Holdet 2022 BI/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Lykke Keldsted Bøgsted Hvidepil, Stine Teglgaard Olsen, Tobias Frykman
Hold 2022 BI/u (1u BI, 2u BI, 3u BI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Cellebiologi - celler og salte
Titel 2 Celledeling og DNA
Titel 3 Celleprocesser og Mikrobiel vækst
Titel 4 Kost og sundhed
Titel 5 Motion
Titel 6 Forplantning og kønshormoner
Titel 7 Økologi
Titel 8 Havet - økologi og klima
Titel 9 DNA og proteiner
Titel 10 Nervesystemet
Titel 11 Arter, slægtskab og biodiversitet
Titel 12 Fysiologi - rep hjerte+lunger + HJERTEBLOD-forløb
Titel 13 Fysiologi
Titel 14 Immunforsvaret
Titel 15 Pointer fra anonym skriftlig vurdering
Titel 16 Populationsbiologi + repetition af sexologi
Titel 17 Opsamling og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Cellebiologi - celler og salte

Biologi i udvikling: s. 17-21
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Celleprocesser og Mikrobiel vækst

Biologi i udvikling: s. 33-41

Øvelse: Ballon- og gæringsøvelse

Skriftligt arbejde: Journal over gæringsøvelsen
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fælles opgave mat-bio 17-01-2023
Ballon- og gæringsforsøg 27-01-2023
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kost og sundhed

Biologi i udvikling: s. 75-92, 95-101

Øvelse: Spaltning af mælkefedt vha. lipase

Skriftligt arbejde: Rapport over øvelsen
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fordøjelse af mælkefedt 13-03-2023
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Motion

Biologi i udvikling: s. 105-106, 108-116, 118-120, 123-128

Øvelse: Blodtryk- og dykkerøvelsen

Skriftligt arbejde: Journal over øvelsen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forplantning og kønshormoner

Biologi i udvikling: s. 133-158

Øvelse: Anonym ægløsningstest

Skriftligt arbejde: Aflevering med spørgsmål til forløbet om Forplantning og kønshormoner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Økologi

Biologi i udvikling: s. 23-29, 35-37, 222-233, 236
Biologi til tiden: s. 126-140

Øvelse: Biotop-undersøgelse med brug af makroindeks-analyse

Skriftligt arbejde: Journal over makroindeks-analyse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forplantning og kønshormoner 01-05-2023
Makroindeks-analyse 08-05-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Havet - økologi og klima

Biotiske og abiotiske faktorer
næringsstoffer, fotosyntese, respiration
fødekæder og fødenet
biodiversitet
havstrømme og havets livsbetingelser

Yubio kapitel: 26, 27, 29.



Forsøg/undersøgelser:
Komparativ undersøgelse af plankton m.m. i hhv. Kattegat og Øresund
dissektion af blåmuslinger
besøg + forløb om koraller på den blå planet

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 DNA og proteiner

Proteinsyntesen
Proteinstruktur
Enzymer
Blodtyper og deres genetik
gensplejsning
DNA-struktur

Forsøg:
Enzymforsøg
TLC med chili
Blodtypeundersøgelse
Insulinproduktion i det virtuelle laboratorie

Yubio kapitler: 15+16.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Arter, slægtskab og biodiversitet

(FS-SRO: menneskelige variationer og genetik)
Mutationer og genetisk variation
Evolution og naturlig selektion
Artsdannelse og artsbegrebet
Undersøgelse af slægtskab vha. DNA-hybridisering (teoretisk)
Bioinformatik: slægtskabsanalyse og artsbestemmelse
DNA&Liv - Realtime-PCR på DNA-prøver

Yubio kapitel 19, 20, 21.2, 24.3.1, 24.3.2, 24.3.4, 24.5.5, 24.5.6
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Fysiologi - rep hjerte+lunger + HJERTEBLOD-forløb

(kort) repetition af hjerte+lunger fra 1g

hæmatokrit og doping

Hjerteblod-forløb på LIFE-campus

Yubio kapitel 11.3.1, 11.3.2, 11.3.3, 11.3.4 og 11.3.5

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Fysiologi

Opsamling på "Hjerteblod"

Hjerte og lunger rep fra NV

Doping og hæmatokrit

Muskelstyrke, -træthed, -træning, -stofskifte og fysiologi.

Aerobt (citronsyrecyklus + elektrontransportkæde) og anaerobt (glykolyse, laktacid og alaktacid ATP-produktion) arbejde og stofskifte + kreatinphosphat!

Hormoner og steroider (især testosteron og EPO)

Stofskifte og diabetes - træning og diabetes (husk plancher med forsøg)

Kapitler i Yubio:
9, 10, 11, 17
dog med fokus på de ovenfor angivne fagbegreber.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Pointer fra anonym skriftlig vurdering


Næsten alle skriver, at hurtig gennemgang med slides er en dårlig måde at lære på. Det vil jeg virkelig tage til efterretning! (ikke at jeg gør det hurtigt med vilje, men jeg vil tænke over ikke at lave for mange slides, så jeg ikke stresser, og så indlægge spørgsmål og opgaver i højere grad).

Til gengæld nævner rigtig mange langsom tavlegennemgang som noget godt.

Rigtig mange kan godt lige tegneopgaver - fedt, det kan jeg også.

Øvelser er også en god måde - enig, og jeg laver så mange som jeg kan finde på.

Fremlæggelser for hinanden +

Tid og hjælp til afleveringer +

For mange afleveringer - (vi har pt nået 22 ud af 45 elevtimer, så her er der ikke så meget jeg kan gøre)

De fleste synes det faglige niveau er fint - dog er Yubio lidt avanceret

Der én der synes quizlet er dårligt og én der synes det er godt, så tænker stadig at jeg vil bruge det som repetitionsmetode i ny og næ.

Der er én der synes at tests er dårligt og én der synes at det er godt. Det er en rigtig god måde for mig at vurdere jer på enkeltvis og retfærdigt, så jeg tænker at blive ved, men uden at lade det stå alene.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Populationsbiologi + repetition af sexologi

Vi skal repetere lidt om sexologi, forplantning, hormoner, hormonforstyrrende stoffer (+økotoksikologi), kønssygdomme og meget andet fra 1g, og bygge mere på.

I skal i grupper ud i andre klasser og holde oplæg om kønssygdomme og andet sex-relateret biologi i læbet af uge 6 :D


Vi skal desuden lære om Hardy-Weinberg-ligevægten

Forsøg/undersøgelser:
Er klassen i Hardy-Weinberg-ligevægt mht. forskellige monogene træk?
Undersøgelse af egne produkter med "Kemiluppen"

Yubio kapitel 21.8+21.9
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer