Gladsaxe Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Gladsaxe Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 BT/e - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau
Bioteknologi A
Lærer(e)
Kristine Rask Raae, Peter Windfeldt
Hold
2022 BT/e (
1e BT
,
2e BT
,
3e BT
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Celler og mikroorganismer
Titel 2
Cellers biologi & kemi
Titel 3
Proteiner og Enzymer
Titel 4
Se på DNA
Titel 5
Genetik
Titel 6
Genetik - nedarvning af egenskaber
Titel 7
Lys, farver og farvestoffer
Titel 8
Kemisk mængdeberegning - et vigtigt værktøj
Titel 9
Yoghurt, syrer, baser - og vigtige bakterier
Titel 10
Organisk kemi - og stoffers virkning i kroppen
Titel 11
Signaler i kroppen - Nervesystemet
Titel 12
Kemisk ligevægt i biologiske systemer
Titel 13
Syrer og baser - og puffersystemer
Titel 14
Kort forløb om faglig formidling i biotek
Titel 15
Genteknologi og GMO
Titel 16
Bioinformatik
Titel 17
Fiskeolie og forskning
Titel 18
Hormoner i menneskekroppen
Titel 19
Forplantning og graviditet
Titel 20
Kroppens forsvar
Titel 21
Sukker - og sukkers betydning for vores sundhed
Titel 22
Stamceller, genregulering og kræft
Titel 23
Enzymer og enzymkinetik
Titel 24
Energiproduktion i levende celler
Titel 25
Bedre fødevarer med bioeknologi
Titel 26
Repetition
Titel 27
Forløb#2
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Celler og mikroorganismer
Intro til bioteknologi. Forløbet handler om pro- og eukaryote cellers opbygning, om cellecyklus og celledeling for eukaryote celler (mitose + meiose), om mikroorganismer især med fokus på bakterier og om mikrobiel vækst
Materiale:
BTKA1 s. 25 – 35, 58 – 69, 109 – 118
Videnskab.dk
´Hvad er en bakterie’
https://videnskab.dk/sporg-videnskaben/hvad-er-en-bakterie
Eksperimentelt arbejde:
- Celler i mikroskop
- Vækst af bakterier (på agarplader).
Indhold
Kernestof:
Inden vi starter på biotek
Hej - og velkommen til bioteknologi :-) Tag jeres biotek-bog med til time. Vh Kristine
Lektie: Læs i Bioteknologi A bind 1, s. 25 - 29 om celler
VEJLEDNING Celler i mikroskop
Lektie: Læs Bioteknologi A bind 1, s. 30 - 35 om forskellige cellestrukturer
Lektie: Læs Bioteknologi A, s. 58 - 64 øverst om cellevækst og mitose. I kan nøjes med at skimme s. 59 – 60 om de forskellige faser i cellecyklus (vi gennemgår dem i timen).
Opgaver om cellecyklus
Lektie: Læs Bioteknologi A bind 1, s. 64 - 69 om celledeling, meiose
Afsnit
Lektie: Læs artiklen 'Hvad er en bakterie?' + læs vejledning om øvelse med bakterievækst, se links nedenfor
Hvad er en bakterie?
VEJLEDNING Bakterievækst
Ingen nye lektier. Vi skal afslutte øvelse med bakterievækst
OPGAVER cellevækst - lav opgave 1-3
Læs Bioteknologi A bind 1, s. 109 - 114 om mikrobiel vækst. Noter fagbegreber, som I er i tvivl om betydningen af, så vi kan tale om dem i timen.
OPGAVER cellevækst - lav opgave 4-6
SKRIV om mikrobiel vækst
Læs Bioteknologi A bind 1, s. 114 - 118 om mikrobiel vækst. Noter fagbegreber, som I er i tvivl om betydningen af, så vi kan tale om dem i timen.
OPGAVE Behandling af middagsrester
Se kommentarer igennem i de rapporter I har fået tilbage. Ellers ingen nye lektier, men hav godt styr på det vi har læst om mikroorganismer mm indtil nu. Tag bogen med til time.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgaver fra timen 9 dec22
09-12-2022
Rapport om bakterievækst
09-12-2022
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Cellers biologi & kemi
Bioteknologi A Bind 1: s. 35-69
Øvelser:
1. Fældningsreaktioner
2. Reaktion mellem kobber og brom
3. Osmose - del 1 & 2
Animationer:
1. Gymnasiekemi C
2. Membrantransport (nucleus)
Indhold
Kernestof:
1. Oplæg om Mindset - Karakternedtoning hvordan tænker jeg og hvorfor karakternedtoning ?2. Arbejde videre fra sidst s. 35-42m ud fra spørgsmål. Vi snakker om sp. 2 og så går I videre med sp. 3.3. Se video om periodiske system 14 min
Lone Als Egebo mf: BIOTEKNOLOGI A BIND 1 (udgivet 2017), Nucleus; sider: 35-69
Fældningsreaktioner Kemi C.pdf IonforbindelserVi skal lave øvelsen: FældningsreaktionerVi ser udsendelse om ionforbindelser inden øvelsenVejledning og skema over opløslighed findes på jeres drevJeg printer et enkelt sæt ud til hver gruppeTag foto af
1. Vi laver par-udfordring på begreber ud fra jeres papir2. Vi ser video om fældningsreaktioner - 12 min3.I har resten modulet til at skrive rapport over jeres øvelseFældningsreaktionerDen skal afleveres d. 27/1.Fældningsreaktioner | Kemi C
1. Vi ser udsendelse om polaritet - 14 min2. I basisgrupper arbejder I med dagens tekst ud fra spørgsmål - grupper & spørgsmål ligger på drev.3. Skrive lidt på rapport, hvis der er tid Polære&upolære bindinger 14 min
HUSK ROMAN1. I skal læse i medbragt roman i 45 min. Pause 5 min2. I skal skrive på rapport i 40 min
1. Vi ser sammen video om molekyleforbindelser2. Arbejde med dagens tekst s. 49ø-53n - se drev3. sammen se video om membrantransportprocesserTransport gjennom cellemembran 5 minMolekyleforbindelser 10 min
Samtaler i stedet for karakterer - næste uge.1. Vi skal lave øvelsen "Kobber og Brom"2. Opsamling på spørgsmål til s. 49ø-53n & se animation3. Resten af tiden kan I skrive rapport. Vejledning ligger på drev Rapport afleveres d. 20/2.Transport g
