Holdet g10 Nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Jan Schmidt Nielsen, Per Vollmond, Rune Nygaard Lassen
Hold 2025 Nv/g10 (g10 Nv-bi, g10 Nv-fy, g10 Nv-ng)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Solens lys

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Solens lys

Følgende tre fag indgår i jeres NV-forløb: Fysik, Naturgeografi og Biologi.

BIOLOGI
Opdelt tematisk i de gode, de varme og de farlige stråler. De gode stråler beskriver hvordan solen bidrager med energi i fotosyntesen, de varme stråler omhandler vækstfaktorer og cellebiologi, og de farlige stråler beskæftiger sig med DNA, proteinsyntese og mutationer som følge af stråling

Materialer:
Biologi til tiden af Lone Als Egerbog et. al., 2. udgave, Nucleus 2010
s. 14-15 om celletyper
s. 122-123 om plantecellen
s.150-151 om DNA
s. 162 om Mutationer

I alt ca. 10 sider

Øvelser:
Fotosyntese og lysintensitet
Gær og vækstfaktorer
Vandrensning med UV-lys

FYSIK
Eleven kan:
- redegøre for den naturvidenskabelige metode, herunder rapportopbygning, kvalitative/kvantitative målinger og reproducerbarhed.
- redegøre for det elektromagnetiske spektrum herunder UV-, IR- og synligt lys.
- redegøre for årstider, dag/nat.
- redegøre for lys som bølger, herunder bølgelængde, amplitude, frekvens og periode.
- redegøre for farvesynet og farveblanding.
- redegøre for regnbuen, herunder brydning, spejling og lysets hastighed.
- redegøre for UV-lysets skadelige virkning, herunder fotonenergi og beskyttelse mod UV-lys.

Øvelser, fysik:
UV-perler, Lys & afstand, Farvernes bølgelængde, Farveblanding, Lysets brydning.

NATURGEOGRAFI
NATURGEOGRAFI

Indhold i stikord
Atmosfæren og dens sammensætning, Ozonlaget og ozonhullet, Solen og Jordens elektromagnetiske spektrum, Uv-stråler, synligt lys og infrarødt lys, Solhøjde og indstråling på forskellige breddegrader, Beregning af solhøjde ud fra breddegrad ved de fire årstidsskifter, Årsagen til årstider, Vendekredse, Strålings- og energibalancen, Jordens opvarmning af atmosfæren, Kort- og langbølget stråling (indstråling, udstråling og modstråling), Drivhusgasser og drivhuseffekten, Albedo, Temperaturbestemmende faktorer ( solhøjde, albedo, kolde og varme vinde (advektion), lands- og vands varmekapacitet, højde over havet, terrænforhold, skyer, luftfugtighed), Fastlandsklima, Maritimt klima (kystklima), Årlige temperaturudsving for Moskva og København.

Materiale
- 'Om naturvidenskabelig metode' (5 s.)
- 'Klimatologi'. Fra Naturgeografi C, s. 81-90. Af Tomas W. Nørrekær m.fl. L&R Uddannelse, 2021 (10 s.).

I alt 15 s.

Video
- 'Ozone Depletion | National Geographic', fra www.youtube.com/watch?v=aU6pxSNDPhs
- 'Seasons' på www.youtube.com/watch?v=tX3Y5bzNDiU

Empirisk arbejde
- Solhøjdeforsøg (klima årstid,er og døgnvariationer)
- Albedoforsøg med kakler
- Forsøg med land og vands specifikke varmekapacitet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer