Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
|
Lærer(e)
|
Thomas Nilsson
|
|
Hold
|
2025 g DrC/1 (25g DrC 1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Intro
Velkommen til jeres Dramatik studieplan.
Vi åbner op med en kort intro til faget. Vi vil arbejde på gulvet med mindre inkluderende dramalege og improvisationer. I skal lære hinanden og mig at kende, og jeg skal lære jer bedre at kende.
Vi skal blive trygge ved at være i Dramatiklaboratoriet. I skal blive trygge overfor hinanden, og overfor mig. Ingen tryghed, ingen dramatik.
I bliver præsenteret for portfolioen.
I forløbene hen over året stilaseres der, dvs. at det vi lærer i første forløb er fundamentet til det videre arbejde, derpå bygges der ovenpå. Læs: Hæng i fra starten.
I kommer til at arbejde med en vifte af spændingsskabende virkemidler samt, hvad en sekvens er, og hvordan den kan bruges.
Teori:
Spændingsskabende virkemidler: Tempo, pause, rytme, status mm.
Faglige mål:
- skabe og forstå konkrete sceniske udtryk
̶ analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber
̶ reflektere over den skabende proces og produktet
Kernestof:
̶ grundlæggende begreber, teknikker og metoder, der knytter sig til arbejdet med fysiske udtryk, dialoger, improvisation og rollespil.
Der er ikke litteratur tilknyttet introforløbet.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76215937348",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76215937348",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76215937348"
}