsæt i grundlæggende farveteori.
Litteratur:
• Jonas Wolter: Farver og lys i kunsten, s. 11–34
• Jonas Wolter: Analysemetoder, s. 267–279
• Lærerudarbejdet PowerPoint om farveteori
Teori – centrale begreber:
• Farveteori:
o akromatiske farver, primær-, sekundær- og tertiærfarver, komplementærfarver, farvekontraster, kvantitetskontrast, varm/kold-kontrast, rene og brækkede farver, farveklang og farveperspektiv
• Forskellen på figurative og non-figurative udtryk
Analyse:
• Vilhelm Hammershøi
Praktisk:
• Design og udvikling af portfoliomappe
• Udarbejdelse af Ittens farvecirkel
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76215937346",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76215937346",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76215937346"
}