Holdet 2022 BI/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Lykke Keldsted Bøgsted Hvidepil, Natacha Bjerre
Hold 2022 BI/z (1z BI, 2z BI, 3z BI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Salte veje og mad
Titel 2 Diabetesepidemi
Titel 3 Mikrobiel vækst
Titel 4 Motion
Titel 5 Genetik
Titel 6 Forplantning og kønshormoner
Titel 7 Økologi
Titel 8 Cellebiologi - genopfriskning
Titel 9 Kost, fordøjelse og alkohol
Titel 10 Infektionsbiologi
Titel 11 Immunologi
Titel 12 Neurobiologi
Titel 13 Hormoner
Titel 14 Krop og træning
Titel 15 Repetition af udvalgte forløb
Titel 16 Er biodiversitet så vigtigt?
Titel 17 GMO og klima
Titel 18 Evolution
Titel 19 Enzymers betydning i krop og industri
Titel 20 Har produkter vi bruger indflydelse på os og miljø
Titel 21 Bioinformatik
Titel 22 Hjerteblod

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Salte veje og mad

I dette forløb lærer eleverne, hvordan salt kan dræbe mikroorganismer og hvorfor man salter mad. De lærer også om hvordan vejsalt kan påvirke plantelivet ved vejkanten.
Faglige områder:
Celleopbygning, prokaryot, eukaryot, membranprocesser, osmose,, diffusion, lipiders opbygning og funktion, nævne gliaceller

Øvelse:
Mikroskopierings af planteceller
Osmose i vandpest

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Diabetesepidemi

Under dette forløb bliver eleverne introduceret for hormoner (insulin og glukagon) i kroppen og hvordan de påvirker blodsukkeret. De lærer også, hvordan de kan måle blodsukkeret, hvorfor man kan få diabetes 1 eller 2.
De skal lære at måle på dem selv, om de er i risikogruppe og hvordan mad og motion kan forebygge diabetes.

Faglige område:
Kroppens fordøjelsessystem, fordøjelsen, carbohydraters opbygning og nedbrydning, glykogen, hormoner insulin og Glukagon, homoestase, diabetes, glykæmisk indeks, bugspytkirtel og galde, muskler og lever, - graf, tekstfelt med graf og figurtekst - (individuelle fremlæggelser)

Øvelse:
Blodsukkermåling og motion:  dag 1 uden motion dag 2 med lidt motion
Hoftetaljemål
BMI
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Regulering af blodsukker 13-01-2023
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Mikrobiel vækst

Biologi til tiden: 141-149

Øvelse: Ballon-og gæringsøvelse

Skriftligt arbejde: Journal over gøringsøvelsen
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ballon-og gæringsøvelse 01-02-2023
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Motion

Biologi til tiden: s.35-50

Øvelse: Blodtryk- og dykkerrefleks

Skriftligt arbejde: Journal over øvelsen
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Blodtryk- og dykkerrefleks 21-02-2023
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Genetik

Biologi til tiden: s. 101-116, 149-153, 162

Øvelse: Bestemmelse af blodtyper

Skriftligt arbejde: Rapport over blodtypeforsøget
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forplantning og kønshormoner

Biologi i udvikling: s.133 - 158

Øvelse: Anonym ægløsningstest

Skriftligt arbejde: Aflevering om uddybende sp. indenfor emnet
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forplantning og kønshormoner 25-04-2023
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Cellebiologi - genopfriskning

Biologi i udvikling, 1. udg. 2019, Nucleus (udleveret som pdf)
S. 9-16

Om cellers udvikling:
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/celler-livets-byggesten/cellers-udvikling/


I dette forløb har vi beskæftiget os med:
- Livskriterier
- Celletyper (prokaryot og eukaryot), cellers opbygning (organeller, membranen og cellevæg)
- Stoftransport over cellemembranen (simpel diffusion, osmose, faciliteret diffusion, aktiv transport, endo/exocytose)
- Cellecyklus og mitose

Øvelse: Design en osmoseprotokol
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Design en osmose-øvelse 25-08-2023
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Kost, fordøjelse og alkohol

Fysiologibogen,
S. 149-157, 159-199

Yubio - Interaktiv ebog til biologi A, 11.udg., 2023
S. 779 - 788

Om enzymer:
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/nedbrydning-af-plastik/enzymer-og-plastik/

