Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi A
|
Lærer(e)
|
Lykke Keldsted Bøgsted Hvidepil, Natacha Bjerre
|
Hold
|
2022 BI/z (1z BI, 2z BI, 3z BI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Salte veje og mad
I dette forløb lærer eleverne, hvordan salt kan dræbe mikroorganismer og hvorfor man salter mad. De lærer også om hvordan vejsalt kan påvirke plantelivet ved vejkanten.
Faglige områder:
Celleopbygning, prokaryot, eukaryot, membranprocesser, osmose,, diffusion, lipiders opbygning og funktion, nævne gliaceller
Øvelse:
Mikroskopierings af planteceller
Osmose i vandpest
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Diabetesepidemi
Under dette forløb bliver eleverne introduceret for hormoner (insulin og glukagon) i kroppen og hvordan de påvirker blodsukkeret. De lærer også, hvordan de kan måle blodsukkeret, hvorfor man kan få diabetes 1 eller 2.
De skal lære at måle på dem selv, om de er i risikogruppe og hvordan mad og motion kan forebygge diabetes.
Faglige område:
Kroppens fordøjelsessystem, fordøjelsen, carbohydraters opbygning og nedbrydning, glykogen, hormoner insulin og Glukagon, homoestase, diabetes, glykæmisk indeks, bugspytkirtel og galde, muskler og lever, - graf, tekstfelt med graf og figurtekst - (individuelle fremlæggelser)
Øvelse:
Blodsukkermåling og motion: dag 1 uden motion dag 2 med lidt motion
Hoftetaljemål
BMI
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Regulering af blodsukker
|
13-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Mikrobiel vækst
Biologi til tiden: 141-149
Øvelse: Ballon-og gæringsøvelse
Skriftligt arbejde: Journal over gøringsøvelsen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ballon-og gæringsøvelse
|
01-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Motion
Biologi til tiden: s.35-50
Øvelse: Blodtryk- og dykkerrefleks
Skriftligt arbejde: Journal over øvelsen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blodtryk- og dykkerrefleks
|
21-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Genetik
Biologi til tiden: s. 101-116, 149-153, 162
Øvelse: Bestemmelse af blodtyper
Skriftligt arbejde: Rapport over blodtypeforsøget
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forplantning og kønshormoner
Biologi i udvikling: s.133 - 158
Øvelse: Anonym ægløsningstest
Skriftligt arbejde: Aflevering om uddybende sp. indenfor emnet
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Forplantning og kønshormoner
|
25-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Økologi
Biologi til tiden: 117-140
Øvelse: Biotop-undersøgelse med anvendelse af makroindeks-analyse
Skriftligt arbejde: Journal over makroindeks-analyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Cellebiologi - genopfriskning
Biologi i udvikling, 1. udg. 2019, Nucleus (udleveret som pdf)
S. 9-16
Om cellers udvikling:
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/celler-livets-byggesten/cellers-udvikling/
I dette forløb har vi beskæftiget os med:
- Livskriterier
- Celletyper (prokaryot og eukaryot), cellers opbygning (organeller, membranen og cellevæg)
- Stoftransport over cellemembranen (simpel diffusion, osmose, faciliteret diffusion, aktiv transport, endo/exocytose)
- Cellecyklus og mitose
Øvelse: Design en osmoseprotokol
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Design en osmose-øvelse
|
25-08-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Kost, fordøjelse og alkohol
Fysiologibogen,
S. 149-157, 159-199
Yubio - Interaktiv ebog til biologi A, 11.udg., 2023
S. 779 - 788
Om enzymer:
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/nedbrydning-af-plastik/enzymer-og-plastik/
Øvelsesvejledning:
Spaltning af mælkefedt vha. lipase
Cellemembraner og alkohol
I dette forløb har vi beskæftiget os med:
- Madens bestanddele: akronæringsstofferne kulhydrat, protein og fedtstoffer
- Vitaminer og mineraler
- Vigtige organer/kirtler ifm. fordøjelsen
- Fordøjelsen af makronærringsstofferne (inkl. øvelse)
- Fordøjelsesenzymer, surt/basisk miljø og reaktioner (hydrolyse)
- Feedbackmekanismer (hormoners regulering) ifm. fordøjelsen
- Optagelse af de spaltede næringsstoffer over tarmcellerne (vilier og transpotsystemer) samt vand
- Kulhydrat-, protein- og fedt-omsætning efter et måltid
- Blodsukker-regulering, glykæmisk index og diabetes 1 og 2
- Fokus på proteiner: opbygning, struktur-niveauer, enzymkinetik og enzymgrupper
- TEMA: Alkohol
- Omsætning af alkohol i kroppen
- Alkohols påvirkning af cellemembraner (inkl. øvelse)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Infektionsbiologi
Bioteknologi 4, udg. år, nucleus
S. 6-23
DR-dokumentar om den spanske syge: https://www.dr.dk/drtv/program/doeden-tager-de-unge-_-historien-om-den-spanske-syge_361234
Udviklingen af antibiotika:
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/bakterier-antibiotikaresistens/antibiotika/
Vira's opbygning og livscyklus
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/virus/viral-livscyklus/
Om QS og naturstoffer:
https://sund-forskning.dk/artikler/hvidlog-i-kamp-mod-biofilm/
Artikel: Pseudomonas aeruginosa biofilm formation in cystic fibrosis:
Pulm Pharmacol Ther. 2008 August
Øvelsesvejledning: Kimfald, bakterievækst og hvidløgs antibakterialle virkning
Vi har i dette forløb beskæftiget os med:
- Introduktion til forskellige typer af mikroorganismer
- Nedslag i mikrobiologiens forskningshistorie
- Opbygningen af bakterier (inkl. Gram + og -) og vira
- Smittespredning hos bakterier og vira
- Lille TEMA: Den spanske syge
- Infektionscyklus hos udvalgte vira
- Den mikrobielle vækstkurve
- Antivirale mekanismer
- Antibiotika og antibiotikaresistens - mekanismerne
- Biofilmdannelse og quorum-sensing
- Naturstoffers antibakterielle effekt
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Mini-lektie, da den er kommet sent op.
-
Skriv i jeres hæfter eller det grønne papir fra sidste modul, 1-2 linjer om de 6 termer (se dok. Bakterier og vira på drevet.) Vi går i gang med en øvelse, hvor i skal bruge jeres term-beskrivelser, som det første i modul, dvs. i skal have forberedt
-
Skriv i jeres hæfter eller det grønne papir fra sidste modul, 1-2 linjer om de 6 termer (se dok. Bakterier og vira på drevet.) Vi går i gang med en øvelse, hvor i skal bruge jeres term-beskrivelser, som det første i modulet, dvs. i skal have forbered
-
Læs: s. 21-23 til Immunforvaret. Infektionsbiologi. s. 6-31.pdf
-
Gennemlæs/kig ppp. for modul 3 og 4 samt tilhørende spørgsmål på drevet, som i har arbejdet med, så i er up-to-date når vi repeterer.
-
Naturens kamp mod bakterierne og naturstoffer - Biotech Academy
-
Øvelsesvejledning om bakterievækst.docx
-
Engelsk review: Biofilm formation in cystic fibrosis.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Immunologi
Fysiologibogen, 1. udg. 2008, Nucleus
S. 105-113-118 - 121
Bioteknologi 4, 1.udg. 2011, Nucleus
S. 30-33
Artikel: Kampen i kroppen. Aktuel Naturvidenskab, 2003
I dette forløb har vi beskæftiget os med:
- Immunforsvarets overordnede opbygning
- Det ydre- og indre forsvar
- Det medfødte og tillærte immunforsvar
- Det cellulære og ikke-cellulære respons
- Immunforsvarets respons ifm. fx virusinfektion
- Antistofrespons ifm. primær og sekundær stimulering
- Allergisk reaktion
- Immunologiske metoder, deriblandt ELISA (inkl. øvelse)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Neurobiologi
Fysiologibogen, 1.udg. 2008, Nucleus
S. 17 - 35
6 små videoer bla. om ion-bevægelser, ligevægtspotentiale og hvilemembranpotentiale:
https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/neurologi/
Artikel: Afhængig af rusen, Aktuel naturvidenskab, 2020.
I dette forløb har vi beskæftiget os med:
- Nervesystemets opbygning, CNS og PNS
- Det somatiske og autonome nervesystemet
- En nervecelles opbygning
- Signalering mellem 2 nerveceller, herunder ion-kanaler, Na+/K+-pumpen, aktionspotentialet, tærskelværdi, transmitterstoffer, receptorer
- Stimulerende og hæmmende synapser/transmitterstoffer
- Udvalgte rusmidlers påvirkning af nervesignalering (alkohol, nikotin og koffein) (Inkl. øvelse)
- Neurotoxiner
- Hukommelse og indlæring
- Smertesystem
- Øvelse: Påvirkning af hjertefrekvens hos dafnie
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Hormoner
Yubio A - interaktiv ebog. 11.udg. 2023
S. 317-348
I dette forløb har vi beskæftiget os med:
- Typer af hormoner
- Endokrine og parakrine kirtler
- Hormon og receptorbinding
- Udvalgte hormoner og deres funktion hos mennesket
- Hormonregulering
- Hormonforstyrrelser (sygdomme)
- Hormonforstyrrende stoffer i samfundet samt deres påvirkning af mennesket
- Døgnrytme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Krop og træning
Fysiologibogen, 1. udg. 2008, Nucleus
S. 47- 59, 63 - 73, 75 -103
I dette forløb har vi beskæftiget os med:
- Lungernes opbygning og funktion (inkl. øvelse)
- Lungefunktionsmålinger, fx Vitalkapacitet (inkl. øvelse)
- Gasudveksling i alveolerne
- Transport af O2 og CO2 (hæmoglobin og myoglobin)
- Syrebase-regulering (puffersystemer)
- Regulering af ventilation
- Respiration i bjerge
- Hjertets opbygning og funktion (inkl. øvelse)
- Hjertets impulser
- Blodkar, blodets hastighed, blodtryk og blodets bestanddele
- Blodkredsløbet, det store og lille
- Regulering af blodtryk og kredsløb
- Overordnet opbygning af hjertemuskulatur og glattemuskler
- Skeletmusklers opbygning
- Muskelfibre, myofibriller, aktin- og myosin-filamenter, troponin og tropomyosin, tværbro-cyklus
- Motoriske enheder
- Aktivering af muskelkontraktion vha. nervestimulering
- Muskelarbejde: antagonistisk og agonistiske muskler
- Statisk, dynamisk, koncentrisk og excentrisk arbejde
- Musklens energiomsætning
- Muskeltræthed (inkl. øvelse)
- Fibertyper
- Regulering af muskelkraft
- Atrofi
Øvelse 1: Muskelstyrke
Øvelse 2: Hjerte- og lungedissektion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Repetition af udvalgte forløb
Repetition af udvalgte forløb fra 2.g A pensum
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Er biodiversitet så vigtigt?
Hvad er biodiversitet?
Definition
Inter- og intraspecifik konkurrence - opgave
Økosystem diversitet
Hvordan er dyr afhængige af hinanden i økosystemer (fødekæder og energitab)?
Hvilken betydning har næringsstoffer for organismernes overlevelse? - kvælstofkredsløb
Populationsbiologi
Hvilke faktorer påvirker en population (niche, habitater, konkurrence..)?
Hvordan kan man beregne en populations vækstrate? - beregninger
Hvordan kan man vurdere en populations vækst? - lave grafer
Hvordan kan man bestemme en populations størrelse? - øvelse
Genetisk diversitet
Populationsgenetik
Hvordan kan vi regne på genetisk diversitet (Hardy Weinberg - beregninger)?
Hvordan påvirker naturlig selektion, mutationer og genetisk drift biodiversiteten?
øvelse
Hvordan kan vi påvise tilstedeværelse af dyr vha DNA?
Repetition af PCR og gelelektroforese
Øvelse: påvisning af dDNA via PCR og gelelektroforese
Opsamling på forsøg
Artikel:
https://biodiversitetigymnasiet.dk/introduktion-til-biodiversitet/elevtekst-ba/
Matematik:
Boksplot
Vækstrate, eksponentiel vækst, logistisk vækst
HW
Øvelser:
Populationsbestemmelse - petersen metoden
Variation og selektion hos den ægyptiske origami fugl (Avis papyrus)
Påvise eDNA fra dyr - mini PCR og blue gel elektroforese
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
GMO og klima
Kan genetisk modificerede organismer (GMO'er) bidrage til at løse klimaudfordringerne....?
