|
Titel
1
|
Forløb 1: Sundhed og trivsel
Indhold
Ved forløbets afslutning skal eleverne kunne:
- Redegøre for overordnet indhold i henholdsvis kvalitativ og kvantitativ metode.
- Redegøre for, samt på et overfladisk niveau undersøge, samt diskutere henholdsvis teori af henholdsvis Pierre Bourdieu samt Anthony Giddens - samt perspektivere disse til sundhed og trivsel.
- Redegøre for, undersøge samt diskutere teori om socialisation og sætte det i relation til sundhed og trivsel.
- Redegøre for det økonomiske kredsløb samt markedsmekanismen
- Undersøge og diskutere økonomiske argumenter for/imod statens indblanding i menneskers sundhed og trivsel.
- Redegøre for samt fortolkning af Lineære regressioner
- Redegøre for de klassiske ideologiers (socialisme og liberalisme) indhold, samt på et overfladisk niveau kunne anvende disse til at undersøge samt diskutere de politiske partiers syn på sundhedsfremme
- Redegøre for de politiske partiers placering i den nye og gamle højre-venstreskala, Molins model, samt på et overfladisk niveau kunne anvende disse til at undersøge samt diskutere udvalgte politiske partiers syn på sundhedspolitik.
Materialer
Kernelitteratur
Brøndum, Peter & Thor Banke Hansen: Luk samfundet op!, 4. udgave, 2021, forlaget Columbus, Side 25-34, 65-71, 85-89, 172-179, 114-120, 127-138, 192-191
Andersen, Lene og Skött, Jakob, Økonomibogen, side 42-47
Skov, Oliver Boserup m.fl., 2. udg. Samf på B, s 200-202
Andersen, Rasmus, m.fl., Sygt sund!, s. 37
Engsted, Jesper og Andersen, Rasmus Tranegaard Sundhed - Forløb til samfundsfag, Columbus, 2025, s. 21 (tekstboks) , 55-58
Supplerende litteratur
Metode: https://youtu.be/xFow8X91wcE
Den videnskabelige basismodel: https://youtu.be/mO_J-zwqIsQ
Dr.dk - “Blok på bistand”: Historien om Jimmy
Fortolkning af lineær regression. Slagelse Gymnasium. PDF.
|