Holdet 25h IdC 2 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Morten Bo Eriksen
Hold 2025 IdC/h2 (25h IdC 2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Pickleball
Titel 2 Ultimate
Titel 3 X-fit
Titel 4 Cha Cha Cha og kommunikation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Pickleball

Færdighedsområde: Nye og klassiske idrætter.

Formål praktisk:
• Eleverne skal tilegne sig færdigheder i og viden om net/vægspil. Dette med afsæt i spillet Pickleball.

Færdigheder:
• Eleverne skal teknisk hensigtsmæssigt kun udføre slagene: Serv, grundslag/returnering (forhånd og baghånd), 3’rd drop shot, flugtning, smash, lop og dink
• Elever skal kunne udføre et forhåndsslag og baghåndsslag og med relevant benarbejde kunne placere sig hensigtsmæssigt i forhold til slaget.
• Eleverne kan anvende viden om pickleball til taktisk at placere bolden hensigtsmæssigt i spillets forskellige faser.
• Kunne udnytte deres viden fra parathedshjulet til at agere hensigtsmæssigt i spilduellerne (ketcherstilling, forspændingsfald, spilcentrum, balance og anticipation).


Tekniske delmål: I rimelig grad at kunne beherske slag som serv, grundslag/returnering (forhånd og baghånd), flugtning, dink, lob og smash

Taktiske delmål: udførelse af benarbejde, benyttelsen af NVZL i spillet. Taktisk forståelse for placering af returnering, samt 3rd drop shot.

Praksisteoretiske delmål: Kunne forklare og spille efter pickleballregler. Kunne forklare og anvende spilfaserne i net/vægspil: Servefasen, spilfasen og slutfasen.

Almene/karakterdannende delmål: Kommunikation om og i spillet. Vedholdenhed og fordybelse i teknik- og taktiklæring, kreativitet ift. at eksperimentere og løse gruppens udfordringer i spillet. Gennem primært et mestringsklima, men også i præstationsøjemed ift. at skabe ”det gode udviklende doublepar”.


Viden:
• Eleverne opnår viden om spilfaserne: Startfase, spilfase (herunder mellemspilsfase og åbningsfase) og slutfase i net/vægspillet pickleball.
• Eleverne opnår viden om parathedshjulet.

Praksisteori
• Yubio (2025), side 1275 om regler, side 450-454 om boldspilsfamilierne, side 1277 og 1278 med video af alle slag.
- note om parathedshjulet.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ultimate

Formål:
Gennem forløbet skal I have en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele af ultimate. Først skal de basale kaste- og gribeteknikker læres, og i de følgende lektioner bygges ovenpå, hvor både forsvars- og angrebsmuligheder øves. Overblik, præcision og spilbarhed er nøgleord i ultimate. Til sidst i forløbet arbejdes også med nogle taktiske muligheder. Forløbsprøven tager udgangspunkt i de gennemgåede elementer og selvfølgelig evnen til at kunne deltage i det færdige spil.

I skal efter forløbet kunne:
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Kendskab til hammerkast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
- Taktisk kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Du skal vide, hvad det vil sige at være ”handler”
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
- kunne indgå i og have forståelse for vertical, horizontal og split-stacking

Materiale:
Praksisteori
Skadhede, Thomas m.fl: Yubio 2024.
- Ultimates historie + regler og organisering s. 667-67
- Spirit of the game s. 695-697
- videoer side 674

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 X-fit

Færdighedsområde: Nye og klassiske Idrætter

Formål:

Først og fremmest skal eleverne introduceres til den kommercielle fitness-sportsgren Crossfit. De skal have indgående kendskab til de 10 kriterier, og kunne genkende kriterierne i de praktiske øvelser.
De skal kunne de 7 bevægeformer i x-fit, og de skal kunne analysere øvelser og WOD´er ud fra disse.
De skal kunne udføre øvelserne teknisk korrekt.
Eleverne skal derudover have kendskab til Crossfit-terminologien og kunne sammensætte en alsidigt udfordrende WOD, hvori der indgår flere forskellige kriterier og intervaltræningsprincipper.
Dette forløb indeholder også et træningsforløb, hvor eleverne testes i en WOD før og efter forløbet.
Til sidst i forløbet udvikler eleverne en WOD i grupper samt en drejebog som gennemspilles.

Materiale:
Yubio 2024 kap 3 side 77-86 om træningslære, aerob og anaerob træning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Cha Cha Cha og kommunikation

Formål
Eleven skal opnå kompetencer inden for dansen Cha cha cha, herunder have kendskab til og forståelse for pardansens grundelementer,  
I den forbindelse bliver I løbende vurderet på og skal I kunne:
- Begynde på det korrekte taktslag i musikken (rytme)
- Bevægelser i takt til musikken (rytme)
- Forståelse for de fire grundelementer i pardans (teori og praksis)
- Tekniske færdigheder mht. placering og bevægelse af fødder, ben og hofte i dansen
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger (fatning)
- Føre en partner/blive ført af en partner (toning og føring)
- Kunne udføre forskellige dansevariationer (minimum 4 fælles)
- Kunne danse Cha cha cha med forskellige partnere
- Beherske en kortere rutine (showtime)

Gennemgåede variationer:
- Grundtrin
- New York
- Spot turn
- Hand to hand
- Dame under arm / Alemana
- Three cha chas / Triple lock step
-       Chase

Materiale:
- note om dans for 2 - dansens grundelementer
- Yubio side 1388-1389 om grundtrin, side 1390 video a1, a2, a3, side 1391 video a4, a5 og a6, 1392 video a7 og a8.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer