Holdet 2022 id/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Cecilie Karlsson, Jakob Gutfelt Overgaard, Torben Haagensen
Hold 2022 id/a (1a id, 2a id, 3a id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ultimate
Titel 2 Les lanciers
Titel 3 Opvarmning
Titel 4 Crossfit
Titel 5 Atletik (Eksamen)
Titel 6 Step Aerobic (Eksamen)
Titel 7 Basketball (Eksamen)
Titel 8 Træningsprojekt (Eksamen)
Titel 9 Jive (Eksamen)
Titel 10 Volleyball (Eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ultimate

Forløb om ultimate.

Fokuspunkter:
- Tekniske:
   - Kunne kaste korrekt udførte baghånds- og forhåndskast, der kan gribes af en medspiller over 10 m. (evt. hammerkast)
   - Kunne anvende forskellige gribeformer til gribning i forskellige højder
   - Kunne anvende pivotering til at komme fri af en opdækning

- Taktiske:
   - Kunne ”indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer og opnå forståelse for såvel egne som andres roller”:
   - Kunne vise spilbarhed: udføre cuts og løbe til åbne områder
   - Kunne udføre personlig opdækning (pres til forhånd, dække udækket side)
   - Forstå spillets regler

- Sociale:
   - Kunne gebærde sig efter fairplayprincipperne

- Tekniske hjælpenoter:
   - Baghåndskast:
      - Fire fingre under, tommel på oversiden
      - Let spredte og ikke stive ben
      - Siden til målet
      - Hele armen bruges til bevægelsen
      - Ikke krølle disken ind under armen
      - Føre discen i nogenlunde lige linje ca. fra bagerste hofte og frem mod målet
      - Svirp i håndled, spin på discen
      - Hånden peger mod målet til sidst i kastet (undtagen i meget lange kast, som f.eks. udkast)
   - Forhåndskast:
      - To fingre uden på kanten, to fingre indenfor kanten, tommel på riller på oversiden
      - Front mod målet, træd evt. ud til siden i starten af kastet (med den rigtige fod!)
      - Hele armen bruges til bevægelsen (bølge-/piske-bevægelse)
      - Svirp i håndled, spin på discen
   - Gribning:
      - Høje gribninger: Fire fingre over discen, tommel under
      - Mellem gribninger: Klap om discen (pandekage, sikreste gribeteknik – brug når muligt)
      - Lave gribninger: Fire fingre under discen, tommel over
      - Altid to hænder, når muligt
   - Cuts:
      - Løbe én retning for at lokke opdækker denne vej
      - Skarpt retningsskift mod ønsket position, hvor man gerne vil have discen
      - Temposkift til fuld hastighed i retningsskiftet
      - Timing!

Faglige mål:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber indenfor træning og idrættens discipliner
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet: boldspil
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder

Kernestof:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- grundlæggende principper for træning
- de for undervisningen relevante videnskabelige metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Les lanciers

Eleverne præsenteres på GG for Les lanciers, ved hvert år at have tre moduler med Les lanciers.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Opvarmning

Faglige mål i forløbet. Eleverne skal:
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet musik og bevægelse
- Opnå kropsbevidsthed
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- Udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
- Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
- Basale natur- og sundhedsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet
- De for undervisningen relevante digitale redskaber
- De for undervisningen relevante videnskabelige metoder.


Særligt fokus i forløbet:
- Viden om hvorfor man varmer op.
- Opbygning af opvarmningsprogram til musik, hvor musikken spiller en rolle i forhold til bevægelsen mht. musikkens hastighed og attitude.
- Gruppeudvikling og -fremvisning af opvarmningsprogram til musik med følgende typer af bevægelser: Løb, sving, styrke, hop og udstrækning.
- Brug af skift i musikken til at skifte øvelser.
- Evaluering af eget og andres opvarmningsprogrammer ud fra: Om man blev varm, om bevægelserne var relevante og om musikken passede til bevægelserne både med hensyn til takt, hastighed, attitude og skift af øvelser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Crossfit

