Holdet 1g2 id (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Sorø Akademis Skole
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Martin Just Majlund
Hold 2025 1g2 id (1g2 id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 SAS Teambold

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 SAS Teambold

Formålet med dette forløb er, at eleverne får grundlæggende viden og færdigheder indenfor boldspil og teamsamarbejde. Teori, Teknik, Taktik og Teamsamarbejde.
Eleverne starter med at blive introduceret til de 4 boldspilsfamilier og grundlæggende tekniske færdigheder indenfor boldspil, f.eks. kaste og gribe.
Senere i forløbet går vi mere i dybden med kaosspillet “teambold”. Her arbejder vi hovedsageligt med spilfaser, taktik og teamsamarbejde.
Forløbet afsluttes med en turnering i teambold, hvor eleverne sætter deres læring i spil.

Hvad skal du kunne?
- Kende til egne styrker og svagheder som boldspiller.
- Arbejde med at tilegne sig nye færdigheder og udvikle sine eksisterende færdigheder.
- Kende til teampsykologi.
- Indgå i et teamsamarbejde. Herunder vide, hvordan man som gruppe kan arbejde med teamudvikling og få forståelse for, hvad man som spiller kan gøre for at bidrage til udviklingen.
- Kende til kaosspils faser.
- Kaste/aflevere en bold til en medspiller, samt gribe/modtage en bold.
- Aflæse spillet, medspiller og modspiller samt herudfra kunne handle hensigtsmæssigt. Eks. kunne se, hvor der er behov for dig som medspiller og herudfra løbe i position til at modtage bold.
- Udvise fair play, når der dømmes, fx fejl og bold ude.

Kernestof
- Yubio Idræt C+B afsnit:
      5.3 Holdets toppræstation
      10.1 Historie
      10.2.1 Boldspilsfamilierne
      10.2.3 Læringstrinsmodellen
- Ultimatebold - regler SAS 2023
- Notat om spilfaser i kaosboldspil

Rammer
Ca. 8 moduler
6-7 til boldspil (inkl. 1 modul til turnering)
1-2 til kano (gennemføres inden idrætsdag)
Undervisningen foregår udendørs.
Teambold spilles med en fodbold, og eleverne skal dømme selv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer