Holdet g9 SaC (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Jacob Harrekilde Klausen
Hold 2025 SaC/g9 (g9 SaC)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Grundforløb SaC 2025-2026

Formål
Forløbets fokus er på temaet “Sundhed og trivsel”, hvilket emnemæssigt falder under det klassiske samfundsfaglige emne “Ulighed”. Erfaringsmæssigt kan ulighedsbegrebet dog virke forvirrende og diffust for de nystartede elever i 1.g. Derfor er forløbets emne kogt ned til ”sundhed og trivsel”, da dette både rummer et teoretisk samfundsfagligt aspekt, samt er noget som berører elevernes hverdag.
Forløbets formål er endvidere at opfylde kravene til grundforløb for Samfundsfag C, opsat i læreplanen. Herunder er der et ligeligt fordelt fokus på introduktion af de tre samfundsfaglige hovedområder - sociologi, politologi samt økonomi. Desuden er der introduktion til kvalitativ og kvantitativ metode samt statistik i form af lineær regression.

Indhold
Ved forløbets afslutning skal eleverne kunne:
● Redegøre for overordnet indhold i henholdsvis kvalitativ og kvantitativ metode.
● Redegøre for, samt på et overfladisk niveau undersøge, samt diskutere henholdsvis teori af henholdsvis Pierre Bourdieu samt Anthony Giddens - samt perspektivere disse til sundhed og trivsel.
● Redegøre for, undersøge samt diskutere teori om socialisation og sætte det i relation til sundhed og trivsel.
● Redegøre for det økonomiske kredsløb samt markedsmekanismen
● Undersøge og diskutere økonomiske argumenter for/imod statens indblanding i menneskers sundhed og trivsel.
● Redegøre for samt fortolkning af Lineære regressioner
● Redegøre for de klassiske ideologiers (socialisme og liberalisme) indhold, samt på et overfladisk niveau kunne anvende disse til at undersøge samt diskutere de politiske partiers syn på sundhedsfremme
● Redegøre for de politiske partiers placering i den nye og gamle højre-venstreskala, Molins model, samt på et overfladisk niveau kunne anvende disse til at undersøge samt diskutere udvalgte politiske partiers syn på sundhedspolitik.

Materialer
Kernelitteratur

● Brøndum, Peter & Thor Banke Hansen: Luk samfundet op!, 4. udgave, 2021, forlaget Columbus, Side 25-34, 65-71, 85-89, 172-179, 114-120, 127-138, 192-191
● Andersen, Lene og Skött, Jakob, Økonomibogen, side 42-47
● Skov, Oliver Boserup m.fl., 2. udg. Samf på B, s 200-202
● Andersen, Rasmus, m.fl., Sygt sund!, s. 37
● Engsted, Jesper og Andersen, Rasmus Tranegaard Sundhed - Forløb til samfundsfag, Columbus, 2025, s. 21 (tekstboks) , 55-58

Supplerende litteratur
● Metode: https://youtu.be/xFow8X91wcE
● Den videnskabelige basismodel: https://youtu.be/mO_J-zwqIsQ
Dr.dk - “Blok på bistand”: Historien om Jimmy
● Fortolkning af lineær regression. Slagelse Gymnasium. PDF.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer