Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Brit Ringsmose, Frank Jacobsen, Jesper Bæk
|
|
Hold
|
2025 Nv/g3 (g3 Nv-bi, g3 Nv-fy, g3 Nv-ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Solens lys
I jeres NV forløb indgik fagene Fysik, Biologi og Kemi. Herunder kan I læse hvad I har arbejdet med i de tre fag.
FYSIK
Eleven skal kunne:
- redegøre for den naturvidenskabelige metode, herunder forskellen på et kvantitativt og et kvalitativt forsøg.
- lave databehandling med bl.a. lineær regression.
- redegøre for dag, nat og årstider, Solens bevægelse på himlen og betydningen af afstanden til Solen.
- redegøre for bølger, herunder begreberne bølgelængde, amplitude og hastighed.
- redegøre for hvad solens lys består af dvs. UV-, synligt - og infrarødt lys.
- redegøre for begreberne spejling og brydning.
- forklare hvordan farver og regnbuen opstår.
- forklare begrebet energi og kunne diskuterer hvorfor UV-lys er farligt samt perspektivere til hvordan man kan beskytte sig mod UV-lys.
Øvelser:
- Forsøg med UV-perler (Journal)
- Farveblanding med lys (Journal)
- Farvernes bølgelængde (Journal)
- Øvelse Lys og afstand (Rapport)
- Lysets brydning (Rapport)
Materialer:
Noten "Solens lys NV" af Brit Ringsmose.
Note "Øjet og farvesynet. En verden af fysik C"
BIOLOGI
Du vil herunder kunne se hvilke krav der stilles i biologidelen af NV-eksamen. Din opgave er at gennemgå de tre forsøg efter nedenstående vejledning og tjekke om du har den viden der forventes og sikre dig at du har styr på det materiale og litteratur/pensum du skal bruge for at kunne forberede dig til eksamen.
Fotosyntese-forsøget
Du forventes at besidde teoretisk viden om lys og fotosyntese så du:
1. Ud fra det elektromagnetiske spektrum kan udpege hvilket lysområde der anvendes i planternes fotosyntese.
2. Kan beskrive en plantecelle (celletype, opbygning)
3. Kan skrive fotosynteseligningen på afstemt formelform og forklare processen, herunder hvor i planten den foregår.
4. Kan fortælle om hvorfor planten foretager fotosyntese – hvad anvendes produktet af fotosyntesen til (se figur 170 side 13 i kompendiet)?
Om fotosynteseforsøget forventes du at kunne:
1. Redegøre for formålet med forsøget
2. Beskrive forsøgets fremgangsmåde
3. Præsentere graf med bearbejdede data fra forsøget
4. Analysere og diskutere graf, herunder komme ind på fejlkilder og usikkerhed
5. Konkludere på forsøget
Metodeovervejelser du forventes at kunne inddrage:
1. Forklaring af hvordan fotosynteseforsøget er et ”en-faktorforsøg” og anvendelse af begreberne ”uafhængig variabel”, ”afhængig variabel”, ”konstante variable” i forbindelse med forsøgets design.
2. Diskussion af begrebet ”reproducerbarhed” i forbindelse med forsøget.
Gæringsforsøget
Du forventes at besidde teoretisk viden om varmestråling og gærceller så du:
1. Ud fra det elektromagnetiske spektrum kan udpege hvilket lysområde der anvendes i forsøget med gærceller.
2. Kan beskrive en gærcelle (celletype, opbygning)
3. Kan skrive respirationsligningen og gæringsprocessen på afstemt formelform (figur 200 side 20 i kompendium) og forklare processerne, herunder fordele og ulemper ved de to processer?
4. Kan redegøre for faserne i den mikrobielle vækstkurve
Om gæringsforsøget forventes du at kunne:
1. Redegøre for formålet med forsøget
2. Beskrive forsøgets fremgangsmåde
3. Præsentere graf med bearbejdede data fra forsøget
4. Analysere og diskutere graf, herunder komme ind på fejlkilder og usikkerhed
5. Konkludere på forsøget
Metodeovervejelser du forventes at kunne inddrage:
1. Forklaring af hvordan gæringsforsøget er et ”en-faktorforsøg” og anvendelse af begreberne ”uafhængig variabel”, ”afhængig variabel”, ”konstante variable” i forbindelse med forsøgets design.
2. ”Variabel kontrol” er et vigtigt begreb i gæringsforsøget.
3. UV-forsøget
Du forventes at besidde teoretisk viden om uv-stråling og bakterier så du:
1. Ud fra det elektromagnetiske spektrum kan udpege hvilket lysområde der anvendes i forsøget med UV-bestråling af bakterier.
2. Kan beskrive en bakteriecelle (celletype, opbygning)
3. Kan beskrive DNA’s opbygning og redegøre for den genetiske kode og mutationer.
4. Kan fortælle om hvordan UV-stråling kan medføre mutationer og hvilke konsekvenser disse har for bakterierne?
Om UV-forsøget forventes du at kunne:
1. Redegøre for formålet med forsøget
2. Beskrive forsøgets fremgangsmåde
3. Præsentere diagram med bearbejdede data fra forsøget
4. Analysere og diskutere diagram, herunder komme ind på fejlkilder og usikkerhed
5. Konkludere på forsøget
Metodeovervejelser du forventes at kunne inddrage:
1. Forklaring af hvordan UV-forsøget er et ”en-faktorforsøg” og anvendelse af begreberne ”uafhængig variabel” og ”afhængig variabel” i forbindelse med forsøgets design.
