Holdet 2022 SP/abt3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Bolette Weichel
Hold 2022 SP/abt3 (2g SP/abt2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Migración y pandillas
Titel 2 El Orfanato
Titel 3 Campeones
Titel 4 Todo sobre mi madre - Las dos Españas
Titel 5 Sin nombre + MS13 - La migración + Las pandillas
Titel 6 Frida Kahlo - Personajes importantes
Titel 7 Isla mínima - Las dos Españas/La corrupción
Titel 8 Diarios de motocicleta - Personajes importantes
Titel 9 Zapatistas (EZLN) - Personajes importantes
Titel 10 Amores perros
Titel 11 Los narcos
Titel 12 Un curioso intercambio - Juan José Millás
Titel 13 El laberinto del fauno

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Migración y pandillas

Sin nombre
Retratos latinos en California (Randy Jurado Ertll)
MS13 banden alle er bande for ...
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 El Orfanato

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Campeones

hyggefilm i Cinemateket i anledning af sprogdag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Todo sobre mi madre - Las dos Españas

Vi læser om Almodóvar og hans film (Tacones lejanos)
Vi læser indledningen fra Fantasmas de barro (Spanien under Franco) for at blive klogere på, hvad det er for et samfund, Almodóvar er vokset op i, og hvad det er han sidenhen, som instruktør, er konstant i opposition til: kernefamilien, mænd der bestemmer og kirken og dens værdier.

Vi ser filmen Todo sobre mi madre, og læser udvalgte scener fra drejebogen, med fokus, hvad Almodóvars univers går ud på, hvordan er kvinderne beskrevet, mændene, kernefamilien og ikke mindst moderrollen, som hos Almodóvar ikke er begrænset til kun at kunne udfyldes af en kvinde. La hermana Rosa er nonnen, der er gravid med en mand med bryster, som før hed Estéban og nu Lola, og som har AIDS. Ikke desto mindre fremstår graviditeten som den ubesmittede undfangelse pga hermana Rosas jomfrulignende uskyld, naivitet og i sin uendelige godhed og omsorg for andre, og selvfølgelig ikke mindst det faktum at hun er nonne, er det oplagt at se hende som en Almodóvarsk Jomfru Maria.
   
drejebog til Todo sobre mi madre
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Sin nombre + MS13 - La migración + Las pandillas

....banden alle er bange for ...
Retratos latinos en California

del1 + 2 Sin nombre
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Frida Kahlo - Personajes importantes

Vi ser filmen og læser om den mexicanske maler Frida Kahlo, og fokuserer på den alternative kvinderolle hun skaber, og herunder, hvilke værdier hun dyrker; at klæde sig som oprindelige folk (las indígenas), eller som en mand, at drikke og dyrke sex som en mand, og nægte at lade sig undertrykke af en mand - selvom han er nok så kendt og feteret (Diego Rivera)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Isla mínima - Las dos Españas/La corrupción

Vi ser filmen Isla mínima og læser udvalgte scener med fokus på Las dos Españas; hvad/hvem repræsenterer La España tradicional - y - La España moderna.

Filmen foregår i perioden, som kaldes La transición (overgangen); tiden fra Francos død og begyndelsen på et demokratisk Spanien til et reelt moderne, demokratisk Spanien.

De to detektiver/politimænd skal til en landsby i en landsby i Sydspanien (Andalucien) for opklare sagen om nogle forsvundne piger.
Juan, den ældre, har en fortid som specialagent under Franco, mens den yngre, Pedro, fra Madrid, åbenlyst har kritiseret det militæret og politiet for stadig at være domineret af normer og værdier fra Franco-tiden. Som straf for denne kritik bliver han sendt til dette triste og fattige OG meget traditionelle (Franco-idealer) samfund for at opklare en sag, som ingen egentlig interesserer sig for.
De to detektiver repræsenterer hhv. det traditionelle Franco-Spanien (Juan), og det moderne og progressive (Pedro). I løbet af filmen nærmer de sig hinanden.
Kvindesynet er præget af den katolske kirkes kvindesyn, hvor kvinder der kan lide at have det sjovt selv er ude om det, hvis de kommer galt afsted, og hvor det at blive afsløret i noget seksuelt er værre end døden.
Og hvor den egentligt skyldige går fri, fordi han er rig og ven med dommeren i byen.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Diarios de motocicleta - Personajes importantes

Vi læser om Che (Ernesto Guevara de la Serna). Den unge, astmatiske, dameglade og eventyrlystne argentiner, der tager på (dannelses)rejse gennem Sydamerika (primært Chile og Peru) med sin gode ven Alberto Granado.
På vejen møder de mennesker og fattigdom og uretfærdighed, som ændrer Ches syn på mane ting og ikke mindst fremtidsplaner.
Efter et ophold i en spedalskhedslejr i Amazonas, som har gjort voldsomt indtryk på Che, sige de to venner farvel til hinanden i Venezuela. Alberto Granado har fået tilbudt arbejde, og Che rejser øjensynligt tilbage til Argentina for at færdiggøre sine medicinstudier.
År senere kontakter Che sin gode ven og beder ham om at komme til Cuba, hvor Che og Fidel Castro - og flere - har sejret i den cubanske revolution, og nu skal opbygge et ny samfund. Che har brug for sin gamle ven, som kommer, og bliver der til sin død, længe efter Ches død.
Da filmen slutter, ser vi den rigtige, nu gamle mand, Alberto Granado, tone frem.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Zapatistas (EZLN) - Personajes importantes

Vi er tilbage i México (Frida Kahlo), længe efter den mexicanske revolution, rejser der sig oprør I januar 1994 i Chiapas. Oprørerne kalder sig 'zapatistas' og deres leder subcomandante Marcos. Ingen ved. hvem han er. Altid med balaclava (elefanthue), som kun tillader at man kan se hans blå øjne!, og altid piberygende.
Den karismatiske Subcomandante Marcos bliver zapatistaernes talerør og fascinerer verden, som gør ham til en slags ikonisk superhelt - ikke ulig Che Guevara.
Som Che oprindeligt ønskede, er det også zapatistaernes mål at 'tage fra de rige og give til de fattige', som også her i høj grad er at finde blandt landets oprindelige folk (indígenas).

om Mex/Chiapas (OD-materiale)
om 'los zapatistas'
citater af subcomandante Marcos
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Amores perros

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Los narcos

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Un curioso intercambio - Juan José Millás

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 El laberinto del fauno

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer