Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Marianne Messerschmidt
|
Hold
|
2022 SP/wz3 (1g SP/wz2, 2g SP/wz2, 3g SP/wz3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Begyndersystem - EN VIVO
Gloser, elementær grammatik, simpel tale- og skrivefærdighed
Begyndersystem "En vivo".
Lektion 1-18
Principielle indlæringsområder:
Basisgrammatik
Enkel mundtlig kommunikation
Tekstbaserede skriftlige øvelser til støtte for den mundtlige sprogfærdighed og grammatiske forståelse
Opbyggelse af ordforråd
Kulturelt fokus: Spanien og krisen (3 dokumentarfilm - 3 mindmaps + 3 mundtlige præsentationer på spansk)
Intro til SPANIEN: 2 dokumentarfilm: "Spaniens sjæl" og "Tillykke Spanien!" (DR)
Intro til KRISEN: 3 dokumentarfilm: "Kampen for overlevelse" - "Skandale i det spanske kongehus" - "Den tabte generation"
Spillefilm:
(Intro til lat.am., problem DROGAS: Dokumentarfilm "Kokakrigen" (Horisont, DR) + Steven Soderberg's "Traffic")
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prøve uden hjælpemidler - efter kap 6
|
13-12-2022
|
Skr. prøve u/hjælpemidler: Nær fremtid
|
02-02-2023
|
Prøve diftongerende og refleksive verber
|
11-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
36,00 moduler
Dækker over:
42 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Begyndersystem "En vivo" afsluttes
Begyndersystem "En vivo" afslutttes.
Fra "En vivo" undervises i de resterende grammatiske emner:
- Diftongerende og refleksive verber
- De to datider (præteritum og imperfektum) og deres indbyrdes forhold (aspekt)
- De bundne pronominer (akkusativ og dativ)
To skriftlige prøver: REFLEKSIVE/DIFTONGERENDE VERBER - ASPEKT
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 22.9 s106-7 i ØVEBOGEN
|
28-08-2023
|
Skr. prøve i perfektum
|
08-09-2023
|
Arbejd-selv moduler x 2 : Gruppeopgave om film
|
29-09-2023
|
Opgave 5 - side 127 i øvebogen
|
13-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Minitema: GOYA
Miniforløb om Goya:
- Dokumentarfilm : "Crazy As A Genious" (Robert Hughes)
- Film : "Goya's Ghosts"
- Museumsbesøg SMK: Raderinger i udvalg
- Tekst: Goy'as virke i 6 epoker
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Delprøve 2 - Cap 4 / Un mes en Málaga
|
12-01-2024
|
Goya
|
23-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Tema1 Unmes en Málaga/rep. beg.stof+intro skriftl.
"Danske Marie er en måned på sprogskole i Málaga efter 3. g. Hun fortæller om sit møde med Spanien, spanierne og spansk kultur i forskellige genrer: breve, dagbøger, artikler, mails, læserbreve og blogindlæg.
I bogens 12 kapitler fortæller Marie bl.a. om sine oplevelser med at bo hos en spansk familie, mødet med spanske unge og deres liv og drømme og om spansk kultur lige fra kunst til køkultur.
Bogen er skræddersyet den nye reform. Forløbet lægger naturligt op til refleksion og diskussion af, hvordan man møder en ny kultur, og herved trænes elevernes interkulturelle kommunikative kompetencer. Til en stor del af bogens øvelser er der tilknyttet digital formativ feedback. Til hvert kapitel er der ligeledes delprøve 1-lignende opgaver, og alle genrer fra delprøve 2 er repræsenteret i selve tekstmaterialet.
Bogen kan bruges efter begyndersystemet og på tilsvarende niveauer."
TEMAET UDGØR 22% AF DET SAMLEDE EKSAMENSPENSUM
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Video-præsentation - GOYA
|
31-01-2024
|
Arbejd-selv modul - CAP 5 - Un mes en Málaga
|
02-02-2024
|
Genaflevering - delprøve 2/Cap 4 Un mes...
|
21-02-2024
|
Delprøve 1 - CAP 6 Un mes en Málaga
|
23-02-2024
|
Videoaflevering - præsentation af CAP 7
|
15-03-2024
|
CAP 9 - opgaver - arbejd-selv modul
|
19-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Billedbeskrivelse
METODE:
Det talte fremmedsprog udgør grundlaget for den skriftlige produktion
MATERIALE og DIDAKTIK:
Billedbeskrivelse (eksamensdisciplin), film og digitale temalæringsprogrammer ((lytte/højtlæse og ”læse” eksamenstema)
+ skrivning af delprøve 1 uden hjælpemidler (anvende det tillærte talte sprog til at skrive)
FORM:
Klasseundervisning, gruppearbejde, individuel træning (lektie) med fokus på mundtligt produkt, der skal efterfølges af skriftligt ditto
KRAV:
IKKE skrive på computer, men i hånden
EVALUERING:
*Skriftlige afleveringer som mundtligt (optaget) produkt og som skriftlig kopi heraf
* Skriftlige afleveringer som ved eksamen
* Fremlæggelser i grupper for klassen, individuelt for læreren.
FORMÅL:
At gøre den mundtlige kommunikation velkendt i den skriftlige ditto.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Tema 2 : Venezuela - consecuencias...
VENEZUELA - folkeudvandringen 2018 ->
Temaet er baseret på følgerne af det politiske kollaps i de senere år: Chavez - Maduro - Guaidó - González...?
Vi ser på konsekvenserne af den flugt, som deler familierne i to og belaster de omkringliggende stater betydeligt (Colombia, Peru, Chile, fx.)
Ud fra diverse materialer forsøger vi at sammenstykke et billede af den menneskelige tragedie, der følger i kølvandet på den finansielle krise og politiske ustabilitet, og som især rammer BØRNENE.
TEKST:
- BBC Mundo, 26.06.2018: “Los niños que se están quedando sin padres en Venezuela por culpa del éxodo provocado por la crisis” (Texto: Daniel García Marco y Dalila Itriago. Fotos: Manu Quintero)
http://www.bbc.com/mundo/noticias-america-latina-44591105
- El País, 11.08.2019: “El éxodo de Venezuela y Nicaragua provoca brotes xenófobos en la región” (C. JIMÉNEZ | Á. MURILLO | MAOLIS CASTRO
)
DOKUEMTAR:
- DR/Ligetil: 05.03.2019:
https://www.dr.dk/ligetil/borgere-i-venezuela-fisker-efter-guld-og-mad-i-byens-kloakker
- Al Jazeera, 20.05.2018: 3 min. om krisen i Venezuela:
https://www.facebook.com/aljazeera/videos/10156766172343690/UzpfSTYyMzE5NjQzMDpWSzoxOTM1NjI1MDM5ODQxODQx/?query=venezuela&epa=SEARCH_BOX
- VOX, 25.,08.2017: The Collapse of Venezuela
https://www.youtube.com/watch?v=S1gUR8wM5vA
- BBC News/Mundo 02.11.2018: Los niños que viven en la calle...
https://www.facebook.com/watch/?v=2185171941528188
- Tysk dokumentar-Cruz/Wiese 2023: Venezuelas fortabte børn
(-DR1, Horisont 10.10,.2016
- DR2, Deadline 01.02.2019
- DR2, Deadline 24.01.19)
ARTIKLER:
- Politiken, 30.01.2019: “Drop støtten til kuppet i Venezuela” (Lars Borking)
BILLEDER:
- El País Semanal, 18.12.2019: “Hambre en Caracas” (Ignacio Marín)
https://elpais.com/elpais/2018/12/19/album/1545235808_514587.html
=
- EL País/DR: Når sulten gør dig kriminel https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/hunger-crimes?fbclid=IwAR02v2acRZMBO_blo2DxhcL4MVZBnNSmZ9uQ4MW-FOdrHy6ECMXDKxJjUdA
Temaet udgør 14% af det læste pensum
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
NY billedbeskrivelse - selvvalgt foto - VIDEOaflev
|
23-09-2024
|
Europæisk Sprogdag - tartas
|
26-09-2024
|
Résumé af temaet i punktref. PÅ SP og da
|
03-10-2024
|
Talepapir - individuel aflev.
|
04-10-2024
|
Prøve i perfektum og gerundium på PAPIR
|
10-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Tema 3: Migración
Forløb om migration, hvor der fokuseres på illegal indvandring fra syd (Latinamerika) mod nord (USA). Forløbet undersøger årsagerne til at så mange latinamerikanere vælger at rejse til USA (push- og pull-faktorer), hvordan de krydser grænsen (ved hjælp af coyotes) og hvilke levevilkår de har, når de er ankommet til USA.
TEKST:
DANSK tekst in Ulla Ringgård/Aase Kledals bog: "Retratos latinos en California": Introduktion + Nyere migration (side 6-12 samt 106-112)
SPANSK tekst in Balslev Clausens/Flintholms: "Al otro lado" (Gyldendal 2006):
- Sueños p15
- El paso p24
- Al otro lado p49
- El camino de Santa Fé p25-26
- Migra, migra p61
FILM:
"Sin nombre" (Fukunaga, 2009)
"A Better Life" (Weitz/Eason, 2011)
DOKUMENTAR:
TV2 – Jesper Steinmetz/2020: ”Det splittede USA, kampen om Muren”
TV2 - Jesper Steinmetz/2021: "Hvorfor bliver de ikke bare hjemme, tænkte Jesper Steinmetz, inden han forstod den uhyggelige sandhed"
https://nyheder.tv2.dk/udland/2021-09-27-da-han-saa-det-blodige-lig-i-vejkanten-gik-virkeligheden-op-for-jesper-steinmetz-1
SANGE:
"Migra, migra" af Carlos Santana(1999) (sangtekst) fra bogen: "Al otro lado" p61
EKSAMENSSTILE, delprøve 1:
- Sin nombre
- Entre dos países
Temaet udgør 18% af det samlede pensum.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prøve i perfektum og gerundium på PAPIR
|
10-10-2024
|
Paropgave - lav denne konjunktivopgave 2 og 2
|
14-11-2024
|
TV2 Steinmetz/2020: Det splittede USA
|
15-11-2024
|
Entre dos países - Delprøve 1
|
03-12-2024
|
Entre dos países - Delprøve 2
|
09-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
TEMA 4 - La Zona: Corrupción y desigualdad
"La Zona" (manus med afsæt i novellen af samme navn) giver anledning til at beskæftige sig med ulighed og demokratisk underskud i et Mexico, der er stærkt opdelt. Korruption, vold, selvtægt, forsvar af privilegier stilles til skue som moralsk underskud i den rige overklasse, der pludselig i egen baghave står ansigt til ansigt med 'fjenden' i skikkelse af 3 unge ubudne gæster.
Jagten går ind, da den ene af dem (Miguel, teenager) undslipper de rige selvtægtsmænd, men til gengæld må se sig fanget i Zonen. Mødet mellem ham og filmens fortæller, Alejandro på 17, bliver et point of no return for dem begge.
FILM:
La Zona (2007, Rodrigo Plá (Mex.))
TEKST:
Santullo, Laura: "La Zona" (2004)
Rothstein, Klaus: "Livet og døden" (anmeldelse i Amnesty, februar 2008)
Tarp, Finn: "Kløften mellem rig og fattig vokser" (KU, 1. november 2021)
LINKS:
"5 gráficos de la desigualdad en México" - El Economista 20.febrero de 2020 por Ana Karen García:
https://www.google.com/search?q=5+gr%C3%A1ficos+de+la+desigualdad&oq=5+gr%C3%A1ficos+de+la+desigualdad&aqs=chrome..69i57.11739j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8&safe=active&ssui=on
TEMAET UDGØR 14% AF DET SAMLEDE PENSUM
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Presentación - “5 gráficos…”
|
22-01-2025
|
Delprøve 1- Orgullo UDEN hjælpemidler - 1,5t
|
24-01-2025
|
Delprøve 2- ORGULLO
|
28-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
TEMA 5 - El flamenco
Der arbejdes med et forløb om flamenco.
Kernetekster:
Ole Loumann: "Coge el aire con las manos" in "Doce historias de la España actual" Gyldendal, 1995 (https://quizlet.com/dk/202817728/coge-el-aire-con-las-manos-flash-cards/)
"El Flamenco - conocimiento básico" fra:
httDs://es.wikiDed!a.ora/wiki/Flamenco
Modificeret og gloseret af;
Lasse Grøftehauge Jensen
FILM:
Carmen y Lola (2018, Echevarría + arbejdsopgaver)
Carmen (Saura, 1983)
Sang af Rosalía "Malamente" (video + tekst)
Link: https://www.musikipedia.dk/flamenco
Grammatisk fokus: Datid og verbalperifraser
Der skrives to delprøve 1 og to delprøve 2
Temaet udgør 15% af det samlede pensum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
TEMA 6 - Películas de Almodóvar
Med dette tema drejer det sig om at indkredse essensen af Almodóvars filmiske virke: tematik, værdier, normbrud.
Ud fra tre af instruktørens i periode og typologi forskellige film forsøger vi at italesætte psykologien bag og persontegningen i det almodovarianske univers, hvor kvinden som bekendt har en fremtrædende rolle.
FILM:
- "Carne trémula" (1997)
- "Todo sobre mi madre" (1999)
- "Hable con ella" (2001)
DOKUMENTAR:
- TV1000 Cinema "Uncut - Pedro Almodóvar" (1997)
TEKST:
- "La Movida Madrileña" in "Sin prisa" (Gyldendal 2016, Clausen/Llebana/Nørgaard)
- "Pedro Almodóvar" in "En vivo" (tekstbog kap. 20)(2010 Systime, Laursen/Tengberg/Wiese)
+ arbejdsark og skriftlige som mundtlige præsentationer i grupper
TEMAET UDGØR 10% AF DET SAMLEDE PENSUM
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50841897907",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50841897907",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50841897907"
}