Holdet 2022 BT/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Bioteknologi A
Lærer(e) Kristine Rask Raae, Peter Windfeldt
Hold 2022 BT/e (1e BT, 2e BT, 3e BT)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Celler og mikroorganismer
Titel 2 Cellers biologi & kemi
Titel 3 Proteiner og Enzymer
Titel 4 Se på DNA
Titel 5 Genetik
Titel 6 Genetik - nedarvning af egenskaber
Titel 7 Lys, farver og farvestoffer
Titel 8 Kemisk mængdeberegning - et vigtigt værktøj
Titel 9 Yoghurt, syrer, baser - og vigtige bakterier
Titel 10 Organisk kemi - og stoffers virkning i kroppen
Titel 11 Signaler i kroppen - Nervesystemet
Titel 12 Kemisk ligevægt i biologiske systemer
Titel 13 Syrer og baser - og puffersystemer
Titel 14 Kort forløb om faglig formidling i biotek
Titel 15 Genteknologi og GMO
Titel 16 Bioinformatik
Titel 17 Fiskeolie og forskning
Titel 18 Hormoner i menneskekroppen
Titel 19 Forplantning og graviditet
Titel 20 Kroppens forsvar
Titel 21 Sukker - og sukkers betydning for vores sundhed
Titel 22 Stamceller, genregulering og kræft
Titel 23 Enzymer og enzymkinetik
Titel 24 Energiproduktion i levende celler
Titel 25 Bedre fødevarer med bioeknologi
Titel 26 Repetition
Titel 27 Forløb#2

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Celler og mikroorganismer

Intro til bioteknologi. Forløbet handler om pro- og eukaryote cellers opbygning, om cellecyklus og celledeling for eukaryote celler (mitose + meiose), om mikroorganismer især med fokus på bakterier og om mikrobiel vækst

Materiale:
BTKA1 s. 25 – 35, 58 – 69, 109 – 118
Videnskab.dk ´Hvad er en bakterie’
https://videnskab.dk/sporg-videnskaben/hvad-er-en-bakterie

Eksperimentelt arbejde:
- Celler i mikroskop
- Vækst af bakterier (på agarplader).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgaver fra timen 9 dec22 09-12-2022
Rapport om bakterievækst 09-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Cellers biologi & kemi

Bioteknologi A Bind 1:  s. 35-69

Øvelser:
1. Fældningsreaktioner
2. Reaktion mellem kobber og brom
3. Osmose - del 1 & 2

Animationer:
1. Gymnasiekemi C
2. Membrantransport (nucleus)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fældningsreaktioner 31-01-2023
Kobber og Brom 20-02-2023
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Proteiner og Enzymer

Bioteknologi A, Bind 1: s. 71-88

Øvelser:
Lactase-lave laktosefri mælk

Film
Prioner - hjernesygdomme
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Osmose i kartofler 10-03-2023
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Genetik - nedarvning af egenskaber

Forløbet er en fortsættelse af forløb før ferien. Det omhandler gener og genetiske grundbegreber, nedarvningsmønstre både etgens og togens-nedarvning samt en introduktion til epigenetik.

Materiale:
- Bioteknologi A, bind 1, s. 157 - 175
- Artikel: Epogenetik: Videnskaben bag omskrivningen af den genetiske skæbne fra sund.ku.dk
- DR-dokumentar: En farlig arv, afsnit 1

Eksperimentelt:
- Nedarvning af egenskaber hos mennesker (undersøg jeres familie)
- Blodtypebestemmelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Lys, farver og farvestoffer

I forløbet er der arbejdet med lys, farvestoffer, spektrofotometri, (UV-vis), TLC  og Lambert Beers lov.

Materiale:
- Bioteknologi A bind 2, s. 11 - 22
- Video: Farvestoffer, Lys og molekyler af lektor Thomas Just Sørensen.
https://video.ku.dk/video/12458272/farvestoffer-lys-og-molekyler
- Artikel: Genforskere ser rød. Videnskab.dk

Eksperimentelt:
- Undersøgelse af pigmenter fra planter - spektre
- Undersøgelse af pigmenter fra planter - TLC
- Brilliant Blue i powerrade (Lambert Beers lov)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Kemisk mængdeberegning - et vigtigt værktøj

I forløbet er der arbejdet med kemisk mængdeberegning. Vi har været inde på: Masse, stofmængde, molarmasse og stofmængdekoncentration. Derudover praktisk- og teoretisk udbytte, densitet og volumen- og masseprocent og kort på idelagasligningen.

Materialer:
Bioteknologi A bind 1, s. 124 - 129 + 134 - 135
Video om Idealgasligningen, Gymnasiekemi

Eksperimentelt:
- Ophedning af Natron
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Yoghurt, syrer, baser - og vigtige bakterier

I forløbet arbejder vi med grundlæggende kemiske viden om stærke syrer og baser, pH-begreb og pH-beregning og titrering.
Derudover er det  kædet sammen med mikrobielvækst, fordøjelse, probiotika og produktion af yoghurt.

Anvendte materialer:
- Bioteknologi A bind 1, s. 131 - 150.
- Bioteknologi A bind 2, s. 113 - 119
- Biotech Academy: Probiotika
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/sundhedsfremmende-bioaktiv-kost/probiotika/

Eksperimentelt arbejde:
- Eddikesyre i eddike
- Lav din egen yoghurt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Organisk kemi - og stoffers virkning i kroppen

Forløbet handler om grundlæggende organisk kemi. Der er arbejdet med: carbonhydrider, hydroxyforbindelser, carbonylforbindelser, syrer, estere og aminer.
Derudover med redox, oxidationstal og afstemning af redoxreaktioner - og oxidation af alkoholer. Og kort om geometrisk isomeri.
Inkl brug af Marvin

Materiale:
Bioteknologi A bind 2, s. 33 - 25 + 149 - 187.

Eksperimentelt:
- Addition og substitution
- Oxidation af alkoholer
(-Forsøg med ornesæd, ikke relevant for emnet)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Signaler i kroppen - Nervesystemet

Forløbet handler om nervesystemets opbygning og funktion. Vi har arbejdet med nervesystemets opbygning, neuroner, aktionspotentiale, synapser og neurotransmittere. Derudover på smerte, sygdomme i nervesystemet - og hvordan koffein og andre udvalgte rusmidler og lægemidler påvirker nervesystemet.

Materiale:
Bioteknologi A bind 2, s. 209 - 238.

Eksperimentelt:
- Test af reaktionstid
- Nervetæthed
- Hastighed af nervesignal
- Hjernens to halvdele
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Syrer og baser - og puffersystemer

Forløbet handler om syrer og baser i biologiske systemer. Vi arbejder med syre- og basestyrke, pH-beregning, puffersystemer, Bjerrumdiagrammer og titrering.

Materiale:
- Bioteknologi A bind 2, s. 77 - 105, 109-122

Eksperimentelt:
- Syrestyrke og hydronolysegrad
- Phosphorsyre i cola
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Kort forløb om faglig formidling i biotek

Der er fokus på faglig formidling, særligt på faglige formuleringer på skrift i bioteknologi  - og vi arbejder med skriftlige eksamensopgaver, herunder årsprøven fra slutningen af 2g.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Genteknologi og GMO

I forløbet arbejdes der med DNA's opbygning (repetition) og hvordan viden om DNA kan anvendes. Vi kommer ind på gensplejsning, PCR, restriktionsanalyse og dermed gelelektroforese samt CRISPR. Der er bl.a. fokus på bæredygtige fødevarer.
(KNI underviser)

Materiale:
- Bioteknologi A bind 1, s. 90-97, 103-108
- Bioteknologi A bind 2, 123 - 136, 141 - 148
- Animation: Gensplejsning, fra biotech academy
- Artikler fra Zetland:
          Nej, genmodificeret mad er ikke farligt..
          Verden har et madproblem...
         GMO-afgrøder har hjulpet...
         GMO-planter kan bekæmpe klimaforandringer...
- Øvelse i det virtuelle laboratorium 'Produktion af Insulin'
- Film: Unnatural selection, ep 1

Eksperimentelt:
- Oprensning af DNA fra løg
- Transformation af e-coli med gen for GFP
          
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Fiskeolie og forskning

Hvorfor er fisk sundt?
Kort om umættede fedtsyrer og andre næringsstoffer i fisk + besøg på Pharmaschool til foredrag om forskning om fiskeolie
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Hormoner i menneskekroppen

Forløbet handler om hormoner generelt og om udvalgte eksempler på vigtige hormoner. Der er arbejdet med begrebet homøostase, med forskellige typer af hormoner, med regulering af hormonniveauer i kroppen og vi har haft særligt fokus på insulin og blodsukkerregulering og på stress.
(KNI underviser delvist)

Materiale:
- Bioteknologi A bind 3, s. 65 - 83
- Artikel: Hvil i dig selv er lettere sagt end gjort. Jeg fik stress om måtte lære hvordan man gør. Zetland.

Eksperimentelt:
- Måling af blodsukker
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Kroppens forsvar

Forløbet handler om immunforsvaret, det specifikke og det uspecifikke, dvs. om antistoffer og immunforsvarets forskellige celler.  Om patogener, herunder opbygning af bakterier og virus, om vacciner med fokus på mRNA-vacciner. Desuden har vi arbejdet med anvendelse af viden om immunforsvaret til udvikling af modgift mod slangegift.

Materiale:
_ Bioteknologi A bind 3, s. 137 - 165
- Materiale om slangegift og modgift osv. Fra life-fonden (kræver adgang til internet)
https://www.life.dk/undervisningsforlob/fight-the-bite

Eksperimentelt:
- Slangegift i blodet
- ELISA, test af slange-modgift
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 23 Enzymer og enzymkinetik

I forløbet repeterer vi proteiners opbyging og generelt om enzymer. Derudover har vi arbejdet med enzymatiske hovedklasser, reaktionshastighed, Michaelis Menten og kompetitive og nonkompetitive enzymhæmmere.

Materiale:
- Bioteknologi A bind 1, s. 79 - 84
- Bioteknologi A bind 3, s. 232-239, 261-269, 272-285

Eksperimentelt:
- Bromelin fra ananas
- Reaktionshastighed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 24 Energiproduktion i levende celler

Forlæbet handler om energistofskiftet, om detaljer om glykolyse, citratcyklys, oxidativ phosphorylering med særligt fokus på glykolysen og relevante enzymtyper og co-enzymer.

Materiale:
- Biologi i fokus, s. 35 - 38
- Bioteknologi A bind 3, s.227 - 230, 239 - 258
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 25 Bedre fødevarer med bioeknologi

I forløbet er der arbejdet med økologiske grundbegreber. Med økosystemer, organismers levevilkår, konkurrence og selektion og biodiversitet - med fotosyntese - herunder lys- og mørkeprocesser - med BPP og NPP. Desuden har vi været inde på forbedring af afgrøder, vha avl og GMO, samt diskuteret brug af mikro- og makroalger i som fødevarer.

Materiale:
Bioteknologi A bind 2, s. 295 - 305 + s. 307 - 327
Biologi i fokus, s. 138 - 140 + 141-143

Eksperimentelt:
- Planteceller i mikroskop
- Eksperiment med algevækst
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 27 Forløb#2

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer