Holdet 2022 SP/emr3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Dorrit Rine Vejen Hansen
Hold 2022 SP/emr3 (1g SP/emr1, 2g SP/emr1, 3g SP/emr3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 En vivo (part 1)
Titel 2 En vivo (part 2)
Titel 3 Las drogas
Titel 4 La guerra civil española
Titel 5 Un mes en Málaga
Titel 6 La migración (part 1)
Titel 7 La pandilla Mara Salvatrucha (Eksamen)
Titel 8 La migración (part 2)
Titel 9 El cambio climático
Titel 10 La España de Franco (Eksamen)
Titel 11 Los jóvenes españoles (Eksamen)
Titel 12 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 En vivo (part 1)

Holdet arbejder med begyndersystemet En vivo til og med kapitel 19, og som suppleres med div sange, film og øvrige tekster og øvelser.

Film:
"A 1000 kilómetros de la navidad"/Netflix
Børnehjemmet (El Orfanato)/Filmstirben
Coco


Sange:
Cumpleaños feliz
La Bamba

Holdet bruger alle tre år Ordbogen.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 En vivo (part 2)

Holdet fortsætter med En vivo (fra kap 18 til og med kapitel 31). Der suppleres med div film, sange, div. små spanske tekster (kapitel 1+2 i Un mes de Málaga) osv.
Holdet bruger alle tre år Ordbogen.com
Holdet introduceres til Billedebeskrivelse-projekt (med min kollega Fadela) og vi øver os i mundtligt i billedebeskrivelse

Film:
Coco
Encanto

Andet:
Kort film om billedebeskrivelse: https://www.youtube.com/watch?v=Xlx88uLhzyQ
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Las drogas

Et tema som handler om stoffer, og hvor der fokuseres på narko-trafik og konsekvenserne ved narkohandel i Colombia og andre dele af verden.
Der arbejdes med kokainens historie med udgangspunkt i narkokongen Pablo Escobars rolle i Colombia. Der tages udgangspunkt i kokainsmugling fra Colombia til USA .   

Kernestof:
1. Tekst: "Mario de Colombia: un estudiante internacional + El país de Mario: Colombia." fra La identidad contrastada - jóvenes en Latinoamérica. (side 21-34). Der læses og arbejdes både mundtligt og skriftligt med teksten.
Netflix; Narcos, episode 1/tekstuddrag

Supplerende tekster:
"Oh, blanca nieve", artikel fra Spansklærerforeningens medlemsblad "Rodrigo" og skrevet ad Tess Topholm
Kokainens pris, del 5+6/CFU + arbejdsopgaver


Andet:
Der introduceres til delprøve 1 + delprøve 2

Dokumentar: Pablo Escobars flodheste - Colombias groteske udfordring (DR1/2023) på MitCFU

Dette forløb 10,34% (11 moduler af 94)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 La guerra civil española

Forløb om den spanske borgerkrig med fokus på de to grupper (republikanerne og Franco) i forhold til konkrete fakta og de to gruppers forskellige værdier og normer (Las dos Españas).

Kernetekster:
"La guerra civil y Franco" og "Guernica" fra España en perspectiva af Any Holmgaard og Sabina Dafcik
Uddrag af romanen "Historias de una maestra" fra bogen: "Con César", af B. Tengberg og E. Laursen, Gads Forlag
Uddrag af manus til filmen "El laberinto del Fauno" (1.a parte) Ved Jesper Bjørnholt

Film: El laberinto del Fauno + opgaver

Dokumentar: Den røde jord/CFU

Baggrundstekst på dansk:
https://faktalink.dk/spanske-borgerkrig

Dette forløb 11,28% (12 moduler af 94)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Un mes en Málaga

Holdet læser uddrag af Un mes en Málaga (kap. 1, 3, 4, og 11) samt billedebeskrivelses-delen.

"Danske Marie er en måned på sprogskole i Málaga efter 3. g. Hun fortæller om sit møde med Spanien, spanierne og spansk kultur i forskellige genrer: breve, dagbøger, artikler, mails, læserbreve og blogindlæg.

I bogens 12 kapitler fortæller Marie bl.a. om sine oplevelser med at bo hos en spansk familie, mødet med spanske unge og deres liv og drømme og om spansk kultur lige fra kunst til køkultur.

Bogen er skræddersyet den nye reform. Forløbet lægger naturligt op til refleksion og diskussion af, hvordan man møder en ny kultur, og herved trænes elevernes interkulturelle kommunikative kompetencer. Til en stor del af bogens øvelser er der tilknyttet digital formativ feedback. Til hvert kapitel er der ligeledes delprøve 1-lignende opgaver, og alle genrer fra delprøve 2 er repræsenteret i selve tekstmaterialet.

Bogen kan bruges efter begyndersystemet og på tilsvarende niveauer."

Supplerende:
MitCFU: "Crisis económico"/ SVT2 16.3 2016

Dette forløb 7,25 % (8  moduler af 94)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 La migración (part 1)

Forløb  om migration, hvor der fokuseres på illegal indvandring fra syd (Latinamerika) mod nord (USA). Forløbet undersøger årsagerne til at så mange latinamerikanere vælger at rejse til USA (push- og pull-faktorer), hvordan de krydser grænsen (bl.a. ved hjælp af coyotes) og under hvilke levevilkår de lever, når de er ankommer til USA.

Kernetekster:
Tre tekster: Sueños, El paso og Al otro lado fra bogen: Al otro lado, side 15, 24, 25-26 og 49 samt sangen Migra migra (side 61) af Signe Balslev Clausen og Line Flintholm


Supplerende:
MifCFU: "DR: "Drømmen om USA", afsnit 2

Dansk baggrundstekst fra bogen: Retratos latinos en California


Artikel fra DR: https://www.dr.dk/nyheder/udland/historisk-stor-indvandring-presser-biden-nu-laegger-han-op-til-store-stramninger

Artikel fra EB: https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/hullet-lukkede-pludselig-saa-var-der-total-panik/10151665

Film: A Better life

Dette forløb 8,46 % (9 moduler af 94)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 La pandilla Mara Salvatrucha (Eksamen)

Forløb om banden Mara Salvatrucha. Fokus på hvor og hvorfor der opstår bander (immigration, marginalisering, social vold), bandeidentitet og bandernes normer og værdier

Kernetekster:
Artikel fra Wikipedia: "Mara Salvatrucha"
"Retratos latinos en California" (Ulla Ringaard og Aase Kledal); uddrag; "Los Angeles og banderne" (på dansk, side 115-117) og "Interview med Fabián Montes" (på spansk) fra "Retratos latinos en Califonia", side 145-148)
Tekst: "Martha cuenta su historia" fra Retratos Centroamericanos desde Dinamarca,  (side 75-76)


Artikel; "Sin nombre
– introducción a la película antes del estreno en 2009.

Supplerende:

Film: "Sin nombre"

Film: "Entras si quieres sales si puedes" - Danida på linket:
https://www.youtube.com/watch?v=5ib9RVx9VHs

Artikel fra Politiken af Kim Skotte 4/12 2009: "Farefuld vej til det forjættede land"
Dokumentar:
Verdens Farligste Bander, 10. november 2008, TV2
CFU: http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=020811102325

Dokumentarens indhold:
Den britiske skuespiller Ross Kemp, tager jorden rundt for at møde de mest hærdede politifolk: bandekriminalitet. Rejsen begynder i El Salvador, hvor Ross planlægger at mødes med MS13. I et land med færre indbyggere end London er der over 800 mord hvert år, og MS13 anslås at have flere end 100.000 medlemmer.

DR1 10.9.18: Fra morder til missionær? Horisont
https://hval.dk/mitCFU/Samling.aspx

Dette forløb udgør 19  moduler ud af 94 (=17,86 %)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 La migración (part 2)

Forløb om migration fra Syd mod Nord (USA). Forløbet er en forlængelse af La migración (part 1) fra 2.g. samt lagt i forbindelse med det amerikanske valg den 5.11.24.

Kernetekster:
"Las Historia de Ladera", teksten om Adelita Zapata (s. 50-51), Matina Gantes (s. 34-35) og El señor Ramírez (s. 54-55)
Udgivelse:  Oral interviews and transcriptions conducted by M. Carmen Lozano Ibáñez at Milagro de Ladera
Apartments in Santa Barbara, California from November 2004 until February 2005.
Entrevistas orales y transcripciones realizadas por M. Carmen Lozano Ibáñez en Milagro de Ladera, desde
Noviembre 2004 hasta Febrero 2005.
OBS: Jeg har forkortet de tre tekster, så de svarer til 1/2 normalside hver, for der trænes i (eksamens)-mundtlighed ud fra instrucciones til teksterne.


Film:
María - llena eres de gracia. Opgaver (bla. verbalperifraser)

Særligt fokus på mundtlighed (instrucciones), billedebeskrivelse samt delprøve 1/2 efter ny skr. forsøgsordning

Dette forløb 7,52% (8 moduler af 94)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 El cambio climático

Forløb om klimaet med fokus hvordan det ændrede klima forårsager alvorlige problematikker (fx. opvarmning af havet og deraf oversvømmelser, tørke og mangel på vand for os alle).

Kernetekster:

1.  "El cambio climático" og "El medio ambiente" fra bogen España en perspectiva af Holmgaard og Dafcik (Forlaget EA) (side 25-28)
2. Tekst og video  "Entrevista con Luisa y Diego de Fridays for Future Madrid" fra hæftet Acción por el clima", side 12-14, Undervisningsmateriale til spansk om verdensmål 13 af Lysemose og Peña, Kalundborg Gymnasium for Mellemfolkeligt samvirke med støtte fra NCFF/2023 (uddelt til FIP 2023)
3. Bog: "España frontera climática - 16 fortælleringer fra klimaforandringernes Spanien" af Kasper Kloch, Martin Tønner og Thomas Vilhelm, Columbus, kap. 1 (s. 8-10) samt "Keep it cool i Spaniens varmeste by. Antonio" (s. 11-15)

Forløbet træner gloser på: https://quizlet.com/dk/457310790/el-medio-ambiente-flash-cards/?x=1qqt

Andet supplerende:
Dokumentar:
"Tørlagt Costa del Sol"/DR 1 2024/CFU

Artikel: https://vejr.tv2.dk/2024-08-28-postevandet-ved-spansk-turistomraade-er-udrikkeligt-efter-langvarig-toerke

https://www.dr.dk/nyheder/udland/live-redningsarbejdere-leder-stadig-efter-overlevende

Billedebeskrivelse side 11 fra hæftet "Acción por el clima" (se info ovenfor) samt fokus på konjunktiv

"La Palma"/1. del (Netflix)


Dette forløb 10,34% (11 moduler af 94)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 La España de Franco (Eksamen)

Et forløb om Francos Spanien, hvor der fokuseres på Franco og hans syn på samfundet og på de franquistiske værdier og normer, men også på hvordan Franco-tiden trak - og trækker - tråde op igennem det spanske samfund i dag.


Kernetekster:
"La Guerra Civil y Franco" og "El Valle de los Caídos" fra España en perspectiva af Anny Holmgaard og Sabina Dafcik (s. 5-8)
Teksten "La época de Franco" fra "Vamos a los temas" af A. Holmgaard og S. Dafcik, Forlaget EA (s.25-26)
Kasper Kloch og Martin Tønner: "España en la calle": "Francisco Franco: El dictador que sigue vivo medio siglo después de su muerte" (side 66-69)
Kasper Kloch og Martin Tønner: "España en la calle": "Símbolos franquistas en las calles de España: Polémica y viejas heridas" (side 70-73). Gyldendal 2019
Kasper Kloch og Martin Tønner: "España en la calle": "Entre cráneos y huevos: Lloro cuando encuentro juguetes" (om massegrave) (s. 74-77). Gyldendal 2019

Supplerende:
Introduktion på dansk fra Kasper Kloch og Martin Tønner: "España en la calle": Fortidens spøgelser (side 60-65)


DR-dokumentar/november 2018:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/pilar-er-spaniens-mest-franco-tro-kvinde-alt-var-konstant-fremgang-under-franco


Film:
Almodóvar: Madres paralelas (2021) samt arbejdsopgaver

Artikel:
Bo Green Jensen, 17.3. 2022: "Når gravene bliver åbnet/Parallelle mødre: https://blog.bogreenjensen.dk/2022/03/pedro-almodovar-parallelle-mdremadres.html

Ikke "pensum":
Ukendt ophav: "Pedro Almodóvar - director de cine".

Dette forløb udgør 12,22% (13 moduler af 94)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Los jóvenes españoles (Eksamen)

Et forløb om de unge spaniere i dag. Hvordan har den økonomiske krise i 2008 berørt de unge og hvilke konsekvenser har krisen  haft og har den dag i dag for de unge spaniere? Fokus på bl.a. begreber som: la generación de los mil euros, 15M, la migración og los ni nis.


Kernetekster:
Kasper Kloch m.fl., "De las plazas al parlamento.." fra España en las calles (side 30-33), (Gyldendal, 2022)
Kasper Kloch m.fl., "La generación perdida: muchos jóvenes no tienen lo suficiente para vivir" fra España en las calles (side 34-36), (Gyldendal,2022)

Anny Holmgaard og Sabina Dafcik: "Los jóvenes españoles" fra "España en perspectiva" (s. 21-22)

Aday Polo Iglesias og Anja Wilkens: "Ocupar" fra "Voces de protesta" (side 47-54) (Gyldendal)

Supplerende stof:
Dokumentar: Horisont: Spaniens tabte generation (2011), 25 min. (ligger på CFU)
Kasper Kloch m.fl., "Occypy din by" fra España en las calles (side 26-29), (Gyldendal, 2022) (OBS: Baggrundstekst på dansk)




Film:
Perdiendo el Norte (samt opgaver) fra 2015

Dette forløb udgør 14,1% (15 moduler af 94)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer