Holdet 2022 SP/wz3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Marianne Messerschmidt
Hold 2022 SP/wz3 (1g SP/wz2, 2g SP/wz2, 3g SP/wz3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begyndersystem - EN VIVO
Titel 2 Begyndersystem "En vivo" afsluttes
Titel 3 Minitema: GOYA
Titel 4 Tema1 Unmes en Málaga/rep. beg.stof+intro skriftl.
Titel 5 Billedbeskrivelse
Titel 6 Tema 2 : Venezuela - consecuencias...
Titel 7 Tema 3: Migración
Titel 8 TEMA 4 - La Zona: Corrupción y desigualdad
Titel 9 TEMA 5 - El flamenco
Titel 10 TEMA 6 - Películas de Almodóvar

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begyndersystem - EN VIVO

Gloser, elementær grammatik, simpel tale- og skrivefærdighed

Begyndersystem "En vivo".
Lektion 1-18
Principielle indlæringsområder:
Basisgrammatik
Enkel mundtlig kommunikation
Tekstbaserede skriftlige øvelser til støtte for den mundtlige sprogfærdighed og grammatiske forståelse
Opbyggelse af ordforråd
Kulturelt fokus: Spanien og krisen (3 dokumentarfilm - 3 mindmaps + 3 mundtlige præsentationer på spansk)

Intro til SPANIEN: 2 dokumentarfilm: "Spaniens sjæl" og "Tillykke Spanien!" (DR)
Intro til KRISEN: 3 dokumentarfilm: "Kampen for overlevelse" - "Skandale i det spanske kongehus" - "Den tabte generation"
Spillefilm:

(Intro til lat.am., problem DROGAS: Dokumentarfilm "Kokakrigen" (Horisont, DR) + Steven Soderberg's "Traffic")
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve uden hjælpemidler - efter kap 6 13-12-2022
Skr. prøve u/hjælpemidler: Nær fremtid 02-02-2023
Prøve diftongerende og refleksive verber 11-05-2023
Omfang Estimeret: 36,00 moduler
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Begyndersystem "En vivo" afsluttes

Begyndersystem "En vivo" afslutttes.

Fra "En vivo" undervises i de resterende grammatiske emner:
- Diftongerende og refleksive verber
- De to datider (præteritum og imperfektum) og deres indbyrdes forhold (aspekt)
- De bundne pronominer (akkusativ og dativ)

To skriftlige prøver: REFLEKSIVE/DIFTONGERENDE VERBER - ASPEKT

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 22.9 s106-7 i ØVEBOGEN 28-08-2023
Skr. prøve i perfektum 08-09-2023
Arbejd-selv moduler x 2 : Gruppeopgave om film 29-09-2023
Opgave 5 - side 127 i øvebogen 13-10-2023
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Minitema: GOYA

Miniforløb om Goya:

- Dokumentarfilm : "Crazy As A Genious" (Robert Hughes)
- Film : "Goya's Ghosts"

- Museumsbesøg SMK: Raderinger i udvalg

- Tekst: Goy'as virke i 6 epoker
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delprøve 2 - Cap 4 / Un mes en Málaga 12-01-2024
Goya 23-01-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Tema1 Unmes en Málaga/rep. beg.stof+intro skriftl.

"Danske Marie er en måned på sprogskole i Málaga efter 3. g. Hun fortæller om sit møde med Spanien, spanierne og spansk kultur i forskellige genrer: breve, dagbøger, artikler, mails, læserbreve og blogindlæg.

I bogens 12 kapitler fortæller Marie bl.a. om sine oplevelser med at bo hos en spansk familie, mødet med spanske unge og deres liv og drømme og om spansk kultur lige fra kunst til køkultur.

Bogen er skræddersyet den nye reform. Forløbet lægger naturligt op til refleksion og diskussion af, hvordan man møder en ny kultur, og herved trænes elevernes interkulturelle kommunikative kompetencer. Til en stor del af bogens øvelser er der tilknyttet digital formativ feedback. Til hvert kapitel er der ligeledes delprøve 1-lignende opgaver, og alle genrer fra delprøve 2 er repræsenteret i selve tekstmaterialet.

Bogen kan bruges efter begyndersystemet og på tilsvarende niveauer."

