|
Titel
1
|
Solens lys
BIOLOGI
Opdelt tematisk i solens varme stråler, solens farlige stråler og solens synlige stråler.
- De varme stråler omhandler cellebiologi og beskriver hvordan varmestråling påvirker vækst.
- De farlige stråler omhandler opbygningen af DNA og hvorledes proteinsyntesen og mutationer påvirkes af UV-stråling.
- De synlige stråler omhandler fotosyntese og hvordan synlig stråling bidrager med energi i fotosyntesen og påvirker planters vækst.
Eleverne skal kunne:
- Anvende den videnskabelige model såvel mundtligt som skriftligt
- Redegøre for den overordnede viden om pro- og eukaryote cellers opbygning, samt nogle centrale forskelle
- Redegøre for faktorer der har betydning for vækst
- Redegøre for en overordnet viden om opbygning og biologisk funktion af DNA
- Redegøre for en overordnet viden om biokemiske processer så som fotosyntese, respiration og gæring, samt enzymers betydning herfor.
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Øvelser:
- Varmestråling og cellevækst (rapport)
- UV-lys og vandrensning (journal)
- Fotosyntese med spinatblade (journal)
Materialer:
Nv-bi kompendium
- Biologi til tiden 2. udg. s. 122-123, 144-147, 150, 152-153, 162.
- Biologibogen C. s. 9-12, 15.
- NF i HF s. 16-17.
FYSIK
Eleven kan:
- redegøre for den naturvidenskabelige metode, herunder rapportopbygning, kvalitative/kvantitative målinger og reproducerbarhed.
- redegøre for det elektromagnetiske spektrum herunder UV-, IR- og synligt lys.
- redegøre for årstider, dag/nat og solsystemets opbygning.
- redegøre for lys som bølger, herunder bølgelængde, interferens og optisk gitter.
- redegøre for farvesynet og farveblanding.
- redegøre for regnbuen, herunder brydning, spejling og lysets hastighed.
- redegøre for UV-lysets skadelige virkning, herunder fotonenergi og beskyttelse mod UV-lys.
Øvelser, fysik:
UV-perler, Lys & afstand, Farvernes bølgelængde, Farveblanding, Lysets brydning.
NATURGEOGRAFI
Indhold i stikord
Atmosfæren og dens sammensætning, Ozonlaget og ozonhullet, Solen og Jordens elektromagnetiske spektrum, Uv-stråler, synligt lys og infrarødt lys, Solhøjde og indstråling på forskellige breddegrader, Beregning af solhøjde ud fra breddegrad ved de fire årstidsskifter, Årsagen til årstider, Vendekredse, Strålings- og energibalancen, Jordens opvarmning af atmosfæren, Kort- og langbølget stråling (indstråling, udstråling og modstråling), Drivhusgasser og drivhuseffekten, Albedo, Temperaturbestemmende faktorer ( solhøjde, albedo, kolde og varme vinde (advektion), lands- og vands varmekapacitet, højde over havet, terrænforhold, skyer, luftfugtighed), Fastlandsklima, Maritimt klima (kystklima), Årlige temperaturudsving for Moskva og København.
Materiale
- 'Om naturvidenskabelig metode' (5 s.)
- 'Klimatologi'. Fra Naturgeografi C, s. 81-90. Af Tomas W. Nørrekær m.fl. L&R Uddannelse, 2021 (10 s.).
I alt 15 s.
Video
- 'Ozone Depletion | National Geographic', fra www.youtube.com/watch?v=aU6pxSNDPhs
- 'Seasons' på www.youtube.com/watch?v=tX3Y5bzNDiU
Empirisk arbejde
- Solhøjdeforsøg (klima årstid,er og døgnvariationer)
- Albedoforsøg med kakler
- Forsøg med land og vands specifikke varmekapacitet.
|