Cellevækst, vækstfaser,mitose, respiration,
bakteriers opbygning, plasmid, transformation i laboratoriet, Selektion med antibiotika, genregulering i bakterier
Diskussion om brug af GMO i landbruget og i forhold til klimaproblemer
Øvelse: transformationsforsøg med E.coli bakterier
Artikel: https://etiskraad.dk/undervisning/gymnasieskolen/gmo-klima-og-etik/genmodifikation-og-klimaforandringer
Dokumentar på CFU: Genmodificeret foder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Enzymers betydning i krop og industri
Faglige områder:
Protein opbygning og funktion, aminosyrernes egenskaber, struktur, enzymfunktion,, enzym, enzym og substrat kompleks, graf enzymaktivitet temp og ph, enzymhæmmer, Respirationsprocessen og enzymtyper
Øvelser:
Bage brød med og uden enzymer
Online netlogo forsøg med variabel/kontrol - (variabler: substratkoncentration, enzymkoncentration eller temperatur)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Har produkter vi bruger indflydelse på os og miljø
Fotosyntese, LC50, økotoksikologi, fosfolipider og celler, sæbes opbygning, sæbe som giftstof, lineær regression
Øvelse: Sæbes effekt på vækst og spiring hos karsefrø
Journal over forsøget ‘Sæbe på karsefrø’
Repetition af menstruationscyklus og mandens hormonregulering
Hormonforstyrrende stoffers indvirkning på hormonregulering hos kvinder og mænd
Artikel:
Farlig tarmbakterie kan bekæmpes med vand og sæbe
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Bioinformatik
Eleverne får kendskab til sekvensanalyse, dotplot metoden og parvis alignment....(https://www.nucleus.dk/files/docs/Bioteknologibogen.dk/Tema12-Link2-1.pdf)
De får også kendskab til slægtskabet mellem forskellige typer organismer
og hvordan man kan lave primitive eller mere avancerede stamtavler.
Yubio: s.1196-1217
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Hjerteblod
I Hjerteblod skal elever lave anbefalinger om sundhed og træning - baseret på egne erfaringer, som de får gennem forløbet. I forløbet vil eleverne modtage en hel dags undervisning (seks timer) i det fysiologiske laboratorium i LIFE Campus. I løbet af undervisningen skal eleverne måle og undersøge fysisk sundhedstilstand gennem blandt andet test med maksimal iltoptagelse, anaerobt arbejde, kropsscanninger mm. Herefter skal de analysere på al den data, som de selv genererer og kombinere det med deres egen viden om kroppens kredsløb og forskellige former for træning.
Hjerteblod er udviklet i samarbejde med professor Peter Krustrup fra Institut for Idræt og Biomekanik ved Syddansk Universitet, der forsker i sammenhænge mellem krop, sundhed, motivation og træning.
Teori: aerob og anaerob træning, hjertekarsygdomme, iltforbrug
Øvelser:
BMI, fedtprocent, muskelmasse, grebsstyrke, springhøjde og springhastighed, maksimal iltoptagelse, anaerobt og aerobt arbejde,
Inddrager resultater fra 'Håndbog om fysisk aktivitet - forebyggelse og behandling' (http://sundscykelmotion.dk/wp-content/uploads/2012/02/fysisk_aktivitet_haandbog2udg.pdf )
Kompetencer fra hjerteblod:
Eleven kan gennem opstilling og test af hypoteser analysere og diskutere data fra fysiologiske undersøgelser af puls, iltoptagelse, springhøjde, grebsstyrke og sprinthastighed.
Eleven kan forklare sammenhænge mellem fysisk aktivitet, motivation og sundhed.
Eleven kan på baggrund af forskning og egne undersøgelser argumentere for og formidle viden om hensigtsmæssige motionsformer for den enkelte.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50814019823",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50814019823",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50814019823"
}