Gladsaxe Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Gladsaxe Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/e - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Lene Hasselbalch Jakobsen
Hold
2022 DA/e (
1e DA
,
2e DA
,
3e DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Danmarkstur til Esbjerg og Fanø
Titel 2
Overgangen fra barn til voksen - et tema
Titel 3
Skriveworkshop
Titel 4
Argumentation og retorik
Titel 5
Kvindehistorie(r) - Dansk-historie-forløb
Titel 6
Et Dukkehjem - sprogligt og litterært
Titel 7
Sproghandlinger og facework
Titel 8
Nyheder og fake news
Titel 9
Dokumentar
Titel 10
Romantikken og dens optakt
Titel 11
Romantismen
Titel 12
Den fængende indledning
Titel 13
Eksistentialisme
Titel 14
Diskursanalyse
Titel 15
Levet liv i fiktionen
Titel 16
Lyrikforløb
Titel 17
Repetition
Titel 18
Tilladte hjælpemidler
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Danmarkstur til Esbjerg og Fanø
Forløbet er en kort litterær opvarmning til klassens fælles tur til Esbjerg og Fanø.
Vi læser en novelle fra Vadehavet og hører den klassiske "Imellem Esbjerg og Fanø".
Skriftligt arbejde fra turen er at lave en rejseblog, og derfor læser vi eksempler på denne genre som inspiration.
Indhold
Kernestof:
Velkommen til dansk. Vi skal i gang med et forløb om argumentation og retorik, og så skal vi lære hinanden at kende. I næste uge tager vi på Danmarkstur sammen, og vi skal have forberedt turen. Jeg glæder mig til at møde jer. Kh Lene
Oplev Esbjerg
WEEKENDTUR TIL FLENSBURG – Miekirstine.dk
Nors, Dorthe: "Vadehavet" (2008); sider: 1-2
Læs den korte novelle "Vadehavet", som er en opvarmning til vores Danmarkstur.
Nors Vadehavet tekst.docx
Vi mødes klokken 9:00 under uret på Københavns Hovedbanegård.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Blogindlæg om Danmarkstur
18-11-2022
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Overgangen fra barn til voksen - et tema
Forløbet er et litterært forløb med den tematiske vinkel ungdom. Vi læser folkevise og ser på, hvordan overgangen mellem barn og voksen skildres her. Desuden læses novelle og værket Rifbjergs Den kroniske uskyld.
Fagligt er der fokus på fortællertyper, fortælleteknik og personkarakteristik.
Inklusiv værklæsning: Rifbjerg "Den kroniske uskyld"
Folkeeventyr: Den lille Rødhætte
Folkevise: Germand Gladensvend
Intro til psykoanalytisk læsning
Kanonforfatter Rifbjerg.
Indhold
Kernestof:
Kære 1.e. Tak for en god Danmarkstur. I dag skal vi i gang med et nyt forløb, og I får et kompendium. Der er ingen lektie for til i dag. Kh Lene
Odbjerg, Andreas: "Hvad skal verden med sådan en som mig"; sider: 1
Odbjerg, Andreas: "Hvad skal verden med en som mig"; sider: 1
Fibiger, J. & Lütken, G.: LITTERATURENS VEJE (udgivet 2009), G.E.C.Gad; sider: 490
Læs om folkeviser. Det står på side 18 i det udleverede kompendium. Overvej, hvilken af de tre nævnte undergenrer visen "Germand Gladensvend" mon hører til.
"Germand Gladensvend", in Lassen & Jensen (red.) "Dansk Læsebog"; sider: 1-4
Der er ingen anden lektie for til i dag end, at I skal kunne huske handlingen i tryllevisen "Germand Gladensvend", og at I skal medbringe noget til at tegne med (tusser, farveblyanter). I timen kommer vi i tanke om handlingen, og så skal vi have anal
Læs eventyret "Den lille Rødhætte", som står i kompendiet. Kom i tanke om, hvad du har lært om eventyr i folkeskolen eller på efterskole.
"Den lille Rødhætte"; sider: 5-6
Weitze, Charlotte: "Villy" (1999); sider: 261-269
Læs novellen "Villy". Den står i kompendiet.
Lagerkvist, Pär:" Far og jeg"; sider: 12-14
Læs novellen "Far og jeg". Sidetallene henviser til siderne i kompendiet.
Hvis du ikke kan huske novellen "Far og jeg", bør du skimme den igen, så I kan arbejde med den i gruppen. Læs desuden Syndefaldsmyten. Teksten står i kompendiet.
Syndefaldsmyten; sider: 1-3
Godt nytår! Til i dag skal I have læst hele romanen "Den kroniske uskyld". I dansk skal I også arbejde med at få udvidet jeres ordforråd på dansk, så jeg vil bede jer om at lave den vedhæftede gloseøvelse. Hvis der er ord, I ikke kan slå op, ser vi p
Rifbjerg,Klaus: DEN KRONISKE USKYLD (udgivet 2008), Gyldendal; sider: 5-185
Forbered dig på gruppearbejdet, fx ved at sætte post it-sedler ind de steder i romanen, som er relevante for din gruppes opgave. Medbring tusser, farveblyanter eller andet til jeres poster.
I dag skal I i jeres grupper præsentere jeres poster. I får 20 minutter i begyndelsen af timen til de sidste aftaler og finpudsninger, men I skal regne med at bruge tid efter skole til at gøre jeres fremlæggelser færdige. Øv jer på at fremlægge mundt
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Skrivemodul bogopgave
24-01-2023
Bogopgave Den kroniske uskyld
31-01-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Skriveworkshop
Kreativ skrivning. Eleverne arbejder med forskellige stilistiske og sproglige virkemidler og skriver selv små tekster.
Forløbet er ikke et eksamensemne til mundtlig eksamen.
Indhold
Kernestof:
Oldrup, Thomas: "22 tricks om at skrive godt", Phabel, 2007, s. 14-23; sider: 19-22
Læs "Trick 02" i kompendiet til skriveworkshop. Det er siderne 6-8. Kompendiet er vedhæftet her til dem, der ikke har fået det på print.Skriveworkshop 1.g 2023.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Skriveworkshop 1
26-01-2023
Skriveworkshop 2
01-02-2023
Skriveworkshop modul 3
03-02-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Argumentation og retorik
I forløbet arbejdes med argumentation og retorik i debatindlæg og taler. Fagligt er der fokus på Toulmins argumentmodeller, Ciceros pentagram, argumenttyper og fejltyper, talegenrer, appelformer og stilistiske figurer.
Indhold
Kernestof:
Vi går i gang med et nyt forløb om argumentation og retorik. Der er ingen lektie for til i dag.
Ole Schultz Larsen: HÅNDBOG TIL DANSK 4. Udgave (indkøbt 2018); sider: 150-154, 157-167
Læs om Toulmins argumentmodeller (grundmodellen og den udvidede model). Prøv at løse opgaverne på side 160.
Jeg har glemt at give lektie for, så vi læser siderne i timen. Kh Lene
Læs om argumentationskneb. Læs et af de to udleverede debatindlæg (som også er vedhæftet her), og prøv at undersøge argumentationen i debatindlægget. Bemærk, at første halvdel af klassen (alfabetisk efter fornavn Alec-Hella) læser tekst 1, mens anden
De der ikke skal til evalueringssamtaler, har fri :-)
Læs om talegenrer og Ciceros retoriske pentagram. I timen skal vi høre et eksempel på argumentation fra P1-debat. Desuden skal vi høre nogle taler, som vi analyserer.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Kvindehistorie(r) - Dansk-historie-forløb
Forløbet er optakt til DHO og i samarbejde med historie.
Overskriften er kvindehistorier, og vi begynder med den aktuelle #metoo-debat. Fokus er på kvindens rolle i det moderne gennembrud og på tekster af Herman Bang og Pontoppidan. Vi læser især noveller og uddrag af romaner.
Fagligt er der fokus på "stille eksistenser", impressionistisk skrivestil, naturalisme, at sætte problemer til debat.
Indhold
Kernestof:
Kvindehistorier Ordforrådsøvelse til 1800-tallet på vrangen.docx
Brandes, G.: af "Indledning til Emigrantlitteraturen" in "Gennembrud"; sider: 210-213
Kompendium Kvindehistorier DHO dansk.pdf
Litteraturens Veje s 194-225 Det moderne Gennembrud.pdf
Bang, Herman: "Foran Alteret"; sider: 15-24
Elevfremlæggelse: Petar, Alec, Asbjørn om Impressionisme i litteratur og billedkunsten (Litt. Veje 209-210) + Elevoplæg Kajsa, Annika, Sesse om Herman Bang (Litt Veje 210-216).
Ekskursion onsdag 15. marts 2023 (1).docx
Genlæs novellen. Hvorfor skal Agnes og Adolph giftes med hinanden? Det er jo ikke kærlighed.
Bang, Herman: "Den sidste balkjole"; sider: 47-51
Læs novellen "Den sidste balkjole". Den står i kompendiet. Hvad er konflikten i novellen?
Pontoppidan, H.: "Bonde-Idyl"; sider: 132-151
Læs hele novellen (den er lang!), og prøv at få styr på handlingen. Skriv et handlingsresumé, som du kan læse højt i timen.
Henrik Pontoppidan
Samme lektie
Caféejernes noter fra stationslæring
Præsentationen med billeder
Læs "En Pyrrhussejr" i kompendiet.
Ravnkilde, Adda: af "En Pyrrhussejr"; sider: 1-3
Elevoplæg Gustav, Durlav, Kasper Beier om Sædelighedsfejden (Litt. Veje s. 221-223)
Link til 1e DHO-mappe i drev med vigtige materialer
Elevoplæg Maja, Sofie, Anna om Pontoppidan (Litt. Veje s. 218-221).
Skram, Amalie: af "Constance Ring" in "Gennembrud"; sider: 1-5
Elevoplæg Bernhard, Kasper Bjerg Om Sofie Lindes tale – reaktioner og betydning (#metoo + inddrag evt. podcasten Genstart https://www.dr.dk/radio/special-radio/genstart/genstart-dr-s-nyhedspodcast-13 ). Elevoplæg Mohamad, Hassan, Haris om Tessa. Hvor
Vi mødes nede foran bogkælderen ved timens begyndelse.
I dag skal vi arbejde med filmen Lykke-Per.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Skrivemodul analyserende artikel
03-03-2023
Dansk Analyserende artikel
19-03-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Et Dukkehjem - sprogligt og litterært
Vi arbejder med Ibsens drama "Et dukkehjem" sprogligt og litterært. I den forbindelse er det faglige fokus: transaktionsanalyse, sproghandlinger, høfligheds- og effektivitetsprincipperne. Desuden det naturalistiske teater.
Værklæsning: Drama Et Dukkehjem
Norsk
Indhold
Kernestof:
Læs 1. akt med følgende læseformål. Lav noter. Resumé - giv et resumé af 1. akt: Alec, Bernhard, Filippa, Hella, Kasper Beier, Nathalie, Severin
Ibsen, H.: ET DUKKEHJEM (udgivet 1984), Gyldendal; sider: 11-101
Læs resten af dramaet, og læg mærke til eksempler på stemmerne fra transaktionsanalysen. Genopfrisk evt. teorien fra sidst https://docs.google.com/presentation/d/1CH9C36YmR7l-SttprrYb5zmVWs4DK8si/edit?pli=1#slide=id.p1
Vi arbejder videre med spørgsmålene til Et Dukkehjem. Der er ingen lektie til i dag.
Velkommen tilbage efter sommerferien. Vi skal i gang med dansk igen. Vi tager tråden op fra før ferien om naturalisme og Et Dukkehjem. Medbring bogen "Et Dukkehjem". Hvis I er kommet til at aflevere den, må I gå i bogdepotet og låne den igen. Jeg glæ
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Sproghandlinger og facework
Vi undersøger sproghandlinger og facework i litteratur, i film, i debatter og på sociale medier.
Sproghandlinger, direkte og indirekte.
Samarbejdsprincip, høflighedsprincip, undertekst.
Facework.
Indhold
Kernestof:
Medbring Et Dukkehjem.
I dette modul skal I give hinanden feedback på jeres tekster fra i fredags og skrive videre på opgaven. Overvej gerne, hvad din holdning er til politikeres adfærd på nettet.
Helle, Helle: "Søndag 15:10"; sider: 77-81
Novellen står i det udleverede kompendium.
Ole Schultz Larsen: HÅNDBOG TIL DANSK 4. Udgave (indkøbt 2018); sider: 179-181, 194-195
Læs om sproghandlinger, som blev gennemgået i sidste modul.
Panduro, Leif: "Tur i natten"; sider: 221-229
Som forberedelse til modulet skal I lave jeres analyse af kommunikationen i "Søndag 15:10" færdig, så vi kan samle op på den i timen. Læs desuden Panduros novelle "Tur i natten", og vær opmærksom på, hvor der er brud på eller brug af hhv. effektivite
Ole Schultz Larsen: HÅNDBOG TIL DANSK 4. Udgave (indkøbt 2018); sider: 179-191
Læs op på sproghandlinger og facework, så du er klar til at kunne bruge begreberne i timen.
"Dennis", kortfilm, instruktør Mads Matthiesen, 2006; sider: 1
Afsnit
Dennis
Som forberedelse til modulet skal I kunne begreberne fra forløbet. Der kommer en prøve. Se bl.a. Håndbog til dansk side 179-191 og mine præsentationer i drevet. Medbring desuden eksempler fra sociale medier på sproghandlinger, facework, høflighed ell
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Nyheder og fake news
I forløbet arbejder vi med nyheder, nyhedsgenrer og især reportagegenren. Vi arbejder desuden med fake news og med Lea Korsgaards bog "Den der råber, lyver".
Fagligt fokus: nyhedsgenrer, nyhedstrekanten, interviewformer, reportagegenren, sproglige virkemidler, kendetegn ved clickbait. Både trykt og elektroniske medier.
Som grundbog bruges Rangvid og Sørensens "Krig og kærlighed i nyhedskredsløb" og Schultz Larsen "Håndbog til dansk".
Indhold
Kernestof:
I dag går vi i gang med et nyt forløb. Der er ingen lektier for.
"Greb om nyheder" in Rangvid, M.& Sørensen, M.: "Krig og kærlighed i nyhedskredsløb", Dansklærerforeningen, 2023; sider: 9-16, 49-50
Foghsgaard, Lasse: ”Hjertelæge kan se fire forklaringer på Christian Eriksens uventede hjertestop”, Politiken, 15/6-2021
Engmann, Jesper & Haue Hansen, Jesper: «Christian Eriksens uhyggelige kollaps er det eneste, vi husker», Jyllands-Posten, 12/6-2021; sider: 1-3
I bedes læse reportagen i JP hjemmefra. Tænk over nyhedskredsløbet i forhold til Christian Eriksen-nyheden. Hvilke artikler kommer mon i midterdelen? Horisont-udsendelsen ser vi i timen.
DRTV - Horisont: Jackson stak sin far for at redde USA
I bedes se/gense Horisont-udsendelsen fra DR og notere reportagetræk. Hvordan adskiller en tv-reportage sig fra den skrevne reportage?
Der er ingen lektie for til i dag. I får tid til at skrive videre på jeres reportage (ca. halvdelen af modulet).
”UEFA bør lære af Simon Kjær, hvordan man opfører sig, når det gælder”, Politiken 14/6-2021; sider: 1-2
Møller Kristensen, Thomas: ”På et splitsekund forsvandt alt det smukke og besnærende ved en rigtig fodbolddag”, Jyllands-Posten, 14/6-2021; sider: 1-4
Læs om opinionstekster i "Greb om nyheder", og læs dernæst to eksempler på opinionstekster. Sæt streg under de ord i artiklerne, du ikke kender. Slå dem derefter op på ordnet.dk. Overvej, hvordan vi kan analysere tekster som disse to artikler.
Afsnit
PP modul 6 opinion
I timen får I jeres reportager tilbage og tid til at rette dem sprogligt. Desuden får I tid til at læse i Lea Korsgaards bog.
PRØV SPILLET: Bad News - er du mester i at sprede desinformation?
Korsgaard, Lea: "Den der råber lyver", Zetland, 2017; sider: 4-80
I skal i grupper læse og præsentere et af kapitlerne i bogen. Så gå ikke i panik: I skal IKKE læse hele bogen til i dag.
Nyheder og fake news modul 8 i løgnens tidsalder.pptx
Opsamling på nyhedsforløb med en lille prøve uden hjælpemidler. Hav styr på begreber og fagligt indhold fra forløbet. I modulet introduceres den næste skriftlige aflevering, og vi skal arbejde med sprogblomster.
Her skal jeres tekster lægges
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Skrivemodul reportage
06-10-2023
Reportageopgave
15-10-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Dokumentar
I forløbet analyseres dokumentarfilm og -udsendelser, herunder som værk "DNA-detektiven. Anzickbarnets arv", som analyseres. Desuden "Kampen om Grønland".
I analysearbejdet bruges følgende genrebetegnelser: den dybdeborende dokumentar, den observerende, den poetiske dokumentar, den dramatiserede dokumentar og den deltagende dokumentar. Desuden arbejdes med filmiske virkemidler og evt. retoriske og sproglige virkemidler. Problematisering af brugen af skjult kamera.
Analyse af podcast "Det perfekte offer" og "Piller fra helvede"som eksempel på lyddokumentar.
Til forløbet hører et oplæg om dokumentaren "Kampen om Grønland".
Indhold
Kernestof:
Andersen & Mikkelsen: "Dokumentaren i undervisningen", L&R udd, 2009; sider: 6-15
Vi skal i gang med et forløb om dokumentargenren. Læs introduktionen i vedhæftede dokument, som også bliver udleveret på papir tirsdag. Vi skal se et uddrag af dokumentarfilmen "69".
Viborg, Nikolaj: af "69" (dokumentar); sider: 1
Det er introduktionen til dokumentargenren, som jeg gennemgik i fredags. I der var til stede, kan læse det mere overfladisk, I andre må læse det grundigere.Dokumentaren i undervisningen s 6-15 og 52-63.pdf Siderne om dokumentarens undergenrer skal I
Dokumentaren Modul 2+3+4 plan grparb.docx
I skal arbejde i jeres grupper og blive færdige med jeres præsentation, så I kan fremlægge på fredag.
Østergaard, Anders: af "Så kort og mærkeligt livet er"; sider: 1
af "Mændene, der plyndrede Europa"; sider: 1
Metz, Janus: af "Armadillo"; sider: 1
DR Kontant Mommy makeover mareridt, august 2023; sider: 1
Lindholm, Tobias: af "Efterforskningen" (dramadokumentar); sider: 1
I skal i dag præsentere jeres dokumentarform. Sørg for, at I kan præsentere uanset hvad (alle skal altså kunne præsentere det hele, så I ikke er sårbare over for sygdom). I får ca 20 minutter i timen til at afprøve argumenter til den næste debatteren
Her skal I lægge jeres præsentation
Vi nåede ikke det hele i fredags, så i dag får I tid til at arbejde med den debatterende del af jeres opgave. I timen skal i desuden læse om Grønland som forberedelse til et oplæg, vi skal høre i december. Der er ingen forberedelse til modulet.
Grønlands tidslinje
Vi-er-noedt-til-at-snakke-om-Groenland.pdf
Franz Fanons Sort hud - hvid maske.pdf
Til-dig-mit-modersmaal.pdf
Opgaver til tidslinjen 'Grønlands historie'
Vi skal se dokumentarfilmen "Kampen om Grønland". Jeg afholder karaktersamtaler for dem, der ikke fik en samtale i tirsdags.
Ole Schultz Larsen: HÅNDBOG TIL DANSK 4. Udgave (indkøbt 2018); sider: 284-285
I modulet skal vi se et afsnit af dokumentarserien "DNA-detektiven" og i gang med at analysere den. Som forberedelse skal I læse analysemodel 11 "Medieanalyse af dokumentarfilm" i Håndbog til dansk (tjek at sidetallene passer). Medbring Håndbog til d
Mørk, Linus: "DNA-detektiven. Anzick-barnets arv", DR2, 2015; sider: 1
Teknikken drillede sidst, så vi fik ikke set de sidste 20 minutter af dokumentaren "Kampen om Grønland", som vi skal høre oplæg om i 2. modul i dag. I kan se slutningen på dokumentaren på filmstriben.dk ved at logge ind med jeres biblioteks-login -
I modulet samler vi op på jeres analytiske iagttagelser fra sidst om "DNA-detektiven". DENNE DEL (med rødt) RYKKES TIL FREDAG: Vi går også i gang med podcast-genren. Derfor skal I læse om lyddokumentarer i vedhæftede dokument (det ser umiddelbart ud
Lundsgaard Horan og Aagaard: "Lyd - undervisning i lydformater, radiodrama og podcast"; sider: 17-21, 28-32, 37-41, 83-92
Uddrag
Jakobsen, Emil E. : "Det perfekte offer", sæson 1 afsnit 1, DR 2017; sider: 1
I timen Læg jeres analyse ind her
Se lektien til modulet i tirsdags.
Genopfrisk dokumentarens undergenrer, så I er klar til at quizze:-)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Debatterende artikel brugen af fremmedord 1. etape
16-11-2023
Skrivemodul debatterende del
21-11-2023
Debatterende artikel brug af fremmedord samlet
10-12-2023
Analyserende artikel naturvidenskabelige eksperter
28-01-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Romantikken og dens optakt
I forløbet arbejder vi med at se oplysningstiden og følsomhedens tid som optakt til romantikken. I den forbindelse læser vi Holberg og som værk fra den tyske Sturm & Drang-periode læser vi Goethes brevroman "Den unge Werthers lidelser". Ellers er der fokus på romantiske digte især fra den tidlige romantik. Vi ser desuden på malerier, der passer til digtene, og vi skriver selv romantiske digte for at blive opmærksomme på de sproglige og litterære virkemidler.
Fagligt fokus: universalromantik, monisme, organismetanken, panteisme, dualisme, nyplatonisme, nationalromantik.
Værk: Goethe Den unge Werthers lidelser
Indhold
Kernestof:
I skal hjemme læse i "Den unge Werthers lidelser", som blev udleveret før jul. Instruks til læsningen finder I i det vedhæftede dokumentDen unge Werthers lidelser læseinstruks.docx .
Læs den debatterende artikel, som du har afleveret, igennem. Prøv desuden at læse og forstå den meget svære tekst af Ludvig Holberg om Fremmedord, som er vedhæftet her. Læs side 59-60 (til linje 21) og slutningen (fra side 61 linje 35 og ud). Overvej
Holberg Fremmedord kan ikke undværes.pdf
Kjær-Hansen & Bertelsen: "Litteraturhistorien på langs og på tværs", Systime, 2012; sider: 73-75, 91-100
Læs om Oplysningstiden i den bagerste del af kompendiet (sidetallene er lidt utydelige i kopien, men overskriften er: 4. 1720-1800: Oplysningstiden). Genlæs gerne Holberg-teksten fra i tirsdags med jeres viden om påstand og belæg i teksten. I der var
I har til i dag læst romanen færdig og med det fokus, som I fik tildelt til arbejd-selv-modulerne i sidste uge. I dag samler vi op på jeres iagttagelser og går i gang med en analyse af romanen.
Husk at medbringe kompendiet med "Den unge Werthers lidelser". I skal læse i det under fordybelseslæsningen. Vi arbejder desuden med romanens temaer i timen.
Der er ingen lektie til i dag, men I skal medbringe både Werther-kompendiet og romantikkompendiet. Vi laver en lille skriveøvelse om Werther og går i gang med dansk romantik. Vi ser filmen "Goethe!" færdig.
I får et kort uddrag af Stine Pilgaards roman "Min mor siger", som vi skal se i teatret i morgen. Medbring også en bog selv til resten af fordybelseslæsningen. Desuden arbejder vi med "Guldhornene". Slå de ord op (på ordnet.dk), som du stregede under
Oehlenschläger: "Guldhornene"; sider: 1-4
Vi arbejder i første omgang videre med "Guldhornene". Der er ingen lektie for til i dag.
Guldhornene sprg
Olsen, M. m.fl.: "Podcast", Dansklærerforeningens Forlag, 2020; sider: 14-16, 30-72
Vi skal forberede os til SRO i dansk og biotek. Vedhæftet er et uddrag af en bog om podcast. Jeg forventer ikke, at I læser alle siderne grundigt, men prøv at orientere jer i uddraget. Hvad kan man være opmærksom på, når man skal analysere en podcast
Skriftlig vejledning til SRO 2023-24 (1.0).pdf
Forarbejde til analyse
Vi læser endnu et romantisk digt af Oehlenschläger, og jeg gør introduktionen til universalromantikken færdig. Der er ingen lektie for til i dag.
Læs om universalromantikken (bagerst i kompendiet). Noget af det er repetition af det, der er gennemgået i timerne (organismetanke, monisme og panteisme), mens resten er nyt og er relevant for det digt, vi skal læse i dag.
I dag skal I prøve at skrive et romantisk digt. Vi læser også et digt af Grundtvig, så medbring kompendiet. Kom i tanke om, hvad der karakteriserer et romantisk digt som de tre digte, vi har læst.
Billeder fra romantikken
mappe til jeres digte
Jeg ved godt, at det er med meget kort varsel, men jeg vil alligevel bede jer om at nå at læse de 3 sider om Grundtvig og nationalromantikken. Teksten står i den bagerste del af kompendiet. I dag skal vi læse et digt af Grundtvig og af HC Andersen. M
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Skriveøvelse argumentation
09-01-2024
Skriveøvelse Werther
30-01-2024
Skrivemodul kreativ opgave
05-03-2024
Analyserende Romantikkens natursyn
17-03-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Romantismen
I forløbet arbejdes med digte og noveller fra romantismen.
Fagligt fokus på menneskets skyggeside, det interessante, den upålidelige jegfortæller. Værk: Blicher: "Sildig Opvaagnen", som også remedieres.
Indhold
Kernestof:
"1800-tallet på vrangen. Grimme ællinger og forbudte drifter" (3:8), DR2; sider: 1
Rangvid, M. & Sørensen, M.: "Brug litteraturhistorien", Dansklærerforeningen, 2014; sider: 77-82, 90-91
Det er ved at være længe, siden vi sidst havde dansk. Genlæs jeres svar på spørgsmålene til romantismen, som vi arbejdede med fredag før jeres studietur. I dag læser vi skønne digte af Emil Aarestrup.
Aarestrup, E.: "Paa Sneen", (1838); sider: 1
Aarestrup, E.: "Var det Synd?" (1838); sider: 1
Blicher, St.St.: Sildig Opvaagnen"; sider: 7-34
Det er en vældig lang, men virkelig skøn novelle. Læs den, og prøv at få styr på handlingen. Hvem er personerne? Hvordan er tidsforholdene? Bemærk introduktionen til novellen og dens sprog, som står i kompendiet umiddelbart før selve novellen.
Genlæs novellen, og overvej, mens du læser, hvordan præsten (fortælleren) ser på Elise (vi har talt lidt om det i timen), og om præsten er en god ven for lægen. Find belæg i teksten.
Romantisme Blicher Sildig Opvaagnen remedieringsopgave.docx
I dag skal I arbejde i grupper med at lave en remediering af Blichers novelle "Sildig Opvaagnen". Hvis en sådan remediering skal blive vellykket, forudsætter det, at man kender den oprindelige tekst rigtig godt, så måske er der nogle af jer, der føl
Romantisme Blicher remediering Grupper og medier.docx
Debatterende artikel fra Eksamensgenrerne i dansk Rekve Eriksen.pdf
Den analyserende artikel.pdf
I dag skal vi forberede årsprøven i skriftlig dansk. Som forberedelse vil jeg bede jer om at læse vejledningerne til den analyserende artikel, debatterende artikel og den generelle vejledning (to dokumenter).
I får modulet til at forbedre jeres indledning fra årsprøven i skriftlig dansk. Den skal afleveres onsdag aften.
Skriftlig årsprøve feedback fælles.pptx
Andersen, H.C.: "Skyggen"; sider: 1-9
Læs hele teksten grundigt, og brug ordnet.dk til at slå ord op, du ikke kender. Hvis dit kompendium er blevet væk i løbet af sommeren, kan du få adgang til den digitale udgave her: https://drive.google.com/drive/folders/1eOLIBld7WNNZSA0SBmrq2ee0U-8Bk
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Den fængende indledning
Kort forløb om skriftlighed.
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage efter sommerferien. Vi varmer langsomt op til danskundervisningen. Vi skal hente bøger i bogkælderen, så husk en stor taske. Vi skal også lave små sproglige øvelser og bruge hovederne lidt igen. Jeg glæder mig til at se jer. Kh Lene
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Skrivemodul 1
29-08-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Eksistentialisme
Forløbet handler om eksistentialisme i litteraturen, i en kortfilm og eksistentialistiske valg i livet. Vi læser litteratur fra Kierkegaard og frem til Ida Jessen og finder Kierkegaards mennesketyper på de sociale medier.
Fagligt fokus: Eksistentialistiske valg, Kierkegaards mennesketyper, Sartres begreber, eksistentialisme i senmoderniteten.
Vi arbejder med Thomas Vinterbergs film "Druk" ud fra et eksistentialistisk perspektiv.
Indhold
Kernestof:
Læs vedhæftede opgaveformulering inklusiv Lars Theil Münsters artikel "Litteraturen taler til os som en ven uden bagtanker".Reflekterende artikel i 2 etaper Litteratur som gør en forskel.docx
Kierkegaard, S.: af "Forførerens Dagbog" in Falkenstjerne Dansk Litteratur bd 2; sider: 67-70
Teksten står i en halvdårlig kopi i på side 27-29 i Eksistentialismekompendiet. Til jer der var fraværende fredag den 6. sep, ligger der kompendier i jeres dueslag foran lærerværelset. Teksten er ikke nem. Prøv at få styr på handlingen.
Sprg til Kierkegaard
Vi forbereder os på forfatterarrangementet med Jens Blendstrup i næste uge ved at læse en novelle og et romanuddrag af ham.Uddrag af Gud taler ud.pdf J. Blendstrup Frank og Thomaas fra Sorgens Balalajka.pdf
Blendstrup, Jens: "Frank og Thomas", 2021; sider: 27-31
Blendstrup, Jens: af "Gud taler ud", 2004; sider: 26, 35, 45
Henriksen, Liselotte: "Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard", Systime, 2017; sider: 14-22, 50-57, 92-96
Kierkegaard af "Ligevægten mellem det Æsthetiske og Ethiske i Personlighedens Udarbejdelse" fra "Enten-Eller" in Falkenstjerne 2; sider: 70-73
Arbsprg til Ligevægten mellem det ethiske og ...
Gommesen, Th. :"Efter seks år på universitetet landede jeg i drømmejobbet. Sidste år sagde jeg op af ren og skær kedsomhed", Politiken, 10/5-2022; sider: 1-3
Debatindlægget står i eksistentialismekompendiet og skal læses grundigt som forberedelse til modulet. I skal desuden finde eksempler på spidsborger, æstetiker og etiker på sociale medier. Se vedhæftede præsentation.Eksistentialisme Kierkegaards menne
Eksistentialisme skriveøvelse.pptx
Blixen, Karen: "Ringen"; sider: 221-230
Teksten står i kompendiet. I modulet ser vi desuden på de profiler, I har fundet, at spidsborgere, æstetikere og etikere. Det vil være godt, hvis I på forhånd har sat billleder af profilerne ind i en præsentation eller lignende, der kan deles med mig
Feedback på reflekterende artikler. Vi går desuden ombord i Heretica-modernismen. Der er ingen lektie for til i dag.
Hansen, Martin A.:"Paradisæblerne"; sider: 341-346
Vi skal tale om eksistentialisme og Heretica-modernismen i dag. MEDBRING "Håndbog til dansk".
I dag gør vi "Paradisæblerne" færdig, hvis vi ikke nåede det i går. Ellers vil jeg bruge tiden på at præsentere muligheder for SRP med biotek og dansk.
Forslag til SRP med biotek og dansk
Sartre, J-P: af "Eksistentialisme er humanisme"; sider: 96-98
Begge tekster står i kompendiet.
Sprg til Sartre
Seeberg, P.: "Patienten"; sider: 86-89
Tidsplan Mandag den 4. november 2024.docx
Jessen, Ida: "Ude på vandet", 1997; sider: 135-138
Eksistentialisme Jessen Ude på vandet opgave til arbejd selv-modul.docx
Som forberedelse til arbejd selv-modulet har I læst novellen meget grundigt. Opgavebeskrivelsen er vedhæftet. I skal arbejde i grupper og aflevere i Lectio.
I kommer i tanke om novellen "Ude på vandet", som I analyserede i torsdags. Læs desuden om senmoderniteten og eksistentialisme i kompendiet, og så er I klar til at besvare følgende spørgsmål i elevfeedback: På hvilken måde er teksten typisk for sin t
Vi blev ikke helt færdige med filmen "Druk", så den arbejder vi færdig med i dag. Desuden afrunder vi forløbet om eksistentialisme (og det er ikke en eufemisme for en prøve :-)). Kort intro til diskurser. Så mange ord for at sige, at der ikke er noge
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Diskursanalyse
Ganske kort forløb. Forløbet er tænkt til at vise muligheder for at kunne inddrage diskursanalysen i SRP.
Faircloughs tredimensionelle model. Arbejde med But Why-rygekampagne + Inger Støjberg-tale. Materiale i Håndbog til dansk. + Billedanalyse kap 5.5 i Håndbog til dansk.
Forløbet er ikke eksamensemne i mundtlig eksamen.
Indhold
Kernestof:
Vi blev ikke helt færdige med filmen "Druk", så den arbejder vi færdig med i dag. Desuden afrunder vi forløbet om eksistentialisme (og det er ikke en eufemisme for en prøve :-)). Kort intro til diskurser. Så mange ord for at sige, at der ikke er noge
Ole Schultz Larsen: HÅNDBOG TIL DANSK 4. Udgave (indkøbt 2018); sider: 168-175
Diskursanalyse Inger Støjbergs grundlovstale.pdf I skal læse om diskursanalyse. Læs desuden Inger Støjbergs grundlovstale fra 2023. Vi skal arbejde med den i timen.
Støjberg, Inger: "Grundlovstale 2023 Hesthave Herregård ved Spøttrup; sider: 1-5
Grparb diskursanalyse
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Levet liv i fiktionen
I forløbet arbejder vi med den tendens, der har været i litteraturen i de sidste par årtier til at blande fiktion og biografi. Vi lægger ud med at læse autofiktion, herunder værklæsning af Korsgaards roman "Hvis der skulle komme et menneske forbi". Desuden får vi besøg af Jens Blendstrup til oplæg om at bruge sit eget liv i litteraturen. Vi læser uddrag af hans "Luskefisefortællinger".
Derefter læser vi exofiktion.
Fagligt fokus: Autofiktion, exofiktion, traumelitteratur, paratekst, hovedstolen, det fortællende jeg og det fortalte jeg, dobbeltkontrakt, biografi, autobiografi. Desuden fokus på debatten om autofiktion ud fra Thomas Bobergs aktuelle roman "Insula".
Værklæsning: Korsgaard: "Hvis der skulle komme et menneske forbi"
Indhold
Kernestof:
Christensen & Jensen: "Livsværk. Det selvbiografiske i ny dansk litteratur", Dansklærerforeningen; sider: 11-22
Livsværk side 11-17.pdf
Tarek, Omar: "Jeg er fucking vred på mine forældres generation" - Interview med Yahya Hassan, Politiken, 5/10-2013; sider: 1-7
Jeg er fucking vred på mine forældres generation.docx
Læg mærke til, hvilke faglige begreber der introduceres i Livsværk.
Skov, Leonora Christina: af "Den der lever stille", Politikens Forlag, 2018; sider: 44-49, 222-228
I dag arbejder vi med digtet "Ghettoguide", som vi ikke kom i gang med sidst. I skal ikke forberede noget til det. Til gengæld skal I læse et uddrag af "Den der lever stille", der står i kompendiet. Se også på omslaget af bogen og bagsideteksten. Læs
Blendstrup, Jens: "Luskefisefortællinger", 2014; sider: 53-64
Velkommen tilbage! Jeg håber, at I har haft en dejlig ferie og kommer tilbage med fornyet energi og en dejlig læseoplevelse rigere (og jeg minder hermed om, at I skal have læst en roman til på onsdag(!)).
Boberg, Thomas: af "Insula", 2024; sider: 32-37, 255-256, 371-373
"Kunst over virkelighed", leder i Information, 14/9-2024; sider: 1
P1-debat Hvem ejer historien? 3/10-2024; sider: 1
Fra minuttal: 20:56-27:00
I skal have læst hele romanen til i dag. I behøver ikke at have et særligt fokus, når I læser, men bare nyde at læse.
Thomas Korsgaard: HVIS DER SKULLE KOMME ET MENNESKE FORBI (Indkøbt 2019), Lindhardt og Ringhof; sider: 1-200
I sidste modul blev I inddelt i grupper med hver et analysepunkt. Læs vedhæftede dokument, og forbered jer på jeres gruppes analysepunkt fx ved at genlæse de steder, der er foreslået. Det er vigtigt, at I dukker op velforberedte, så I kan nå at lave
I dag skal I være klar til at fremlægge jeres præsentationer fra gruppearbejdet.
Levet liv i fiktionen Hvis der skulle komme et menneske forbi posterpræsentationer.pptx
Levet liv i fiktionen Hvis der skulle komme et menneske forbi grparb.docx
Her lægges jeres præsentationer
Tind, Eva: af "Kvinden der samlede verden", Gyldendal, 2021; sider: 5, 71-74, 129-138, 200-203
I skal læse uddraget af "Kvinden der samlede verden". Se desuden på omslaget fra romanen, som er trykt og står i kompendiet før selve romanuddraget.
Stoltz, Kristina: af "Cahun", Rosinante, 2019; sider: 7-10, 82-97
Langdahl, Britta Riis: Intro til exofiktion, Litteratursiden.dk; sider: 1-4
I skal som forberedelse til modulet læse det lange uddrag af romanen "Cahun". Teksten om exofiktion læses i timen. Vi samler op på analysespørgsmålene til "Kvinden der samlede verden", som vi arbejdede med i sidste modul.
Sprg til Cahun
I dag gør vi arbejdet med uddraget af "Cahun" færdigt. Genlæs den del af uddraget med overskriften "Soldaten", og se samtidig på analysespørgsmålene til den del, så I er velforberedte til analysearbejdet.
Der er prøve for de elever, der var fraværende i modulet mandag den 3/2. Der er ellers ingen lektie for til i dag.
Grundtvig, N.F.S.: "Det er så yndigt at følges ad"; sider: 1-2
Hansen, Oskar: "Naar jeg ser et rødt flag smælde"; sider: 1-2
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
3g skrivedag
18-12-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Lyrikforløb
I dette forløb arbejder vi med lyrik. Vi lægger kort ud med et par eksempler på brugslyrik. Dernæst står den mest på centrallyrik, og vi undersøger i løbet af forløbet, hvor det lyriske jeg bliver af. Vi bruger begreber fra "Håndbog til dansk" og undersøger ofte de semantiske kæder i digtene.
Vi læser flere digte fra ekspressionismen, herunder et eksempel på svensksproget lyrik, nemlig Pär Lagerkvist "Ångest".
Værklæsning: Inger Christensen: Alfabet.
Indhold
Kernestof:
Der er prøve for de elever, der var fraværende i modulet mandag den 3/2. Der er ellers ingen lektie for til i dag.
Grundtvig, N.F.S.: "Det er så yndigt at følges ad"; sider: 1-2
Hansen, Oskar: "Naar jeg ser et rødt flag smælde"; sider: 1-2
Kjær-Hansen & Bertelsen: "Litteraturhistorien på langs og på tværs", Systime, 2012; sider: 219-238
Læs om lyrik til side 228 midt (indtil tidlig modernisme). Det er siderne 1-10 i det udleverede kompendium. Tag noter til det, du læser.
Jensen, Johs. V: "Interferens"; sider: 1
Læs om lyrikken i den tidlige modernisme (vores gode ven Johs.V) og om futurisme og ekspressionismen i "Litteraturhistorien på langs og på tværs" (står i lyrikkompendiet). Jeg vil opfordre jer til at tage noter til det, I læser. Jeg kommer ikke til a
Bønnelycke, Emil: "Gaden".; sider: 26-27
Sprg til analyse
Genlæs evt. jeres noter om ekspressionismen, som I skrev til sidste modul. I dag arbejder vi videre med ekspressionismen.
Medbring tuscher eller farveblyanter.
Lyrikforløb modul 7 Analyse af Tankestille og Livet i badeværelset.pptx
sandkasse
Læs om lyrikken i litteraturhistorien fra ekspressionismen frem til i dag (siderne står i kompendiet). Skriv gerne noter til, og overvej, hvad du kan genkende fra de digte vi arbejdede med sidst (Sarvig, Rifbjerg, Højholt og Strunge).
Eric, Caspar: "Jeg slider mine kondisko hurtigere end andre" in "Nye Balancer. Handicapdigte", Gyldendal, 2023; sider: 11-12
Eric, Caspar: "Mads" in "Nye Balancer. Handicapdigte", Gyldendal, 2023; sider: 13-14
Eric, Caspar: "Løgn 1" in "Nye Balancer. Handicapdigte", Gyldendal, 2023; sider: 1
Eric, Caspar: "Løgn 2" in "Nye Balancer. Handicapdigte", Gyldendal, 2023; sider: 1
Digtene står på side 37-42 i kompendiet. Vær venlig at læse dem også.
INGER CHRISTENSEN: ALFABETET, GUCCA; sider: 1-80
Læs hele digtsamlingen til i dag. Medbring desuden "Litteraturens Veje" (den store grå bog).
SMK
Som forberedelse til dagens modul skal I lave lister over de ord, der nævnes alfabetisk på siderne 7-20. Fx A: abrikostræerne. B: Brombærrene, Brohm osv. Vi skal bruge dem til at kunne lave semantiske kæder i timen
alfabet sprg
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Repetition
Indhold
Kernestof:
Vi skal til Statens Museum for Kunst og se, hvordan nogle af de kunstneriske perioder, vi kender fra litteraturen, tager sig ud i billedkunsten. Vi har adgang fra 14:00-16:00. Vi mødes uden for museet så tæt på klokken 14:10 som muligt. Kh Lene
Repetition SMK.docx
Søndergaard, Morten: af "Ordapoteket" (2010); sider: 59-63
Læs teksten "Verber" fra "Ordapoteket". Teksten står i kompendiet. Er det her overhovedet lyrik?
I dag laver vi prøveeksamen. Som forberedelse vil jeg bede jer om at læse om Martin Andersen Nexø i "Litteraturens Veje". Medbring både den og "Håndbog til dansk". Halvdelen af jer skal være eksaminander, den anden halvdel skal være eksaminatorer.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Tilladte hjælpemidler
I må som udgangspunkt IKKE gå på nettet.
Eneste undtagelse er, at I må bruge
ordnet.dk
til at slå ord op.
Alle materialer, som ligger i drev, skal downloades.
Det gælder også jeres individuelle feedbackdokument til skriftlige afleveringer.
Indhold
Omfang
Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50862677387", "T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50862677387", "H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50862677387" }