- Kunne redegøre for centrale begreber indenfor crossfit
- Opnå kropsbevidsthed og god fysisk kapacitet.
- Beherske centrale fysiske færdigheder.
- Udarbejde, gennemføre og evaluere en crossfit WOD.
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
- Basale natur- og sundhedsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet
- De for undervisningen relevante digitale redskaber


Særligt fokus i forløbet:
Viden om hvilke muskler der arbejder under bestemte øvelser.
Eleverne er blevet præsenteret for og har gennemført WODs af typerne: cirkeltræning, RFT, EMOM, AMRAP og chipper.
Arbejdet med øvelser inden for knæled, hofteled, presøvelser, trækøvelser samt gymnastiske øvelser. Herunder bl.a.: Squat, dødløft, bænkpres, pull ups, dips, rows, kettlebell swings, kettlebell skulderpres, turkish get up, sjipning, burpees, atomic sit ups, håndstand, pistol squat og leg raises.
Eleverne har herudover selv planlagt og gennemført en WOD.
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Atletik (Eksamen)

Forløb om atletik, med fokus på spydkast, herunder spydkastets forskellige faser: tilløb, tilløb med krydsskridt, afvikling af kastet.

Faglige mål:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet: klassiske og nye idrætter
- opnå kropsbevidsthed
- kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
- kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- grundlæggende principper for træning
- basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
- de for undervisningen relevante digitale redskaber
- de for undervisningen relevante videnskabelige metoder

Desuden kende til mulighederne for fysisk aktivitet uden for skoleregi – mulighed for at gå til atletik på Bagsværd Stadion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Step Aerobic (Eksamen)

Forløb i Step Aerobic

Fokuspunkter:
- Koreografi: Kan eleven opbygge en koreografi?
- Musik: Bevæger gruppen sig i takt til musikken?
- Teknik: Kan eleverne udføre trin i forskellige sværhedsgrader?
- Bevægelser: Er der kvalitet i bevægelserne?

Faglige mål:
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet musik og bevægelse
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder

Kernestof:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
- basale natur- og sundhedsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet
- de for undervisningen relevante digitale redskaber
- de for undervisningen relevante videnskabelige metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Basketball (Eksamen)

Forløb i basketball

Fokuspunkter:
- Boldkontrol/driblinger
- Stående skud
- Afleveringer
- Layup
- Brug af banens dybde og brede

Faglige mål:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden
for træning og idrættens discipliner
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet: boldspil
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder

Kernestof:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- grundlæggende principper for træning
- de for undervisningen relevante videnskabelige metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Træningsprojekt (Eksamen)

Forløb om intervaltræning, med fokus på elevernes gennemførelse af træningsprojektet.

Faglige mål:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: klassiske og nye idrætter
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
- kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
- kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder

Kernestof:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- grundlæggende principper for træning
- basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
- de for undervisningen relevante digitale redskaber
- de for undervisningen relevante videnskabelige metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Jive (Eksamen)

Forløb i jive, med fokus på:
- Koreografi: Kan eleven opbygge en koreografi?
- Musik: Danser parret/parrene i takt?
- Par og føring: Er det herren, der fører? Udstråler parret en enhed? Er der overskud til god øjenkontakt?
- Teknik: Kan eleverne de forskellige trin?
- Holdning: Rank ryg? Hovedet højt?
- Bevægelser: Er der kvalitet i bevægelserne?
- Udstråling: Afspejler udstrålingen den festlige/livlige/energiske jive?

Faglige mål:
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet musik og bevægelse
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder

Kernestof:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
- basale natur- og sundhedsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet
- de for undervisningen relevante digitale redskaber
- de for undervisningen relevante videnskabelige metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Volleyball (Eksamen)

Forløb med volleyball, med fokus på fingerslag, baggerslag, underhåndsserv, smash og færdigt spil.

Faglige mål:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet: boldspil
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
- kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder

Kernestof:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- grundlæggende principper for træning
- basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
- de for undervisningen relevante videnskabelige metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer