Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Sorø Akademis Skole
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Marianne Reese, Mikkel Ullerup Olsen
|
Hold
|
2023v En (1v En, 2v En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Social Media
Forløbets indhold og fokus:
I dette forløb vil vi arbejde med emnet Social Media. I forløbet vil vi have fokus på at snakke om de fordele og ulemper der er ved vores øgede brug af sociale medier. Eleverne vil blive introduceret for det retoriske pentagram og appelformerne, som de så skal bruge til at analysere de tekster, vi arbejder med i klassen.
Anvendt materiale: (angives i sider/procent)
- Reklamer på YouTube:
- Facebook: Groups - Ready to Rock? - 2020 Super Bowl Commercial
- Snapchat | Wait’ll You See This
- Why I quit social media (artikel udgivet på Medium.com)
Sprogligt indhold:
- Get it right om kongruens
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hemmingway Short Stories
This will be a study of the man and author Ernest Hemingway.
Focus: Hemingway's style of writing and how his life is reflected in his writing.
We will read and analyze the following short stories:
A Very short story
Indian Camp
The Doctor and the Doctor's Wife
Up in Michigan
The Short Happy Life of Francis Macomber
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
True Crime. non-fiction
I dette for forløb skal vi arbejde med non-fiction tekster
I skal lære hvilke metoder man bruger når man skal analysere non-fiction tekster både mundtligt som skriftligt.
Teksterne er fra:
Narrating Truth (2021)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Of mice and men - a John Steinbeck novel
I dette forløb skal I stifte bekendtskab med værklæsning. Værket skal sættes ind i en historisk kontekst (USA i 1930'rne)
Of mice and men by John Steinbeck (1937)
Vi laver løbende tekst/fiktionsanalyse med særlig vægt på karaktererne og deres drømme.
Vi afslutter med at se filmen Of mice and men (1992)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Canada inkl. Lingua Franca
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Man-woman relationship
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
repitition forløb og grammatik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1094/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73499083441",
"T": "/lectio/1094/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73499083441",
"H": "/lectio/1094/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73499083441"
}