Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Bolette Weichel
|
Hold
|
2022 SP/abt3 (2g SP/abt2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Migración y pandillas
Sin nombre
Retratos latinos en California (Randy Jurado Ertll)
MS13 banden alle er bande for ...
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi mangler en jeopardy, eller kahoot, og så skal vi aftale, hvad vi skal i gang med, hvilket tema, vi skal lægge ud med
-
læs videre om MS 13 (vedhæftet + drev) - til og med (dokument) side 11 + læs den danske, indledende del af samme dokument
-
Lav et skr. handlingsreferat - på et dansk, som let kan oversættes til spansk (mdtl.) - af filmen Sin nombre.
-
Verbalperifraser + TID efterfulgt af del1
-
Læs i det udleverede: Randy Jurado Ertll: Esperanza en tiempos de oscuridad (ligger også på drev: Retratos latinos en California) p.124-126, linje 18
-
Læs videre fra p.124, hvor I måtte være kommet til i fredagsmodulet, og til og med p.125, linje 26
-
Forbered jer igen igen på en lille prøveagtig oversættelse i 'talepapir' Mara Salvatrucha (fra top - indtil "De kommer ofte fra...")
-
Program for spansk sprogdag 8.12 2023.docx.pdf
-
TEMA: ”El deporte” (sport)
-
El mundo del deporte.docx
-
TAPAS-ØVELSER.pdf
-
Vi læser sammen
-
2g TAPAS-repetitionsprøve.pdf
-
Hacer un resúmen.docx
-
Lav (korte) danske resuméer (se vedhæftede) af afsnit (p.125-26)
-
Lav de opgaver i vedhæftede, som du mangler.
-
MS-talepapir-sí.pdf
-
Læs resten (hvad du mangler) af afsnit "La guerra en El Salvador" (p.130-131 - Retratos latinos en California)
-
Fantasmas-original-1-1.pdf
-
Med udgangspunkt i kort resumé eller stikord PÅ DANSK, skal I kunne 'hablar en español' om dels teksten, som vi har arbejdet med, hvor Randy Ertll fortæller (Retratos latinos en California)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
El Orfanato
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Campeones
hyggefilm i Cinemateket i anledning af sprogdag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Todo sobre mi madre - Las dos Españas
Vi læser om Almodóvar og hans film (Tacones lejanos)
Vi læser indledningen fra Fantasmas de barro (Spanien under Franco) for at blive klogere på, hvad det er for et samfund, Almodóvar er vokset op i, og hvad det er han sidenhen, som instruktør, er konstant i opposition til: kernefamilien, mænd der bestemmer og kirken og dens værdier.
Vi ser filmen Todo sobre mi madre, og læser udvalgte scener fra drejebogen, med fokus, hvad Almodóvars univers går ud på, hvordan er kvinderne beskrevet, mændene, kernefamilien og ikke mindst moderrollen, som hos Almodóvar ikke er begrænset til kun at kunne udfyldes af en kvinde. La hermana Rosa er nonnen, der er gravid med en mand med bryster, som før hed Estéban og nu Lola, og som har AIDS. Ikke desto mindre fremstår graviditeten som den ubesmittede undfangelse pga hermana Rosas jomfrulignende uskyld, naivitet og i sin uendelige godhed og omsorg for andre, og selvfølgelig ikke mindst det faktum at hun er nonne, er det oplagt at se hende som en Almodóvarsk Jomfru Maria.
drejebog til Todo sobre mi madre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sin nombre + MS13 - La migración + Las pandillas
....banden alle er bange for ...
Retratos latinos en California
del1 + 2 Sin nombre
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Frida Kahlo - Personajes importantes
Vi ser filmen og læser om den mexicanske maler Frida Kahlo, og fokuserer på den alternative kvinderolle hun skaber, og herunder, hvilke værdier hun dyrker; at klæde sig som oprindelige folk (las indígenas), eller som en mand, at drikke og dyrke sex som en mand, og nægte at lade sig undertrykke af en mand - selvom han er nok så kendt og feteret (Diego Rivera)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Isla mínima - Las dos Españas/La corrupción
Vi ser filmen Isla mínima og læser udvalgte scener med fokus på Las dos Españas; hvad/hvem repræsenterer La España tradicional - y - La España moderna.
Filmen foregår i perioden, som kaldes La transición (overgangen); tiden fra Francos død og begyndelsen på et demokratisk Spanien til et reelt moderne, demokratisk Spanien.
De to detektiver/politimænd skal til en landsby i en landsby i Sydspanien (Andalucien) for opklare sagen om nogle forsvundne piger.
Juan, den ældre, har en fortid som specialagent under Franco, mens den yngre, Pedro, fra Madrid, åbenlyst har kritiseret det militæret og politiet for stadig at være domineret af normer og værdier fra Franco-tiden. Som straf for denne kritik bliver han sendt til dette triste og fattige OG meget traditionelle (Franco-idealer) samfund for at opklare en sag, som ingen egentlig interesserer sig for.
De to detektiver repræsenterer hhv. det traditionelle Franco-Spanien (Juan), og det moderne og progressive (Pedro). I løbet af filmen nærmer de sig hinanden.
Kvindesynet er præget af den katolske kirkes kvindesyn, hvor kvinder der kan lide at have det sjovt selv er ude om det, hvis de kommer galt afsted, og hvor det at blive afsløret i noget seksuelt er værre end døden.
Og hvor den egentligt skyldige går fri, fordi han er rig og ven med dommeren i byen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Diarios de motocicleta - Personajes importantes
Vi læser om Che (Ernesto Guevara de la Serna). Den unge, astmatiske, dameglade og eventyrlystne argentiner, der tager på (dannelses)rejse gennem Sydamerika (primært Chile og Peru) med sin gode ven Alberto Granado.
På vejen møder de mennesker og fattigdom og uretfærdighed, som ændrer Ches syn på mane ting og ikke mindst fremtidsplaner.
Efter et ophold i en spedalskhedslejr i Amazonas, som har gjort voldsomt indtryk på Che, sige de to venner farvel til hinanden i Venezuela. Alberto Granado har fået tilbudt arbejde, og Che rejser øjensynligt tilbage til Argentina for at færdiggøre sine medicinstudier.
År senere kontakter Che sin gode ven og beder ham om at komme til Cuba, hvor Che og Fidel Castro - og flere - har sejret i den cubanske revolution, og nu skal opbygge et ny samfund. Che har brug for sin gamle ven, som kommer, og bliver der til sin død, længe efter Ches død.
Da filmen slutter, ser vi den rigtige, nu gamle mand, Alberto Granado, tone frem.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Zapatistas (EZLN) - Personajes importantes
Vi er tilbage i México (Frida Kahlo), længe efter den mexicanske revolution, rejser der sig oprør I januar 1994 i Chiapas. Oprørerne kalder sig 'zapatistas' og deres leder subcomandante Marcos. Ingen ved. hvem han er. Altid med balaclava (elefanthue), som kun tillader at man kan se hans blå øjne!, og altid piberygende.
Den karismatiske Subcomandante Marcos bliver zapatistaernes talerør og fascinerer verden, som gør ham til en slags ikonisk superhelt - ikke ulig Che Guevara.
Som Che oprindeligt ønskede, er det også zapatistaernes mål at 'tage fra de rige og give til de fattige', som også her i høj grad er at finde blandt landets oprindelige folk (indígenas).
om Mex/Chiapas (OD-materiale)
om 'los zapatistas'
citater af subcomandante Marcos
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Amores perros
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Los narcos
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
El laberinto del fauno
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50838428224",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50838428224",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50838428224"
}