Holdet g2 Nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Brit Ringsmose, Christina Lissette Nielsen, Jan Schmidt Nielsen
Hold 2025 Nv/g2 (g2 Nv-bi, g2 Nv-fy, g2 Nv-ke)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Solens lys

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Solens lys

I jeres NV-forløb indgik Fysik, Kemi og Biologi. I har arbejdet med følgende:

BIOLOGI
Opdelt tematisk i de gode, de varme og de farlige stråler. De gode stråler beskriver hvordan solen bidrager med energi i fotosyntesen, de varme stråler omhandler vækstfaktorer og cellebiologi, og de farlige stråler beskæftiger sig med DNA, proteinsyntese og mutationer som følge af stråling

Materialer:
Biologi til tiden af Lone Als Egerbog et. al., 2. udgave, Nucleus 2010
s. 14-15 om celletyper
s. 122-123 om plantecellen
s.150-151 om DNA
s. 162 om Mutationer

I alt ca. 10 sider

Øvelser:
Fotosyntese og lysintensitet
Gær og vækstfaktorer
Vandrensning med UV-lys

KEMI
Indhold:
Introduktionen til faget kemi. Atomet og periodesystemet. Småforsøg med natron, bagepulver og husholdningseddike. Lidt om naturvidenskabelig metode.
Sikkerhed og laboratorieadfærd.
Tema om stoffers blandbarhed  med formålet at kunne nå frem til at fremstille solcreme (Molekylers opbygning, molekylmodeller, polære/upolære stoffer, emulgatorer, rapportskrivning, arbejde med opgaver og artikler)
Materialer:
Aurum1, s. 34-37, 126-127
Kend Kemien 1, 1. udg., s. 24
Artikel: "Du bør bruge solcreme, men nogle cremer er
mere sikre end andre". Aktuel Naturvidenskab 4. juni 2018
Artikel: Creme og lotion (Miljøstyrelsen)
Diverse arbejdsark
Eksperimentelt:
1. Forsøg med blandbarhed (demo)
2. Fremstilling af creme (rapport)
3. Femstilling af solcreme og testning af denne (journal)

FYSIK
Eleven skal kunne:
- redegøre for den naturvidenskabelige metode, herunder forskellen på et kvantitativt og et kvalitativt forsøg.
- lave databehandling med bl.a. lineær regression.
- redegøre for dag, nat og årstider, Solens bevægelse på himlen og betydningen af afstanden til Solen.
- redegøre for bølger, herunder begreberne bølgelængde, amplitude og hastighed.
- redegøre for hvad solens lys består af dvs. UV-, synligt - og infrarødt lys.
- redegøre for begreberne spejling og brydning.
- forklare hvordan farver og regnbuen opstår.
- forklare begrebet energi og kunne diskuterer hvorfor UV-lys er farligt samt perspektivere til hvordan man kan beskytte sig mod UV-lys.

Øvelser:
- Forsøg med UV-perler (Journal)
- Farveblanding med lys (Journal)
- Farvernes bølgelængde (Journal)
- Øvelse Lys og afstand (Rapport)
- Lysets brydning (Rapport)

Materialer:
Noten "Solens lys NV" af Brit Ringsmose.
Note "Øjet og farvesynet. En verden af fysik C"

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer