Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
Morten Bo Eriksen
|
|
Hold
|
2025 IdC/h2 (25h IdC 2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Pickleball
Færdighedsområde: Nye og klassiske idrætter.
Formål praktisk:
• Eleverne skal tilegne sig færdigheder i og viden om net/vægspil. Dette med afsæt i spillet Pickleball.
Færdigheder:
• Eleverne skal teknisk hensigtsmæssigt kun udføre slagene: Serv, grundslag/returnering (forhånd og baghånd), 3’rd drop shot, flugtning, smash, lop og dink
• Elever skal kunne udføre et forhåndsslag og baghåndsslag og med relevant benarbejde kunne placere sig hensigtsmæssigt i forhold til slaget.
• Eleverne kan anvende viden om pickleball til taktisk at placere bolden hensigtsmæssigt i spillets forskellige faser.
• Kunne udnytte deres viden fra parathedshjulet til at agere hensigtsmæssigt i spilduellerne (ketcherstilling, forspændingsfald, spilcentrum, balance og anticipation).
Tekniske delmål: I rimelig grad at kunne beherske slag som serv, grundslag/returnering (forhånd og baghånd), flugtning, dink, lob og smash
Taktiske delmål: udførelse af benarbejde, benyttelsen af NVZL i spillet. Taktisk forståelse for placering af returnering, samt 3rd drop shot.
Praksisteoretiske delmål: Kunne forklare og spille efter pickleballregler. Kunne forklare og anvende spilfaserne i net/vægspil: Servefasen, spilfasen og slutfasen.
Almene/karakterdannende delmål: Kommunikation om og i spillet. Vedholdenhed og fordybelse i teknik- og taktiklæring, kreativitet ift. at eksperimentere og løse gruppens udfordringer i spillet. Gennem primært et mestringsklima, men også i præstationsøjemed ift. at skabe ”det gode udviklende doublepar”.
Viden:
• Eleverne opnår viden om spilfaserne: Startfase, spilfase (herunder mellemspilsfase og åbningsfase) og slutfase i net/vægspillet pickleball.
• Eleverne opnår viden om parathedshjulet.
Praksisteori
• Yubio (2025), side 1275 om regler, side 450-454 om boldspilsfamilierne, side 1277 og 1278 med video af alle slag.
- note om parathedshjulet.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Ultimate
Formål:
Gennem forløbet skal I have en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele af ultimate. Først skal de basale kaste- og gribeteknikker læres, og i de følgende lektioner bygges ovenpå, hvor både forsvars- og angrebsmuligheder øves. Overblik, præcision og spilbarhed er nøgleord i ultimate. Til sidst i forløbet arbejdes også med nogle taktiske muligheder. Forløbsprøven tager udgangspunkt i de gennemgåede elementer og selvfølgelig evnen til at kunne deltage i det færdige spil.
I skal efter forløbet kunne:
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Kendskab til hammerkast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
- Taktisk kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Du skal vide, hvad det vil sige at være ”handler”
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
- kunne indgå i og have forståelse for vertical, horizontal og split-stacking
Materiale:
Praksisteori
Skadhede, Thomas m.fl: Yubio 2024.
- Ultimates historie + regler og organisering s. 667-67
- Spirit of the game s. 695-697
- videoer side 674
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
X-fit
Færdighedsområde: Nye og klassiske Idrætter
Formål:
Først og fremmest skal eleverne introduceres til den kommercielle fitness-sportsgren Crossfit. De skal have indgående kendskab til de 10 kriterier, og kunne genkende kriterierne i de praktiske øvelser.
De skal kunne de 7 bevægeformer i x-fit, og de skal kunne analysere øvelser og WOD´er ud fra disse.
De skal kunne udføre øvelserne teknisk korrekt.
Eleverne skal derudover have kendskab til Crossfit-terminologien og kunne sammensætte en alsidigt udfordrende WOD, hvori der indgår flere forskellige kriterier og intervaltræningsprincipper.
Dette forløb indeholder også et træningsforløb, hvor eleverne testes i en WOD før og efter forløbet.
Til sidst i forløbet udvikler eleverne en WOD i grupper samt en drejebog som gennemspilles.
Materiale:
Yubio 2024 kap 3 side 77-86 om træningslære, aerob og anaerob træning
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Cha Cha Cha og kommunikation
Formål
Eleven skal opnå kompetencer inden for dansen Cha cha cha, herunder have kendskab til og forståelse for pardansens grundelementer,
I den forbindelse bliver I løbende vurderet på og skal I kunne:
- Begynde på det korrekte taktslag i musikken (rytme)
- Bevægelser i takt til musikken (rytme)
- Forståelse for de fire grundelementer i pardans (teori og praksis)
- Tekniske færdigheder mht. placering og bevægelse af fødder, ben og hofte i dansen
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger (fatning)
- Føre en partner/blive ført af en partner (toning og føring)
- Kunne udføre forskellige dansevariationer (minimum 4 fælles)
- Kunne danse Cha cha cha med forskellige partnere
- Beherske en kortere rutine (showtime)
Gennemgåede variationer:
- Grundtrin
- New York
- Spot turn
- Hand to hand
- Dame under arm / Alemana
- Three cha chas / Triple lock step
- Chase
Materiale:
- note om dans for 2 - dansens grundelementer
- Yubio side 1388-1389 om grundtrin, side 1390 video a1, a2, a3, side 1391 video a4, a5 og a6, 1392 video a7 og a8.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76215937606",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76215937606",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76215937606"
}