Holdet g5 SaC (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Rasmus Hovedskov Hansen
Hold 2025 SaC/g5 (g5 SaC)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Sundhed og trivsel

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Sundhed og trivsel

Indhold

Ved forløbets afslutning skal eleverne kunne:

- Redegøre for overordnet indhold i henholdsvis kvalitativ og kvantitativ metode.

- Redegøre for, samt på et overfladisk niveau undersøge, samt diskutere henholdsvis teori af henholdsvis Pierre Bourdieu samt Anthony Giddens - samt perspektivere disse til sundhed og trivsel.

- Redegøre for, undersøge samt diskutere teori om socialisation og sætte det i relation til sundhed og trivsel.

- Redegøre for det økonomiske kredsløb samt markedsmekanismen

- Undersøge og diskutere økonomiske argumenter for/imod statens indblanding i menneskers sundhed og trivsel.

- Redegøre for samt fortolkning af Lineære regressioner

- Redegøre for de klassiske ideologiers (socialisme og liberalisme) indhold, samt på et overfladisk niveau kunne anvende disse til at undersøge samt diskutere de politiske partiers syn på sundhedsfremme  

- Redegøre for de politiske partiers placering i den nye og gamle højre-venstreskala, Molins model, samt på et overfladisk niveau kunne anvende disse til at undersøge samt diskutere udvalgte politiske partiers syn på sundhedspolitik.  

Materialer

Kernelitteratur
Brøndum, Peter & Thor Banke Hansen: Luk samfundet op!, 4. udgave, 2021, forlaget Columbus, Side 25-34, 65-71, 85-89, 172-179, 114-120, 127-138, 192-191
Andersen, Lene og Skött, Jakob, Økonomibogen, side 42-47
Skov, Oliver Boserup m.fl., 2. udg. Samf på B, s 200-202
Andersen, Rasmus, m.fl., Sygt sund!, s. 37
Engsted, Jesper og Andersen, Rasmus Tranegaard Sundhed - Forløb til samfundsfag, Columbus, 2025, s. 21 (tekstboks) , 55-58

Supplerende litteratur

Metode: https://youtu.be/xFow8X91wcE 
Den videnskabelige basismodel: https://youtu.be/mO_J-zwqIsQ 
Dr.dk - “Blok på bistand”: Historien om Jimmy 
Fortolkning af lineær regression. Slagelse Gymnasium. PDF.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer