Holdet g1 Nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Jan Schmidt Nielsen, Peter Alexander Sørensen, Rasmus Peter Larsen
Hold 2025 Nv/g1 (g1 Nv-bi, g1 Nv-fy, g1 Nv-ke)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Solens lys
Titel 2 NV Kemi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Solens lys

I jeres NV-forløb indgik biologi, fysik og kemi. I har arbejdet med temaet "Solens lys" belyst med følgende indhold i de tre fag:

BIOLOGI
Opdelt tematisk i de gode, de varme og de farlige stråler. De gode stråler beskriver hvordan solen bidrager med energi i fotosyntesen, de varme stråler omhandler vækstfaktorer og cellebiologi, og de farlige stråler beskæftiger sig med DNA, proteinsyntese og mutationer som følge af stråling

Materialer:
Biologi til tiden af Lone Als Egerbog et. al., 2. udgave, Nucleus 2010
s. 14-15 om celletyper
s. 122-123 om plantecellen
s.150-151 om DNA
s. 162 om Mutationer

I alt ca. 10 sider

Øvelser:
Fotosyntese og lysintensitet
Gær og vækstfaktorer
Vandrensning med UV-lys

FYSIK:
Eleven
- kan redegøre for bølger, bølgelængde, det elektromagnetiske spektrum, farver, UV-, synligt - og infrarødt lys.
- kan forklare om objekters farve
- har kendskab til varmestråling.
- diskutere hvorfor UV-lys er farligt.
- har kendskab til lysets brydning i materialer og regnebuen
- kan redegøre for hvorfor vi har årstider
- har kendskab til jordens afstand til solens betydning for årstiderne.
- har kendskab til hvordan sollysets intensitet afhænger af afstand.

Materialer
Note af Brit Ringsmose: Solens lys i NV s. 1-4, s. 8-24, s.29-30

Øvelser
UV-perler
Farveblanding
Lys og Afstand
Lysets brydning

KEMI:
I kemi har vi arbejdet med blandbarhed af stoffer, specifikt polære og upolære væsker. Dette blev illustreret ved et demoforsøg og efterfølgende teoretisk med hydrofile og hydrofobe grupper.
Eksperimentelt har eleverne lavet deres egen creme, som efterfølgende er blevet til solcreme, som er blevet testet. Solcreme blev dannet ved at tilføje et solfilter - et tilsætningsstof - så der er også arbejdet med tilsætningsstoffer og deres indflydelse.

Øvelser:
- DEMO: Blandbarhed af væsker
- Fremstilling af creme
- Test af solcreme
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
UV-perler 12-08-2025
Farveblandning 19-08-2025
Lys og afstand 02-09-2025
Fremstilling af creme 22-09-2025
Rapport NV-fys 03-10-2025
Rapport fotosynteseforsøg 03-10-2025
Rapport: Test af solcreme 08-10-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 NV Kemi

I kemi har vi arbejdet med blandbarhed af stoffer, specifikt polære og upolære væsker. Dette blev illustreret ved et demoforsøg og efterfølgende teoretisk med hydrofile og hydrofobe grupper.
Eksperimentelt har eleverne lavet deres egen creme, som efterfølgende er blevet til solcreme, som er blevet testet. Solcreme blev dannet ved at tilføje et solfilter - et tilsætningsstof - så der er også arbejdet med tilsætningsstoffer og deres indflydelse.

Øvelser:
- DEMO: Blandbarhed af væsker
- Fremstilling af creme
- Test af solcreme
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fremstilling af creme 22-09-2025
Rapport: Test af solcreme 08-10-2025
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning