Gladsaxe Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Gladsaxe Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/suxy3 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Mette Søndergaard, Patricio Pock-Steen Fraile, Rikke Arnholtz
Hold
2022 SP/suxy3 (
1g SP/suxy1
,
2g SP/suxy1
,
3g SP/suxy3
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Intro til det spansk sprog
Titel 2
Navidad
Titel 3
Mi querida familia
Titel 4
Un mes en Málaga
Titel 5
El trabajo infantil
Titel 6
El arte
Titel 7
La migración
Titel 8
Bolivia
Titel 9
Cuentos
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Intro til det spansk sprog
Indhold
Kernestof:
NB! Til brug i timen
Ordbogen.com
1g suxy - Ordforråd (opstart)
Lektie: I skal kunne -ar, -er og -ir bøjningerne udenad
Verber
Lektie: I skal i ordbogen slå følgende verber op, og notere den danske betydning + bøjning i nutid (NB! De er uregelmæssige)
Lektie:
De spanske tal:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Navidad
Indhold
Kernestof:
Til i dag skal I øve jer på de spanske tal:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Mi querida familia
Indhold
Kernestof:
I dag skal I medbringe alle jeres spansk papir, noter, mapper, kladdehæfter (også det I fik i grundforløbet). Vi skal skabe overblik og igang med næste emne
NB! I skal arbejde selv i dette modul - Men der kommer en fra kontoret og tager fravær, så bliv i klassen.
Lektie:
Lektie: I skal lave jeres aflevering færdig "Mi querida familia - cap. 1 resumen escrito". Jeg opretter en mappe her i lectio, men I skal ikke aflevere noget i den, I afleverer det lille hæfte til mig i timen, og så retter jeg til.
Lektie: I skal udfylde skema: Tema 1: Tener (página 10)
I dag får I jeres lille skriftlige opgave tilbage. Og derudover går vi videre med "Mi querida familia" - Capítulo 3 (så husk jeres bog)
I dag arbejder vi videre med cap. 3 (Mi querida familia)
Lektie: I skal finde eksempler på nær-fremtid (ir+a+infinitiv) og udvidet tid (estar+gerundium) i kapitel 3.
Når I er færdige med at fordybelseslæse, skal I gøre følgende:
Lektie (fra sidste time) - oversæt følgende sætninger:
Vi ser filmen færdig (Gente que viene y bah). Vi har set til 28:28, så de af jer der ikke var til timen i sidste uge, skal se den første halve time af filmen (I kan finde den på Netflix).
NB! I dag skal I aflevere hæftet, hvor I har løst opgaven til Mi querida familia: cap. 3
Opgave tilbage (hæftet) og vi går videre med Mi querida familia, så medbring bogen + jeres notehæfte mm.
Unidad 7 (p. 24): Cuatro fotos
1) Læs og forstå cap.5 (fokus på de refleksive verber)
Lektie: I skal bruge tema 3 + tema 4 til at beskrive jeres morgen. I skal skrive så meget ned som muligt, og øve jer på udtale. I dag skal I præsentere jeres morgen på klassen
La ropa
Lektie: I skal gense afsnittet fra Mi Querida familia cap. 6, I finder det i googlemappen: her (I skal afspille den nederst fil der hedder: VTS_06_1.VOB)
I dag er det vores sidste modul sammen inden sommerferien. I får jeres opgave retur, og så skal vi ellers hygge os! :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Un mes en Málaga
Indhold
Kernestof:
Hola a todos
I dag starter vi på Un mes en Málaga
Vi starter på cap. 1 (Un mes en Málaga), hvor vi skal se på jeres oversættelse fra sidste time
I dag arbejder vi videre med Un mes en Málaga - cap.1, så medbring hæfte og noter
I dag arbejder vi videre med Un mes en Málaga cap. 1
La canción del día: Oskar
Lektie: Læs og forstå Cap.2 - El texto.docx
Vi arbejder videre med cap. 2 (Ejercicio de vocabulario)
La canción del día: Lea Dam
Lektie: I skal træne og øve ordnene fra timen, og medbringe jeres billedbeskrivelser.
La canción del dia: Mohammed
La canción del dia: Lucca
Lektie: I skal løse opgaven til jeres tildelte afsnit (cap.3)
Vamos a empezar con cap. 4 :-)
Afsnit
I skal bruge modulet på at læse og oversætte cap. 5, samt svare på spøgsmålene til teksten, som I finder på side 2 - upload svar på spørgsmålene i elevfeedback for ikke at få fravær for timen :)
Cap.5 .docx
Lektie: Gennemgå jeres svar til opgaven til cap. 5
Vamos a continuar con "perfektum"
La canción del dia: Gustav Holst
Lektie: Træn gloserne i denne quizlet
U.M.E.M: Cap. 6 - afrunding
Vamos a continuar con Un mes en Málaga - cap. 7
Program for spansk sprogdag 8.12 2023.docx.pdf
TEMA: ”El deporte” (sport)
El mundo del deporte.docx
Lektie: Genlæs cap. 7 + løs opgave 4
Til i dag skal I øve de spanske tal 1-100
¡Feliz Año Nuevo a todos! :)
La canción del día: Frida
Grammatik: Øvelse (adverbier) https://www.quia.com/quiz/6413853.html
Grammatik-hjemmeside (link)
Lektie: Læs og Adjektiver og Adverbier i grammatikken, og noter væsentligste regler
Arbejd.selv
Lektie: løs opgaverne om adjektiver og adverbier (se side 4 og 5 i dokumentet)
Cap. 8 - vocabulario
Lektie: Se videoen igen og forklar på dansk hvad de taler om - kom gerne med eksempler, brug ordene fra listen mm.
I dag skal I bruge det meste af modulet på at skrive på en aflevering - denne skal afleveres i timen
I dag skal I arbejde selv, og bruge modulet på at læse cap.9 samt besvare spørgsmål til teksten og lave den lille opgave (opgave 1)
cap.9 .docx
Lektie: I skal være klar til at snakke om cap.9 (læs teksten og vær klar til at snakke om den på dansk)
Lektie:
Lektie: Repeter (genlæs) Cap. 9, øv jer på ordforråd mm. og vær klar til Delprøve uden hjælpemidler
NB! Vi mødes i Lokale 72
Delprøve 1 retur (Husk jeres bøger og noter)
Ejercicios para EL ORFANATO.docx
NB! I skal medbringe "Un mes en Malaga - Delprøve 1"!!
I dag har vi brugt modulet på at skabe overblik, samt skrive en lille opgave
I dag får I jeres lille oppgave/skriveøvelse tilbage
I dag kigger vi nærmere på næste kapitel i Un mes en Málaga, så medbring alle jeres noter mm. :)
cap. 10 arb.selv.docx
I dag kigger vi nærmere på jeres svar på cap. 10 i Un mes en Málaga (se instruks på mandagens modul)
I dag afslutter vi Un mes en Málaga.
Optakt til mundtlig årsprøve - vi bruger modulet på at forberede den mundtlige årsprøve, så medbring gerne alle jeres noter mm.
3. 2g SUXY - oversigt over tider.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 61
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
El trabajo infantil
Forløb om børnearbejde
Læste tekster:
- "María, una niña trabajadora" (hæfte fra International Børnesolidaritet)
- "María, llena eres de gracia" (spillefilm)
- The boy behind the mask" (youtube-video:
https://www.youtube.com/watch?v=0hi3h3OlO4M
)
Indhold
Kernestof:
María una niña trabajadora
Opgavehæfte-Maria-una-niña-trabajadora.docx
Forbered en minipræsentation af jer selv på spansk - I skal fortælle mig, hvad I hedder (me llamo...), hvor gamle I er (tengo ... años), hvor I bor (vivo en ...), jeres yndlingsret (mi plato favorito es...) - plus evt. en bonusinfo :-)
Conversemos.pptx
Los números 1-2000.pdf
Contando del 1 al 20 | Números | PINKFONG Canciones Infantiles
Grupper 031024.pdf
Conversemos 2.pptx
Minlæring
Imperfektum
SRP med spansk.pptx
Forklar ordene på spansk.docx
Læs mine rettelser/kommentarer igennem i jeres aflevering "Español 4") - obs! karakteren er primært givet ud fra jeres anvendelse af datiderne og de grammatiske fodnoter :-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
El arte
Forløb om "el arte"
Læste tekster:
- Havsteen og Brink: "Frida Kahlo y Diego Rivera" (2002): s. 39
- Havsteen og Brink: "Frida Kahlo y Diego Rivera" (2002): s. 62-74
- Rafael Jackson: "Mi primer libro de Picasso"
- Julie Taymor: "Frida" (film)
- "¿Qué es el arte?" (https://concepto.de/arte/#:~:text=El%20arte%20es%20una%20expresi%C3%B3n%20de%20la%20creatividad, sidst besøgt 28-11-2024)
- "¿Qué significa el Guernica de Picasso? (https://www.youtube.com/watch?v=uG15eEZa12Y, sidst besøgt 28-11-2024)
- elevpræsentationer om et selvvalgt maleri (malet af en kunstner fra den spansktalende verden (fx Frida Kahlo, Diego Rivera, Pablo Picasso, Salvador Dalí, Fernando Botero)
Indhold
Kernestof:
P1 Morgen | Torsdag 14. nov. 2024 | DR LYD
Spanskaflevering 5 fælles rettelser.pptx
Gambitter.pdf
Pinturas de Frida Kahlo.pdf
Frida Kahlo y Diego Rivera.docx
Traducción: Frida Kahlo y Diego Rivera
Mi primer libro sobre Picasso.pdf
Mi primer libro sobre Picasso
Spanske pronominer (stedord).docx
I skal være godt i gang (gerne færdige ;-)) med jeres skriftlige aflevering til i dag. Jeg afsætter lidt tid i modulet til hjælp/læse igennem...
Qué significa el Guernica, la obra maestra de Pablo Picasso
Frida Kahlo y Diego Rivera verber markeret.pdf
Verber til Frida Kahlo.docx
Minlæring: Konjunktioner
Qué es el arte.docx
Pinturas.docx
Español 7 fælles rettelser.pptx
Para mí 1.jpg
Para mí 2.jpg
Forbered en lille præsentation af et selvvalgt maleri (malet af en kunstner fra den spansktalende verden (fx Frida Kahlo, Diego Rivera, Pablo Picasso, Salvador Dalí, Fernando Botero)) + lidt om kunstneren selv. Du skal kunne det udenad (uden noter) t
Læs mine rettelser til Español 6-afleveringen igennem (obs! Karaktererne er kun vejledende, da en del af afleveringerne viser anvendelse af oversættelsesmaskine :-()
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
La migración
Læste tekster:
- Ringgaard og Kledal: "Retratos latinos en California", p. 7-13 (baggrundsviden om latinamerikansk migration)
- Maná: "Pobre Juan" (canción)
- "Charlin, I AM MIGRANT" (artikel fra hjemmesiden SOY MIGRANTE:
https://www.iamamigrant.org/es/stories/charlin
)
- Ricardo Arjona: "Ella y él" (canción)
- Bacilos: "Mi primer millón" (canción)
Indhold
Kernestof:
Resumen de la película de "Frida"
Ella y él - Ricardo Arjona
Migración KOMPENDIUM.pdf
Medbring jeres skrivehæfter
Inmigración - fotos.docx
Conocer.docx
Chistes sobre la migración.docx
¿Realmente podría Trump deportar a un millón de migrantes indocumentados tal y como propone?
Noticias sobre la migración
Find en nyhed (noticia) om migration fra Latinamerika til USA (på dansk)
Verbalperifraser.docx
KOMPENDIUM_FELIZ NAVIDAD Y PRÓSPERO AÑO (3).pdf
Qué hay en las imágenes.docx
Charlin | I AM A MIGRANT
España celebra el año nuevo con las tradicionales campanadas en la puerta del Sol
Værktøjskasse_STX_Spansk beg_A.pdf
Læs mine rettelser og kommentarer til jeres spanskvideoer (ligger under opgaven i lectio)
Medbring (som altid ;-)) jeres kladdehæfter
Bacilos - Mi primer millón [letra]
Minlæring
Mi Primer Millón letra.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Bolivia
Læste tekster:
- Rikke Arnholtz: "Vislumbres de Bolivia", cap. 1 (Paisajes), 2 (Animales), 3 (Cultura y tradiciones)
- Naughty Boy ft. Sam Smith: "La la la" (video musical)
- "Death Road in Bolivia" (https://www.youtube.com/watch?v=3iNLtwMtRSY)
Indhold
Kernestof:
Vislumbres de Bolivia, Capítulo 1.pdf
Resumen del video musical de "Lalala"
Værktøjskasse_STX_Spansk beg_A.pdf
Vislumbres de Bolivia, Capítulo 2.pdf
Minlæring
EL MONO Y EL COCODRILO | Monkey and Crocodile in Spanish | Cuentos De Hadas Españoles
Viajando en bus por la Ruta de la muerte en Bolivia
Bus cae al abismo en la Ruta de la muerte en Bolivia (nuevo video)
La historia de Bolivia.pptx
Memrise
Afsnit
Vislumbres de Bolivia, Capítulo 3.pdf
Præsentation - Ny skriftlig eksamen.pptx
Fotos
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Cuentos
Læste tekster:
- "Los tres osos"
- "La caperucita roja"
- Fernando Alonso: "El hombrecito vestido de gris"
- Guillermo del Toro: "El laberinto del fauno" (película)
- "El Quijote - Molinos de Viento" (filmklip:
https://www.youtube.com/watch?v=44Fze3GXwRs
)
- Cuentos Infantiles: Ricitos de Oro y los 3 Ositos [En Español] (https://www.youtube.com/watch?v=JjQueU5HQJI)
Indhold
Kernestof:
Minlæring
Vislumbres de Bolivia, Capítulo 1.pdf
Vislumbres de Bolivia, Capítulo 2.pdf
Vislumbres de Bolivia, Capítulo 3.pdf
La historia de Bolivia.pptx
El laberinto del fauno, resumen.docx
Cuentos KOMPENDIUM.pdf
Cuentos Infantiles: Ricitos de Oro y los 3 Ositos [En Español]
Værktøjskasse_STX_Spansk beg_A.pdf
Præteritum
Google Drive: Sign-in
Fejlretning til billedbeskrivelse i delprøve 1.docx
DRTV - Sydamerika med Simon Reeve
Læs retteark til din videoaflevering om Bolivia (uploadet under opgaven)
Dibujos.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50841892204", "T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50841892204", "H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50841892204" }