Holdet 1g2 ap la (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Sorø Akademis Skole
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e) Allan Rosengren
Hold 2025 1g2 ap la (1g2 ap la)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Latin i Almen Sprogforståelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Latin i Almen Sprogforståelse

Latins rolle i almen sprogforståelse er at konkretisere, eksemplificere og perspektivere de emner, der arbejdes med i forløbet. Da et vist kendskab til latin er grundlæggende for forståelse af sproghistorie, grammatik, orddannelse mv. i både dansk og en række fremmedsprog, sikres et nært samarbejde mellem undervisningen i latin og i de øvrige discipliner i almen sprogforståelse, og latindelen er en integreret del af hele forløbet. I latindelen indgår læsning af korte, lette, tilrettelagte tekster på latin. Teksterne skal vise konkrete sproglige fænomener, som hører med til en grundlæggende uddannelse i sprog, og deres indhold skal give eleverne en bevidsthed om den sprog-, kultur- og videnskabshistoriske rolle, latin har spillet og spiller.

Materiale: Bogen ”Carpe Diem” af Margit Kiil Jørgensen m.fl.

Målet med faget er at give dig en introduktion til de sproglige fag og det at studere sprog ved at give dig en elementær viden om sprog i teori og praksis. Du skal opnå en sproglig bevidsthed, der både giver dig konkrete færdigheder i elementær grammatik, kendskab til morfologi og syntaks og en første indføring i sprogvidenskabelige discipliner, bl.a. sproghistorie. Du skal forstå sammenhængen mellem sprog og kultur, og du skal gennem læsningen af latinske tekster opdage en fælleseuropæisk genkendelig kultur, hvis sprogs struktur og gloser danner grundlaget for studiet af moderne europæiske sprog. Du skal opnå indsigt i forskellige læringsstrategier, der kan anvendes i forbindelse med indlæring af fremmedsprog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer