Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fransk A
|
Lærer(e)
|
Marianne Messerschmidt
|
Hold
|
2022 FRB/emsuxy2 (1g FRB/emsuxy1, 2g FRB/emsuxy1, 3g FRB/emsuxy2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
OPSTART: Franskbogen og Franskportal
MATERIALE
Franskbogen (Vibeke Gade, 2010 + øvebog)
PLATFORME
Franskportal (diverse grammatikøvelser)
Quizlet (glosetræning + grammatik)
SANGE
Stromae: "Santé" (2021)
FILM
"Wonder Boy" (Anissa Bonnefont., 2019) - om Olivier Rousteing
GRAMMTISK FOKUS
Verbaltiderne le présent, le passé composé/l'imparfait, le future proche
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skr. prøve: Genitiv + adjektiver (uregelm.)
|
02-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
36,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Thème 1: "Intouchables"
Resumé:
Phillipe er mangemillionær og efter en ulykke er han blevet lam fra halsen og ned. Driss er arbejdsløs og småkriminel og får mod forventning stillingen som Phillipes personlige assistent. Trods store sociale og kulturelle forskelle udvikler de et varmt venskab, hvor de begge får udfordret deres syn på verden.
Vi arbejder med filmen ud fra Franskportals materiale.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Oversættelse - Franskbogen (blå) - B2 s52
|
01-05-2023
|
Genaflevering - Oversættelse - Franskbogen (blå) -
|
02-05-2023
|
Arbejd-selv opgave: Besvar sp.m. s89 + OS s58
|
11-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Quatre amis
"Bogen indeholder dialogen til den franske sæbeopera Quatre amis, som handler om fire unge gymnasieelelever og deres hverdag.
Der tales et enkelt og naturligt fransk. Der lægges vægt på talt fransk og de relevante sproghandlinger som at præsentere sig, tale om sin familie, købe ind og rejse.
Der er mange opgaver, fx tekstnære diskuterende spørgsmål, opgaver med inspiration i kooperativiske principper, skriveøvelser og billedbeskrivelsesopgaver.
Filmen kan vises med eller uden franske undertekster.
Målgruppe: repetition i 1g fortsættersprog, fransk begyndersprog samt tilsvarende niveauer."
De 10 kapitler kan indgå i et udbygget tema under titlen "Amour et amitié"
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
“Quatre amis” - kap 1 - sidste opgave - Á discuter
|
22-08-2023
|
Amour artificiel/1 - Franskportal
|
27-09-2023
|
Amour artificiel/2 - Franskportal
|
29-09-2023
|
Billedbeskrivelse - Un café à Paris
|
04-10-2023
|
Gruppeopgave - Le Bonaparte
|
06-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
La Seconde Guerre mondiale
Forløbet læses ud fra Franskportal.
Holdet har lavet alle opgaver i materialet.
Holdet har desuden set filmen "La rafle" (2010, Rose Bosch), og BBC-dokumentaren om Coco Chanel:
https://www.youtube.com/watch?v=jv9bVkoAPt
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Charles de Gaulle (Franskportal)
|
15-12-2023
|
Arbejd-selv modul: Dokumentar om Coco Chanel
|
18-01-2024
|
Paris - Franskportal
|
02-02-2024
|
Fin de la guerre - Franskportal
|
07-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Coco Chanel
Forløbet er læst ud fra Franskportal.
Der skrives én Delprøve 1.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Delprøve 1 - Coco Chanel
|
15-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
L'amour difficile - tekst 1: "La famille Bélier"
Temaet bygges på to "tekster" fra Franskportal:
- AMOUR ARTIFICIEL (court-métrage)
- LA FAMILLE BELIER.
obs: Lovlig adgang under eksamen til Franskportal/"La famille Bélier" !
Der skrives en eksamensopgave (delprøve 1 og 2) for at afrunde denne tematekst (1).
Arbejdsmetoden vil være par- og gruppearbejde i timerne og individuel lektie hjemme.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
La famille Bélier - scène 1-2
|
19-04-2024
|
La famille Bélier : Scène 3-4 + Scène 5-6
|
26-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Thème 2: Banlieues (EX)
I fortsættelse af PARIS-temaet beskæftiger vi os med temaet "Être immigré" med fokus på det parallelsamfund, der er opstået som følge af det, man kunne kalde 'segregering'. En egentlig integration er vanskelig.
TEKST:
Fra "Banlieues": Introduktionen s 7, "Pour les autres on n'existe pas", Ghettos", "Devant la Tour" ("Je voulais faire des films")
Fra "La Haine": Baggrundsmaterialet v/Jesper Roos Jacobsen og Danièle Eychenne.
LINKS:
https://www.youtube.com/watch?v=yW8NDhAljG0
https://www.youtube.com/watch?v=_vayGuuFiUI&t=3s
FILM:
"Intouchables" (2013)
"La Haïne" (1995)
"Bande de filles" (2014)
Eleverne laver 4 skriftlige opgaver: 1) Skriftligt resumé af Indledningen til "Banlieues", 2) En stil ud fra opgaven "Par écrit" til "Ghettos" (s66 i "Banlieues") samt 3) gruppebesvarelser på dansk og fransk af opgaverne s64-66, 4) Besvarelse af spørgsmål på fransk til "Bande de filles" + stationsspil.
Grammatisk fokus:
- le gérondif
- aspekt (le passé simple/composé og l'imparfait)
Temaet udgør 33% af det samlede eksamensmateriale.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Pour les autres on n'existe pas
|
14-11-2024
|
Carla en 10 secondes
|
15-11-2024
|
Questions pour "Devant la Tour"
|
26-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Thème 3: La scolarité (EX)
(Eksamenstema)
FILM: "Entre les murs" / "Être et avoir"
TEKST: "Entre les murs" i uddrag, to Jacques Prévert-digte: "Le cancre" og "Page d'écriture", 1 avisart. fra "La croix"
NETSIDER:
http://www.koreus.com/video/page-ecriture.html
https://www.youtube.com/watch?v=dffxhJSWhSM
Vi beskæftiger os med den vanskelige skolesituation i det multikulturelle Paris ("Entre les murs"), de meget udfordrende krav til undervisningen i et landsbysamfund ("Être et avoir") [samt de nye rammer i forbindelse med den pågående skolereform i Frankrig ("La croix").]
Temaet udgør 27% af det samlede eksamensmateriale.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Thème 4: Persépolis (miniforløb)
Den personlige skildring: Marjane Satrapis 4-binds tegneserie "Persepolis" og filmatiseringen heraf i tegnefilmform fra det endelige eksil i Frankrig.
IRAN før 1979 - den vestlige dominans; IRAN efter 1979 - den mellemøstlige tilbageerobring af persisk kultur, men også Khomenis jerngreb og de to Golfkrige, som befolkningen må tåle og lide under i det daglige.
Marjane Satrapis "Persepolis" som tegnefilm ses i Cinemateket (med introduktion), og vi
opsummerer hovedtemaerne: Individualitet - undertrykkelse -
ensomhed - integritet - flugt - eksil - kvindens rolle - filmens bittersøde humor.
Temaet udgør 5% af det samlede eksamensmateriale.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Thème 5 - Tintin et Hergé (EX)
På baggrund af den prisbelønnede film "Tintin et moi" (2003) af danske Anders Østergaard, der i dybden beskriver den nære sammenhæng mellem tegner og tegneserie, beskæftiger vi os med mand og værk gennem et udvalg af de mest kendte albums.
Produktkrav: Mundtlige oplæg på fransk i grupper af selvvalgt tegneserie.
Krav til oplægget:
• Såvel tegneserie som tegnefilm og dokumentarfilm skal indgå i oplægget
• Tegneserien/-filmen skal placeres ift Hergés professionelle virke, dvs. ift Wallez, 2. verdenskrig (før-efter), brudet med konen, depressionen, det nye ‘åbne’ liv, mødet med Tchang. Også gerne med inddragelse af aspektet: Karakter af eventyr? Realisme?
• Formidlingen vil være altafgørende for lærerens vurdering;der inddrages PowerPoint, anvendes handouts eller tavle/smartboard, vises klip etc. Brug af internet til at indhente ny viden
Materiale:
Pga. dokumentarfilmene til de enkelte Tintin-film (i alt 5) er udvalget som følger:
1. Tintin au Congo (pas de film, documentaire non plus)(1931/46/75)
2. Tintin au Tibet (41m, 1958) – Nepal Tegneserie – købe i Den Franske Bogcafé
3. XLe lotus bleu (40m, 1936/1946) – Kina kan fås
4. Les Bijoux de la Castafiore (41m, 1991) kan fås
5. XCigares du Pharaon (37m, 1991) – Ægypten og Indien kan fås
6. XTintin – Tournesolmysteriet (40m, 1964) kan fås
7. XLe Crabe aux Pinces d’Or (40m, 1940) – Marokko kan fås
8. X Le Temple du Soleil, (38m,1947)- Peru kan fås
Grupperne:
GRUPPE 1: (“Juveltyveriet”)
GRUPPE 2: (“Den blå lotus”)
GRUPPE 3: (“Tournesol-mysteriet”)
GRUPPE 4: (“Tintin i Tibet”)
GRUPPE 5: (“Faraos cigarer”)
Der skrives en Delprøve 1 og en Delprøve 2.
Prøve i Konjunktiv.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Delprøve 1 - Tintin
|
02-05-2025
|
Arb-selv modul: Le lotus bleu
|
02-05-2025
|
Delprøve 2 - Tintin
|
05-05-2025
|
Prøve i Le Subjonctif
|
06-05-2025
|
Présentation orale - TINTIN
|
07-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50831448495",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50831448495",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50831448495"
}