Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Jan Schmidt Nielsen, Peter Alexander Sørensen, Rasmus Peter Larsen
|
|
Hold
|
2025 Nv/g1 (g1 Nv-bi, g1 Nv-fy, g1 Nv-ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Solens lys
I jeres NV-forløb indgik biologi, fysik og kemi. I har arbejdet med temaet "Solens lys" belyst med følgende indhold i de tre fag:
BIOLOGI
Opdelt tematisk i de gode, de varme og de farlige stråler. De gode stråler beskriver hvordan solen bidrager med energi i fotosyntesen, de varme stråler omhandler vækstfaktorer og cellebiologi, og de farlige stråler beskæftiger sig med DNA, proteinsyntese og mutationer som følge af stråling
Materialer:
Biologi til tiden af Lone Als Egerbog et. al., 2. udgave, Nucleus 2010
s. 14-15 om celletyper
s. 122-123 om plantecellen
s.150-151 om DNA
s. 162 om Mutationer
I alt ca. 10 sider
Øvelser:
Fotosyntese og lysintensitet
Gær og vækstfaktorer
Vandrensning med UV-lys
FYSIK:
Eleven
- kan redegøre for bølger, bølgelængde, det elektromagnetiske spektrum, farver, UV-, synligt - og infrarødt lys.
- kan forklare om objekters farve
- har kendskab til varmestråling.
- diskutere hvorfor UV-lys er farligt.
- har kendskab til lysets brydning i materialer og regnebuen
- kan redegøre for hvorfor vi har årstider
- har kendskab til jordens afstand til solens betydning for årstiderne.
- har kendskab til hvordan sollysets intensitet afhænger af afstand.
Materialer
Note af Brit Ringsmose: Solens lys i NV s. 1-4, s. 8-24, s.29-30
Øvelser
UV-perler
Farveblanding
Lys og Afstand
Lysets brydning
KEMI:
I kemi har vi arbejdet med blandbarhed af stoffer, specifikt polære og upolære væsker. Dette blev illustreret ved et demoforsøg og efterfølgende teoretisk med hydrofile og hydrofobe grupper.
Eksperimentelt har eleverne lavet deres egen creme, som efterfølgende er blevet til solcreme, som er blevet testet. Solcreme blev dannet ved at tilføje et solfilter - et tilsætningsstof - så der er også arbejdet med tilsætningsstoffer og deres indflydelse.
Øvelser:
- DEMO: Blandbarhed af væsker
- Fremstilling af creme
- Test af solcreme
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
UV-perler
|
12-08-2025
|
|
Farveblandning
|
19-08-2025
|
|
Lys og afstand
|
02-09-2025
|
|
Fremstilling af creme
|
22-09-2025
|
|
Rapport NV-fys
|
03-10-2025
|
|
Rapport fotosynteseforsøg
|
03-10-2025
|
|
Rapport: Test af solcreme
|
08-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
40 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
NV Kemi
I kemi har vi arbejdet med blandbarhed af stoffer, specifikt polære og upolære væsker. Dette blev illustreret ved et demoforsøg og efterfølgende teoretisk med hydrofile og hydrofobe grupper.
Eksperimentelt har eleverne lavet deres egen creme, som efterfølgende er blevet til solcreme, som er blevet testet. Solcreme blev dannet ved at tilføje et solfilter - et tilsætningsstof - så der er også arbejdet med tilsætningsstoffer og deres indflydelse.
Øvelser:
- DEMO: Blandbarhed af væsker
- Fremstilling af creme
- Test af solcreme
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Fremstilling af creme
|
22-09-2025
|
|
Rapport: Test af solcreme
|
08-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76215937369",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76215937369",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76215937369"
}