Jeg har de første samtaler med jer i dag - 5-7 min1. Rapport tilbage (fældn.reaktioner) rette den til i gruppen2. Skrivemodul resten af tiden: Kobber&Brom3. Alec, Anna, Annika, Asbjørn, Bernhard, Durlav, Fabian, Fatima, Filippa, Gustav, Haris, Has
Jeg har de sidste samtaler med jer i dag (5-10 min):Inanna, Johanne, Kajsa, Karsper B, Kasper M B, Maja, Mohamad, Nathalie, Nickolai, Petar, Sesse, Severin, Sofie1. Arbejde med dagens tekst s. 53-58 i basisgrupper Spørgsmål på drevEVALUERINGSSAMTA
Nye basisgrupper (drev) som I laver øvelser i.1. Vi laver øvelsen: Osmose-del 12. Opsamling fra sidst s. 53-583. Arbejde med dagens tekst "Cellevækst&celledelinger" side 58-64ø - spørgsmål på drev
1. Vi laver Osmose Del 22. Skrive rapport resten af modulet
1. Delfi-evaluering. Hvad fungerer og hvad skal justeres?2. Opsamling fra sidst3. Arbejde i de nye basisgrupper med s. 64ø-69BIOTEKNOLOGI 1. Meiose & ukontrol celledeling 65m-69.docx
1. Delfi evaluering - hvad skrev I og hvad gør vi?2. Rapport "Kobber&Brom" tilbage - rette i gruppen3. Opsamling del af kapitel om Cellers Bio/kemi vha figurer: 31, 32, 35, 37, 38, 40, 41, 42, 44, 45, 47(lær tallene), 48, 49, 50, 52, 55, 56, 5
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Fældningsreaktioner
31-01-2023
Kobber og Brom
20-02-2023
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Proteiner og Enzymer
Bioteknologi A, Bind 1: s. 71-88
Øvelser:
Lactase-lave laktosefri mælk
Film
Prioner - hjernesygdomme
Indhold
Kernestof:
1. Fordybelseslæsning 45 min - HUSK BOG2. Opsamling af kapitel 2 vha figurer: Skriv 1-3 linjer. Gem. 31, 32, 35, 37, 38, 40, 41, 42, 44, 45, 47(lær tallene), 48, 49, 50, 52, 55, 56, 58, 59, 60, 61, 63, 64, 65, 68, 69,70 72, 73, 75, 77, 80,
1. Downloade Netlogo 6.3.0 (bruges senere)2. Vi skal i gang med proteiner og enzymer, som sammen med DNA er det vigtigste i Biotek. Vi arbejder i basisgrupper med s. 71-75ø. Spørgsmål på drev.
Kasper & Bernhard holder spændende oplæg.Hvem holder oplæg næste fredag???
Lone Als Egebo mf: BIOTEKNOLOGI A BIND 1 (udgivet 2017), Nucleus; sider: 71-88
Mere om proteiner og enzymer.Lave liste over oplæg og elever.1. Opsamling fra sidst 71-75ø2. Se udsendelse om Prioner - hjernesygdomme 13 min3. Dagens tekst s. 75ø-79 - basisgrupper & spørgsmål
Prion Disease - 13 min
Afsnit
Vi mødes i B1, men skal bruge B2 og 67 senere.1. Osmoserapport tilbage - rette den til i gruppen2. Opsamling fra sidst OG gøre fælles snak om sp. 8-102. Dagens tekst s. 79-85 - Spørgsmål på drev
1. Asbjørn & Petar holder spændende oplæg.2. Opsamling fra jeres gruppedyst3. Dagens tekst s. 79-85 - skriv sætninger sammen4. Se video om enzymer 11 minEnzymes
Spændende oplæg fra Durlav og Gustav1. Jeres sætninger fra sidst med fagord s.79-852. Udsendelse om "Laktose-intolerans" 13 min Kort intro til Proteinsyntesen inden 3. Dagens tekst s. 86-88 - fælles gennemgang4. Opsamling af hele kapitel ud fra fi
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Osmose i kartofler
10-03-2023
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Se på DNA
Bioteknologi A, Bind 1: s. 89-108
Øvelser:
Ekstraktion af DNA fra jordbær & pH-test
Film:
Indhold
Kernestof:
Jeg er til møde, og I har Arbejd Selv Modul om DNA.I skal arbejde i basisgrupper og svare på spørgsmål, som ligger på drev. Hvis I kan arbejde hjemmefra via Meet med jeres gruppe, så er det ok med mig. MEN forventer I har arbejdet med spørgsmålene, s
Lone Als Egebo mf: BIOTEKNOLOGI A BIND 1 (udgivet 2017), Nucleus; sider: 89-92, 97-108
1. Opsamling fra DNA-start - Arbejd selv modul s.89-92m2. Vi genser video om DNA´s opbygning & animation om DNA-replikation 3. Dagens tekst s. 92m-97m (spørgsmål på drev)DNA-replikation 2 minWhat is DNA? 10.30 min
Science Talenter Camps - Noget for jer???Annika og Anna holder spændende oplæg1. Opsamling fra sidst vha figurer - s. 92-97m2. Dagens tekst s.97-102m (spørgsmål på drev) inkl udsendelse om Gener&sygdom3 Kort intro til Lactase-øvelseGentest 25 mi
Inanna og Kajsa holder spændende oplæg.I har modulet til at skrive på rapport om LactaseRapport afleveres d. 15/5
Haris og Fabian holder spændende oplæg1. Kort opsamling fra sidst2. Dagens tekst s. 102-108 (DNA-slut) - spørgsmål på drev (99-108) Proteinsyntesen
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Genetik
Bioteknologi A, Bind 1: s. 151-175
Øvelser:
Film:
Indhold
Kernestof:
Lone Als Egebo mf: BIOTEKNOLOGI A BIND 1 (udgivet 2017), Nucleus; sider: 151-157, 162-168
Intro til DNA/RNA koder - drev
Mange tak for i år, det har været en STOR fornøjelse at undervise jer, mærke jeres begejstring og høre jeres meget spændende og fagligt rigtigt gode oplæg !Fortsæt sådan de næste par år, så kommer det til at gå RIGTIGT godt :-)1. Kort opsamling fra s
1. Opsamling fra sidst2. Dagens tekst s. 162-168 og Øvelse med Stamtræer
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Lactase. Laktosefri mælk
22-05-2023
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Genetik - nedarvning af egenskaber
Forløbet er en fortsættelse af forløb før ferien. Det omhandler gener og genetiske grundbegreber, nedarvningsmønstre både etgens og togens-nedarvning samt en introduktion til epigenetik.
Materiale:
- Bioteknologi A, bind 1, s. 157 - 175
- Artikel: Epogenetik: Videnskaben bag omskrivningen af den genetiske skæbne fra
sund.ku.dk
- DR-dokumentar: En farlig arv, afsnit 1
Eksperimentelt:
- Nedarvning af egenskaber hos mennesker (undersøg jeres familie)
- Blodtypebestemmelse
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage til GG efter ferien. Jeg glæder mig til at se jer :-) Vi skal mødes til oprydning i kantinen (se mail fra kontoret/ Bodil Tveit)
Vejledning: Nedarvning af genetiske egenskaber
Opgave 1: Genetiske grundbegreber
Opgave 2: Nedarvning 1
Læs om Bioteknologi A bind 1, s. 157 - 160 til afsnittet 'En genetisk model er...' om Mendels genetik + s. 162 - 163 om stamtræsanalyser.
Læs vejledning om nedarvning af egenskaber (link nedenfor) + undersøg så mange familiemedlemmer som muligt for de nævnte egenskaber + lav opgave 1 og 2 i 'Opgave om nedarvning 1' fra timen i fredag (se link på modulet fredag).
Opgave: Genetisk nedarvning 2
Lektie: Læs Bioteknologi A bind 1, s. 160 - 165 (afsnittet om stamtræer har I læst en gang)
Arbejde Selv 2eBT fredag 18 august 23
Lektie: Læs Bioteknologi A bind 1, s. 165 - 168 om kønsbunden og mitochondriel nedarvning. I skal arbejde selv i dag - se på dokument nedenfor, hvad I skal.
Oplæg om aktuel biotek - se rækkefølge her
RAPPORT blodtyper
Læs vejledningen om blodtypebestemmelse, på link nedenfor, og sørg for at have overblik over hvad vi skal
VEJLEDNING Blodtypebestemmelse
BTA Eksamensopgave Blodtyper maj2018
Lektie. Læs Bioteknologi A bind 1, s. 168 - 173 om genterapi, nedarvning af flere gener og Mendels 2. lov
Lektie: Læs Bioteknologi A bind 1, s. 173 - 175 om afvigelser fra Mendels 2. lov
Opgave: Pelsfarve hos hunde BioA03
Ingen nye lektier, men hav godt styr på det I har læst om genetik indtil nu.
Arbejdsspørgsmål om epigenetik
Lektie: Læs om epigenetik på linket nedenfor + vi skal gennemgå opgaverne fra i fredags, så husk at have dem med.
EPIGENETIK: Videnskaben bag omskrivningen af din genetiske skæbne – Københavns Universitet
Ingen nye lektie. Vi skal bl.a. se (kort) dokumentar om arvelighed.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Lys, farver og farvestoffer
I forløbet er der arbejdet med lys, farvestoffer, spektrofotometri, (UV-vis), TLC og Lambert Beers lov.
Materiale:
- Bioteknologi A bind 2, s. 11 - 22
- Video: Farvestoffer, Lys og molekyler af lektor Thomas Just Sørensen.
https://video.ku.dk/video/12458272/farvestoffer-lys-og-molekyler
- Artikel: Genforskere ser rød.
Videnskab.dk
Eksperimentelt:
- Undersøgelse af pigmenter fra planter - spektre
- Undersøgelse af pigmenter fra planter - TLC
- Brilliant Blue i powerrade (Lambert Beers lov)
Indhold
Kernestof:
OPGAVE Forklar om lys og farver
Vi skal starte på nyt emne om lys, farver og farvestoffer. Lektie: Læs Bioteknologi A bind 2, s. 11 - 16. Læg mærke til at det er i den nye bog.
OPGAVER Lambert Beers lov
Lektie: Læs Bioteknologi A bind 2, s. 16 - 20
OPGAVE Opsummering begreber Lys og farver
Farvestoffer, lys og molekyler - Københavns Universitets Videoportal
Lektie: Læs Bioteknologi A bind 2, s. 20 - 22
Ingen nye lektier til modulet
Lektie: Læs de to vejledninger til undersøgelse af pigmenter i planter, som du kan finde via links nedenfor.
VEJLEDNING: Pigmenter i planter - spektre
VEJLEDNING. Pigmenter i planter - TLC
Rapport om plantepigmenter
OPGAVE Genforskere ser rødt
Lektie: Læs 'Genforskere ser rød' på link nedenfor. Vi skal bl.a. samle af på forsøget fra timen tirsdag, så husk resultater, noter, billeder mm + sørg for at alle i gruppen har adgang til jeres resultater
Genforskere ser rødt
Vi skal lave forsøg i timen i dag, se vejledning på link nedenfor
VEJLEDNING Brilliant Blue i powerrade
Opgaver Genforskere ser rødt
Lektie: Læs artiklen 'Danskere jagter..', på link nedenfor + vi skal tale om Science-cafe, så husk jeres noter herfra
Danskere jagter verdens bedste røde farve
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Kemisk mængdeberegning - et vigtigt værktøj
I forløbet er der arbejdet med kemisk mængdeberegning. Vi har været inde på: Masse, stofmængde, molarmasse og stofmængdekoncentration. Derudover praktisk- og teoretisk udbytte, densitet og volumen- og masseprocent og kort på idelagasligningen.
Materialer:
Bioteknologi A bind 1, s. 124 - 129 + 134 - 135
Video om Idealgasligningen, Gymnasiekemi
Eksperimentelt:
- Ophedning af Natron
Indhold
Kernestof:
Opgaver Genforskere ser rødt
OPGAVE 1 Masse molarmasse stofmængde
OPGAVE 2 Kemisk mængdeberegning
Lektie: Læs i Bioteknologi A bind 1, s. 124 - 127 om kemisk mængdeberegning (om bioethanol). Vi starter på et kort forløb om mængdeberegning. OBS! Læg mærke til vi er i en anden bog en den vi plejer
Lektie: Læs Bioteknologi A bind 1, s. 127 - 129
Har I regnet rigtigt?
Lektie: Se video om idealgasligningen på link nedenfor. Hav især fokus på at få styr på formlen og de størrelser der indgår i den. Vi skal også tale om stofmængdekoncentration i timen (svarer til s. 134 - 135 i BTKA 1)
Idealgasligningen
Opgaver idealgasligning
Ingen nye lektier, vi skal arbejde videre med kemisk mængdeberegning
Lektie: Læs vejledningen om Natron. Fokuser på hvad I skal gøre eksperimentelt - og undersøg hvad de forskellige ting, der skal bruges er for noget (hvis I ikke kender dem).
VEJLEDNING Natron
Lav opgave 64 + 65 fra timen fredag. Ellers ingen nye lektier, men vi skal bl.a. lave efterbehandling af forsøg fra mandag, så hav noter, resultater, billeder osv. med fra forsøget. Sørg for at alle fra gruppen har (adgang til) alt materiale inden ti
OPGAVE Svampe og farvestoffer (I kender starten)
OPGAVE Bakteriel Olierensning
Ingen nye lektier, vi skal se på eksamensopgaver med kemisk mængdeberegning
Syrer og baser - hvad er det?
