Holdet g8 SaC (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Maria Holmslund Svane
Hold 2025 SaC/g8 (g8 SaC)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Sundhed og trivsel

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Sundhed og trivsel

Indhold

Ved forløbets afslutning skal eleverne kunne:
Redegøre for overordnet indhold i henholdsvis kvalitativ og kvantitativ metode.
Redegøre for, samt på et overfladisk niveau undersøge, samt diskutere henholdsvis teori af henholdsvis Pierre Bourdieu samt Anthony Giddens - samt perspektivere disse til sundhed og trivsel.
Redegøre for, undersøge samt diskutere teori om socialisation og sætte det i relation til sundhed og trivsel.
Redegøre for det økonomiske kredsløb samt markedsmekanismen
Undersøge og diskutere økonomiske argumenter for/imod statens indblanding i menneskers sundhed og trivsel.
Redegøre for samt fortolkning af Lineære regressioner
Redegøre for de klassiske ideologiers (socialisme og liberalisme) indhold, samt på et overfladisk niveau kunne anvende disse til at undersøge samt diskutere de politiske partiers syn på sundhedsfremme  
Redegøre for de politiske partiers placering i den nye og gamle højre-venstreskala, Molins model, samt på et overfladisk niveau kunne anvende disse til at undersøge samt diskutere udvalgte politiske partiers syn på sundhedspolitik.  

Materialer

Kernelitteratur
Brøndum, Peter & Thor Banke Hansen: Luk samfundet op!, 4. udgave, 2021, forlaget Columbus, Side 25-34, 65-71, 85-89, 172-179, 114-120, 127-138, 192-191
Andersen, Lene og Skött, Jakob, Økonomibogen, side 42-47
Skov, Oliver Boserup m.fl., 2. udg. Samf på B, s 200-202
Andersen, Rasmus, m.fl., Sygt sund!, s. 37
Engsted, Jesper og Andersen, Rasmus Tranegaard Sundhed - Forløb til samfundsfag, Columbus, 2025, s. 21 (tekstboks) , 55-58

Supplerende litteratur
Metode: https://youtu.be/xFow8X91wcE 
Den videnskabelige basismodel: https://youtu.be/mO_J-zwqIsQ 
Dr.dk - “Blok på bistand”: Historien om Jimmy 
Fortolkning af lineær regression. Slagelse Gymnasium. PDF.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer