Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Sorø Akademis Skole
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
Allan Rosengren
|
|
Hold
|
2025 1g3 ap la (1g3 ap la)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Latin i Almen Sprogforståelse
Latins rolle i almen sprogforståelse er at konkretisere, eksemplificere og perspektivere de emner, der arbejdes med i forløbet. Da et vist kendskab til latin er grundlæggende for forståelse af sproghistorie, grammatik, orddannelse mv. i både dansk og en række fremmedsprog, sikres et nært samarbejde mellem undervisningen i latin og i de øvrige discipliner i almen sprogforståelse, og latindelen er en integreret del af hele forløbet. I latindelen indgår læsning af korte, lette, tilrettelagte tekster på latin. Teksterne skal vise konkrete sproglige fænomener, som hører med til en grundlæggende uddannelse i sprog, og deres indhold skal give eleverne en bevidsthed om den sprog-, kultur- og videnskabshistoriske rolle, latin har spillet og spiller.
Materiale: Bogen ”Carpe Diem” af Margit Kiil Jørgensen m.fl.
Målet med faget er at give dig en introduktion til de sproglige fag og det at studere sprog ved at give dig en elementær viden om sprog i teori og praksis. Du skal opnå en sproglig bevidsthed, der både giver dig konkrete færdigheder i elementær grammatik, kendskab til morfologi og syntaks og en første indføring i sprogvidenskabelige discipliner, bl.a. sproghistorie. Du skal forstå sammenhængen mellem sprog og kultur, og du skal gennem læsningen af latinske tekster opdage en fælleseuropæisk genkendelig kultur, hvis sprogs struktur og gloser danner grundlaget for studiet af moderne europæiske sprog. Du skal opnå indsigt i forskellige læringsstrategier, der kan anvendes i forbindelse med indlæring af fremmedsprog.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Introduktion til AP latin
-
Velkommen til latin! Se vedhæftede video, og medbring bogen "Carpe diem"!
-
Vi skal også besvare spørgeskema om foldbar kop.
-
Genlæs Carpe Diem kap. 1 (især, hvis du synes, det var svært). Hav styr på nominativ, subjekt og verbal med implicit subjekt.
-
Hvad er kasus? Introduktion til nominativ og akkusativ
-
Se vedhæftede video, og medbring "Carpe diem".
-
Klassebrev 1g3 2025 - idrætsdag.pdf
-
Se og hør vedhæftede video! Medbring "Carpe diem"!
-
Præpositioner styrer for vildt!
-
Se vedhæftede video. Medbring Carpe Diem og papiret fra sidst.
-
Verber og sætningstyper
-
Læs side 12 i Carpe Diem. Det handler om ugedagene.
-
Medbring Carpe Diem.
-
Læs kap. 3. Repetér parataktiske og hypotaktiske konjunktioner. Hvad er komparation, deklination og konjugation? I får en test i Carpe diem kap. 3.
-
Medbring papir fra sidst. Vi er i gang med kap. 3 i Carpe Diem. I får 10 minutter i timen, og så fremlægger gruppe 1 linje 1-4, gruppe 2 linje 5-6, gruppe 3 linje 7-8, gruppe 4 linje 9-10, gruppe 5 linje 11-12, gruppe 6 linje 13-14 og gruppe 7 linje
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1094/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75030696850",
"T": "/lectio/1094/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75030696850",
"H": "/lectio/1094/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75030696850"
}