2. Begreberne ”kontrolforsøg” og ”blindforsøg” er vigtige i dette forsøg
Materialer: NV-kompendiet samt diverse figurer (delt på one-drive)
KEMI
Indhold:
Introduktionen til faget kemi. Atomet og periodesystemet. Småforsøg med polaritet. Lidt om den naturvidenskabelig metode, forklaret med udgangspunkt i blandbarhedsforsøget.
Sikkerhed og laboratorieadfærd.
Tema om stoffers blandbarhed med formålet at kunne nå frem til at fremstille solcreme (polære/upolære stoffer, emulgatorer, rapportskrivning, arbejde med opgaver.)
Materialer:
I gang med kemi (pdf-fil).
Diverse arbejdsark
Eksperimentelt:
1. Forsøg med blandbarhed (demo)
2. Fremstilling af solcreme (rapport)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Forsøg med UV perler.docx
-
Velkommen til NV. I dag præsenterer jeg faget NV og vi laver en lille øvelse med UV perler. I har ingen lektie.
-
Øvelse Lys og afstand.docx
-
I dag skal vi se på Solens bevægelse på himlen og vi laver en øvelse "Lys og afstand". Læs side 1-3 i noten "Solens lys". I har fået den i papirform, men den er også vedhæftet herunder.
-
Solens lys NV 2025.pdf
-
Regler for god laboratorieadfærd.docx
-
I gang med Kemi (1); sider: 13-16, 18-22, 30-37
Nucleus, I gang med Kemi (1).
Lone Als Egebo.
-
I gang med kemien 1.pdf
-
I dag skal vi se på hvorfor vi ikke kan se al solens lys. I får også tid til at arbejde videre med rapporten over øvelsen "Lys og afstand" fra sidst. Læs side10-12i noten "Solens lys".
-
Side 12-13 i kompendium
-
I gang med kemien 1 (2).pdf
-
Farvernes bølgelængde.docx
-
I dag skal vi arbejde med bølger og bestemme bølgelængden af forskellige farver lys. Læs side 4-7 i noten "Solens lys", men spring opgaverne over - dem laver vi i timen. HUSK at tage papirudgaven af noten med til timen.
-
Side 16-18 i kompendiet (forsøg med fotosyntese)
-
Afstemning af kemiske ligninger
-
01 Øvelse Blandbarhed.docx
-
Vi arbejder videre med bølger og ser på begreberne frakvens, svingningstid og hastighed. Læs side 8-9 øverst i noten "Solens lys", men spring opgaverne over.
-
01 Øvelse 3 Hvilke stoffer kan blandes.docx
-
Naturvidenskabelig Basismodellen med forklaring (blandbarhed).docx
-
Farveblanding med lys.docx
-
Øjet og farvesynet, En verden af fysik C.docx
-
I dag skal vi arbejde med hvordan farver opstår og vi skal lave en lille øvelse med farveblanding. Læs side 13 i noten "Solens lys".
-
I dag skal vi se på hvordan regnbuen opstår. Læs side 14-18 i noten "Solens lys".
-
I dag skal vi regne en opgave så vi er klar til at lave den sidste fysikøvelse. Vi skal også snakke lidt om studieretninger med naturvidenskab og metoder. Ingen lektie.
-
lynvejledning gæringsforsøg.docx
-
Lysets brydning.docx
-
Arbejdsark om UV-stråling - med artikel.docx
-
I dag skal halvdelen lave øvelse: Lysets brydning. Den anden halvdel skal lave arbejdsarket: Arbejdsark om UV-stråling.
-
04 Øvelse 1 Fremstilling af creme.docx
-
02 Arbejdsopgaver simple ioner (c) 16-19.docx
-
02 Fremstilling af Solcreme.docx
-
I dag skal vi se på solens energi og I får lidt tid til at arbejde med rapporten om lysets brydning. Læs side 25-27 i noten "Solens lys".
-
I gang med kemien 2.pdf
-
I gang med kemi 2; sider: 62-74
Nucleus, I gang med Kemi . Lone Als Egebo.
kap 2. Lidt noter omkring polaritet.
-
OPGAVE: Skriv i grupper en side om; 1) Hvorfor er vand så polært, 2) Hvorfor kan olie og olie ikke blandes? 3) Hvorfor er det alligevel muligt at fremstille en creme?
-
Vejledning UV lys.docx
-
Vi skal snakke om eksamen og metoder, og danne os et overblik over hvad vi har lavet i NV-fysik.
-
De tre NV biologiforsøg.docx
-
Sidste NV-fysik modul. Eksamensforberedelse.
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Fysikrapport: Lys og afstand
|
20-08-2025
|
|
Lys og fotosyntese
|
03-09-2025
|
|
01 Øvelse om blandbarhed
|
14-09-2025
|
|
Solens varme stråler og gærvækst
|
24-09-2025
|
|
02 Fremstilling af solcreme
|
30-09-2025
|
|
Fysikrapport: Lysets brydning
|
01-10-2025
|
|
UV lys og bakterievækst
|
08-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
40 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76215937371",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76215937371",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76215937371"
}