Holdet 2022 MU/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Lise-Lotte Rønne Koch, Marie Harpøth, Smilla Eveliina Tapiola Bundesen
Hold 2022 MU/m (1m MU, 2m MU, 3m MU)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Elementær musiklære
Titel 2 Kor og sammenspil - miniforløb
Titel 3 HITskabelonen - hvad er et hit?
Titel 4 Musikteori - M1
Titel 5 Blues og musik med rødder i blues
Titel 6 Skriftlig musik M1 + M2
Titel 7 Reclaim your voice / rap workshop
Titel 8 Julemusik - sammenspil
Titel 9 Mozart og wienerklassik
Titel 10 Hiphop og rap
Titel 11 Soul i 60'erne
Titel 12 Forårskoncert - sammenspil
Titel 13 Kor og stemmeopvarmning
Titel 14 Operation syng - korprojekt
Titel 15 Musikcafé: 70'er-sammenspilsnumre
Titel 16 The Beatles og 1960'erne - Eksamensemne
Titel 17 Julemusik
Titel 18 Sangskriverworkshop
Titel 19 Barokmusik - eksamensemne

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Kor og sammenspil - miniforløb

Et miniforløb med fokus på opstart af kor og sammenspil.
Klassen lærte et to-stemmigt arrangement af 'Ain't no mountain high enough' samt diverse sammenspilnumre: 'Tilbage', originalsang af Nicklas, 'Payphone', Maroon Five, 'Stå op, gå ned', Artigeardit og 'Fly Me to the Moon', Frank Sinatra - både kor og sammenspilsnumre optrådte klassen med til talentcaféen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 HITskabelonen - hvad er et hit?

HITSKABELONEN – HVAD ER ET HIT?

FORLØBETS FORMÅL OG FOKUS:
Dette forløb har haft til formål at introducere eleverne til en fundamental forståelse af analyseparametre inden for melodik, harmonik og rytmik under det overordnede emne omhandlende, hvad der udgør et hit. Eleverne har arbejdet med numre, som falder under hit-definitionen, hvor de både har spillet numrene i sammenspilsgrupper samt lavet en musikanalyse, som afslutning på emnet med et HIT-projekt.

FAGLIGE MÅL:
Musikkundskab:
- Anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig og skriftlig analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer inden for væsensforskellige stilarter og genrer.

- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Musikudøvelse:
- Udfylde en plads som vokalist og instrumentalist – solo og i ensemble – inden for et dansk og internationalt repertoire af en- og flerstemmige sange og satser.

- Samarbejde om indstudering og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.



KERNESTOF:
Musikkundskab:
- Satser, større musikalske værker og numre fra væsensforskellige perioders og genrers musik gennem tiderne og på tværs af kulturer, herunder vestlig kunstmusik.

- Musikalske parametre, musiklære, hørelære og musikteori med henblik på anvendelse i musikalsk analyse og udsættelse.

Musikudøvelse:
- Musikalsk stilkendskab, fortolkning og indstudering med henblik på fremførelse.

- Indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikstykke, i gruppe.



ANVENDT MATERIALE – KERNESTOF:
- Afsnit 3 – Hitskabelonen under ’Sangens stil og struktur’, Musikpedia - https://www.musikipedia.dk/sangens-stil-og-struktur

- Hovedtreklangene, trin 1, 4 og 5 i dur under ’Musikkurser, jakobmjensen.dk - https://jakobmjensen.dk/musikkurser/teori/harmonik/trinanalyse/trin_hovedtreklangene_i_c-dur.html

- ’Soundbox-modellen’ s. 118-131, Rockmusik i tid og rum af Anders Aare, Johannes Grønager og Poul Rønnenfelt, 2003.


Musiknumre:
- ’I’m Yours’, Jason Mraz (harmonikanalyse)
- ‘Bad Blood’, Taylor Swift (harmonikanalyse)
- ’The Zephyr Song’, Red Hot Chili Peppers (grooveanalyse)
- ‘Africa’, Toto (sammenspil)
- ‘Fascination’, Alphabeat (sammenspil)
- ’Don’t stop believing’, Journey (sammenspil)
- ‘Buongiorno’, Kidd (grooveanalyse)
- ’Shivers’, Ed Sheeran (Hit-projekt – analyse)

SUPPLERENDE STOF:
- YouTube video: ’4 chords – Music Videos – The Axis of Awesome’ - https://www.youtube.com/watch?v=oOlDewpCfZQ

Omfang:
14 sider

Antal moduler:
10 moduler á 90 minutter


ARBEJDSFORMER:

- Klasseundervisning: diskussion om hitdefinition på klassen samt klassediskussioner om analysespørgsmål.

- Gruppearbejde: analyse af numre med forskelligt analytisk fokus (form, harmonik, sound etc.)

- Projektarbejdsform: mundtlige fremlæggelser indspillet på ’Screenpal’.

- Skriftligt arbejde: grooveanalyse og teoriprøve med fokus på akkorder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Musikteori - M1

Vi arbejder med at lære og forstå:

Stamtoner
Nodesystemer (g-nøgle, f-nøgle og c-nøgle)
Fortegn
Intervaller (store, små, rene, forstørrede og formindskede)
Skalaer (dur, mol m.m.)

Akkorder (treklage og firklange)
-at læse en akkord

Dette skal bruges til at løse skriftlige opgaver i:
Akkordlæsning (M1 - opg A)
Melodisk analyse (M1 - opg C)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Blues og musik med rødder i blues

Blues og musik med rødder i blues

Tekster:
Blues 1900-1960 med analyse af musikeksempler:
The sky is crying
Bessie Smith: Blackwater Blues
Hoochie cochie man
Elvis: Jailhouse Rock

Jakob m Jensen: Blues, Rhythm & Blues - oversigts art.

Sammenspil / numre med rødder i blues:
Duffy: Mercy
Amy Winehouse: You know I'm no good
J. Fogerty / Creedence Clearwater: Proud Mary (1969)
Lucca (guitar), Sidsel (trommer), Ronja (Bas), Maria (klaver), Maia (Ukulele + sang), Emily (vokal) Isabella (vokal), Marie (vokal), Iman (vokal)
Ray Charles: Unchain my heart
Gustav (trommer), Jakob (vokal), Bertram (klaver) Mads (guitar), Mikkel (bas), Viola (vokal + evt synth/blæs i intro m.m.), Tilde (vokal + evt guitar?), Johanne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Skriftlig musik M1 + M2

M1 - Musikholdet arbejder i skriftlig musik med at lytte til og forstå musikkens elementer; toner, noder, intervaller, skalaer, akkorder, kvintcirkel og harmonik. Sideløbende hermed trænes discipliner som funktionsharmonisk analyse, trinanalyse, melodisk analyse og grooveanalyse, der bygger på viden om og forståelse af de enkelte elementer i musikken.

M2 - Musikholdet har valgt at arbejde med Jazz-arrangement af melodi for vokalsolist, firestemmigt kor, bas og trommer. Forløbet har fokus på arrangementsteknikker inden for denne stil.

Kernestof:
Johannes Grønager; Nøgle til musikken
s. 3 - 27 - toner, nodesystemet, intervaller, skalaer, kvintcirklen
s. 33 - 40 - akkorder + udvidelser
s. 43 - 44 - harmonisk analyse; akkordanalyse
s. 45 - 47 - trinanalyse
s. 47 - 67  tonalitet, funktionsharmonisk analyse - herunder; tonika, dominant, subdominant, tonalkadence i dur og i mol, parallelakkorder, ufuldkommen dominant, bidominanter, vekseldominant, dominantkæder, dominantformer, dominantforudhold, subdominantformer , funktioner i mol, modulation, kvintfald og kvintsekvens, skuffende opløsning, udvidelser og alterationer)
Modalharmonik og bluesharmonik - typiske træk, bla. kvartfald

s. 71 - 87 - rytmik; puls og tempo, takt, undedeling, swing, rytmenotation, taktart, bindebue og punktering, optakt, betoning, synkope(=lift), trioler m.m.

Tonernes navne (og beliggenhed på klaviaturet) https://www.musikipedia.dk/dokumenter/ark/klaviatur2.html

M1
På INTERNETTET:
Musikteori på https://jakobmjensen.dk/musikkurser/
Musikteori på www.musikipidia.dk -   

Diverse oversigtsark til M1 på http://thomashammer.dk/musikteori-1/

M2
JAZZ-arrangement (E3)
Jazzvokal-kompendium (af Gert Uttenthal)
Kopiark om Jazz-bas; twobeat (af Jakob M. Jensen)
Diverse hjælpeark i kopi (ligger på drevet)

Div links til YouTube-videoer med demonstration af forskellige korteknikker, bas (2 beat og 4 beat) teknik samt trommer (2beat og 4 beat) - SE DOKUMENT MED LINKS TIL VIDEOER PÅ YOUTUBE i holdets mappe på drevet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 139,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Reclaim your voice / rap workshop

Rappolitics workshop

5 timers workshop "reclaim your voice", hvor rapcoaches fra Rapolitics kommer og
lærer os om rim og rytmer primært i sproget.
Eleverne producere raptekster til beats, som rappolitics har med.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Mozart og wienerklassik

Film
Amadeus, Milos Formann, 1984

Opera på det kgl teater;
W. A. Mozart: Tryllefløjten

Tekst:
Jørgen Floris; Om Wienerklassicisme (kopiark)

Musik:
Analyse af W.A.Mozart: Eine Kleine Nachtmusik med fokus på form (sonatesatsform), melodik og instrumentation

Formanalyse af 2 arier fra Tryllefløjten;
Die Vogelfänger bin ich ja
Papagenos arie

Senere på året: W. A. Mozart: Symfoni nr. 29, 1. sats – Allegro moderato (1774) Melodisk analyse af uddrag på 8 takter (fra vejl. opg. M1 - 20189)

Synge: Ave Verum (1791)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Hiphop og rap

SRO-forløb MU /id

Tekster:
Bejder og Holt; Hip-hop dér
Lund-Olsen og Meesenburg; Rap, historie og analyse, s 7- 29 (om rappens forudsætninger); Systime, 2013
Reinholdt Nielsen; Rebel og remix; Rim og rytmer fra asfaltjunglen, 197-209

Jensen og Hammer: Soul, sort musik i 60'ernne, s. 68-77 - om James Brown

Musikeksempler:
Sugarhill Gang; Rappers delight
Afrika Bambaataa; Planet Rock
Grandmaster Flash, The Message

James Brown: Say it loud, Im black and Im proud

Rockmusik i Tid og Rum: s. 82-94 om GROOVE
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forårskoncert - sammenspil

Sammenspil til forårskoncert

Gruppe 1: Jacob, Gustav, Lucca, Viola, Marie Ordinary things (C#m, som original)

Gruppe 2: Tilde, Bertram, Ronja, Iman, Isabella, Maria: Medina: Jalousi ? (OK)

Gruppe 3: Mads, Sidsel, Maia, Mikkel, Emily, Johanne: De første kærester på månen (g-dur, som original)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Kor og stemmeopvarmning

Dette forløb strækker sig over hele perioden i 2g og 3.g

Stemmetræning via div opvarmningsøvelser

Én og flerstemmige sange:

Septembers himmel
Efterår
Nu falmer skoven
Tusind Farver
Februar
Gi' os lyset tilbage
Det er idag et vejr
Hvor du sætter din fod
Barndommens gade
Joanna
Let it be
I want to hold your hand
Can't help falling in love with you
Se nu stiger solen (kanon)
Dona Nobis (kanon)

Master Blaster (4 st)
Hallelujah (3 st)
Hit the road jack (2 st)
Sensommervisen (2 st.)
Mozart: Ave Verum (4 st)
This little light of mine (2 st.)
Maria gennem torne går (3 st)
Alberte: Lyse Nætter (3 st)
Vem kan Segle (3 stemmigt)
På kanten af ingenting (4 st)
Omvendt (4 st)
Flammer Rammer (4st)
When you're around (3 st)
Shackless (omk) 3 st
California Dreamin' 3 st

Forsættes......
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Operation syng - korprojekt

Vi har sammen med 2m MU øvet tre 4-stemmige sange, som vi d. 10/10 har øvet og opført til en koncert på Tårnby gymnasium sammen med  700 gymnasieelever fra Sjælland. Arrangør var foreningen SYNG og arrangementet hedder Operation Syng.


Sange:
På kanten af ingenting
Omvendt
Flammer Rammer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Musikcafé: 70'er-sammenspilsnumre

2 sammenspilsgrupper:

Disco:
Hot Stuff:
Trommer: Bertram
Synth bas: Emily
Bas; Mads
Guitar: Tilde
Keys/strygere: Isabella
Keys: Ronja
Rasleæg: Johanne
Vokal: Maia, Johanne mfl

Soul/funk
I wish:
Trommer; Sidsel
Bas: Viola,
(Guitar; Lucca)
Klaver: Jakob
Synth/blæs: Gustav
Synth/clavinet: Maria
Vokal: Iman + Mikkel



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 The Beatles og 1960'erne - Eksamensemne

Vi har i forløbet fokus på The Beatles musikalske udvikling op gennem 1960'erne. Vi ser på The Beatles musikalske inspirationskilder, deres udvikling som band, og forskellen på lyden af de tidlige og de sene Beatles numre.

Musikken vil også blive sat i forhold til den historiske tid, 1960'erne, som den opstår i. Nøgleord er opståen af begrebet ungdom, oprør mod autoriteter, teknologisk udvikling etc.

Tekst, musikeksempler og analyser på følgende internetsider:
Musikipidia -The Beatles: https://www.musikipedia.dk/beatles - og især: https://www.musikipedia.dk/beatles/analyser - lok. 11/5-25
Tartelet.dk :  https://tartelet.dk/musikanalyse/rock/Beatles/Lucy-In-The-Sky-analyse.pdf -  11/5-25
Lennon om teksten til Lucy in the sky; https://americansongwriter.com/meaning-behind-lucy-in-the-sky-with-diamonds-by-the-beatles/ -  11/5-25

Artikler:
Ejvind Dengsø: Lyden af Glæde - om "She loves you" - i Musikken har ordet (kopiark)
Per Rheinholdt: "Hvilken lyd har dine drømme?" The Beatles og The Rolling Stones -  I Rebel og Remix (kopiark)
Per Rheinholdt: "Hippier og syrerock?" i  I Rebel og Remix (kopiark)

Johannes Grønager: Rockmusikeren i tid og rum, Systime, 2000, side 1-157 (om Tid&Rum, Hook, break og gimmick, Form, Tonalitet og harmonik, Groove, Sound, Melodik og motiver og udtryksfelt)

Analyse af
Can't buy me love (2g) - særligt fokus harmonik (træk af blues m.m.)
I want to hold your hand
Lucy in the Sky

Youtube:
Om Skifflemusic: 1957, is skifflemusic corrupting the world?:  https://www.youtube.com/watch?v=1Hp0bqNwsVQ - lok. 11/5-25
The Beatles: I want to hold your hand, performed live on the ed Sullivan Show, 1964: https://www.youtube.com/watch?v=jenWdylTtzs - lok. 11/5-25
The Beatles arrive in NY for their first US visit: https://www.youtube.com/watch?v=yRhF4HbpUHk - lok. 11/5-25
John Lennon on "Lucy in the sky with Diamonds" and LSD: https://www.youtube.com/watch?v=umF60jXiYBI - lok. 11/5-25

Gruppearbejde om komparative musikalske analyser af tidlige og sene Beatles-numre.
Eleverne har fokuseret på at finde ligheder, men SÆRLIGT FORSKELLE ml deres to numre, så den musikalske udvikling, the Beatles gennemgik står tydelig frem. Grupperne har arbejde med følgende numre:  (OBS: NU med de rigtige numre, se også https://drive.google.com/drive/folders/1XrANbYOtzGsJ1qFekXeqkPOiZs77LbG_?usp=sharing

Help - I'm the Walrus
Can't buy me love - Happiness is a warm Gun
Twist and Shout - Penny Lane
Eight days a week - Strawberry fields
No reply - a day in a life

Synge:
I want to hold your hand
Drive my car
Because

(Spille: Come together)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Sangskriverworkshop

Sangskriverworkshop - støttet af huskunstnerordningen
Holdet arbejder i 3. grupper på at skrive deres egne sange (tekst, melodi, akkorder, groove) og indspille dem i lydstudie med komponist Ea Philippa Tange og Bo Carlsson

1. Iman (vok), Johanne (gui/vok), Gustav (pno), Ronja (synth), Mads (bas), Bertram (tr)
2. Isabella (vok), Maia (vok/gui?), Jacob (Pno, synth, vok), Lucca (bas), Mikkel (tr./vok)
3. Maria (vok/Pno), Emily (vok), Tilde (gui/tekst omk/vok?)), Viola (bas/vok), Sidsel (tr/vok)
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Barokmusik - eksamensemne

Barokmusik - som historisk periode og musikalsk stil
Klassen har arbejdet med barokken som historiske periode og med at finde stiltypiske træk i den analyserede musik. Følgende formtyper er gennemgået: Rondo, Arie og Fuga i korsats.

Analyse af
Fra Vivaldi, De 4 årstider:
Foråret, 1 sats (rondo)
Vivaldi: Efteråret, 1 sats (rondo)

G.F. Händel: Messias
Ev'ry Valley ((dacapo)-arie)
And he shall purify (korsats, (fuga))

Hallelujah (lytteøvelse, ikke grundig analyse)

Tekst:
Jørgen Floris; Baroktiden, s. 72-75 (Kopiark:)
J. Dalsgård: Barokbogen, Systime, 1997,  s. 17-34 + 54-65 + 110-121 + 127-129 + 159-172 + 182-187 + Ordlisten (uddrag) s. 201-208
Gorm Busk: "Den klassiske musiks former" s 31-31 ; Da capo-arien (Kopiark)

Internet:
Jakob m Jensen: Tekst om barokmusik på link: https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/klassisk/Barok.html
Delvis analyse af 'Every valley' på link https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/klassisk/Messias%203,%20Every%20Valley.html - lok. 11/5-25
Delvis analyse af 'And he shall purify' på link https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/klassisk/Messias%207,%20And%20He%20shall%20Purify.html - lok. 11/5-25

"Kendetegn ved Barokken" på Musikipidia: https://www.musikipedia.dk/barokken/kendetegn

"Hallelujachorus" performed by the Royal Choral Society på:  https://www.youtube.com/watch?v=GhGWZbX4fjM - lok. 11/5-25
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer