Information


Retningslinjer for brug af Lectio på Gladsaxe Gymnasium:

1. Du skal logge ind på Lectio dagligt for at følge med i lektier, skemaændringer mm.
2. I hvert moduls note kan du se hvilke lektier, du forventes at have læst/forberedt til modulet.
3. Du kan se dit eventuelle fravær i menuen over skemaet. Din lærer registrerer om du er til stede. Ved ethvert modul, hvor du er registreret fraværende, skal du angive fraværsårsag. Hvis du er fraværende på grund af skolerelaterede aktiviteter kan du muligvis få fraværet godskrevet. Henvend dig til Morten på sekretariatet.
4. Du kan se dine karakterer i menuen over skemaet.
5. Husk at logge ud, når du forlader din computer, lån ikke din kode ud og skift kode, hvis du tror, at andre har set den.
6. Hvis du har glemt din adgangskode til Lectio, kan du henvende dig til gymnasiets IT-support i stueetagen, blok 6. Du kan også skrive til support@gladgym.dk
7. Sørg for, at sekretariatet har din rigtige adresse og dit telefonnummer.
8. Lectio bruges ikke til at sende beskeder og opbevare dokumenter. I stedet skal du bruge din gladgym.dk-mail til kommunikation og dit mappesystem på drevet i gymnasiets G-Suite løsning.
9. Den almindelige skoledag på GG varer fra kl. 8:00 til 16:00, og du kan ikke regne med at påbegynde fritidsaktiviteter og fritidsjob før dette tidspunkt. Normalt slutter undervisningen dog efter 4. modul klokken 15:10, og evt. undervisning eller andre aktiviteter i det korte 5. modul fra 15:15 - 16:00 vil som regel fremgå af skemaet senest 14 dage før modulet skal afholdes. I tilfælde af ekskursioner og lignende orienterer jeres lærer jer i god tid.

Lektier

Som hovedregel indskrives lektier således:
- Læreren indskriver lektier i Lectio senest to dage før modulet.
- Såfremt du har moduler to eller flere dage i træk i et fag, indskriver læreren lektier senest to dage før det første modul og derpå senest kl. 15.30 dagen før det næste modul.
- Lektier til mandag indskrives i Lectio senest fredagen før kl. 15.30.

Rammer for skriftlighed
Gældende fra skoleåret 2022/23

På Gladsaxe Gymnasium er den respektfulde dialog mellem elever og lærere central, og det gælder også i samarbejdet om skriftlige afleveringer. Dette indebærer, at begge parter er indstillet på at vise hensyn til hinanden i dialogen om aflevering af opgaver. Herunder er der retningslinjer for skriftlighed, som præsenteres for eleverne mindst én gang om året.

Afleveringerne planlægges ud fra et ønske om en jævn arbejdsbyrde for både elever og lærere. Derfor vil det være naturligt, at eleverne retter henvendelse til deres lærere, hvis de oplever en meget ujævn arbejdsbelastning, ligesom lærerne orienterer eleverne, hvis der går længere tid end planlagt, før de får feedback på deres afleveringer.

For at give mulighed for en jævn arbejdsbelastning lægges opgaver ind, så eleverne kan tilrettelægge deres skriftlige arbejde i god tid. Denne frist tilpasses efter afleveringens størrelse.

Opgaveformuleringen til større skriftlige afleveringer (over 4 elevtimer) skal være lagt ind mindst 10 skoledage før aflevering. For mindre skriftlige afleveringer (4 elevtimer eller derunder) skal dette være 5 skoledage før aflevering.

Opgaveformuleringen til en skriftlig aflevering bør altid ligge under opgaver på Lectio eller med tydelig henvisning til, hvor opgaveformuleringen findes på Google Drev.

En jævn arbejdsbyrde tilstræbes ved, at den enkelte klasses fællesfagslærere fordeler den ugentlige elevtid ud fra følgende principper:

1.g har maks. 10 elevtimer
2.g har maks. 10 elevtimer  
3.g har maks. 12 elevtimer

Afleveringer på valghold tæller ikke med i disse timetal, da der på valghold sidder elever fra flere stamklasser. Det ugentlige maksimum for elevtimer, inklusiv valghold, bør derfor maksimalt ligge på 16 elevtimer for den enkelte elev.

Skrivemoduler og skrivedage med aflevering i modulet tæller ikke med i ugens elevtimetal.  
Ledelse, PAU og elevråd


For hjælp til Lectio se: Lectio vejledninger.