Ingen lektier. Vi skal runde af på mængdeberegning - og lave indledende arbejde til nyt forløb om bl.a. syrer, baser, gavnlige bakterier og menneskets fordøjelse
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Yoghurt, syrer, baser - og vigtige bakterier
I forløbet arbejder vi med grundlæggende kemiske viden om stærke syrer og baser, pH-begreb og pH-beregning og titrering.
Derudover er det kædet sammen med mikrobielvækst, fordøjelse, probiotika og produktion af yoghurt.
Anvendte materialer:
- Bioteknologi A bind 1, s. 131 - 150.
- Bioteknologi A bind 2, s. 113 - 119
- Biotech Academy: Probiotika
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/sundhedsfremmende-bioaktiv-kost/probiotika/
Eksperimentelt arbejde:
- Eddikesyre i eddike
- Lav din egen yoghurt
Indhold
Kernestof:
Syrer og baser - hvad er det?
Opgaver Syrer og baser
Lektie: Læs Bioteknologi A bind 1, s. 133 - 138 til afsnittet ’Sure, neutrale eller basiske opløsninger’
OPGAVER pH-beregning
Lektie: Læs Bioteknologi A bind 1 s. 138 – 140 om pH-begrebet mm
OPGAVER titrering (skal laves i timen)
Lektie: Lav opgaver om pH-beregning fra timen i fredags færdig, se link nedenfor + læs om titrering i Biotek A bind 2, s. 113 - 119.
SVAR til opgave 1 fra timen torsdag
Opgaver om syrer, baser og titrering
Lektie: Læs vejledning om eddikesyre i eddike, se link nedenfor
VEJLEDNING Eddikesyre i eddike
Lektier: Hav godt styr på titrering. Dem der ikke lavede forsøg fredag, skal i dag - de andre skal lave opgaver mm.
Lektie: Læs Bioteknologi A bind 1, s. 131 - 133 + 140 - 143 om bl.a. probiotika og menneskets fordøjelsessystem. Læg mærke til, at vi er tilbage i bind 1 af bogen. HUSK vi skal samle op på opgaver fra fredag/ mandag
Opgaver om fordøjelse
OPGAVE Video om probiotika
Lektie: Læs Bioteknologi A bind 1, s. 143 - 145 + tekst om probiotika på link nedenfor
Probiotika
Lektie: Ingen nye lektier. I skal arbejde med video om probiotika
SKRIV om mikrobiel vækst
OPGAVE Mælkesyrebakterier - BIOA eksamen 2015
Lektie: Læs Bioteknologi A bind 1, s. 145 - 150 om yoghurt mm
Ingen nye lektier, men hav biotek A bind 1 med til time
Opskrift hjemmelavet yoghurt
Yoghurt-grupper
Lav jeres egen yoghurt
Begrebskort om yoghurt
Lektie: Køb en liter mælk
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Organisk kemi - og stoffers virkning i kroppen
Forløbet handler om grundlæggende organisk kemi. Der er arbejdet med: carbonhydrider, hydroxyforbindelser, carbonylforbindelser, syrer, estere og aminer.
Derudover med redox, oxidationstal og afstemning af redoxreaktioner - og oxidation af alkoholer. Og kort om geometrisk isomeri.
Inkl brug af Marvin
Materiale:
Bioteknologi A bind 2, s. 33 - 25 + 149 - 187.
Eksperimentelt:
- Addition og substitution
- Oxidation af alkoholer
(-Forsøg med ornesæd, ikke relevant for emnet)
Indhold
Kernestof:
Spørgsmål til lektien?
I dag skal vi starte på nyt emne om organisk kemi. Lektie: I dag skal I ikke alle sammen læse det samme, så i dokumentet nedenfor, hvad I skal læse
Dagens lektier - se her
Opgaver: Navngivning alkaner
Lektie: Læs bioteknologi A bind 2, s. 165 - 169
Lektie: Læs Bioteknologi A bind 2, s. 170 - 172 nederst, til afsnittet der starter med 'Alkoholer kan ligesom...'
Lektie: Lav en huskeremse, så I kan huske de 10 simpleste alkaner (på figur 204, s. 155 i BTKA bind 2). Skriv remsen ned og tag den med til time + husk også bogen
Organiske reaktionstyper - lav overblik
OPGAVER Organisk kemi
OPGAVER Tildel oxidationstal
Lektie: Læs Bioteknologi A bind 2, s. 33 - 35 om redoxreaktioner.
Lektie: Læs vejledningen om addition og substitution, på link nedenfor
VEJLEDNING Addition og substitution
Lektie: Læs Bioteknologi A bind 2, s. 170 - 174 om alkoholers egenskaber
Afsnit
VEJLEDNING Forsøg med sæd
VEJLEDNING Oxidation af alkoholer
Lektie: Skim s. 170 - 174 i Biotek A bind 2 igen (tidligere lektie). Vi skal lave forsøg om alkoholers egenskaber (vejledning nedenfor. I får tid til at læse vejledningen i timen.
OPGAVER om alkoholer og tyggegummi
I skal arbejde selv i modulet i dag - se på dokument, hvad I skal lave
Arbejde selv - læs her hvad I skal lave
Evaluering af undervisning
OPGAVER redox
Vi skal samle op på forsøg fra i torsdags og opgaver fra fredag - og arbejde videre med redoxreaktioner.
Læsestof om Afstemning af redoxreaktioner
Lav til og med opgave d) i opgaverne om redox fra timen i tirsdags, se nedenfor.
Eksamensopgave: Lactoseintolerance
Lektie: Læs Bioteknologi A bind 2, s. 174 - 178 om carbonylforbindelser og carboxylsyrer.
OPGAVER Marvin Sketch
Lektie: Læs Bioteknologi A bind 2 s. 178 - 180 om carboxylsyres egenskaber + læs vejledning om Fehlings prøve, se link nedenfor
VEJLEDNING Fehlings prøve
Lektie: Læs Bioteknologi A bind 2, s. 180 - 184 estere
OPGAVER estere aminer amider
Lektie: Læs Bioteknologi A bind 2, s. 184 - 187
Eksempler på organisk kemi i eksamensopgaver
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Signaler i kroppen - Nervesystemet
Forløbet handler om nervesystemets opbygning og funktion. Vi har arbejdet med nervesystemets opbygning, neuroner, aktionspotentiale, synapser og neurotransmittere. Derudover på smerte, sygdomme i nervesystemet - og hvordan koffein og andre udvalgte rusmidler og lægemidler påvirker nervesystemet.
Materiale:
Bioteknologi A bind 2, s. 209 - 238.
Eksperimentelt:
- Test af reaktionstid
- Nervetæthed
- Hastighed af nervesignal
- Hjernens to halvdele
Indhold
Kernestof:
Vejledning Reaktionstid
Lektie: Læs Bioteknologi A bind 2, s. 209 - 215, start på nervesystemet
Vigtige fagbegreber
Lektie: Læs Bioteknologi A bind 2, s. 215 - 216 om blodhjernebarrierer + 219 - 221 om synapser
Lektie: Læs Bioteknologi A bind 2, s. 221 - 225 om neurotransmittere og neuro-receptorer
VEJLEDNING nervetæthed
Skriv jeres resultater her
Ingen nye lektier til modulet (læs evt. vejledning nedenfor - I får også tid til at læse den i modulet)
Forklar figurer Nervesystem
VEJLEDNING Nerveledningshastighed
Lektie: Læs Bioteknologi A bind 2, s. 226-228
Lektie: Hav styr på resultater, noter mm fra undersøgelsen af nerveledningshastighed som vi lavede fredag før ferien - og sørg for at alle har adgang til det i timen. Vi skal lave efterbehandling (der skal afleveres..)
Eksamensopgave Botulinum
Lektie: Læs Bioteknologi A bind 2, s.228 - 233 om hjernen
VEJLEDNING Øvelse hjernen
Lektie: Læs Bioteknologi A bind 2, s. 233 - 238
Afsnit
Lektie: Vi skal arbejde med siderne 233 - 238 i Biotek A bind 2 (om smerte), så I skal læse dem, hvis I ikke fik gjort det i sidste uge
Dagens plan 29 februar 2024
Ingen nye lektier. I skal starte arbejdet i modulet selv - se på 'Dagens plan' nedenfor, hvad I skal. Få hjælp af lærer i Kemi 2 til at lukke jer ind. Jeg er på GG kl ca 10.
OPGAVE Aktionspotentialet
Lektie: Læs s. 216 - 219 i Biotek A bind 2 om nerveimpulsen. Se især grundigt på figur 329, 330 og 331. Skriv spørgsmål ned til figurerne, hvis der er noget I ikke forstår
Eksamensopgave Slangegift
Ingen nye lektier, vi skal arbejde med en eksamensopgave i modulet. Husk at tage formelsamling + evt. gamle noter med
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Kemisk ligevægt i biologiske systemer
Forløbet omhandler kemisk ligevægt - og betydningen af kemisk ligevægt i biologiske systemer, herunder om fordelingsligevægte.
Materiale:
- Bioteknologi A bind 2, s. 63 - 84.
Eksperimentelt:
- Indgreb i ligevægt
Indhold
Kernestof:
Eksamensopgave Slangegift
Opgaver kemisk ligevægt
Lektie: Læs i Bioteknologi A bind 2, s. 63 - 67 om ligevægte i biologiske systemer. Vi skal i gang med en nyt emne om kemisk ligevægt.. + husk jeres noter fra den eksamensopgave vi lavede mandag (vi gennemgår spgm 1, 2 og 3)
Lektie: Lektie: Læs Bioteknologi A bind 2, s. 68 - 71
Ingen nye lektier
Lektie: Læs vejledning om indgreb i et ligevægtssystem. Vi skal lave forsøg med kemisk ligevægt
VEJLEDNING. Indgreb i et ligevægtssystem
Lektie: Læs Bioteknologi A bind 2, s. 71 - 76 om indgreb i kemisk ligevægt mm
OPGAVER om kemisk ligevægt II
Ingen nye lektier. Vi skal lave efterbehandling af forsøget om forskydning af ligevægt + tale videre om Le Charteliers Princip mm
Læs Bioteknologi A bind 2, s. 77 - 80 (som er ting I har haft før, det kan I nøjes med at skimme) + s. 80 - 84. Vi skal tale om syrer og baser i forlængelse af kemisk ligevægt
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Syrer og baser - og puffersystemer
Forløbet handler om syrer og baser i biologiske systemer. Vi arbejder med syre- og basestyrke, pH-beregning, puffersystemer, Bjerrumdiagrammer og titrering.
Materiale:
- Bioteknologi A bind 2, s. 77 - 105, 109-122
Eksperimentelt:
- Syrestyrke og hydronolysegrad
- Phosphorsyre i cola
Indhold
Kernestof:
Opgaver om syrer og baser. Lav opgave 1 + 2
Læs Bioteknologi A bind 2, s. 84 - 90 om pH mm
Opgaver om syrer og baser. Lav opgave 1 - 6
Lektie: Læs Bioteknologi S bind 2, s. 90 - 95 om syrers styrke
Opgaver om syrer og baser
Lektie: Læs Bioteknologi A bind 2, s. 95 – 99 om baser og pH-beregning + lav opgave 4 færdig i opgaverne fra timen tirsdag, hvis ikke I blev færdige
Lektie: Læs vejledning 'Syrestyrke og hydronolysegrad' + se ppt om måling med pH-metre igennem, se links nedenfor. Vi skal lave forsøg.
VEJLEDNING Syrestyrke og hydronolysegrad
Måling med pH-metre
Vi skal lave efterbehandling på forsøg
OPGAVER pH
Lektie: Læs Bioteknologi A bind 2, s. 100 (fra 'Stofskifteprocesser producerer syre') - 102. Vi skal regne opgaver om pH og titrering - og tale om pufferopløsninger
OPGAVER titrering Bjerrum
Lektie: Læs Bioteknologi A bind 2, s. 103 - 105 + 109-110
VEJLEDNING Fosforsyre i cola
I skal arbejde selv i dette modul - men vi ses fysisk på GG i 4. modul. I kan se i dokumentet nedenfor, hvad I skal lave. Læg mærke til at arbejdet skal afleveres i lectio senest kl. 9.45 for ikke at få fravær for modulet.
Arbejde selv i 1. modul
Lektie: Læs Vejledningen om fosforsyre i cola, se link nedenfor
Læs Bioteknologi A bind 2, s. 109 - 113 om Bjerrumdiagrammer
Eksamensopgave Umami
Læs Bioteknologi A bind 2, s. 119 - 122 om titrering af polyhydrone syrer
Afsnit
Evaluering af biotek
Lektie: Læs Bioteknologi A bind 2, s. 113 - 119 (s. 113-116 har I læst før)
I skal arbejde selv i modulet i dag med forberedelse af biotek-årsprøven - se på nedenstående dokument, hvad I skal lave. Læs det grundigt, der står meget vigtig info :) Kristine
OPGAVE - Arbejde Selv fredag 17 maj
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Kort forløb om faglig formidling i biotek
Der er fokus på faglig formidling, særligt på faglige formuleringer på skrift i bioteknologi - og vi arbejder med skriftlige eksamensopgaver, herunder årsprøven fra slutningen af 2g.
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage fra ferie - vi starter året med at tale om årsprøven fra juni :) Kristine
Eksempler på perfekte formuleringer - skriv her
Vi skal arbejde videre med årsprøven - og tale mere om den skriftlige biotek-eksamen
Typeord bioteknologi
OPGAVE formuleringer i skriftlig biotek
Lektie: Se den eksamensopgaven igennem, som vi skal arbejde med i timen, link nedenfor. Husk relevante bøger
Eksamensopgave - EPO og hæmoglobin
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Genteknologi og GMO
I forløbet arbejdes der med DNA's opbygning (repetition) og hvordan viden om DNA kan anvendes. Vi kommer ind på gensplejsning, PCR, restriktionsanalyse og dermed gelelektroforese samt CRISPR. Der er bl.a. fokus på bæredygtige fødevarer.
(KNI underviser)
Materiale:
- Bioteknologi A bind 1, s. 90-97, 103-108
- Bioteknologi A bind 2, 123 - 136, 141 - 148
- Animation: Gensplejsning, fra biotech academy
- Artikler fra Zetland:
Nej, genmodificeret mad er ikke farligt..
Verden har et madproblem...
GMO-afgrøder har hjulpet...
GMO-planter kan bekæmpe klimaforandringer...
- Øvelse i det virtuelle laboratorium 'Produktion af Insulin'
- Film: Unnatural selection, ep 1
Eksperimentelt:
- Oprensning af DNA fra løg
- Transformation af e-coli med gen for GFP
Indhold
Kernestof:
Lektie: Læs s. 90 - 97 BTKA bind 1 om DNA's opbygning og replikation af DNA. Det er repetition fra 1g, fordi vi skal i gang med et emne om DNA-teknologi mm
Læs side 103-108 i BTK A bind 1
Læs vejledningen: VEJLEDNING oprensning af DNA fra løg BT1.pdf
Se videoen, besvar spørgmålene under og upload dine svar i elevfeedback: Gensplejsning
Alle læser s. 123-125 og derefter læser man det afsnit man er sat på: i BTKA bind 2 kap. 5.
Det virtuelle laboratorium
Vi skal repetere PCR - og arbejde i det virtuelle laboratorium med 'produktion af insulin'
Læs s. 141-148 i BTKA bind 2
OPGAVE Lus.pdf
OPGAVE Lus (1).pdf
GRUPPER.png I skal læse eller lytte til følgende artikler: Gruppe 1+2: https://www.zetland.dk/historie/sOPVNjr0-mejvgj6n-d019b?series_id=Fremtidens+f%C3%B8devarer. Gruppe 3+4: https://www.zetland.dk/historie/s8yvWEBE-mejvgj6n-f35ac?series_id=Fremtide
Lav eksamensopgaven fra i tirsdags færdig
OPGAVE om gelelektroforese
Ingen nye lektier, men tag Biotek A bind 3-bogen med til time. Læg mærke til, at vi skifter bog..
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Bioinformatik
Forløb om bioinformatik. Introduktion til bioinformatik. Der er arbejdet med DNA-sekventering, sekvensanalyse og eksempler på anvendelse af disse. Desuden med
(KNI underviser)
Materiale:
- Bioteknologi A bind 3, s. 9 - 15, 18-25, 32-35 + 108 - 109
Indhold
Kernestof:
I timerne arbejder vi også med faktaboks 1, s 108-109 BTKA 3 (ikke lektie).
Lektie: Læs Biotek A bind 3, s. 9 - 15, intro til bioinformatik
Science café (2).pptx
Afsnit
Læs s. 18-25 (spring faktabokse over) i BKTA3.
Medbring BKTA3
OPGAVE Fisk i kosten.docx
Kig på figur 16, 17 og 20 (BKT3) igen (prøv evt. at forklar dem for en fra din familie)
Læs s. 32 fra "Databaser og databasesøgning" frem til s. 35 "Metagenomanvendelser" inklusiv faktaboksen.
BioinformatikogEksOPG.pptx
Lektie: Læs vejledning til transformation, se link nedenfor
VEJLEDNING transformation
RAPPORT Transformation GFP
Saml det I nåede at lave fra bioinformatikopgaverne i et slideshow og tilføj lidt hvis nødvendigt. I skal kunne fremlægge det for en anden gruppe i starten af modulet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Fiskeolie og forskning
Hvorfor er fisk sundt?
Kort om umættede fedtsyrer og andre næringsstoffer i fisk + besøg på Pharmaschool til foredrag om forskning om fiskeolie
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Læs s. 18-25 (spring faktabokse over) i BKTA3.
Medbring BKTA3
OPGAVE Fisk i kosten.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Hormoner i menneskekroppen
Forløbet handler om hormoner generelt og om udvalgte eksempler på vigtige hormoner. Der er arbejdet med begrebet homøostase, med forskellige typer af hormoner, med regulering af hormonniveauer i kroppen og vi har haft særligt fokus på insulin og blodsukkerregulering og på stress.
(KNI underviser delvist)
Materiale:
- Bioteknologi A bind 3, s. 65 - 83
- Artikel: Hvil i dig selv er lettere sagt end gjort. Jeg fik stress om måtte lære hvordan man gør. Zetland.
Eksperimentelt:
- Måling af blodsukker
Indhold
Kernestof:
Beskriv figur
Lektie: Læs Bioteknologi A bind 3, s. 65 - 71. Vi skal starte på nyt emne om hormoner.
VEJLEDNING: Måling af blodglucose
Resultater - skriv ind her
Lektie: Læs Bioteknologi A faktaboks 2 om blodsukkermåling, s. 78.
Lektier: Læs Bioteknologi A bind 3, s 72 - 77
Lyt til eller læs Zetland artikel om stress. Vær særligt opmærksom på, når der bliver talt om trussels- og belønningssystemet. Skriv en lille note i elevfeedback om, hvad der bliver fortalt om disse systemer.
Læs s. 77-83 (uden faktabokse) i BKTA 3 og kig grundigt på figur 97.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Forplantning og graviditet
Forløbet handler om kønshormoner, om menneskets forplantning, om graviditet og eksempler på fosterdiagnostik.
Materiale:
- Bioteknologi A bind 3, s. 85 - 108
- Film: Kærlighedens mirakel
Eksperimentelt:
- Se på væv i mikroskop (væv fra testikler, ovarier + sædseller)
(- Forsøg med sæd - lavet tidligere på året)
Indhold
Kernestof:
Lektie: Læs BTKA bind 3, s. 85 - 86 (alle). Derudover skal I vælge at læse enten s. 86 - 91 om den biologiske mand og mandes kønshormoner eller s. 92 - 97 om den biologiske kvinde og kvindens kønshormoner. I vælger selv, hvilken del af lektien I hels
Lektie: Læs BTKA bind 3, s. 98 - 102 om befrugtning, graviditet og start på fosterdiagnostik. I skal se, og arbejde med, en dokumentar om fosterudviklingen - I kan se den på skolen eller hjem, som I helst vil. Se mere info om, hvad I skal på mail ell
Se filmen kærlighedens mirakel - praktisk info
OPGAVER om graviditet og fosterdiagnostik
Lektie: Læs BTKA bind 3, s. 102 - 108. Mere om fosterdiagnostik og nogle af de forskellige undersøgelser man laver i den forbindelse
Begreber om fosterudvikling
Lektie: Læs BTKA bind 3, s. 102 - 108. Mere om fosterdiagnostik og nogle af de forskellige undersøgelser man laver i den forbindelse (lektien fra mandag)
Eksamensopgave Barnløshed og klamydia
Ingen nye lektier til modulet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Kroppens forsvar
Forløbet handler om immunforsvaret, det specifikke og det uspecifikke, dvs. om antistoffer og immunforsvarets forskellige celler. Om patogener, herunder opbygning af bakterier og virus, om vacciner med fokus på mRNA-vacciner. Desuden har vi arbejdet med anvendelse af viden om immunforsvaret til udvikling af modgift mod slangegift.
Materiale:
_ Bioteknologi A bind 3, s. 137 - 165
- Materiale om slangegift og modgift osv. Fra life-fonden (kræver adgang til internet)
https://www.life.dk/undervisningsforlob/fight-the-bite
Eksperimentelt:
- Slangegift i blodet
- ELISA, test af slange-modgift
Indhold
Kernestof:
OPGAVER om graviditet og fosterdiagnostik
Lektie: Læs BTKA bind 3, s. 137-141. Vi skal starte på emne om immunforsvaret
OPGAVER immunforsvaret
Lektie: Læs BTKA bind 3 s. 141 - 149 om cellerne i det uspecifikke forsvar mm
Ingen nye lektier til modulet - dvs. hav godt styr på BTKA s. 141 - 149 (som I har læst til sidste modul)
Diskuter dagens lektie
Lektie: Læs BTKA bind 3, s. 149 - 155 om det specifikke immunforsvar
Life forløb 'Fight the bite', Øvelse slangegift i blodet
Vi skal lave forsøg i timen i dag :)
Ingen nye lektier. Vi skal samle op på forsøget mandag, lave journal og evt. arbejde videre med det specifikke immunforsvar (hvis der er tid)
Læs s. 162-165 i BTKA bind 3. Kig grundigt på figur 212.
Læs om ELISA-forsøget (del 1-3, s. 2-4) her.
Vi skal runde af på øvelsen fra om slangegift fra torsdag, og lave efterbehandling/ noter til journal (Den lektie, der lå her tidligere er rykket til torsdag)
OPGAVE mRNA-vaccine
Lektie: Læs BTKA bind 3, s. 156 - 162 om forskellige typer virus (faktaboks 1) og om vaccination
Eksamensopgave: Antistof i modermælk
Evaluering af undervisningen
Ingen nye lektier. Vi skal runde af på emnet om immunforsvaret (men først spille jeres spil om immunforsvaret 17/12).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21
Sukker - og sukkers betydning for vores sundhed
Forløbet handler om carbohydraters opbygning og omsætning i kroppen. Vi arbejder desuden med isomeri, herunder spejlbilledeisomeri, og anvender programmet Marvin Sketch
Materiale:
- Bioteknologi A bind 3, s. 197 - 211, 262-265
- Artikel: Hvad sker der i kroppen, når vi spiser sukker?
Videnskab.dk
Eksperimentelt:
- Fehlings test
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål om Carbohydrater
Styr på Marvin
Sukker - og sukkers betydning for vores sundhed. Vi starter på nyt (mini)-emne. Læs BTKA bind 3, s. 197 - 202, nederst.
Lektie: Læs BTKA bind 3, s. 202 - 204 + vejledning om Fehlings test, se link nedenfor
VEJLEDNING Fehlings test
Lektie: Læs BTKA bind 2 s. 262 - 265 om spejlbilledeisomeri. Læg mærke til at det er bind 2
OPGAVER Spejlbilledeisomeri
Lektie: Læs BTKA 3 s. 205 - 211 om disaccharider og polysaccharider
Gruppearbejde om sukker i kosten
Lektie: Læs artiklen 'Hvad sker der i kroppen, når vi spiser sukker?', se link nedenfor
Hvad sker der i kroppen, når vi spiser sukker?
Sidste modul inden jul. Vi skal spille spil om immunforsvaret osv.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22
Stamceller, genregulering og kræft
Forløbet handler om stamceller, genregulering og kræft. Vi har i forløbet været inde på embrynale og somatiske stamceller, behandling med stamceller og IPS. Vi har desuden arbejdet med epigenetik, herunder histonmodifikationer, transkriptionsfaktorer mm
Materiale:
- Bioteknologi A bind 3, s. 287 - 310, 314-315
- Film: Lone Franks 'Genetic me'
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier til dette modul. Vi skal starte på nyt forløb om stamceller, genregulering mm
Arbejdsspørgsmål om stamceller
Lektie: Læs BTKA bind 3 s. 287 - 293 om stamceller mm
Opgaver Stamceller II
Læs BTK bind 3, s. 293 - 297 om behandling med somatiske stamceller
Opgave Genregulering
Læs i grupper - om genregulering
Læs BTKA bind 3, s. 297 - 302 om genregulering og epigenetik
Vi skal se ‘Genetic me’
Opgaver genregulering
Lektie: Læs BTKA bind 3, s. 302 - 305 om regulering af transkription
Opgaver om kræft
Lektie: Læs Bioteknologi A bind 3, s. 306 - 310 (hele siden) + 314-315 om kræft.
Ingen nye lektier, I skal have opgaver fra skrivedagen tilbage
Opgave sukkerroer og stevia
Vi skal arbejde med en eksamensopgave i dette modul, så husk din formelsamling - og det vil være smart, hvis nogle af jer har BTA bind 1 med og nogle har bind 3 (kan I evt. aftale, så I kan fordele det lidt?)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 23
Enzymer og enzymkinetik
I forløbet repeterer vi proteiners opbyging og generelt om enzymer. Derudover har vi arbejdet med enzymatiske hovedklasser, reaktionshastighed, Michaelis Menten og kompetitive og nonkompetitive enzymhæmmere.
Materiale:
- Bioteknologi A bind 1, s. 79 - 84
- Bioteknologi A bind 3, s. 232-239, 261-269, 272-285
Eksperimentelt:
- Bromelin fra ananas
- Reaktionshastighed
Indhold
Kernestof:
VEJLEDNING Bromelin fra ananas
OPGAVE Stoffers navne
PDB101: Home Page
Lektie: Læs BTKA bind 1, s. 79 - 84 om enzymer. Vi skal i gang med et forløb om enzymer og enzymkinetik - og skal derfor i dag starte med at repetere, hvad I har haft tidligere om enzymer + lave forsøg (vi har 2 moduler).
Forklar om Bjerrumdiagram
Appendiks Enzymtyper
Lektie: Læs BTKA bind 3, s. 227 - 232 om enzymtyper (vi er tilbage i bind 3)
Appendiks enzymtyper
Lektie: Læs BTKA bind 3 s. 232 - 239 om de forskellige enzymtyper (I kan skimme) + se på opgaven om denaturering af proteiner nedenfor
(Lille) opgave om denaturering af proteiner
Mappe - bekrivelse af enzymer
OPGAVER enzymtyper
Ingen nye lektier, vi skal arbejde videre med enzymer og enzymtyper
Opgaver reaktionshastighed
Lektie: Læs BTKA bind 3, s. 261 - 269. Læs s. 261 - 265 grundigt - og nøjes med at skimme s. 265, midt - 269.
Eksamensopgave Bioethanol
Ingen nye lektier til timen i dag. Vi skal arbejde med en eksamensopgave om enzymer mm.
Vi skal arbejde videre med eksamensopgaven om Biotethanol
Opgave enzymaktivitet termomyl
Opgave Video om ezyminhibitorer
Lektie: Læs BTKA bind 3, s. 272 - 279 om enzymer og inhibitorer.
VEJLEDNING Reaktionshastighed
Eksamensopgave Osteproduktion
Lektie: Læs BTKA bind 3, s. 279 - 285 om Michaelis Menten kinetik
Vi skal lave forsøg: Vejledningen følger...
Michaelis Menten Loggerpro
Opgave enzymkinetik listeria
Testsæt terminsprøve
Vi skal lave efterbehandling på forsøget fra fredag, så husk noter billeder osv til timen. Desuden skal vi arbejde videre med opgaver om enzymkinetik, så I får også brug for bogen (bind 3)
Lektie: Lav opgave fra timen tirsdag færdig til i dag, dvs. bestem Vmax og Km(opgave enzymkinetik listeria). Opgaven findes også på linket nedenfor
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 24
Energiproduktion i levende celler
Forlæbet handler om energistofskiftet, om detaljer om glykolyse, citratcyklys, oxidativ phosphorylering med særligt fokus på glykolysen og relevante enzymtyper og co-enzymer.
Materiale:
- Biologi i fokus, s. 35 - 38
- Bioteknologi A bind 3, s.227 - 230, 239 - 258
Indhold
Kernestof:
Opgaver om energistofskifte
LÆS om energistofskiftet (i timen)
Opgaver Glycolyse og enzymtyper
Lektie: Læs BTKA bind 3, s. 227 - 230
Lektie: Læs BTKA bind 3, s. 239 - 244 (til afsnittet 'Gæringer') om glykolysen
Opgaver om Citratcyklus
Opgave Forklar figur elektrontransportkæde
Lektie: BTKA bind 3 s. 244 - 245 + s. 245 - 250 (om citratcyklus mm)
Biotek eksamensopgave - se på opgave 2
Læs BTKA bind 3 s 250-255 - I skal kun skimme :)
Lektie: Læs BTKA bind 3, s 255 - 258
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 25
Bedre fødevarer med bioeknologi
I forløbet er der arbejdet med økologiske grundbegreber. Med økosystemer, organismers levevilkår, konkurrence og selektion og biodiversitet - med fotosyntese - herunder lys- og mørkeprocesser - med BPP og NPP. Desuden har vi været inde på forbedring af afgrøder, vha avl og GMO, samt diskuteret brug af mikro- og makroalger i som fødevarer.
Materiale:
Bioteknologi A bind 2, s. 295 - 305 + s. 307 - 327
Biologi i fokus, s. 138 - 140 + 141-143
Eksperimentelt:
- Planteceller i mikroskop
- Eksperiment med algevækst
Indhold
Kernestof:
Opgave planter
Lektie: Læs Bioteknologi A bind 2, s. 295 - 300 nederste afsnit om Økosystemer, planter og planteproduktion. Læg mærke til at vi nu er tilbage i bind 2. Vi skal i gang med sidste forløb om fødevareproduktion og bioteknologi
VEJLEDNING mikroskop
Lektie: Læs Bioteknologi A bind 2, s. 300 - 305 om Nitrogens betydning for planteproduktion
VEJLEDNING Eksperiment med algevækst
Mappe til deling af billeder fra mikroskop
Lektie: Læs Bioteknologi A bind 2, s. 307 - 310 om planter og fotosyntese + læs vejledning på link nedenfor (vi skal ikke lave forsøget i dag, men planlægge det)
Lektie: Lav plan for forsøg helt færdig i grupperne - og mindst en person pr. gruppe skal tegne en skitse over jeres forsøgsopstilling
Om fotosyntese, Biologi i fokus
OPGAVE Fotosyntese (aflevering)
Afsnit
Lektie: Læs om fotosyntese, s. 138-140 øverst + 141-143 i Biologi i fokus. Siderne findes på link nedenfor
Opgave BPP NPP
Lektie: BTKA bind 2, s. 310-315 om bedre afgrøder med biotek + læs kort artikel 'Mikroalger i din mad' (findes på link nedenfor). Vi har to moduler
Mikroalger i din mad – Københavns Universitet
Lektie: Læs BTKA bind 2 s. 315 – 319 om mutationsforædling ELLER s. 320 – 327 om udvikling af GMO-afgrøder (se i dokument hvem der skal læse hvad)
Dagens lektie - se hvem der skal læse hvad
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 26
Repetition
Indhold
Kernestof:
VEJLEDNING Eksperiment med algevækst
Ingen nye lektier. Vi skal afslutte forsøg + lave efterbehandling
Lektie: Skriv en mail til mig, hvis der er emner I gerne vil have repeteret - vi starter i dag
Organisk redox | Kemi B - Organisk kemi 14
Repetition redox eller mængde
OPGAVER pH-beregning
OPGAVER Repetition pH-beregninger
Tag formelsamling med - og Biotek A bind 2
Eksempel eksamensopgave med pH
Opgave Bjerrum
Repetition organisk navngivning og kemisk ligevægt
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 27
Forløb#2
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50813786729", "T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50813786729", "H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50813786729" }