Holdet g7 Nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Jonas Buch Godt-Hansen, Laurits Zambach, Thi Hong Ngoc Nguyen
Hold 2025 Nv/g7 (g7 Nv-bi, g7 Nv-fy, g7 Nv-ng)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Solens lys

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Solens lys

FYSIK
Eleven kan:
- redegøre for den naturvidenskabelige metode, herunder rapportopbygning, kvalitative/kvantitative målinger og reproducerbarhed.
- redegøre for det elektromagnetiske spektrum herunder UV-, IR- og synligt lys.
- redegøre for årstider, dag/nat og solsystemets opbygning.
- redegøre for lys som bølger, herunder bølgelængde, interferens og optisk gitter.
- redegøre for farvesynet og farveblanding.
- redegøre for regnbuen, herunder brydning, spejling og lysets hastighed.
- redegøre for UV-lysets skadelige virkning, herunder fotonenergi og beskyttelse mod UV-lys.


Øvelser, fysik:
UV-perler, Lys & afstand, Farvernes bølgelængde, Farveblanding, Lysets brydning.


BIOLOGI
Opdelt tematisk i de gode, de varme og de farlige stråler. De gode stråler beskriver hvordan solen bidrager med energi i fotosyntesen, de varme stråler omhandler vækstfaktorer og cellebiologi, og de farlige stråler beskæftiger sig med DNA, proteinsyntese og mutationer som følge af stråling

Materialer:
Biologi til tiden af Lone Als Egerbog et. al., 2. udgave, Nucleus 2010
s. 14-15 om celletyper
s. 85 om mitose
s. 122-123 om plantecellen
s.150-151 om DNA
s. 162 om Mutationer

https://videnskab.dk/naturvidenskab/tang-spiller-overset-stor-rolle-for-det-globale-klima

I alt ca. 10 sider

Øvelser:
Fotosyntese og lysintensitet
Gær og vækstfaktorer
Vandrensning med UV-lys  
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer