Gladsaxe Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Gladsaxe Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/emr3 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Dorrit Rine Vejen Hansen
Hold
2022 SP/emr3 (
1g SP/emr1
,
2g SP/emr1
,
3g SP/emr3
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
En vivo (part 1)
Titel 2
En vivo (part 2)
Titel 3
Las drogas
Titel 4
La guerra civil española
Titel 5
Un mes en Málaga
Titel 6
La migración (part 1)
Titel 7
La pandilla Mara Salvatrucha (Eksamen)
Titel 8
La migración (part 2)
Titel 9
El cambio climático
Titel 10
La España de Franco (Eksamen)
Titel 11
Los jóvenes españoles (Eksamen)
Titel 12
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
En vivo (part 1)
Holdet arbejder med begyndersystemet En vivo til og med kapitel 19, og som suppleres med div sange, film og øvrige tekster og øvelser.
Film:
"A 1000 kilómetros de la navidad"/Netflix
Børnehjemmet (El Orfanato)/Filmstirben
Coco
Sange:
Cumpleaños feliz
La Bamba
Holdet bruger alle tre år
Ordbogen.com
Indhold
Kernestof:
Bienvenidos - Velkommen:-) Vi hilser på hinanden, henter bøger og går i gang. (Vi laver også en lille opsamlingsøvelse i grupper for at repetere, hvad I har lært før ferien :)) Hasta luego Rine. Medbring skriveredskaber og viskelæder
Lektie: lær spørgeordene hvad (qué), hvem (quién), de dónde (hvorfra) udenad, og besvar spørgsmålene til kapitel 1 i tekstbogen på side 11, så I kan sige svarene på spansk uden at kigge i jeres noter. Lav også opgave 1.6 og 1.7 i øvebogen side 10. Øv
Titel (Dalí - quizlet) (IKKE LEKTIE)
Lektie: øv gloserne på quizletlinket (se nedenfor og tryk på linket Titel), og øv jer på oplæsning af kapitel 2 i tekstbogen (Dalí..) og oversæt kapitlet til dansk og besvar de tilhørende spørgsmål - en español:-) Medbring begge bøger.
Titel
Lektie: øv jer på tallene så I kan dem fra 0-100 (kig på side 186 i tekstbogen). I kan også øve jer på nedenstående link. Medbring begge bøger.
Los Números del 1 al 100 - Canción Infantil - Aprende los Números
Lektie: I skal have læst - og forstået - capítulo 3: La televisión + kunne besvare de efterfølgende spørgsmål samme sted (side.15/tekstbog) + lavet oversættelse 8, skriftligt (side.19/øvebog). Medbring begge bøger i dag. Genøv jer også på tallene fra
Lektie: lav opgave Q (om spørgeordene - se i tekstbogen side 201) i vedhæftede dokument. Slå evt gloser op i ordlisterne bagerst i jeres En vivo-bøger. Skriv svarene ned i dit hæfte. Medbring begge En vivo-bøger og dit skrivehæfte
Lektie: øv verbet tener (tengo, tienes, tiene, tenemos, tenéis, tienen), og øv jer på de faste udtryk med tener, som I skrev ned i i forrige modul, og læs og oversæt kap 5 i tekstbogen, og besvar spørgsmålene til kapitlet en español. Medbring begge E
Lektie: øv jer på: ugedage, månederne, klokken, tallene (0-100), dato og verbet tener og tener med faste udtryk (at være tørstig, sulten o.s.v) og ejefald (genitiv) igen - kig i jeres noter og i tekstbogens grammatikdel. Medbring begge bøger, hæfte o
Lektie: øv jer på verbet IR (at gå; voy, vas, va, vamos, vais, van) og læs og oversæt kapitel 7 i tekstbogen. Medbring begge bøger og note-hæfte og skriveredskaber.
Lektie: øv jer (igen) på at kunne besvare spørgsmålene til kapitel 7 på spansk på side 30 i tekstbogen og lav oversættelse 7.8 på side 37 i øvebogen. I fik tid i forrige modul til at gå igang. Medbring begge bøger
Ingen lektie, men en lille skr prøve uden hjælpemidler i det stof I har lært indtil nu, så hæng i:-) Medbring begge bøger selvom I skal have prøve. Som forberedelse kan I med fordel oversætte 3.8 s.19 i øvebogen, 4.10 s. 24 i øvebogen og 5.10 s 29 i
Vidoje, Astrid, Laurits, Maria og Svend laver skr prøve i modulet i dag. Ingen lektie. I får jeres prøver retur tirsdag den 20.12
Navidad en España 1.g-kopi.docx (IKKE LEKTIE)
Maria laver skriftlig prøve i modulet i dag. HUSK HØRETELEFONER. Sidste modul inden jul:-) Vi ser filmen færdig, vi synger julesange og siger Feliz Navidad til hinanden.
Godt Nytår:-) Lektie: genøv jer på at kunne bøje følgende verber udenad: hablar (det vil sige regelmæssige verber i 1. bøjning), ir, tener, ser og estar. I skal også kunne betydningen på dansk af verberne. Medbring begge En vivo-bøger. I får jeres pr
En vivo kapitel 1-7 prøve.pdf (IKKE LEKTIE)
ikke lektie ar verber
Lektie: lav resten af det i torsdags udleverede dokument færdigt (også vedhæftet her og kig/brug kapitel 1-7 som hjælp til grammatik og gloser), øv jer på at kunne bøje følgende verbum: querer (at ønske, at elske, at ville: quiero/quieres/quiere/quer
Lektie: øv jer på presentación (lavet i forrige modul), så I kan præsentere jer selv på spansk uden at kigge på jeres papir. I skal lave præsentation for mig på spansk hver især i modulet i dag. Lav også 6 sætninger, med to sætninger i nær fremtid (i
Lektie: øv jer grundigt på småordene på side 40 i øvebogen (opgave 8.7), på presentación igen og de tre verber: Tener, ir og querer, samt medbring begge En vivo-bøger
Lektie: øv jer på at kunne bøje regelmæssige 2. og 3. bøjningsverber- fx comer (at spise): como, comes, come, comemos, coméis, comen og vivir (at leve/at bo): vivo, vives, vive, vivimos, vivís, viven. Øv også på følgende verber: comprender (at forstå
Lektie: oversæt rollespillet på side 45 i øvebogen til spansk. Husk at kigge på kapitel 9 i tekstbogen, hvor I får hjælp til gloser og så videre til rollespillet, og besvar spørgsmålene til kap 9 på spansk. De er på side 38 i tekstbogen. Medbring beg
ikke lektie indsaet ar verber.htm ar verber
Ikke lektie estar hay.htm
ubestemt bestemt artikel.htm
Lektie: lær at sige rollespillet på side 45 i øvebogen på spansk ud fra den danske tekst, samt øv jer grundigt på dette quizletlink (gloser til kapitel 10): Kap 10 Medbring begge bøger
Lektie: besvar på spansk spørgsmålene til kapitel 10 på side 40 i tekstbogen. Husk rækkefølge X-O, og genbrug ord fra spørgsmålet i dit svar ! I fik tid i forrige modul til at gå igang. Øv også nær fremtid på denne quizlet: https://quizlet.com/379662
Ingen lektie. Vi ser filmen "Børnehjemmet" og jeg afholder karaktersamtaler imens og I får også jeres oversættelser retur
Lektie: øv jer på gloserne på side 50 i øvebogen og øv dem så I også kan betydningen på dansk, og genøv jer på at lave nær fremtid (ir+a+infinitiv) og medbring begge bøger og HØRETELEFONER.
Lektie: lav oversættelse side 51 i øvebogen, opgave 10.7 - skriv den ned. Øv gloser grundigt til kapitel 11 på side 44 for I bliver sendt på orienteringsløb på spansk i modulet i dag. Medbring begge bøger og HØRETELEFONER
ikke lektie A2 Ir a infinitivo.html
Lektie: læs og forstå kapitel 11, side 42-45 i tekstbogen og besvar de tilhørende spørgsmål på spansk på side 45. Medbring begge bøger
Lektie: øv jer på præpositionerne (forholdsordene) på dette quizletlink: Præpositioner Medbring begge bøger
Lektie; lav opgaverne 12.1, 12.2 og 12.3 på siderne 56-57 i øvebogen (om muy/mucho). Vi starter modulet med at have fordybelseslæsning, så husk egen bog. Derefter hører vi lektien til i dag og går videre med rollespil. Medbring begge En vivo-bøger
Lektie: øv jer på rollespillet på side 59 i øvebogen, så I kan sige replikkerne (både A+B) på spansk ud fra den danske tekst (vi lavede rollespillet sammen i forrige modul). Øv jer også på gloser til billedebeskrivelse på side 61/nederst og farver (l
Lektie: øv gloser på dette quizletlink: https://quizlet.com/562281620/en-vivo-kapitel-14-los-martinez-flash-cards/ (gloser til kapitel 14). Medbring begge bøger
Spanish for Kids | Colors, colors - ¡Colores, colores! - Calico Spanish Learning Songs for Kids
Lektie: besvar - på spansk - alle spørgsmålene til kapitel 14 (dvs siderne 58-59 i tekstbogen. Husk metode: genbrug spørgsmålet til at svare med. I skal ikke skrive svarene ned, men øve jer, så I kan sige det på spansk) og lav skriftligt resten af ov
ikke lektie: Titel
Lektie: Øv jer på jeres eget referat på dansk af kapitel 14: "Los Martínez", så I kan sige jeres danske tekst på SPANSK ud fra teksten for mig i modulet (medbring jeres egen tekst), øv jer også på gloserne til møbler på side 58-59 i tekstbogen), og m
Grupper:
Lektie: hele dokumentet til kapitel 1-14 udleveret sidst (og vedhæftet nedenfor til de elever, der var fraværende sidst) samt genøv jer på opgave 14.6 i øvebogen på side 70, og øv dette quizletlink til kapitel 16: https://quizlet.com/782003522/16-el-
EN VIVO 1-14 test.docx
Lektie: Oversæt resten af kapitel 16 (dvs. side 64 i tekstbogen) til dansk og find mindst ét eksempl på et diftongerende verbum, samt øv dig på gloser til la familie på dette link: https://quizlet.com/779741654/la-familia-spanish-flash-cards/Medbring
Lektie: lav opgaverne A + D på arket til kapitel 16 (udleveret i forrige modul samt vedhæftet her), og genøv jer på at kunne bøje diftongernede verber (empezar (e-ie) og volver (o-ue)). Klip arket med familigloser ud, så vi kan lave vendekort i modu
ikke lektie Diftongerende og refleksive EV efter 17 _ time.doc
Lektie: læs og oversæt siderne 76-77 i tekstbogen (resten af kapitel 19), og medbring begge En vivo-bøger
Ingen lektie men medbring begge En vivo-bøger
Vidoje laver skriftlig prøve i modulet i dag. I modulet: prøver retur med individuel mundtlig feedback imens I ser resten af filmen "Coco" fra forrige modul. Sidste spanskmodul for i år:)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 37
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
En vivo (part 2)
Holdet fortsætter med En vivo (fra kap 18 til og med kapitel 31). Der suppleres med div film, sange, div. små spanske tekster (kapitel 1+2 i Un mes de Málaga) osv.
Holdet bruger alle tre år
Ordbogen.com
Holdet introduceres til Billedebeskrivelse-projekt (med min kollega Fadela) og vi øver os i mundtligt i billedebeskrivelse
Film:
Coco
Encanto
Andet:
Kort film om billedebeskrivelse:
https://www.youtube.com/watch?v=Xlx88uLhzyQ
Indhold
Kernestof:
Bienvenidos - jeg glæder mig til at se jer:-) Medbring begge En vivo-bøger, hæfte samt skriveredskaber. Ingen lektie
ikke lektie: Quizlet til træning af gloseforråd 3g-5.docx
ikke lektie: SPEEDSNAK.docx
Lektie: Medbring En vivo-bøgerne og øv jer på at kunne bøje regelmæssige verber i før nutid (perfektum/s. 221 i tekstbogen/haber + ado/ido), og øv jer på følgende quizlet: Titel
Lektie: øv jer på at kunne bøje regelmæssige verber i før nutid igen, og oversæt det udleverede ark (også vedhæftet her). Medbring begge En vivo bøger
ikke lektie: Quizlet til træning af gloseforråd 3g-5-4.docx
Lektie: læs over oversæt resten af kapitel 22 (side 90 i tekstbogen). Medbring begge bøger og computer
laves i modulet: udvidet nutid Titel Titel
laves i modulet: http://dev.wheeldecide.com/index.php?id=8142&fbclid=IwAR0FGOpl8a6zeNo3sz8ky5AUjk5UVg0FP9SEK07S3-K7BfuVV6PdKAFtINg
ikke lektie: El tiempo.pdf
Lektie: oversæt skriftligt alle gloser til "PERSONER - el aspecto físico" til dansk på arket "Describir una foto" og medbring arket og begge bøger, og øv jer på udtryk til vejret (el tiempo): det er godt vejr, det er dårligt vejr, det regner, det sne
laves i modulet: Wheel Decide | 4 TIDER: PRÆSENS (nutid), PERFEKTUM (førnutid, haber + -ado/-ido), UDVIDET TID ("estar" + -ando/-iendo), FUTURUM ("ir" + a + infinitiv=verbet som det står).
Lektie: Skr aflevering på lectio og i word-format. Medbring begge En vivo bøger. I MODULET: I arbejder selv i det her modul, men I kan bare skrive på mail, dv@gladgym.dk, hvis I har brug for hjælp. I skal lave en fuld billedebeskrivelse af det nedens
Lektie: I skal fremlægge jeres billedebeskrivelse af fotoet fra forrige modul for mig enkeltvist og mundtligt, og I skal læse mine rettelser til jeres aflevering fra onsdag den 30.8 igennem, så I kan stille mig evt. spørgsmål til rettelserne. Medbrin
Lektie: I skal have læst og oversat kapitel 25 og have besvaret spørgsmålene til kapitlet, altsammen i tekstbogen side 103-105. I fik forrige modul til at gå i gang. Medbring En vivo-bøgerne og billedebeskrivelsesarket. OBS: Sean, Vidoje, Isabella og
Lektie: Ingen lektie, amigos y amigas, men genøv jer på at kunne svare på spørgsmålene til kapitel 25 i tekstbogen, hvis du ikke havde lavet denne lektie til forrige gang. Medbring begge En vivo-bøger, høretelefoner og billedebeskrivelsesarket. Ikke
Ikke lektie: Titel
Ingen lektie, amigos y amigas, men medbring begge bøger, hvis du ønsker at arbejde med skr aflevering til i morgen (opgaven kan afleveres i grupper a højst 3 personer). Og ellers ser vi filmen Encanto
Lektie: skr. aflevering, som kan afleveres i grupper á højst 3 personer. Medbring begge bøger. Opgave om pronominer subjekt og direkte objekt.docx
Lektie: læs mine rettelser og kommentarer igennem til jeres opgave om ser/estar/hay, lav opgave 3 på det uddelte ark (ligger også på modulet i dag) og fortsæt med at øve bøjning af regelmæssige verber i nutid, før nutid, nær fremtid og udvidet nutid.
Opgave om pronominer subjekt og direkte objekt.docx
Lektie: Læs og oversæt resten af kapitel 26, dvs. side 111-112 i tekstbogen- gør jer umage med oversættelsen for den træner subjekt- og direkte objekts-pronominer (kig evt. på side 191 i tekstbogen). Medbring begge En vivo-bøger.
ikke lektie: Titel
Fotosafari med grammatiske benspænd.docx
Skriftlig prøve 60 minutter med og uden hjælpemidler i modulet. Medbring begge bøger og billedebeskrivelsesarket. I vil i prøven blive hørt i kongruens (rette kongruensfejl i sætninger), ser/estar/hay samt de fire tider (nutid, før nutid, nær fremtid
Ingen lektie, men medbring begge En vivo-bøger. Isabella og Laurits laver skr. prøve i modulet i dag
Ingen lektie, men medbring begge En vivo-bøger og "Skriv om dig selv"-arket. I modulet: Skriftlige prøver retur med karakterer og individuel, mundtlig feedback. Imens laver I de øvelser I lavede i gruppearbejdet fredag den 29.9.
ikke lektie: Billedebeskrivelse.pdf
Lektie: udfyld evalueringsarket i billedebeskrivelseshæftet (vedhæftet modulet) og oversæt alle sætninger til spank på arket: "Skriv om dig selv" (vedhæftet modulet). Medbring arket og begge En vivo-bøger
Lektie: Lav tre sætninger på dansk med x, o, trekant og firkant: én sætning i nutid, én sætning i før nutid og én sætning i nær fremtid og oversæt dem til spansk. Tænk nøje over, at I selv skal oversætte sætningerne, så sørg for at bruge almindelige/
Lektie: Udfyld evalueringskriterier i billedebeskrivelseshæftet, så I selv bliver klar over, hvor I selv ligger i forhold til spanskundervisningen. Billedebeskrivelseshæftet er vedhæftet modulet i dag. En vivo-bøgerne skal være visket rene. Vi går s
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Las drogas
Et tema som handler om stoffer, og hvor der fokuseres på narko-trafik og konsekvenserne ved narkohandel i Colombia og andre dele af verden.
Der arbejdes med kokainens historie med udgangspunkt i narkokongen Pablo Escobars rolle i Colombia. Der tages udgangspunkt i kokainsmugling fra Colombia til USA .
Kernestof:
1. Tekst: "Mario de Colombia: un estudiante internacional + El país de Mario: Colombia." fra La identidad contrastada - jóvenes en Latinoamérica. (side 21-34). Der læses og arbejdes både mundtligt og skriftligt med teksten.
Netflix; Narcos, episode 1/tekstuddrag
Supplerende tekster:
"Oh, blanca nieve", artikel fra Spansklærerforeningens medlemsblad "Rodrigo" og skrevet ad Tess Topholm
Kokainens pris, del 5+6/CFU + arbejdsopgaver
Andet:
Der introduceres til delprøve 1 + delprøve 2
Dokumentar: Pablo Escobars flodheste - Colombias groteske udfordring (DR1/2023) på MitCFU
Dette forløb 10,34% (11 moduler af 94)
Indhold
Kernestof:
Ingen lektie: Fadela er censor i dag og vi hører billedebeskrivelsesfremlæggelser. Medbring Tapas og jeres billedebeskrivelsespapir. Vi mødes i lokale 87
Fadela er censor i dag og vi hører de sidste elever i billedebeskrivelsesfremlæggelser (se rækkefølgen forneden). Medbring Tapas for I skal arbejde videre med skr aflevering til i dag. Rækkefølge: Sean, Pavle, Svend, Vidoje, Laurits, Katrine, Fatima
Ingen lektie. Medbring Tapas og billedebeskrivelseshæfte. Ikke lektie: Colombia - narkotika | lex.dk – Den Store Danske
ikke lektie: Liverpool-stjernes forældre bortført i Colombia: 'Det her en sag som hele landet følger med i lige nu' | Nyheder | DR
Lektie: Lav billedebeskrivelse af foto'et på side 19 i hæftet (I fik tid i forrige modul til at gå igang). Skriv billedebeskrivelsen ned, og sørg for at komme igennem alle faserne. Øv jer derefter på at kunne sige det nedskrevne på spansk. I skal vær
Lektie: Genøv bøjning af verberne ser, estar, hacer, ver, tener, ir, decir og querer i nutid og før nutid. Kig i Tapas, hvordan de bøjes, hvis I er i tvivl. Medbring Tapas og Las drogas-hæftet
Lektie: Øv jer på at kunne bøje regelmæssige verber i præteritum og imperfektum - I skal kunne endelserne udenad! Medbring Tapas og Las drogas-hæftet.
preterito e imperfecto-2-4.pdf
Lektie: Genøv jer på at kunne bøje regelmæssige verber i de to datider, samt kunne bøje ir/ser i præteritum (fui, fuiste, fue, fuimos, fuisteis, fueron), og lav opgaven om Narcos på side 13. Skriv ned, så I er klar på at kunne karakterisere colombian
ikke lektie: 2g Las drogas billedebeskrivelse med verbalperifraser.docx
Aflyst, fordi Rine er i Barcelona med 3a
Aflyst pga moduloverskud
Rine er syg. Læs mail. Lektie: Genlæs jeres egen danske oversættelse af El pais de Mario: Colombia, og genøv endelserne til regelmæssige verber i de to datider og øv/kig på uregelmæssige verber i datider dels på arket dels på dette link: Irregular Pr
Program for spansk sprogdag 8.12 2023.docx.pdf
TEMA: ”El deporte” (sport)
El mundo del deporte.docx
Lektie: Samme lektie som onsdag den 6.12. Husk Las drogas-hæftet og Tapas.
Lektie: Læs om de to datider i Tapas på siderne 35-39, genøv formerne og lav opgave C på side 47 i det uddelte hæfte med titlen: "2g/datider". Medbring både Tapas, datid-hæftet og Las droges-hæftet.
Ingen lektie. Vi afrunder temaet Las drogas med at spille gåsespil og vi ser en dokumentar om "Pablo Escobars flodheste - Colombias groteske udfordring" og julehygger og siger Feliz Navidad:-)
Spanish Interrogatives Jingle Bells Song/ Canción de los Interrogativos
PALABRAS TRANSPARENTES Jeopardy Template
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
La guerra civil española
Forløb om den spanske borgerkrig med fokus på de to grupper (republikanerne og Franco) i forhold til konkrete fakta og de to gruppers forskellige værdier og normer (Las dos Españas).
Kernetekster:
"La guerra civil y Franco" og "Guernica" fra España en perspectiva af Any Holmgaard og Sabina Dafcik
Uddrag af romanen "Historias de una maestra" fra bogen: "Con César", af B. Tengberg og E. Laursen, Gads Forlag
Uddrag af manus til filmen "El laberinto del Fauno" (1.a parte) Ved Jesper Bjørnholt
Film: El laberinto del Fauno + opgaver
Dokumentar: Den røde jord/CFU
Baggrundstekst på dansk:
https://faktalink.dk/spanske-borgerkrig
Dette forløb 11,28% (12 moduler af 94)
Indhold
Kernestof:
Lektie: læs følgende link om den spanske borgerkrig: Den spanske borgerkrig (husk at logge ind med jeres unilogin) og noter de vigtigste informationer. Vi starter nyt tema: La guerra civil española. Medbring Tapas
Ikke lektie: Den spanske borgerkrig-5.pptx
Lektie: I skal have læst og oversat side 5 samt lavet opgaverne på side 6 i La guerra -hæftet. I fik det meste af modulet forrige gang til denne lektie. Øv også på disse gloser: Titel Medbring Tapas og La guerra....hæftet. Elever, som ikke har hæftet
Ingen lektie. Rine har evaluering med besøgselever, så I går selv igang, og så kommer jeg omk kl 14.00, eller måske tidligere. Medbring Tapas samt La guerra-hæftet. I modulet: Læs dette dokument, som forklarer jer, hvad I skal lave i modulet: 2g emr
Ingen lektie. Vi ser filmen El laberinto del Fauno, men medbring alligevel La guerra-hæftet + Tapas
ikke lektie: Laberinto_Profesor.pdf
Lektie: Øv jer på følgende gloser: Titel TitelVi ser filmen færdig og arbejder med uddrag af manuskriptet. Medbring La guerra-hæftet og Tapas
Skriftlig prøve i modulet uden hjælpemidler (uddelt den 5.1, så I kunne øve jer på den, men den er også vedhæftet her Skriftlig prøve 2g januar 2024.docx) Medbring skriveredskaber samt Tapas og La guerra-hæftet. Øv jer på følgende gloser: Titel Titel
Lektie: I skal være startet på skr. aflevering til den 7.2 (se i lectio under opgaver) forstået på den måde, at I skal have skrevet mindst 50 ord på dansk. Jeg kommer rundt og læser jeres danske tekst, så sørg for at I har lavet det. Svend og Kajsa l
Titel
Lektie: I skal have læst og forstået (= oversat) primera parte i manus til El laberinto del Fauno og have lavet opgave 1b og 2b til primera parte. I fik 45 min. til lektien i forrige modul. Medbring Tapas og La guerra civil-hæftet.
Lektie: I skal have læst og oversæt teksten til delprøve 1/El laberinto del Fauno, som blev uddelt fredag den 26.1, men som også er vedhæftet her: delprøve 1 El laberinto del fauno DH-4-2.doc Medbring Delprøven + Tapas og La guerra..hæftet.
ikke lektie: Om læsestrategier i fremmedsprog.docx
Lektie: I skal have skrevet 50 ord mere på dansk til jeres skriftlige aflevering til den 7.2. I får lidt af modulet til at skrive videre på opgaven. Medbring Delprøve 1, som I arbejdede med i forrige modul, Tapas samt La guerra-hæftet
ikke lektie: Godt sprog i afleveringer 1g2gSP.docx
Lektie: Skriftlig aflevering - se i lectio og øv dig, så du (ud fra din egen opsamlingsopgave) kan tale - en espñol - om temaet. I modulet i dag afrunder vi temaet La guerra civil española. Medbring Tapas og La guerra-hæftet
Lektie: Læs mine rettelser og kommentarer igennem til jeres opsamlingsopgave, og øv jer på gloserne til kapitel 1 i Un mes en Málaga her: https://quizlet.com/303020556/cap-1-mis-primeros-dias-en-malaga-lista-reducida-flash-cards/ Medbring Tapas, comp
ikke lektie: Titel
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Un mes en Málaga
Holdet læser uddrag af Un mes en Málaga (kap. 1, 3, 4, og 11) samt billedebeskrivelses-delen.
"Danske Marie er en måned på sprogskole i Málaga efter 3. g. Hun fortæller om sit møde med Spanien, spanierne og spansk kultur i forskellige genrer: breve, dagbøger, artikler, mails, læserbreve og blogindlæg.
I bogens 12 kapitler fortæller Marie bl.a. om sine oplevelser med at bo hos en spansk familie, mødet med spanske unge og deres liv og drømme og om spansk kultur lige fra kunst til køkultur.
Bogen er skræddersyet den nye reform. Forløbet lægger naturligt op til refleksion og diskussion af, hvordan man møder en ny kultur, og herved trænes elevernes interkulturelle kommunikative kompetencer. Til en stor del af bogens øvelser er der tilknyttet digital formativ feedback. Til hvert kapitel er der ligeledes delprøve 1-lignende opgaver, og alle genrer fra delprøve 2 er repræsenteret i selve tekstmaterialet.
Bogen kan bruges efter begyndersystemet og på tilsvarende niveauer."
Supplerende:
MitCFU: "Crisis económico"/ SVT2 16.3 2016
Dette forløb 7,25 % (8 moduler af 94)
Indhold
Kernestof:
Lektie: I skal have lavet alle opgaver til Cap. 1/Un mes en Málaga. I finder dem i e-bogen under cap. 1/Vocabulario/Ejercicios de vocabulario. Medbring Tapas + computer og høretelefoner. I skal bruge 30 minutter på lektien
Ikke lektie: Quia - TEST DIG SELV CAP.1-3: Månederne, dagene, årstiderne, tallene 1-100 og klokken
Lektie: Øv jer på gloser til kapitel 3: Titel I læser og oversætter kapitel 3 i Un mes en Málaga og så besvarer I spørgsmålene til kapitlet, når modulet starter idag. I starter, som nævnt onsdag, selv modulet og jeg kommer så hurtigt som muligt (jeg
Lektie: Øv jer på gloser til kapitel 4 her: https://quizlet.com/217308794/cap-4-los-jovenes-malaguenos-flash-cards/ og lyt så til kapitel 4 - enten lento eller normal og oversæt så kapitlet.
Lektie: Genlæs kapitel 4 i Un mes en Málaga og medbring Tapas og skriveredskaber.
Lektie: Træn gloser til konjunktioner (bindeord) her: Titel. samt gloser til en video, vi skal se i modulet i dag: TitelMedbring Tapas og høretelefoner.
Lektie: Oversæt de spanske tekster (texto B, texto C og texto D (I fik 20 min af modulet i går til at gå igang)) i følgende dokument: Cap. 4 - delprøve 2.docx I laver en delprøve 2 i modulerne i dag, så medbring Tapas. Det er meget vigtigt at I har
Ikke lektie: De skriftlige genrer i spansk - kompetencer og genrema_l (1).docx
Lektie: Læs Artikel fra DR: https://www.dr.dk/nyheder/udland/historisk-stor-indvandring-presser-biden-nu-laegger-han-op-til-store-stramninger og øv jer på gloser til det nye tema: La migración her: Titel Medbring Tapas.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
La migración (part 1)
Forløb om migration, hvor der fokuseres på illegal indvandring fra syd (Latinamerika) mod nord (USA). Forløbet undersøger årsagerne til at så mange latinamerikanere vælger at rejse til USA (push- og pull-faktorer), hvordan de krydser grænsen (bl.a. ved hjælp af coyotes) og under hvilke levevilkår de lever, når de er ankommer til USA.
Kernetekster:
Tre tekster: Sueños, El paso og Al otro lado fra bogen: Al otro lado, side 15, 24, 25-26 og 49 samt sangen Migra migra (side 61) af Signe Balslev Clausen og Line Flintholm
Supplerende:
MifCFU: "DR: "Drømmen om USA", afsnit 2
Dansk baggrundstekst fra bogen: Retratos latinos en California
Artikel fra DR:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/historisk-stor-indvandring-presser-biden-nu-laegger-han-op-til-store-stramninger
Artikel fra EB:
https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/hullet-lukkede-pludselig-saa-var-der-total-panik/10151665
Film: A Better life
Dette forløb 8,46 % (9 moduler af 94)
Indhold
Kernestof:
Lektie: Lav dette dokument omhandlende de personlige pronominer (stedord): 2g personlige pronominer.docxMedbring Tapas og La migración-hæftet og computer.
IKKE LEKTIE: Øvelser med de personlige pronominer på computer.docx
Ikke lektie: Quizlet la migración: Titel
Lektie: Læs og oversæt resten af teksten: Sueños (side 16, linie 26 og resten af teksten og besvar spørgsmålene til teksten på spansk på side 19, og øv jer også på dette quizletlink (basis-spansk): Titel Medbring Tapas, Migración-hæftet samt de små p
Lektie: Skr. aflevering kl. 08.00- se i lectio under opgaver. Medbring Tapas samt La migración-hæftet. La migración-hæftet ligger nu på drevet på jeres hold. De elever, der har mistet papirudgaven, må selv sørge for at kopiere. Vi arbejder med papiru
Ingen lektie, men I kan med fordel øve jer på følgende links til den skriftlige prøve som I får i 2. modul i dag: Quizlet til trA_A__ning af gloseforrA_A__d 3g-2.docx og: Titel
Ikke lektie: Titel
Lektie: Genlæs om brug af de to datider i Tapas og i jeres noter. Medbring Tapas, høretelefoner og La migración-hæftet.
Lektie: Skr. aflevering - se i lectio. Medbring Rosita-teksten (uddelt onsdag), Tapas og La migración-hæftet. Ikke lektie: Santana-Migra w/Lyrics
I
Ingen lektie, men medbring La migración-hæftet og Tapas.
Lektie: Øv jer på disse gloser til billedebeskrivelse: Titel og læs dette dokument: Instruks mundtlig årsprøve i spansk 2g 2024.docx og se disse to videoer, som træner nær fremtid og før nutid: IR a + infinitivo. Nivel A2 ¿Qué has hecho este verano?
Ikke lektie: God øvelse til billedebeskrivelse 2g.docx
ALLE MØDER OP TIL BEGGE MODULER I DAG. Mundtlig årsprøve (billedebeskrivelse)- alle elever. Vi følger samme rækkefølge som fraværslisten. Imens film. Kage anyone?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
La pandilla Mara Salvatrucha (Eksamen)
Forløb om banden Mara Salvatrucha. Fokus på hvor og hvorfor der opstår bander (immigration, marginalisering, social vold), bandeidentitet og bandernes normer og værdier
Kernetekster:
Artikel fra Wikipedia: "Mara Salvatrucha"
"Retratos latinos en California" (Ulla Ringaard og Aase Kledal); uddrag; "Los Angeles og banderne" (på dansk, side 115-117) og "Interview med Fabián Montes" (på spansk) fra "Retratos latinos en Califonia", side 145-148)
Tekst: "Martha cuenta su historia" fra Retratos Centroamericanos desde Dinamarca, (side 75-76)
Artikel; "Sin nombre
– introducción a la película antes del estreno en 2009.
Supplerende:
Film: "Sin nombre"
Film: "Entras si quieres sales si puedes" - Danida på linket:
https://www.youtube.com/watch?v=5ib9RVx9VHs
Artikel fra Politiken af Kim Skotte 4/12 2009: "Farefuld vej til det forjættede land"
Dokumentar:
Verdens Farligste Bander, 10. november 2008, TV2
CFU:
http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=020811102325
Dokumentarens indhold:
Den britiske skuespiller Ross Kemp, tager jorden rundt for at møde de mest hærdede politifolk: bandekriminalitet. Rejsen begynder i El Salvador, hvor Ross planlægger at mødes med MS13. I et land med færre indbyggere end London er der over 800 mord hvert år, og MS13 anslås at have flere end 100.000 medlemmer.
DR1 10.9.18: Fra morder til missionær? Horisont
https://hval.dk/mitCFU/Samling.aspx
Dette forløb udgør 19 moduler ud af 94 (=17,86 %)
Indhold
Kernestof:
Bienvenidos. Jeg glæder mig til at se jer igen:-) Lektie: gentræn verber i 1+2+3. bøjning/regelmæssige i nutid, før nutid, nær fremtid og udvidet nutid (estar+gerundium). Medbring Tapas
ikke lektie: Quizlet til træning af gloseforråd 3g-5-6.docx
Lektie: Øv jer igen på de fire tider (nutid, før nutid, udvidet nutid og nutid) regelmæssige verber og læs i Tapas side 34 om verber, der har uregelmæssig kort tillægsform (participium). Medbring Tapas + kladdehæfte
Ikke lektie: Verano.pdf
Ikke lektie: Cabeza, Hombro, Rodilla y Pie (Baile) ♫ Plim Plim ♫ Canciones Infantiles
Lektie: Øv jer på følgende gloser til la pandilla-temaet: Titel og medbring La pandilla MS-hæftet, Tapas samt det uddelte grammatik-hæfte
https://www.youtube.com/watch?v=8aZ-t8vZB4U
Lektie: Øv jer på at kunne sige de første 10 sætninger af den danske tekst om MS (side 4 i hæftet, til og med sætningen: "deres livsvilkår"). I bliver hørt enkeltvist på den måde, at I skal kunne sige teksten på spansk ud fra den danske tekst. Øv jer
Lektie: Skr. aflevering (delprøve 1 på papir i hånden på mig i modulet) og øv jer på at kunne sige de næste 13 sætninger på side 4 i hæftet (fra sætningen: "Las maras..." til og med sætningen: "er bange for dem"). Medbring La pandilla Mara Salvatruch
Lektien: Læs og forstå hele Wikipedia-teksten (s. 7-10) samt besvar spørgmålene til teksten (på side 10) på spansk. I fik de to forrige moduler til at lave denne lektie, så jeg forventer at alle har lavet lektien til i dag, og er klar på hablar españ
Ikke lektie: Sin nombre - antes de estrenar la pelÃÂ-cula-3.docx
Ikke lektie: anmeldelse.pdf
Ikke lektie: Gustar og co på spansk
Lektie: Læs og lav de to opgaver til denne tekst: Sin nombre - antes de estrenar la pelÃÂ-cula-3.docx Bagefter ser vi filmen Sin nombre, men medbring alligevel Tapas, La pandilla-hæftet, computer og kladdehæfte (hvis teknikken driller:-))
Ikke lektie: Titel
Lektie: Øv jer på at kunne bøje regelmæssige verber i de to datider (præteritum og imperfektum) og læs det vedhæftede power point om datider (datider 3g-3.pptx ) og medbring Tapas, La pandilla-hæftet og kladdehæfte
Lille lektie: se denne kort film om verber der er uregelmæssige i præteritum ( Irregular Preterite Cucaracha Song - Remastered (HD)!) og øv fortsat på at kunne bøje regelmæssige verber i præteritum og imperfektum her: Titel. Øv jer også på gloser til
Ikke lektie: blive-brug-spansk.doc
Lektie: Skr aflevering - se i lectio. Medbring La pandilla-hæftet, Tapas samt kladdehæfte
Lektie: Forbered billedebeskrivelse af nedenstående foto ark 1 (kig også på ark 2) på spansk, så I er klar på at lave en fremlæggelse af fotoet i modulet i dag (de to ark er også i jeres La pandilla-hæfte). Medbring Tapas, La pandilla-hæftet og kladd
Lektie: Læs og OVERSÆT teksten "Interview med Fabián" i La pandilla-hæftet (I fik en stor del af forrige modul til at lave lektien) og medbring hæftet, Tapas og kladdehæfte
Lektie: Besvar alle spørgsmål på spansk til Fabián-teksten (skriv dem ned (og I fik 20 min af forrige modul til at gå i gang) og øv jer på gloserne her: Titel (husk at lytte til udtalen af ordene). Medbring La pandilla-hæftet, Tapas samt kladdehæfte
Ikke lektie: Entras si quieres y sales si puedes
Skriftlig prøve uden hjælpemidler i modulet så medbring skriveredskab. I kan med fordel træne verbers tider, billedeopgaver (se dokument her: Billedeopgaver delprøve 1-4-10-2.docx samt læse mine kommentarer til jeres afleveringer igennem: Hvilke fej
Lektie: Husk skr afl i dag - se i lectio. Pavle, Kajsa, Bertram og Isabella skal lave skr. prøve i modulet i dag.
Lektie: I skal have oversat hele Marta-teksten samt besvaret spørgsmålene (I fik næsten hele forrige modul til dagens lektie og teksten er vedhæftet modulet (nedenfor)). Medbring Tapas, computer og La pandilla-hæftet.
Ikke lektie: Øvelser med de personlige pronominer på computer-3-2.docx
Lektie: I skal have oversat hele Marta-teksten samt besvaret spørgsmålene (I fik næsten hele modulet tirsdag til dagens lektie og teksten er vedhæftet modulet (nedenfor)). Medbring Tapas, computer og La pandilla-hæftet.
VI MØDES I LOKALE 77. Lektie: Besvar alle spørgsmålene på spansk til temaet på side 19 i La pandilla hæftet (svar med hele sætninger og træn, så du (gerne) kan svare på spansk uden at kigge på dit papir). Medbring La pandilla-hæftet, Tapas og kladdeh
Lektie: Medbring Tapas og genøv jer på perfektum (før nutid): Grammatik - PERFEKTUM - før nutid.pdf og udvidet nutid: Grammatik GERUNDIUM - udvidet nutid.heic og øv på det Store M: Det store M-kopi.pdf samt øv jer på disse quizletter:
Titel (perfektum)
Titel (udvidet nutid)
Titel (Nær fremtid)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
La migración (part 2)
Forløb om migration fra Syd mod Nord (USA). Forløbet er en forlængelse af La migración (part 1) fra 2.g. samt lagt i forbindelse med det amerikanske valg den 5.11.24.
Kernetekster:
"Las Historia de Ladera", teksten om Adelita Zapata (s. 50-51), Matina Gantes (s. 34-35) og El señor Ramírez (s. 54-55)
Udgivelse: Oral interviews and transcriptions conducted by M. Carmen Lozano Ibáñez at Milagro de Ladera
Apartments in Santa Barbara, California from November 2004 until February 2005.
Entrevistas orales y transcripciones realizadas por M. Carmen Lozano Ibáñez en Milagro de Ladera, desde
Noviembre 2004 hasta Febrero 2005.
OBS: Jeg har forkortet de tre tekster, så de svarer til 1/2 normalside hver, for der trænes i (eksamens)-mundtlighed ud fra instrucciones til teksterne.
Film:
María - llena eres de gracia. Opgaver (bla. verbalperifraser)
Særligt fokus på mundtlighed (instrucciones), billedebeskrivelse samt delprøve 1/2 efter ny skr. forsøgsordning
Dette forløb 7,52% (8 moduler af 94)
Indhold
Kernestof:
Lektie: Øv jer på disse gloser til nyt tema: La migración (part 2): Titel og find en artikel på dansk fra et nyhedsmedie, hvor der kommenteres på migration og det kommende amerikanske valg.
Ikke lektie: Migration fyldte meget i tv-debat: 'I 2045 vil et mindretal af amerikanerne være hvide'
Ikke lektie: spansk forsøg.pdf
Lektie: I skal have læst teksten til delprøve 1 (Entre dos países) uden brug af hjælpemidler samt lavet de første 7 opgaver i hæftet. Medbring derfor delprøve 1 samt La migración-hæftet (part 2) og det uddelte ark med bundne pronominer (direkte- og i
IPersonlige pronominer på spanskkke lektie:
Lektie: Skr. aflevering (delprøve 1 og 2 med titlen: Entre dos países. Begge delprøver skal afleveres på papir til mig i dag kl. 8.00). Medbring La migración (part 2)-hæftet og det uddelte ark med personlige stedord som objekter.
Lektie: Læs de to danske tekster om filmen María - llena eres de gracia, som er i hæftet, så I er helt klar på at se filmen i dag og øv jer på gloser til filmen "María - llena eres de gracia" her: Titel Medbring La migración part2-hæftet. Maria og Se
Lektie: Genøv jer på gloser til filmen "María - llena eres de gracia" her: Titel og besvar derefter alle spørgmålene til filmen María - llena eres de gracia, som er i hæftet (de to sidste sider i hæftet og skriv svar ned, hvis nødvendigt. I skal ikke
Ikke lektie: Verbaludtryk 3g eksempler.docx
Ikke lektie: Verbalperifraser til fotos til Maria llena eres-kopi.pptx
Lektie: Alle spørgsmål til filmen skal være besvaret. Øv svarene på spørgsmålene mundtligt, så I kan tale om filmen uden brug af hjælpemidler (genøv jer gerne på gloser på quizletten på forrige modul). Medbring La migración part 2-hæftet, Tapas og væ
Ikke lektie: Verbaludtryk 3g eksempler-2.docx
Lektie: Øv jer på de første seks verbalperifraser/verbaludtryk, som vi gennemgik på arket i forrige modul (arket er her: Verbaludtryk 3g eksempler.docx . Medbring Værktøjskassen, Tapas og La migación-hæftet part 2.
Øvelse med bundne pron.docx IKKE LEKTIE
Lektie: Øv jer på gloser til nyt tema (El cambio climático) her: Titel Medbring El cambio climático-hæftet.
Ikke lektie: Øvelse med bundne pron.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
El cambio climático
Forløb om klimaet med fokus hvordan det ændrede klima forårsager alvorlige problematikker (fx. opvarmning af havet og deraf oversvømmelser, tørke og mangel på vand for os alle).
Kernetekster:
1. "El cambio climático" og "El medio ambiente" fra bogen España en perspectiva af Holmgaard og Dafcik (Forlaget EA) (side 25-28)
2. Tekst og video "Entrevista con Luisa y Diego de Fridays for Future Madrid" fra hæftet Acción por el clima", side 12-14, Undervisningsmateriale til spansk om verdensmål 13 af Lysemose og Peña, Kalundborg Gymnasium for Mellemfolkeligt samvirke med støtte fra NCFF/2023 (uddelt til FIP 2023)
3. Bog: "España frontera climática - 16 fortælleringer fra klimaforandringernes Spanien" af Kasper Kloch, Martin Tønner og Thomas Vilhelm, Columbus, kap. 1 (s. 8-10) samt "Keep it cool i Spaniens varmeste by. Antonio" (s. 11-15)
Forløbet træner gloser på:
https://quizlet.com/dk/457310790/el-medio-ambiente-flash-cards/?x=1qqt
Andet supplerende:
Dokumentar:
"Tørlagt Costa del Sol"/DR 1 2024/CFU
Artikel:
https://vejr.tv2.dk/2024-08-28-postevandet-ved-spansk-turistomraade-er-udrikkeligt-efter-langvarig-toerke
https://www.dr.dk/nyheder/udland/live-redningsarbejdere-leder-stadig-efter-overlevende
Billedebeskrivelse side 11 fra hæftet "Acción por el clima" (se info ovenfor) samt fokus på konjunktiv
"La Palma"/1. del (Netflix)
Dette forløb 10,34% (11 moduler af 94)
Indhold
Kernestof:
Lektie: Læs teksten "Spanien tørster under en brændende sol" (teksten er på dansk og i hæftet) og se denne video om de personlige pronominer som objekter: Personlige pronominer på spansk. Medbring El cambio climático-hæftet, Tapas og værktøjskassen.
Ingen lektie, men I KAN MED FORDEL TRÆNE OPGAVER TIL DELPØRVE 1 (kig jeres gamle delprøver igennem) OG LÆSE DET DOKUMENT OM BILLEDEOPGAVER TIL DELPRØVE 1, SOM I HAR HAFT FOR SOM LEKTIE OP TIL TRE-FIRE GANGE NU. I hæftet er der udførlige forklaringer
Ingen lektie MEN BRUG TID PÅ SKR AFL TIL DEN 29.11. Medbring El cambio-hæftet, Tapas samt Værktøjskassen. Sean laver delprøve 1 i dag.
Lektie: Læs kommentarer og rettelserne til jeres delprøve 1 fra forrige modul, og BRUG TID PÅ SKR AFL TIL I MORGEN. Medbring El cambio-hæftet, Tapas og Værktøjskassen
Lektie: Skriftlig afl. af opgaven "Pablo Escobar" (delprøve 1+2 skal afleveres på papir i hånden på mig i dag kl 8.00 dut) Medbring El cambio-hæftet, Tapas og HØRETELEFONER til jeres mobil.
Lektie: Lav en udførlig billedebeskrivelse af et af de to af fotos på sidste side i hæftet, og til de elever, som var med til gennemgangen af konjunktiv, brug vendinger, som medfører konjunktiv (se gloser til billede). Husk også at fortælle/skrive, h
Lektie: Læs rettelserne til jeres delprøve 1+2 returneret tirsdag den 3.12 og læs også mit pp med rettelser her: Rettelser delprøve 2 3g 2024.pptx
Lektie: Læs første side af teksten "Calor Extremo: En verano tenemos que jugar al fútbol a las 7 de la semana" (s. 12 og husk, at I har oversat nøgleord til teksten (på s.11) i forrige modul), og lav så et kort referat på spansk af indholdet af tekst
Lektie: Lav opgave 1 til teksten "Calor Extreme.."/depués de leer (opgaven kommer efter teksten, som I læste tirsdag i modulet). Skriv bare i hæftet og medbring El cambio climático-hæftet, Værktøjskassen og Tapas.
Ikke lektie: Sequía y cambio climático en España - CLIMVAC 2020
Lektie: Alle grupper har til i dag en nedskreven ide/forslag til kreativt produkt. I får noget af modulet til at arbejde med produktet. Medbring El cambio..hæftet, Værktøjskassen og evt. Tapas.
Ikke lektie: Årskursus 2023 (navidad).pdf
Lektie: Kreativt produkt. Vi afrunder vores klima-forløb med at se jeres kreative produkter og siger Feliz navidad til hinanden:-) Vi starter med Seans gruppe, derefter Svends gruppe, så Sidsels gruppe og til sidst Imans gruppe.
Hvilke juletraditioner har man i Spanien?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
La España de Franco (Eksamen)
Et forløb om Francos Spanien, hvor der fokuseres på Franco og hans syn på samfundet og på de franquistiske værdier og normer, men også på hvordan Franco-tiden trak - og trækker - tråde op igennem det spanske samfund i dag.
Kernetekster:
"La Guerra Civil y Franco" og "El Valle de los Caídos" fra España en perspectiva af Anny Holmgaard og Sabina Dafcik (s. 5-8)
Teksten "La época de Franco" fra "Vamos a los temas" af A. Holmgaard og S. Dafcik, Forlaget EA (s.25-26)
Kasper Kloch og Martin Tønner: "España en la calle": "Francisco Franco: El dictador que sigue vivo medio siglo después de su muerte" (side 66-69)
Kasper Kloch og Martin Tønner: "España en la calle": "Símbolos franquistas en las calles de España: Polémica y viejas heridas" (side 70-73). Gyldendal 2019
Kasper Kloch og Martin Tønner: "España en la calle": "Entre cráneos y huevos: Lloro cuando encuentro juguetes" (om massegrave) (s. 74-77). Gyldendal 2019
Supplerende:
Introduktion på dansk fra Kasper Kloch og Martin Tønner: "España en la calle": Fortidens spøgelser (side 60-65)
DR-dokumentar/november 2018:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/pilar-er-spaniens-mest-franco-tro-kvinde-alt-var-konstant-fremgang-under-franco
Film:
Almodóvar: Madres paralelas (2021) samt arbejdsopgaver
Artikel:
Bo Green Jensen, 17.3. 2022: "Når gravene bliver åbnet/Parallelle mødre:
https://blog.bogreenjensen.dk/2022/03/pedro-almodovar-parallelle-mdremadres.html
Ikke "pensum":
Ukendt ophav: "Pedro Almodóvar - director de cine".
Dette forløb udgør 12,22% (13 moduler af 94)
Indhold
Kernestof:
Godt Nytår - bienvenidos. Ingen lektie:-)
Ikke lektie: Tidslinje SPANIEN I DET 20.A_RHUNDREDE-kopi.docx
Lektie: I skal have læst og OVERSAT (dvs. slå de ord op, I ikke kan) teksten "La guerra civil y Franco" (s. 5 i hæftet). I fik 25 min i forrige modul til denne lektie. OG - Kig i Værktøjskassen og ØV de regelmæssige verber hablar, comer, vivir i præs
Ikke lektie: Pilar er Spaniens mest Franco-tro kvinde: Alt var konstant fremgang under Franco
Lektie: Kig i Værktøjskassen og øv de uregelmæssige verber i præsens i alle personer/tal og hvad de betyder på dansk: decir (digo), hacer (hago), poner (pongo), salir (salgo), tener (tengo), venir (vengo), pensar (pienso), poder (puedo), querer (quie
Ikke lektie: LA ÉPOCA DE FRANCO.docx
Lektie: Skr. aflevering (se under opgaver i lectio). I modulet: Skriftlig prøve i verber (særligt hit-verberne) i modulet. Medbring Tapas og La España de Franco-hæftet.
Lektie: I skal have læst den danske tekst: "Fortidens spøgelser..." samt den spanske tekst "El dictador que sigue vivo...". Begge tekster er i jeres "La España de Franco"-hæftet (I fik en stor del af forrige modul til at gå igang med teksterne). Medb
Lektie: Øv jer på gloser til teksten Símbolos franquistas her: Titel Medbring La España de Franco-hæftet, Tapas, Værktøjskassen samt høretelefoner
Lektie: Pedro Almodóvar - Director de cine.docx
Ikke lektie: Pedro Almodóvar: Parallelle mødre/Madres paralelas (2021)
Lektie: Øv jer på dette quizletlink: https://quizlet.com/867747683/madres-paralelas-flash-cards/?i=3smf5&x=1qqt og læs den her artikel. hvis du ikke nåede det i går: Pedro Almodóvar: Parallelle mødre/Madres paralelas (2021) Medbring Tapas, Værktøjska
Ikke lektie: ALMODOVAR madres paralelas.docx
Lektie: Læs texto A i den nedenstående delprøve 1 "Los niños de la cárcel" (I skal IKKE lave opgaverne til delprøve 1) og læs det dokument, der hedder GENRER (vedhæftet nedenfor). I skriver en delprøve 2 i de to moduler i dag. Medbring skriveredskab
Lektie: delprøve 1 los niños de la cárcel.pdf
Lektie: GENRER delprøve 2.pdf
Lektie: I skal have besvaret alle spørgmålene på spansk til filmen Madres paralelas, som vi så fredag den 24.1. I fik noget af modulet til at gå i gang. Medbring La España-hæftet, Tapas og Værktøjskassen.
Lektie: I skal have læst og forstået (dvs. kunne oversætte) teksten "Entre cráneos y.." (I fik en stor del af forrige modul til at læse teksten), og genlæs om brug af de to datider i Tapas, side 35-39, hvor I fokuserer på at lære endelserne i de to d
Ikke lektie: Spansk grammatikk: pretérito indefinido og pretérito imperfecto - forskjellene
Lektie: Skriftlig aflevering (se i lectio) og samme lektie som tirsdag den 4.2. Medbring Tapas og La España de Franco-hæftet.
Ikke lektie: 3g.docx
Lektie: øv jer på gloser til delprøve 1 her: Titel (generelt gloseforråd til delprøve 1). Medbring skriveredskab og den delprøve 1 på papir, som I fik tilsendt på mail tirsdag den 4.2. I skriver videre på delprøve 1 i modulet i dag (ikke en prøve, me
Lektie: Læs mine rettelser og kommentarer til jeres skriftlige aflevering fra den 6.2, så I kan spørge ind til opgaven i modulet i dag, og genlæs teksten "Entre cráneos ..." (fra tirsdag den 4.2.) Genøv jer på at kunne bøje regelmæssige verber i præt
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Los jóvenes españoles (Eksamen)
Et forløb om de unge spaniere i dag. Hvordan har den økonomiske krise i 2008 berørt de unge og hvilke konsekvenser har krisen haft og har den dag i dag for de unge spaniere? Fokus på bl.a. begreber som: la generación de los mil euros, 15M, la migración og los ni nis.
Kernetekster:
Kasper Kloch m.fl., "De las plazas al parlamento.." fra España en las calles (side 30-33), (Gyldendal, 2022)
Kasper Kloch m.fl., "La generación perdida: muchos jóvenes no tienen lo suficiente para vivir" fra España en las calles (side 34-36), (Gyldendal,2022)
Anny Holmgaard og Sabina Dafcik: "Los jóvenes españoles" fra "España en perspectiva" (s. 21-22)
Aday Polo Iglesias og Anja Wilkens: "Ocupar" fra "Voces de protesta" (side 47-54) (Gyldendal)
Supplerende stof:
Dokumentar: Horisont: Spaniens tabte generation (2011), 25 min. (ligger på CFU)
Kasper Kloch m.fl., "Occypy din by" fra España en las calles (side 26-29), (Gyldendal, 2022) (OBS: Baggrundstekst på dansk)
Film:
Perdiendo el Norte (samt opgaver) fra 2015
Dette forløb udgør 14,1% (15 moduler af 94)
Indhold
Kernestof:
Lektie: Skr aflevering (Orgullo) delprøve 1 (OBS: kun billedeopgaverne samt opg. 15+16) + hele delprøve 2 (begge delprøver skal afleveres på PAPIR), og øv jer på disse gloser til vores nye tema: Titel Medbring Los jóvenes españoles-hæftet og Tapas.
Lektie: Øv jer på dette link til filmen Perdiendo al Norte: Titel og medbring Los jóvenes..hæftet, Perdiendo el Norte-hæftet, Tapas og Værktøjskassen.
Lektie: Alle opgaver til Perdiendo el Norte skal være klar til i dag (I fik MEGET tid i forrige modul til denne lektie), og læs den danske tekst, som hedder Occupy din by (teksten er i jeres hæfte - lige efter den side, hvor der står "España en la ca
Ikke lektie: Bien vs Bueno vs Buen in Spanish | HOLA SPANISH
Ikke lektie: 3g særlig om billedeopgaver delprøve 1.docx
Lektie: Læs resten af teksten "De las plazas.." (side 32) som vi startede på i modulet i tirsdags. Øv jer også på dette quizletlink som er gloser til næste tekst: Ocupar: Titel Medbring Los jóvenes-hæftet, Tapas og Værktøjskassen.
Ingen lektie UNDTAGEN for de elever, som var fraværende torsdag den 6.3 for I skal have læst og forstået hele Ocupar-teksten (de fire tekstafsnit, som er i jeres hæfte (spring opgaverne over) og være begyndt på at bevare spørgsmålene på spansk (se do
Ocupar preguntas.docx
Ikke lektie: La generación perdida. Bernat.docx
Lektie: I skal have læst teksten "Generación perdidia: Muchos jóvenes no tjenen lo suficiente para vivir" og have besvare instruccionene, således at I kan optage jer selv i starten af dette modul. Jeg kommer omkring kl 14.15 pga. brobygningselever. I
Ikke lektie: Grammatik repetition alle niv.pdf
Ikke lektie: TJEKLISTE TIL DELPRÃËVE 2 .docx
Ikke lektie: Sproglige strategier_manglende ordforrÃ_d.docx
La generación perdida. Bernat.docx
Lektie: Læs mine kommentarer til jeres videoaflevering fra den 13.3. I skal læse under opgaven i lectio. Medbring Tapas, Værktøjskassen og Los jóvenes -hæftet.
Ikke lektie: Cabeza, Hombro, Rodilla y Pie (Baile) ♫ Plim Plim ♫ Canciones Infantiles
Ikke lektie: QUIZLETLINK MED GLOSER TIL BILLEDEBESKRIVELSE SAMT DELPRØVE 1.docx
I arbejder med skriftlig aflevering (se opgavebeskrivelse i lectio) og I afleverer i dag på lectio, når modulet slutter. Afleveringen fungerer som fravær.
Lektie: Læs rettelserne til jeres opsamlingsopgave som I afleverede den 27.3. Opgaven ligger retur i lectio. Medbring Los jóvenes-hæftet, Tapas og Værktøjskassen.
Ikke lektie: All eyes on you
Ikke lektie: Præsentation af mundtlig eksamen-2.pptx
Lektie: Øv dig på verber (se fx nedenstående verbalskema), hit-verber, diftongerende- og refleksive verber. Medbring skriveredskab
Ikke lektie: Spansk skriftlig eksamen Delprøve 1 STX
Ikke lektie: EXPLICAR UNA PALABRA-kopi.docx
Lektie: Læs og orienter dig i dette dokument: GENRER delprøve 2 ny skriftlighed 2025.pdf og medbring skriveredskab, Værktøjskassen og HØRETELEFONER
Ikke lektie: SKABELONER OG SPROGLIGE MARKØRER TIL GENRER.docx
Ikke lektie: Spansk skriftlig eksamen Korrektur STX
Ingen lektie, men I kan øve gloser til delprøve 1 her: Titel og om billedeopgaver i en delprøve 1 her: BILLEDOPGAVER I DELPRØVE 1 TIL DEN SKRIFTLIGE EKSAMEN I SPANSK.docx I modulet en delprøve 1 (som rigtig prøve), så husk skriveredskab
Ingen lektie. Vi ser denne video om billedebeskrivelse: Describiendo Una Foto en Español - hay, hace, está... og kigger på dette billedbeskrivelsesark: Ark til Spansk Eksamen Billedbeskrivelse-2.docx Svend og Sean og Pavle laver skr prøve i modulet i
Ikke lektie: Instrucciones 3g.docx
Ikke lektie: 3g billedebeskrivelse mdr øvelse.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Repetition
Vi repeterer billedbeskrivelse, delprøve 1+2, grammatik og arbejder med eksamenstekster
Indhold
Kernestof:
Ingen lektie. I modulet: Datider (film): Præteritum eller imperfektum (hvornår bruger man hvad?) Medbring alle tekster osv til repetition og HØRETELEFONER.
Ikke lektie (dokument til repetition af eksamenstekster): 3g presentación de un texto.docx
Ingen lektie, men medbring alle tekster osv til repetition, HØRETELEFONER samt Tapas. Mødepligt for alle elever, selv om I har lavet mdr. præsentation for mig. Svend, Vidoje, Iman, Maria, Fatima, Sidsel, Isabella og Bertram LAVER MUNDTLIG FREMLÆGGELS
Ikke lektie: Gustar og co på spansk
Ingen lektie. Mødepligt for alle elever. SVEND LAVER SKR PRØVE I MODULET I DAG
Ikke lektie: Test præsens delprøve 1, opgave 9.docx
Ikke lektie: 3g perspektivering til en tekst mdr ex.pdf
Ingen lektie, men medbring alle tekster osv til repetition. Mødepligt for alle elever.
ikke lektie: Faser i billedbeskrivelsen.docx
ikke lektie: Glosario para describir una foto.pptx
Ikke lektie: Sidste grammatik 3g 2025.pptx
Sidste spanskmodul. I skal op i skriftlig spansk, så spørg i dette modul, hvis I har spørgsmål - husk computer, hvis I ønsker at se film:-) I kan stille spørgsmål til skr. og mdr. ex. Annika og Iman har kage med:-) Der er følgende forslag til indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50841840330", "T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50841840330", "H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50841840330" }