Øvelsesvejledning:
Spaltning af mælkefedt vha. lipase
Cellemembraner og alkohol

I dette forløb har vi beskæftiget os med:
- Madens bestanddele: akronæringsstofferne kulhydrat, protein og fedtstoffer
- Vitaminer og mineraler
- Vigtige organer/kirtler ifm. fordøjelsen
- Fordøjelsen af makronærringsstofferne (inkl. øvelse)
- Fordøjelsesenzymer, surt/basisk miljø og reaktioner (hydrolyse)
- Feedbackmekanismer (hormoners regulering) ifm. fordøjelsen
- Optagelse af de spaltede næringsstoffer over tarmcellerne (vilier og transpotsystemer) samt vand
- Kulhydrat-, protein- og fedt-omsætning efter et måltid
- Blodsukker-regulering, glykæmisk index og diabetes 1 og 2
- Fokus på proteiner: opbygning, struktur-niveauer, enzymkinetik og enzymgrupper
- TEMA: Alkohol
- Omsætning af alkohol i kroppen
- Alkohols påvirkning af cellemembraner (inkl. øvelse)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Infektionsbiologi

Bioteknologi 4, udg. år, nucleus
S. 6-23

DR-dokumentar om den spanske syge: https://www.dr.dk/drtv/program/doeden-tager-de-unge-_-historien-om-den-spanske-syge_361234

Udviklingen af antibiotika:
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/bakterier-antibiotikaresistens/antibiotika/

Vira's opbygning og livscyklus
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/virus/viral-livscyklus/

Om QS og naturstoffer:
https://sund-forskning.dk/artikler/hvidlog-i-kamp-mod-biofilm/

Artikel: Pseudomonas aeruginosa biofilm formation in cystic fibrosis:
Pulm Pharmacol Ther. 2008 August

Øvelsesvejledning: Kimfald, bakterievækst og hvidløgs antibakterialle virkning

Vi har i dette forløb beskæftiget os med:
- Introduktion til forskellige typer af mikroorganismer
- Nedslag i mikrobiologiens forskningshistorie
- Opbygningen af bakterier (inkl. Gram + og -) og vira
- Smittespredning hos bakterier og vira
- Lille TEMA: Den spanske syge
- Infektionscyklus hos udvalgte vira
- Den mikrobielle vækstkurve
- Antivirale mekanismer
- Antibiotika og antibiotikaresistens - mekanismerne
- Biofilmdannelse og quorum-sensing
- Naturstoffers antibakterielle effekt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Immunologi

Fysiologibogen, 1. udg. 2008, Nucleus
S. 105-113-118 - 121

Bioteknologi 4, 1.udg. 2011, Nucleus
S. 30-33

Artikel: Kampen i kroppen. Aktuel Naturvidenskab, 2003

I dette forløb har vi beskæftiget os med:
- Immunforsvarets overordnede opbygning
- Det ydre- og indre forsvar
- Det medfødte og tillærte immunforsvar
- Det cellulære og ikke-cellulære respons
- Immunforsvarets respons ifm. fx virusinfektion
- Antistofrespons ifm. primær og sekundær stimulering
- Allergisk reaktion
- Immunologiske metoder, deriblandt ELISA (inkl. øvelse)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Neurobiologi

Fysiologibogen, 1.udg. 2008, Nucleus
S. 17 - 35

6 små videoer bla. om ion-bevægelser, ligevægtspotentiale og hvilemembranpotentiale:
https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/neurologi/

Artikel: Afhængig af rusen, Aktuel naturvidenskab, 2020.

I dette forløb har vi beskæftiget os med:
- Nervesystemets opbygning, CNS og PNS
- Det somatiske og autonome nervesystemet
- En nervecelles opbygning
- Signalering mellem 2 nerveceller, herunder ion-kanaler, Na+/K+-pumpen, aktionspotentialet, tærskelværdi, transmitterstoffer, receptorer
- Stimulerende og hæmmende synapser/transmitterstoffer
- Udvalgte rusmidlers påvirkning af nervesignalering (alkohol, nikotin og koffein) (Inkl. øvelse)
- Neurotoxiner
- Hukommelse og indlæring
- Smertesystem

- Øvelse: Påvirkning af hjertefrekvens hos dafnie
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Hormoner

Yubio A - interaktiv ebog. 11.udg. 2023
S. 317-348

I dette forløb har vi beskæftiget os med:
- Typer af hormoner
- Endokrine og parakrine kirtler
- Hormon og receptorbinding
- Udvalgte hormoner og deres funktion hos mennesket
- Hormonregulering
- Hormonforstyrrelser (sygdomme)
- Hormonforstyrrende stoffer i samfundet samt deres påvirkning af mennesket
- Døgnrytme



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Krop og træning

Fysiologibogen, 1. udg. 2008, Nucleus
S. 47- 59, 63 - 73, 75 -103

I dette forløb har vi beskæftiget os med:
- Lungernes opbygning og funktion (inkl. øvelse)
- Lungefunktionsmålinger, fx Vitalkapacitet (inkl. øvelse)
- Gasudveksling i alveolerne
- Transport af O2 og CO2 (hæmoglobin og myoglobin)
- Syrebase-regulering (puffersystemer)
- Regulering af ventilation
- Respiration i bjerge
- Hjertets opbygning og funktion (inkl. øvelse)
- Hjertets impulser
- Blodkar, blodets hastighed, blodtryk og blodets bestanddele
- Blodkredsløbet, det store og lille
- Regulering af blodtryk og kredsløb
- Overordnet opbygning af hjertemuskulatur og glattemuskler
- Skeletmusklers opbygning
- Muskelfibre, myofibriller, aktin- og myosin-filamenter, troponin og tropomyosin, tværbro-cyklus
- Motoriske enheder
- Aktivering af muskelkontraktion vha. nervestimulering
- Muskelarbejde: antagonistisk og agonistiske muskler
- Statisk, dynamisk, koncentrisk og excentrisk arbejde
- Musklens energiomsætning
- Muskeltræthed (inkl. øvelse)
- Fibertyper
- Regulering af muskelkraft
- Atrofi

Øvelse 1: Muskelstyrke
Øvelse 2: Hjerte- og lungedissektion


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Repetition af udvalgte forløb

Repetition af udvalgte forløb fra 2.g A pensum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Er biodiversitet så vigtigt?

Hvad er biodiversitet?
Definition
Inter- og intraspecifik konkurrence - opgave
Økosystem diversitet
Hvordan er dyr afhængige af hinanden i økosystemer (fødekæder og energitab)?
Hvilken betydning har næringsstoffer for organismernes overlevelse? - kvælstofkredsløb
Populationsbiologi
Hvilke faktorer påvirker en population (niche, habitater, konkurrence..)?
Hvordan kan man beregne en populations vækstrate? - beregninger
Hvordan kan man vurdere en populations vækst? - lave grafer
Hvordan kan man bestemme en populations størrelse? - øvelse
Genetisk diversitet
Populationsgenetik
Hvordan kan vi regne på genetisk diversitet (Hardy Weinberg - beregninger)?
Hvordan påvirker naturlig selektion, mutationer og genetisk drift biodiversiteten?
øvelse
Hvordan kan vi påvise tilstedeværelse af dyr vha DNA?
Repetition af PCR og gelelektroforese
Øvelse: påvisning af dDNA via PCR og gelelektroforese
Opsamling på forsøg

Artikel:
https://biodiversitetigymnasiet.dk/introduktion-til-biodiversitet/elevtekst-ba/

Matematik:
Boksplot
Vækstrate, eksponentiel vækst, logistisk vækst
HW

Øvelser:
Populationsbestemmelse - petersen metoden
Variation og selektion hos den ægyptiske origami fugl (Avis papyrus)
Påvise eDNA fra dyr - mini PCR og blue gel elektroforese


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 GMO og klima

Kan genetisk modificerede organismer (GMO'er) bidrage til at løse klimaudfordringerne....?

Cellevækst, vækstfaser,mitose, respiration,  
bakteriers opbygning, plasmid, transformation i laboratoriet, Selektion med antibiotika, genregulering i bakterier
Diskussion om brug af GMO i landbruget og i forhold til klimaproblemer

Øvelse: transformationsforsøg med E.coli bakterier

Artikel: https://etiskraad.dk/undervisning/gymnasieskolen/gmo-klima-og-etik/genmodifikation-og-klimaforandringer


Dokumentar på CFU:   Genmodificeret foder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Evolution

Hvorfor ændrer vi os med tiden?
Naturlig selektion, betydning af variation, artsdannelse, sex, co-evolution, kort om menneskets udvikling, Darwin og Wallaces teorier og observationer, eksempler på evolution

Øvelse:
Variation og selektion hos den_egyptiske_origamifugl Øvelsesvejledning

Aflevering
Journal over forsøget

Film:
Filmen ‘ The making of the theory’ https://www.youtube.com/watch?v=XOiUZ3ycZwU
Evolutionen af Laktosetolerance - filmen 15 min
https://www.youtube.com/watch?v=MA9boI1qTuk

Artikler:
I overlevelsens navn er nogle dyr og planter gået i grundig forklædning
https://videnskab.dk/naturvidenskab/i-overlevelsens-navn-er-nogle-dyr-og-planter-gaaet-i-grundig-forklaedning/
Fra chimpanse til mennesket
https://videnskab.dk/sporg-videnskaben/hvornar-opstod-hvide-mennesker
Den er blød, lækker og langsom – hvorfor er der ikke flere rovdyr, der hapser sneglen? https://videnskab.dk/naturvidenskab/den-er-bloed-laekker-og-langsom-hvorfor-er-der-ikke-flere-rovdyr-der-hapser-sneglen/
Hjemmeside: https://evolution.dk/evolution/biologisk-evolution/index.html
https://www.dr.dk/nyheder/indland/livsfarlig-sygdom-angriber-faeringe
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Enzymers betydning i krop og industri

Faglige områder:
Protein opbygning og funktion, aminosyrernes egenskaber, struktur, enzymfunktion,, enzym,  enzym og substrat kompleks, graf enzymaktivitet temp og ph, enzymhæmmer, Respirationsprocessen og enzymtyper

Øvelser:
Bage brød med og uden enzymer
Online netlogo forsøg med variabel/kontrol - (variabler: substratkoncentration, enzymkoncentration eller temperatur)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Har produkter vi bruger indflydelse på os og miljø

Fotosyntese, LC50, økotoksikologi, fosfolipider og celler, sæbes opbygning, sæbe som giftstof, lineær regression  

Øvelse: Sæbes effekt på vækst og spiring hos karsefrø

Journal over forsøget ‘Sæbe på karsefrø’
Repetition af menstruationscyklus og mandens hormonregulering
Hormonforstyrrende stoffers indvirkning på hormonregulering hos kvinder og mænd

Artikel:
Farlig tarmbakterie kan bekæmpes med vand og sæbe
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21 Bioinformatik

Eleverne får kendskab til sekvensanalyse, dotplot metoden og parvis alignment....(https://www.nucleus.dk/files/docs/Bioteknologibogen.dk/Tema12-Link2-1.pdf)
De får også kendskab til slægtskabet mellem forskellige typer organismer
og hvordan man kan lave primitive eller mere avancerede stamtavler.



Yubio: s.1196-1217
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22 Hjerteblod

I Hjerteblod skal elever lave anbefalinger om sundhed og træning - baseret på egne erfaringer, som de får gennem forløbet. I forløbet vil eleverne modtage en hel dags undervisning (seks timer) i det fysiologiske laboratorium i LIFE Campus. I løbet af undervisningen skal eleverne måle og undersøge fysisk sundhedstilstand gennem blandt andet test med maksimal iltoptagelse, anaerobt arbejde, kropsscanninger mm. Herefter skal de analysere på al den data, som de selv genererer og kombinere det med deres egen viden om kroppens kredsløb og forskellige former for træning.
Hjerteblod er udviklet i samarbejde med professor Peter Krustrup fra Institut for Idræt og Biomekanik ved Syddansk Universitet, der forsker i sammenhænge mellem krop, sundhed, motivation og træning.

Teori: aerob og anaerob træning, hjertekarsygdomme, iltforbrug

Øvelser:
BMI, fedtprocent, muskelmasse, grebsstyrke, springhøjde og springhastighed, maksimal iltoptagelse, anaerobt og aerobt arbejde,


Inddrager resultater fra 'Håndbog om fysisk aktivitet - forebyggelse og behandling' (http://sundscykelmotion.dk/wp-content/uploads/2012/02/fysisk_aktivitet_haandbog2udg.pdf )

Kompetencer fra hjerteblod:
Eleven kan gennem opstilling og test af hypoteser analysere og diskutere data fra fysiologiske undersøgelser af puls, iltoptagelse, springhøjde, grebsstyrke og sprinthastighed.
Eleven kan forklare sammenhænge mellem fysisk aktivitet, motivation og sundhed.
Eleven kan på baggrund af forskning og egne undersøgelser argumentere for og formidle viden om hensigtsmæssige motionsformer for den enkelte.  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer