X - Slagelse Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Slagelse Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet g2 Nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau
Nat. grundf. -
Lærer(e)
Brit Ringsmose, Christina Lissette Nielsen, Jan Schmidt Nielsen
Hold
2025 Nv/g2 (
g2 Nv-bi
,
g2 Nv-fy
,
g2 Nv-ke
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Solens lys
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Solens lys
I jeres NV-forløb indgik Fysik, Kemi og Biologi. I har arbejdet med følgende:
BIOLOGI
Opdelt tematisk i de gode, de varme og de farlige stråler. De gode stråler beskriver hvordan solen bidrager med energi i fotosyntesen, de varme stråler omhandler vækstfaktorer og cellebiologi, og de farlige stråler beskæftiger sig med DNA, proteinsyntese og mutationer som følge af stråling
Materialer:
Biologi til tiden af Lone Als Egerbog et. al., 2. udgave, Nucleus 2010
s. 14-15 om celletyper
s. 122-123 om plantecellen
s.150-151 om DNA
s. 162 om Mutationer
I alt ca. 10 sider
Øvelser:
Fotosyntese og lysintensitet
Gær og vækstfaktorer
Vandrensning med UV-lys
KEMI
Indhold:
Introduktionen til faget kemi. Atomet og periodesystemet. Småforsøg med natron, bagepulver og husholdningseddike. Lidt om naturvidenskabelig metode.
Sikkerhed og laboratorieadfærd.
Tema om stoffers blandbarhed med formålet at kunne nå frem til at fremstille solcreme (Molekylers opbygning, molekylmodeller, polære/upolære stoffer, emulgatorer, rapportskrivning, arbejde med opgaver og artikler)
Materialer:
Aurum1, s. 34-37, 126-127
Kend Kemien 1, 1. udg., s. 24
Artikel: "Du bør bruge solcreme, men nogle cremer er
mere sikre end andre". Aktuel Naturvidenskab 4. juni 2018
Artikel: Creme og lotion (Miljøstyrelsen)
Diverse arbejdsark
Eksperimentelt:
1. Forsøg med blandbarhed (demo)
2. Fremstilling af creme (rapport)
3. Femstilling af solcreme og testning af denne (journal)
FYSIK
Eleven skal kunne:
- redegøre for den naturvidenskabelige metode, herunder forskellen på et kvantitativt og et kvalitativt forsøg.
- lave databehandling med bl.a. lineær regression.
- redegøre for dag, nat og årstider, Solens bevægelse på himlen og betydningen af afstanden til Solen.
- redegøre for bølger, herunder begreberne bølgelængde, amplitude og hastighed.
- redegøre for hvad solens lys består af dvs. UV-, synligt - og infrarødt lys.
- redegøre for begreberne spejling og brydning.
- forklare hvordan farver og regnbuen opstår.
- forklare begrebet energi og kunne diskuterer hvorfor UV-lys er farligt samt perspektivere til hvordan man kan beskytte sig mod UV-lys.
Øvelser:
- Forsøg med UV-perler (Journal)
- Farveblanding med lys (Journal)
- Farvernes bølgelængde (Journal)
- Øvelse Lys og afstand (Rapport)
- Lysets brydning (Rapport)
Materialer:
Noten "Solens lys NV" af Brit Ringsmose.
Note "Øjet og farvesynet. En verden af fysik C"
Indhold
Kernestof:
Præsentation af faget?
Det periodiske system.docx
g2 faste pladser og grupper - aug. 2025.docx
Forsøg med UV perler.docx
Velkommen til NV-fysik. I dag præsenterer jeg faget NV og vi laver en lille øvelse med UV perler. I har ingen lektie.
NV kompendium.docx
Vi skal arbejde med grundstoffer, og en hypoteseøvelse om blandbarhed.
Aurum, side 18, Praxis
Hypoteseøvelse:
I dette modul skal vi arbejde med polaritet, og laboratoriesikkerhed.
4. Laboratorieadfærd.pdf
Øvelse Lys og afstand.docx
I dag skal vi se på Solens bevægelse på himlen. Læs side 1-3 i noten "Solens lys". I har fået den i papirform, men den er også vedhæftet herunder.
Solens lys NV 2025.pdf
I dag skal vi se på hvorfor vi ikke kan se al solens lys. I får også tid til at arbejde videre med rapporten over øvelsen "Lys og afstand" fra sidst. Læs side10-12i noten "Solens lys".
Vi skal arbejde videre med polaritet, så I skal huske jeres arbejdsark fra sidste modul.
5. Fremstilling af creme.docx
Lab.-udstyr.docx
Farvernes bølgelængde.docx
I dag skal vi arbejde med bølger og bestemme bølgelængden af forskellige farver lys. Læs side 4-7 i noten "Solens lys", men spring opgaverne over - dem laver vi i timen. HUSK at tage papirudgaven af noten med til timen.
Afsnit
I dag ene halvdel af klassen laver creme, og anden halvdel arbejder med opgaver.
Aurum Praxis side 122-141.docx
Kend Kemien side 24 (emulgator).pdf
image.png
Vi arbejder videre med bølger og ser på begreberne frakvens, svingningstid og hastighed. Læs side 8-9 øverst i noten "Solens lys", men spring opgaverne over.
Farveblanding med lys.docx
Øjet og farvesynet, En verden af fysik C.docx
I dag skal vi arbejde med hvordan farver opstår og vi skal lave en lille øvelse med farveblanding. Læs side 13 i noten "Solens lys".
resultater fotosyntese
I dag byttes der, og den halvdel laver øvelse, og første halvdel arbejder med Aurum-teksten.
I dag skal vi se på hvordan regnbuen opstår. Læs side 14-18 i noten "Solens lys".
I dette modul skal vi samle op på jeres øvelser, og få skrevet en rapport, som I kan bruge til jeres NV-prøve.
I gang med Kemi - Emulgatorer.docx
Hvad skal der med i en aflevering?
Hvad skal du kunne når du er færdig med en øvelse.docx
Adgangskortet | UddannelsesGuiden
Vi skal i dag arbejde med opgave 15, så vi er klar til at lave øvelse i næste uge. Hvis vi når det skal vi også lige snakke om de naturvidenskabelige studieretninger. Ingen lektie.
Mikro vækst og vækstfaktorer C.pptx
Lysets brydning.docx
Arbejdsark om UV-stråling - med artikel.docx
I dag skal halvdelen lave øvelse: Lysets brydning. Den anden halvdel skal lave arbejdsarket: Arbejdsark om UV-stråling.
8. Test af solcreme.docx
Du bør bruge solcreme, men nogle cremer er mere sikre end andre _ Videnskab.dk (3).pdf
Den ene halvdel af klassen laver solcremetesten, og den anden halvdel læser om solcreme. Efter ca. 30 min bytter, og den anden halvdel laver solcremetest.
Spørgsmål til Solcremeteksten:
Rapportskrivning
Resultater Gæringsforsøg
I dag skal vi se på solens energi og I får lidt tid til at arbejde med rapporten om lysets brydning. Læs side 25-27 i noten "Solens lys".
Skriveportalen - Den videnskabelige basismodel
Hvis der er spørgsmål til creme-afleveringen er det nu de kan stilles.
VI skal arbejde med hypotesetest: Hvad sker der når man kommer rosiner i vand, og hvad sker der når man rosiner i danskvand?
I dette modul skal I arbejde med jeres oplæg til prøven.
Vi skal snakke om eksamen og metoder, og danne os et overblik over hvad vi har lavet i NV-fysik.
Sidste NV-fysik modul. Eksamensforberedelse.
Spørgetime- Her kan I spørge om alt i forhold til jeres kommende NV-prøve.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 39
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76215937370", "T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76215937370", "H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76215937370" }