TEMAET UDGØR 22% AF DET SAMLEDE EKSAMENSPENSUM
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Video-præsentation - GOYA 31-01-2024
Arbejd-selv modul - CAP 5 - Un mes en Málaga 02-02-2024
Genaflevering - delprøve 2/Cap 4 Un mes... 21-02-2024
Delprøve 1 - CAP 6 Un mes en Málaga 23-02-2024
Videoaflevering - præsentation af CAP 7 15-03-2024
CAP 9 - opgaver - arbejd-selv modul 19-04-2024
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Billedbeskrivelse

METODE:
Det talte fremmedsprog udgør grundlaget for den skriftlige produktion
MATERIALE og DIDAKTIK:
Billedbeskrivelse (eksamensdisciplin), film og digitale temalæringsprogrammer ((lytte/højtlæse og ”læse” eksamenstema)
+ skrivning af delprøve 1 uden hjælpemidler (anvende det tillærte talte sprog til at skrive)
FORM:
Klasseundervisning, gruppearbejde, individuel træning (lektie) med fokus på mundtligt produkt, der skal efterfølges af skriftligt ditto
KRAV:
IKKE skrive på computer, men i hånden
EVALUERING:
*Skriftlige afleveringer som mundtligt (optaget) produkt og som skriftlig kopi heraf
* Skriftlige afleveringer som ved eksamen
* Fremlæggelser i grupper for klassen, individuelt for læreren.
FORMÅL:
At gøre den mundtlige kommunikation velkendt i den skriftlige ditto.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Tema 2 : Venezuela - consecuencias...

VENEZUELA - folkeudvandringen 2018 ->

Temaet er baseret på følgerne af det politiske kollaps i de senere år: Chavez - Maduro - Guaidó - González...?
Vi ser på konsekvenserne af den flugt, som deler familierne i to og belaster de omkringliggende stater betydeligt (Colombia, Peru, Chile, fx.)

Ud fra diverse materialer forsøger vi at sammenstykke et billede af den menneskelige tragedie, der følger i kølvandet på den finansielle krise og politiske ustabilitet, og som især rammer BØRNENE.

TEKST:
- BBC Mundo, 26.06.2018: “Los niños que se están quedando sin padres en Venezuela por culpa del éxodo provocado por la crisis” (Texto: Daniel García Marco y Dalila Itriago. Fotos: Manu Quintero)
http://www.bbc.com/mundo/noticias-america-latina-44591105
- El País, 11.08.2019: “El éxodo de Venezuela y Nicaragua provoca brotes xenófobos en la región” (C. JIMÉNEZ | Á. MURILLO | MAOLIS CASTRO
)

DOKUEMTAR:
- DR/Ligetil: 05.03.2019:
https://www.dr.dk/ligetil/borgere-i-venezuela-fisker-efter-guld-og-mad-i-byens-kloakker
- Al Jazeera, 20.05.2018: 3 min. om krisen i Venezuela:
https://www.facebook.com/aljazeera/videos/10156766172343690/UzpfSTYyMzE5NjQzMDpWSzoxOTM1NjI1MDM5ODQxODQx/?query=venezuela&epa=SEARCH_BOX
- VOX, 25.,08.2017: The Collapse of Venezuela
https://www.youtube.com/watch?v=S1gUR8wM5vA
- BBC News/Mundo 02.11.2018: Los niños que viven en la calle...
https://www.facebook.com/watch/?v=2185171941528188
- Tysk dokumentar-Cruz/Wiese 2023: Venezuelas fortabte børn

(-DR1, Horisont 10.10,.2016
- DR2, Deadline 01.02.2019
- DR2, Deadline 24.01.19)

ARTIKLER:
- Politiken, 30.01.2019: “Drop støtten til kuppet i Venezuela” (Lars Borking)

BILLEDER:
- El País Semanal, 18.12.2019: “Hambre en Caracas” (Ignacio Marín)
https://elpais.com/elpais/2018/12/19/album/1545235808_514587.html
=
- EL País/DR: Når sulten gør dig kriminel https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/hunger-crimes?fbclid=IwAR02v2acRZMBO_blo2DxhcL4MVZBnNSmZ9uQ4MW-FOdrHy6ECMXDKxJjUdA

Temaet udgør 14% af det læste pensum

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
NY billedbeskrivelse - selvvalgt foto - VIDEOaflev 23-09-2024
Europæisk Sprogdag - tartas 26-09-2024
Résumé af temaet i punktref. PÅ SP og da 03-10-2024
Talepapir - individuel aflev. 04-10-2024
Prøve i perfektum og gerundium på PAPIR 10-10-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Tema 3: Migración

Forløb  om migration, hvor der fokuseres på illegal indvandring fra syd (Latinamerika) mod nord (USA). Forløbet undersøger årsagerne til at så mange latinamerikanere vælger at rejse til USA (push- og pull-faktorer), hvordan de krydser grænsen (ved hjælp af coyotes) og hvilke levevilkår de har, når de er ankommet til USA.

TEKST:

DANSK tekst in Ulla Ringgård/Aase Kledals bog: "Retratos latinos en California": Introduktion + Nyere migration (side 6-12 samt 106-112)

SPANSK tekst in Balslev Clausens/Flintholms: "Al otro lado" (Gyldendal 2006):
- Sueños p15
- El paso p24
- Al otro lado p49
- El camino de Santa Fé p25-26
- Migra, migra p61

FILM:
"Sin nombre" (Fukunaga, 2009)
"A Better Life" (Weitz/Eason, 2011)

DOKUMENTAR:
TV2 – Jesper Steinmetz/2020: ”Det splittede USA, kampen om Muren”
TV2 - Jesper Steinmetz/2021: "Hvorfor bliver de ikke bare hjemme, tænkte Jesper Steinmetz, inden han forstod den uhyggelige sandhed"
https://nyheder.tv2.dk/udland/2021-09-27-da-han-saa-det-blodige-lig-i-vejkanten-gik-virkeligheden-op-for-jesper-steinmetz-1

SANGE:
"Migra, migra" af Carlos Santana(1999) (sangtekst) fra bogen: "Al otro lado" p61

EKSAMENSSTILE, delprøve 1:
- Sin nombre
- Entre dos países

Temaet udgør 18% af det samlede pensum.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve i perfektum og gerundium på PAPIR 10-10-2024
Paropgave - lav denne konjunktivopgave 2 og 2 14-11-2024
TV2 Steinmetz/2020: Det splittede USA 15-11-2024
Entre dos países - Delprøve 1 03-12-2024
Entre dos países - Delprøve 2 09-12-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 TEMA 4 - La Zona: Corrupción y desigualdad

"La Zona" (manus med afsæt i novellen af samme navn) giver anledning til at beskæftige sig med ulighed og demokratisk underskud i et Mexico, der er stærkt opdelt. Korruption, vold, selvtægt, forsvar af privilegier stilles til skue som moralsk underskud i den rige overklasse, der pludselig i egen baghave står ansigt til ansigt med 'fjenden' i skikkelse af 3 unge ubudne gæster.
Jagten går ind, da den ene af dem (Miguel, teenager) undslipper de rige selvtægtsmænd, men til gengæld må se sig fanget i Zonen. Mødet mellem ham og filmens fortæller, Alejandro på 17, bliver et point of no return for dem begge.

FILM:
La Zona (2007, Rodrigo Plá (Mex.))

TEKST:
Santullo, Laura: "La Zona" (2004)
Rothstein, Klaus: "Livet og døden" (anmeldelse i Amnesty, februar 2008)
Tarp, Finn: "Kløften mellem rig og fattig vokser" (KU, 1. november 2021)

LINKS:
"5 gráficos de la desigualdad en México" - El Economista 20.febrero de 2020 por Ana Karen García:
https://www.google.com/search?q=5+gr%C3%A1ficos+de+la+desigualdad&oq=5+gr%C3%A1ficos+de+la+desigualdad&aqs=chrome..69i57.11739j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8&safe=active&ssui=on

TEMAET UDGØR 14% AF DET SAMLEDE PENSUM
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Presentación - “5 gráficos…” 22-01-2025
Delprøve 1- Orgullo UDEN hjælpemidler - 1,5t 24-01-2025
Delprøve 2- ORGULLO 28-01-2025
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 TEMA 5 - El flamenco

Der arbejdes med et forløb om flamenco.

Kernetekster:
Ole Loumann: "Coge el aire con las manos" in "Doce historias de la España actual" Gyldendal, 1995 (https://quizlet.com/dk/202817728/coge-el-aire-con-las-manos-flash-cards/)
"El Flamenco - conocimiento básico" fra:
httDs://es.wikiDed!a.ora/wiki/Flamenco
Modificeret og gloseret af;
Lasse Grøftehauge Jensen

FILM:
Carmen y Lola (2018, Echevarría + arbejdsopgaver)
Carmen (Saura, 1983)

Sang af Rosalía "Malamente" (video + tekst)

Link: https://www.musikipedia.dk/flamenco

Grammatisk fokus: Datid og verbalperifraser

Der skrives to delprøve 1 og to delprøve 2

Temaet udgør 15% af det samlede pensum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 TEMA 6 - Películas de Almodóvar

Med dette tema drejer det sig om at indkredse essensen af Almodóvars filmiske virke: tematik, værdier, normbrud.

Ud fra tre af instruktørens i periode og typologi forskellige film forsøger vi at italesætte psykologien bag og persontegningen i det almodovarianske univers, hvor kvinden som bekendt har en fremtrædende rolle.

FILM:
- "Carne trémula" (1997)
- "Todo sobre mi madre" (1999)
- "Hable con ella" (2001)

DOKUMENTAR:
- TV1000 Cinema "Uncut - Pedro Almodóvar" (1997)

TEKST:
- "La Movida Madrileña" in "Sin prisa" (Gyldendal 2016, Clausen/Llebana/Nørgaard)
- "Pedro Almodóvar" in "En vivo" (tekstbog kap. 20)(2010 Systime, Laursen/Tengberg/Wiese)

+ arbejdsark og skriftlige som mundtlige præsentationer i grupper

TEMAET UDGØR 10% AF DET SAMLEDE PENSUM
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer