Holdet g3 Nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Brit Ringsmose, Frank Jacobsen, Jesper Bæk
Hold 2025 Nv/g3 (g3 Nv-bi, g3 Nv-fy, g3 Nv-ke)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Solens lys

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Solens lys

I jeres NV forløb indgik fagene Fysik, Biologi og Kemi. Herunder kan I læse hvad I har arbejdet med i de tre fag.

FYSIK
Eleven skal kunne:
- redegøre for den naturvidenskabelige metode, herunder forskellen på et kvantitativt og et kvalitativt forsøg.
- lave databehandling med bl.a. lineær regression.
- redegøre for dag, nat og årstider, Solens bevægelse på himlen og betydningen af afstanden til Solen.
- redegøre for bølger, herunder begreberne bølgelængde, amplitude og hastighed.
- redegøre for hvad solens lys består af dvs. UV-, synligt - og infrarødt lys.
- redegøre for begreberne spejling og brydning.
- forklare hvordan farver og regnbuen opstår.
- forklare begrebet energi og kunne diskuterer hvorfor UV-lys er farligt samt perspektivere til hvordan man kan beskytte sig mod UV-lys.

Øvelser:
- Forsøg med UV-perler (Journal)
- Farveblanding med lys (Journal)
- Farvernes bølgelængde (Journal)
- Øvelse Lys og afstand (Rapport)
- Lysets brydning (Rapport)

Materialer:
Noten "Solens lys NV" af Brit Ringsmose.
Note "Øjet og farvesynet. En verden af fysik C"

BIOLOGI

Du vil herunder kunne se hvilke krav der stilles i biologidelen af NV-eksamen. Din opgave er at gennemgå de tre forsøg efter nedenstående vejledning og tjekke om du har den viden der forventes og sikre dig at du har styr på det materiale og litteratur/pensum du skal bruge for at kunne forberede dig til eksamen.  

Fotosyntese-forsøget
Du forventes at besidde teoretisk viden om lys og fotosyntese så du:
1. Ud fra det elektromagnetiske spektrum kan udpege hvilket lysområde der anvendes i      planternes fotosyntese.
2. Kan beskrive en plantecelle (celletype, opbygning)
3. Kan skrive fotosynteseligningen på afstemt formelform og forklare processen, herunder hvor i planten den foregår.
4. Kan fortælle om hvorfor planten foretager fotosyntese – hvad anvendes produktet af fotosyntesen til (se figur 170 side 13 i kompendiet)?

Om fotosynteseforsøget forventes du at kunne:
1. Redegøre for formålet med forsøget
2. Beskrive forsøgets fremgangsmåde
3. Præsentere graf med bearbejdede data fra forsøget
4. Analysere og diskutere graf, herunder komme ind på fejlkilder og usikkerhed
5. Konkludere på forsøget

Metodeovervejelser du forventes at kunne inddrage:
1. Forklaring af hvordan fotosynteseforsøget er et ”en-faktorforsøg” og anvendelse af begreberne ”uafhængig variabel”, ”afhængig variabel”, ”konstante variable” i forbindelse med forsøgets design.
2. Diskussion af begrebet ”reproducerbarhed” i forbindelse med forsøget.

Gæringsforsøget
Du forventes at besidde teoretisk viden om varmestråling og gærceller så du:
1. Ud fra det elektromagnetiske spektrum kan udpege hvilket lysområde der anvendes i forsøget med gærceller.
2. Kan beskrive en gærcelle (celletype, opbygning)
3. Kan skrive respirationsligningen og gæringsprocessen på afstemt formelform (figur 200 side 20 i kompendium) og forklare processerne, herunder fordele og ulemper ved de to processer?
4. Kan redegøre for faserne i den mikrobielle vækstkurve

Om gæringsforsøget forventes du at kunne:
1. Redegøre for formålet med forsøget
2. Beskrive forsøgets fremgangsmåde
3. Præsentere graf med bearbejdede data fra forsøget
4. Analysere og diskutere graf, herunder komme ind på fejlkilder og usikkerhed
5. Konkludere på forsøget

Metodeovervejelser du forventes at kunne inddrage:
1. Forklaring af hvordan gæringsforsøget er et ”en-faktorforsøg” og anvendelse af begreberne ”uafhængig variabel”, ”afhængig variabel”, ”konstante variable” i forbindelse med forsøgets design.
2. ”Variabel kontrol” er et vigtigt begreb i gæringsforsøget.

3. UV-forsøget
Du forventes at besidde teoretisk viden om uv-stråling og bakterier så du:
1. Ud fra det elektromagnetiske spektrum kan udpege hvilket lysområde der anvendes i forsøget med UV-bestråling af bakterier.
2. Kan beskrive en bakteriecelle (celletype, opbygning)
3. Kan beskrive DNA’s opbygning og redegøre for den genetiske kode og mutationer.
4. Kan fortælle om hvordan UV-stråling kan medføre mutationer og hvilke konsekvenser disse har for bakterierne?
Om UV-forsøget forventes du at kunne:
1. Redegøre for formålet med forsøget
2. Beskrive forsøgets fremgangsmåde
3. Præsentere diagram med bearbejdede data fra forsøget
4. Analysere og diskutere diagram, herunder komme ind på fejlkilder og usikkerhed
5. Konkludere på forsøget
Metodeovervejelser du forventes at kunne inddrage:
1. Forklaring af hvordan UV-forsøget er et ”en-faktorforsøg” og anvendelse af begreberne ”uafhængig variabel” og ”afhængig variabel” i forbindelse med forsøgets design.
2. Begreberne ”kontrolforsøg” og ”blindforsøg” er vigtige i dette forsøg

Materialer: NV-kompendiet samt diverse figurer (delt på one-drive)


KEMI
Indhold:
Introduktionen til faget kemi. Atomet og periodesystemet. Småforsøg med polaritet. Lidt om den naturvidenskabelig metode, forklaret med udgangspunkt i blandbarhedsforsøget.
Sikkerhed og laboratorieadfærd.
Tema om stoffers blandbarhed med formålet at kunne nå frem til at fremstille solcreme (polære/upolære stoffer, emulgatorer, rapportskrivning, arbejde med opgaver.)

Materialer:
I gang med kemi  (pdf-fil).
Diverse arbejdsark
Eksperimentelt:
1. Forsøg med blandbarhed (demo)
2. Fremstilling af solcreme (rapport)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fysikrapport: Lys og afstand 20-08-2025
Lys og fotosyntese 03-09-2025
01 Øvelse om blandbarhed 14-09-2025
Solens varme stråler og gærvækst 24-09-2025
02 Fremstilling af solcreme 30-09-2025
Fysikrapport: Lysets brydning 01-10-2025
UV lys og bakterievækst 08-10-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer