Holdet g6 Nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Jesper Bæk, Laurits Zambach, Peter Kløverpris Thomsen
Hold 2025 Nv/g6 (g6 Nv-bi, g6 Nv-fy, g6 Nv-ng)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 NV-forløb om Solens stråler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 NV-forløb om Solens stråler

Følgende er det samlede pensum i naturgeografi, biologi og fysik.

Pensum i fysik:
Bølger generelt:
- Kunne forklare hvad en bølge er og hvordan vi beskriver den.
- Kunne redegøre for begreberne amplitude, bølgelængde, frekvens og periode.
- Kunne udregne udbredelseshastigheden af en bølge med bølgeligningen.

Det elektromagnetiske spektrum:
- Kunne redegøre for hvad det er og hvilke strålingstyper der.
- Kunne forklare lidt om infrarødt lys, synligt lys og UV-lys.
- Kunne forklare sammenhængen mellem bølgelængde og energien af lys.

Farver:
- Kunne forklare hvad der menes med hvidt lys.
- Kunne forklare hvorfor vi ser de farver vi gør og hvordan det er relateret til bølgelængden af lyset.
- Forklare forskellen på absorption og refleksion.
- Forklare additiv og subtraktiv farveblanding.

Solens lys:
- Kunne forklare hvilke typer af stråling Solens lys primært består af.
- Kunne forklare hvorfor UV-stråler er farlige for mennesker og hvordan man beskytter sig imod dem.
- Kunne redegøre for hvorfor vi har dage, nætter og årstider.
- Kunne forklare hvad der sker med lysets intensitet når man øger afstanden til det.
- Kunne forklare hvorfor det er varmere om sommeren end om vinteren.
- Kunne forklare hvorfor vi ser regnbuer.


Brydning og refleksion:
- Kunne forklare hvordan lys bliver reflekteret på blanke overflader, herunder bruge refleksionsloven.
- Kunne forklare brydning af lys.
- Kunne bruge brydningsloven.

Metoder:
- Kunne redegøre for den videnskabelige basismodel.
- Kunne redegøre for den naturvidenskabelige model, herunder reproducerbarhed og falsificerbarhed.
- Kunne redegøre for kvalitativ og kvantitativ.
- Kunne sætte den videnskabelige basismodel og den naturvidenskabelige metode i relation til et forsøg.

Vi har lavet fire forsøg, som det er vigtigt at I kan huske. I skal kunne redegøre for hvad hvert forsøg går ud på, hvilken data man får fra forsøget, hvordan databehandlingen laves og hvilke konklusioner man kan udlede fra forsøget. Derudover skal I kunne bruge metode-begreberne (se oppe over).

Forsøg:
- Farveblandingsforsøg.
- UV-perle forsøg.
- Lys og afstand.
- Brydning af lys.

Pensum i Naturgeografi:

Solhøjde:
-I skal kunne redegøre for hvordan solhøjde og årstiderne hænger sammen med jordens hældning
-I skal kunne redegøre for hvordan en lokations solhøjde hænger sammen med det lokale klima
-I skal kunne perspektivere til hvordan og hvorfor en lokations solhøjde ændre sig i løbet af året

Albedo og strålingsbalance:
-I skal kunne redegøre for det elektromagnetiske spektrum, samt hvilket strålingstyper der er.
-I skal kunne forklare lidt om forskellene på kort- og langbølgede stråler
-I skal kunne redegøre for forskellen på absorption, refleksion, emission og transmission

Sand og vands varmekapacitet:
-I skal kunne redegøre for hvordan et områdes klima kan påvirkes af andre faktorer end solhøjden
-I skal kunne forklare begrebet varmekapacitet og hvordan dette hænger sammen med fastlands- og kystklima
-I skal kunne perspektivere begrebet varmekapacitet til sø- og landbrise

Forsøg:
-Solhøjde
-Albedo
-Sand og vands varmekapacitet

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer