Holdet 2022 DA/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Lene Hasselbalch Jakobsen
Hold 2022 DA/e (1e DA, 2e DA, 3e DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Danmarkstur til Esbjerg og Fanø
Titel 2 Overgangen fra barn til voksen - et tema
Titel 3 Skriveworkshop
Titel 4 Argumentation og retorik
Titel 5 Kvindehistorie(r) - Dansk-historie-forløb
Titel 6 Et Dukkehjem - sprogligt og litterært
Titel 7 Sproghandlinger og facework
Titel 8 Nyheder og fake news
Titel 9 Dokumentar
Titel 10 Romantikken og dens optakt
Titel 11 Romantismen
Titel 12 Den fængende indledning
Titel 13 Eksistentialisme
Titel 14 Diskursanalyse
Titel 15 Levet liv i fiktionen
Titel 16 Lyrikforløb
Titel 17 Repetition
Titel 18 Tilladte hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Danmarkstur til Esbjerg og Fanø

Forløbet er en kort litterær opvarmning til klassens fælles tur til Esbjerg og Fanø.
Vi læser en novelle fra Vadehavet og hører den klassiske "Imellem Esbjerg og Fanø".
Skriftligt arbejde fra turen er at lave en rejseblog, og derfor læser vi eksempler på denne genre som inspiration.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Blogindlæg om Danmarkstur 18-11-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Overgangen fra barn til voksen - et tema

Forløbet er et litterært forløb med den tematiske vinkel ungdom. Vi læser folkevise og ser på, hvordan overgangen mellem barn og voksen skildres her. Desuden læses novelle og værket Rifbjergs Den kroniske uskyld.
Fagligt er der fokus på fortællertyper, fortælleteknik og personkarakteristik.

Inklusiv værklæsning: Rifbjerg "Den kroniske uskyld"
Folkeeventyr: Den lille Rødhætte
Folkevise: Germand Gladensvend
Intro til psykoanalytisk læsning
Kanonforfatter Rifbjerg.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skrivemodul bogopgave 24-01-2023
Bogopgave Den kroniske uskyld 31-01-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Skriveworkshop

Kreativ skrivning. Eleverne arbejder med forskellige stilistiske og sproglige virkemidler og skriver selv små tekster.
Forløbet er ikke et eksamensemne til mundtlig eksamen.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriveworkshop 1 26-01-2023
Skriveworkshop 2 01-02-2023
Skriveworkshop modul 3 03-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kvindehistorie(r) - Dansk-historie-forløb

Forløbet er optakt til DHO og i samarbejde med historie.
Overskriften er kvindehistorier, og vi begynder med den aktuelle #metoo-debat. Fokus er på kvindens rolle i det moderne gennembrud og på tekster af Herman Bang og Pontoppidan. Vi læser især noveller og uddrag af romaner.
Fagligt er der fokus på "stille eksistenser", impressionistisk skrivestil, naturalisme, at sætte problemer til debat.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skrivemodul analyserende artikel 03-03-2023
Dansk Analyserende artikel 19-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Sproghandlinger og facework

Vi undersøger sproghandlinger og facework i litteratur, i film, i debatter og på sociale medier.
Sproghandlinger, direkte og indirekte.
Samarbejdsprincip, høflighedsprincip, undertekst.
Facework.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Nyheder og fake news

I forløbet arbejder vi med nyheder, nyhedsgenrer og især reportagegenren. Vi arbejder desuden med fake news og med Lea Korsgaards bog "Den der råber, lyver".
Fagligt fokus: nyhedsgenrer, nyhedstrekanten, interviewformer, reportagegenren, sproglige virkemidler, kendetegn ved clickbait. Både trykt og elektroniske medier.
Som grundbog bruges Rangvid og Sørensens "Krig og kærlighed i nyhedskredsløb" og Schultz Larsen "Håndbog til dansk".
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skrivemodul reportage 06-10-2023
Reportageopgave 15-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Dokumentar

I forløbet analyseres dokumentarfilm og -udsendelser, herunder som værk "DNA-detektiven. Anzickbarnets arv", som analyseres. Desuden "Kampen om Grønland".
I analysearbejdet bruges følgende genrebetegnelser: den dybdeborende dokumentar, den observerende, den poetiske dokumentar, den dramatiserede dokumentar og den deltagende dokumentar. Desuden arbejdes med filmiske virkemidler og evt. retoriske og sproglige virkemidler. Problematisering af brugen af skjult kamera.
Analyse af podcast "Det perfekte offer" og "Piller fra helvede"som eksempel på lyddokumentar.
Til forløbet hører et oplæg om dokumentaren "Kampen om Grønland".
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatterende artikel brugen af fremmedord 1. etape 16-11-2023
Skrivemodul debatterende del 21-11-2023
Debatterende artikel brug af fremmedord samlet 10-12-2023
Analyserende artikel naturvidenskabelige eksperter 28-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Romantikken og dens optakt

I forløbet arbejder vi med at se oplysningstiden og følsomhedens tid som optakt til romantikken. I den forbindelse læser vi Holberg og som værk fra den tyske Sturm & Drang-periode læser vi Goethes brevroman "Den unge Werthers lidelser". Ellers er der fokus på  romantiske digte især fra den tidlige romantik. Vi ser desuden på malerier, der passer til digtene, og vi skriver selv romantiske digte for at blive opmærksomme på de sproglige og litterære virkemidler.
Fagligt fokus: universalromantik, monisme, organismetanken, panteisme, dualisme,  nyplatonisme, nationalromantik.
Værk: Goethe Den unge Werthers lidelser

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriveøvelse argumentation 09-01-2024
Skriveøvelse Werther 30-01-2024
Skrivemodul kreativ opgave 05-03-2024
Analyserende Romantikkens natursyn 17-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Romantismen

I forløbet arbejdes med digte og noveller fra romantismen.
Fagligt fokus på menneskets skyggeside, det interessante, den upålidelige jegfortæller. Værk: Blicher: "Sildig Opvaagnen", som også remedieres.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Den fængende indledning

Kort forløb om skriftlighed.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skrivemodul 1 29-08-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Eksistentialisme

Forløbet handler om eksistentialisme i litteraturen, i en kortfilm og eksistentialistiske valg i livet. Vi læser litteratur fra Kierkegaard og frem til Ida Jessen og finder Kierkegaards mennesketyper på de sociale medier.
Fagligt fokus: Eksistentialistiske valg, Kierkegaards mennesketyper, Sartres begreber, eksistentialisme i senmoderniteten.
Vi arbejder med Thomas Vinterbergs film "Druk" ud fra et eksistentialistisk perspektiv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Diskursanalyse

Ganske kort forløb. Forløbet er tænkt til at vise muligheder for at kunne inddrage diskursanalysen i SRP.
Faircloughs tredimensionelle model. Arbejde med But Why-rygekampagne + Inger Støjberg-tale. Materiale i Håndbog til dansk. + Billedanalyse kap 5.5 i Håndbog til dansk.
Forløbet er ikke eksamensemne i mundtlig eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Levet liv i fiktionen

I forløbet arbejder vi med den tendens, der har været i litteraturen i de sidste par årtier til at blande fiktion og biografi. Vi lægger ud med at læse autofiktion, herunder værklæsning af Korsgaards roman "Hvis der skulle komme et menneske forbi". Desuden får vi besøg af Jens Blendstrup til oplæg om at bruge sit eget liv i litteraturen. Vi læser uddrag af hans "Luskefisefortællinger".
Derefter læser vi exofiktion.
Fagligt fokus: Autofiktion, exofiktion, traumelitteratur,  paratekst, hovedstolen, det fortællende jeg og det fortalte jeg, dobbeltkontrakt, biografi, autobiografi. Desuden fokus på debatten om autofiktion ud fra Thomas Bobergs aktuelle roman "Insula".

Værklæsning: Korsgaard: "Hvis der skulle komme et menneske forbi"

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3g skrivedag 18-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Lyrikforløb

I dette forløb arbejder vi med lyrik. Vi lægger kort ud med et par eksempler på brugslyrik. Dernæst står den mest på centrallyrik, og vi undersøger i løbet af forløbet, hvor det lyriske jeg bliver af. Vi bruger begreber fra "Håndbog til dansk" og undersøger ofte de semantiske kæder i digtene.
Vi læser flere digte fra ekspressionismen, herunder et eksempel på svensksproget lyrik, nemlig Pär Lagerkvist "Ångest".
Værklæsning: Inger Christensen: Alfabet.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Tilladte hjælpemidler

I må som udgangspunkt IKKE gå på nettet.
Eneste undtagelse er, at I må bruge ordnet.dk til at slå ord op.

Alle materialer, som ligger i drev, skal downloades.
Det gælder også jeres individuelle feedbackdokument til skriftlige afleveringer.
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer