Gladsaxe Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Gladsaxe Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/m - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Amalie Winge, Mette Bjørnvig Kaufmann, Per Nilsson
Hold
2022 DA/m (
1m DA
,
2m DA
,
3m DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundforløb
Titel 2
Introduktionslæsning. Individ - gruppe
Titel 3
Værklæsning 1: Helle Helle "Rester"
Titel 4
Skriveworkshop
Titel 5
Hereticanerne
Titel 6
DHO - Efterkrigstiden og værklæsning 2
Titel 7
Retorik, argumentation og diskursanalyse
Titel 8
Dokumentarfilm og værk 3
Titel 9
Fra Oplysningstiden til romantikken og værk 4 og 5
Titel 10
Psykologisk litteratur
Titel 11
Køn og klasse i litteraturen
Titel 12
Værk 6: 7/11
Titel 13
Eksistentialistisk litteratur
Titel 14
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundforløb
Se materialet i grundforløbsmappen
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Introduktionslæsning. Individ - gruppe
Folkevise: Torbens datter (kanon)
Grundtvig: Det er så yndigt at følges ad (kanon)
HC. Andersen: Hvad familien sagde (kanon)
Herman Bang: Den sidste balkjole
Indhold
Kernestof:
Første dansktime! VI snakker om det kommende forløb og påbegynder læsning af en folkevise og en kendt salme! Medbring jeres sangstemmer.
Du skal have læst teksterne "Torbens datter" og "Det er så yndigt at følges ad". Lav opgaverne 1, 2, 3 der ligger i forlængelse af salmen. Teksterne ligger på drev i danskmappen.
Du skal have læst HCAs tekst "Hvad hele familien sagde" + lavet de syv spørgsmål til teksten.
Afsnit
Du skal have læst novellen "Den sidste balkjole" af Herman Bang. Du skal notere, hvor mange personer, der indgår i den reelle handling. Lav en tidslinje over begivenhederne. Husk, der berettes om mange år tilbage i tiden - hvad er sket hvornår - og h
Bang_Den sidste balkjole arbejdsspørgsmål.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Værklæsning 1: Helle Helle "Rester"
Vi læser hele Helle Helles novellesamling "Rester (1996) og arbejder mere indgående med "En stol for lidt" og "Roligt ungt par". Vi skriver en gruppeaflevering om "Roligt ungt par" og en analyserende artikel om en selvvalgt novelle. Artiklen indeholder også en perspektivering til yderligere to noveller fra samlingen. I elevens fortløbende elevdokument er der korte resumeer af alle novellerne i samlingen,
Indhold
Kernestof:
Læsemodul - du skal læse i novellesamlingen "Rester" i dette modul. Notér i dit dokument med fortløbende noter et kort resume af handlingen til hver novelle, de vigtigste pointer, som du hæftede dig ved, og hvad du synes er fedt eller mærkeligt ved t
Vi skal fremlægge resultaterne af gruppearbejdet fra torsdag d.17.11. Hvis ikke du var til modulet, skal du besvare spørgsmålene selv, så du er forberedt.
Du skal have læst til og med novellen "Film" i novellesamlingen "Rester" og have skrevet resumeer i dit elevdokument.
Rester_Indholdsfortegnelse og opgaver.docx
Du skal have læst novellesamlingen "Rester" færdig.
Grupper.docx
Helle_Roligt_ungt_par.pdf
Alle skal nu have læst hele novellesamlingen færdig og ført noterne ind i elevdokumentet. Du skal have skrevet noget til de sidste punkter i analysen af "Roligt ungt par". VI skriver på gruppeafleveringen om novellen.
Læs powerpointen om den analyserende artikel + den analyserende artikel om "Den blomstrende have"
Den analyserende artikel - vejledning
Indledninger_analyserende_artikel.docx
Analyserende artikel - en indledning og en afslutning.docx
Tre eksempler på artikel om Roligt ungt par.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Skriveworkshop
Materiale fra skriveworkshoppen
Indhold
Kernestof:
Læs kapitel 1 (s.14-17) i materialet til skriveworkshoppen. Besvar de tre spørgsmål.
Skriveworkshop
Oversigt over sproglige billeder.docx
Vi arbejder med skriveworkshoppen. Du skal have skrevet tre versioner af den tekst vi arbejdede med i tirsdags. 1: En hurtigskrivning om "min morgen". 2: En version af samme tekst, hvor du har slettet alt sludder og fyldt teksten med sproglige billed
Du skal have skrevt 10 liner mere på din analyserende artikel ift. hvad du havde skrevet onsdag. Medbring også "Rend mig i traditionerne" (udleveret onsdag).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Hereticanerne
Litteraturhistorien på langs og på tværs. S XX- XX
Karen Blixen: "Ringen" (Kanon)
Filmatisering af "Ringen"
Martin A. Hansen: "Paradisæblerne" (kanon)
Tv-udsendelse: "Digtere, divaer og dogmebrødre" afsnittet om 50´erne.
Indhold
Kernestof:
Vi så et afsnit i serien "Digtere, divaer og dogmebrødre".
Læs s. 1-4 1/2 i kopierne om Efterkrigsmodernismen : https://docs.google.com/document/d/1iXl3RSzmgYNj2PuqJerq3x-H36Vcs-sG/edit
Kommentarer til artiklen om en novelle fra Rester.docx
Du skal have læst novellen "Paradisæblerne" af Martin A. Hansen og lavet en tidslinje over handlingen. Teksten ligger på drev, og opgaverne ligger i samme mappe.
Du skal have læst s. 4-8, nederst i kopierne fra HBTD og besvaret spørgsmål 6-13. Du skal kunne forklare, hvorfor Martin A Hansens novelle "Paradisæblerne" er et godt eksempel på en tekst, skrevet af en heretica-forfatter.
Du skal have læst Karen Blixens noveller "Ringen" og besvaret arbejdsspørgsmålene til teksten (begge dele ligger på drev).
Du skal have besvaret samtlige spørgsmål til "Ringen" nu.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
DHO - Efterkrigstiden og værklæsning 2
Forløbet gennemføres i samarbejde med historie og leder op til den første af de tre store opgaver på gymnasiet: Historie-danskopgaven.
Vi skal arbejde med tiden efter 2. verdenskrig.
"Litteraturhistorien på langs og på tværs" s. XX -XX
Tv-udsendelserne "Digtere, divaer og dogmebrødre" - afsnittene om 60´erne og 70´erne.
Leif Panduro: "Rend mig i traditionerne" (Værk 2)
Sven Holm: "S-togene"
Anders Bodelsen: "Pointen"
Vita Andersen: "Hun ser godt ud"
Gasolin: "Hvad gør vi nu, lille du?"
Steppeulvene: "Itsi Bitsi"
John Mogensen: "Der er noget galt i Danmark"
Det internationale sigøjnerkor: "I kan ikke slå os ihjel"
Bjarne Jes Hansen: "Vi voksne kan også være bange"
Jan Sonnergaard: "Lollapalooza"
Jan Sonnergaard: "William"
Indhold
Kernestof:
Gruppearbejde og evalueringssamtaler
Rend mig i traditionerne - gruppearbejde 1m marts 2023.docx
I får 45 minutter af modulet til at indspille lydfilen. HUSK, at vi dropper delen med Power point præsentationen.
Læs fra s. 8-13 (igen) i dokumentet LHLT - Efterkrigsmodernisme, og besvar spørgsmålene 14-20 bagerst i dokumentet. Læs specielt digtet "Terminologi" grundigt. Hvad kritiserer digtet? Hvorfor er det et godt eksempel på konfrontationsmodernisme?
Læs Sven Holms novelle "S-togene" på s. 83 og 84 i bogen "Deruda´Derinda". Giv en personkarakteristik af de mennesker, der optræder i teksten. Hvordan beskrives de?, hvordan handler de? Hvad undrer du dig over ved teksten?
Du skal have læst s. 14-16 midt i kopierne om litteraturen efter 2. verdenskrig. Jeg vil bede tre elever fortælle, hvad der står i afsnittene "Politisk realisme", "Bekendelseslitteratur" og "Knækprosa - Vita Andersen".
Lidt skæg og ballade: Prøv at spørge Chatgbt om hvad Bodelsens novelle "Pointen" og Vita Andersens digt "Hun ser godt ud" handler om :-)
I skal se et afsnit af serien "Digtere, divaer og dogmebrødre" på Bonanza og udfylde et overbliksskema, som I skal uploade under elevfeedback. Se linket i det vedhæftede dokument med skemaet, som I skal udfylde.Digtere, divaer, dogmebrødre - elevark.
I skal se et afsnit af serien "Digtere, divaer og dogmebrødre" på Bonanza og skrive en halv side, hvor I sammenfatter de vigtigste pointer i afsnittet. Det skal uploades under elevfeedback.
Grupper til sproglig kort oplæg om sproglig korrekthed.docx Sproghjørnet.pdf Du skal holde et kort oplæg om dit sproglige emne. Se dit emne og lidt specificeringer på de vedhæftede dokumenter. Du må gerne krydre dit oplæg med eksempler fra den virkel
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Retorik, argumentation og diskursanalyse
Vi arbejdede med de tre retorik, argumentation og diskursanalyse enkeltvis og prøvede til sidst at få dem til at smelte sammen i udfoldede analyser af nogle taler.
Teori: Ole Schulz-Larsen: "Håndbog til dansk" Systime 2017, s. 150-175.
Græsborg, Anne Bornerup og Mette Møller-Jørgensen: "Diskursanalyse i dansk. Sprog, magt og identitet". Systime 2014. S.
Heri: Ketty Dahl: "Samfundsetikken udhules. Abort er blot et behagligt ord for drab". Kristeligt dagblad 28.5.2013.
Og: Kampagnevideo fra Choose life: "Abort gør dig ked af det".
Udfoldet diskursanalyse af George Bushs tale efter 9.11.2001-angrebet.
Osama Bin Ladens modsvar bragt i Berlingske Tidende d. 16.4.2014.
"Valgkamp: Pas på, du ikke snubler over disse retoriske kneb". Fra
Videnskab.dk
.
Dronning Margrethes nytårstale 2021.
Johanne Schmidt-Nielsens 1. maj-tale 2016.
Sideløbende tog vi hul på arbejdet med den debatterende artikel.
Første debatterende artikel om kunstneres rolle i samfundsdebatten. Her læste vi teksterne:
Jane Sandberg: "Hvorfor deltager kunstnere ikke mere i debatten?". Politiken, 29.6.2021.
Berlingske: "Blander kunstnere sig nok i samfundsdebatten?" Af Bent Blüdnikow, der har spurgt hhv. Mette Leonhard Høeg, Michael Jalving og Frederik Stjernfeldt om deres holdning til emnet. Berlingeske 1.12.2017.
Anden debatterende artikel om ChatGPT. Her læste vi teksterne :
Lene Wittrup: "ChatGPT er en skizofren, senildement lystløgner" (Gymnasieskolen 20.01.2023)
Thomas Jørgensen: Gymnasierektor: Skolen skal rumme både kunstig og menneskelig intelligens (Altinget 26.01.2023)
Natasha Friis Saxberg: Skal vi blokere eller omfavne kunstig intelligens? (Finans 13.01.2023)
Indhold
Kernestof:
Læs s. 1-3 i kopierne om den debatterende artikel og besvar spørgsmålene til siderne (ligger i mappen skriftlighed/debatterende artikel på drev) + læs s. 157-159 i Håndbog til dansk (fremover Hbtd). Opstil en argumentation for en påstand efter eget v
Juridisk kønsskifte er det rene nonsens
Du skal læse s. 161 nederst til 165 øverst. I timen vil vi lave en lille prøve, hvor du skal kunne forklare de forskellige argumenttyper.
Argumentation HBTD 4.10.docx
Genlæs og læs s. 161-167 i Håndbog til dansk og lav opgaverne s. 167.
Retoriske kneb.docx
Læs s. 168-172 øverst. Du skal kunne forklare de begreber, der er markeret med fed i teksten: diskurs, nodalpunkt, ækvivalenskæde, differenskæde, os/dem-diskurs
Gruppearbejde HBTD 168-175 - diskursanalyse.docx
Fremlægge gruppens arbejde med det politiske partis hjemmeside.Gruppearbejde med navne HBTD 168-175 - diskursanalyse.docx
2m 2023 Diskursanalyse.docx
Nu skal vi fremlægge om partiernes hjemmesider
Læs s. 6-10 i kompendiet om diskursanalyse. Lav en diskurs- og argumentationsanalyse af George Bush-talen s. 9-10. Du skal forsøge at sætte talen ind i Toulmins argumentationsmodel.
Diskursanalyse af sagprosa.docx
Osama Bin Ladens tale - uddrag.docx
Læs s. 150-156 i HBTD. Du skal kunne forklare Ciceros pentagram ved tavlen, og du skal kunne forklare forkellene i appelformerne. ÆNDRING: Lav en diskursanalyse af Osama Bin Ladens tale i kopierne om diskursanalyse! Medbring også Dr. Magrethes nytårs
Kommentarer til debatterende artikel om kunstnere i samfundsdebatten.docx
Du skal Læse s. 150 - 156 i HBTD og lave en retorisk analyse af Dronning Margrethes nytårstale fra 2021. Sæt talen ind i det retoriske pentagram og gennemgå den ud fra hvert punkt. Undersøg i nogle afsnit, om der er påstande, der kan sættes ind i en
Johanne Schmidt-Nielsens 1.maj-tale 2016.docx
I modulet: Jeg deler nogle emner ud til grupper. På tavlerne i lokalet skal grupperne tegne/skrive deres analyse af deres punkt og forklare klassen punktet. Det kunne være talen sat ind i pentagrammet, argumentationen, appelformer, diskursanalyse ell
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Dokumentarfilm og værk 3
Håndbog til dansk kapitel 5.2: Dokumentarfilm
Langdal o.a.: "Krydsfelt" s. 286-293.
Kopier om filmiske virkemidler
Kopier om intertekstualitet
Kopier om fakta og fiktionskoder
Beths dagbog
Kampen om Grønland (Medieværk - værk 3)
Afsluttende analyserende artikel om iscenesættelse af virkeligheden
Indhold
Kernestof:
Læs s. 228-231 øverst i Håndbog til dansk. Tænk og skriv ned: Hvad er de tre vigtigste krav, som du stiller til en dokumentarfilm?
Håndbog til dansk - 5.2 - dokumentaren.docx
Stile tilbage. Du skal have læst s. 231-235 i Håndbog til dansk + besvaret spørgsmålene i dokumentet
Arbejdsspørgsmål til dokumentarfilm 5.2.docx
To gode afsnit - ChatGPT.docx
Er du mors lille dreng 2m november 2023.docx
Du skal se de første 10 minutter af dokumentaren "Er du mors lille dreng?". Udfyld skemaetEr du mors lille dreng 2m november 2023.docx
Lille prøve i 2m efterår 2023.docx
Arbejde med dokumentaren "Beths dagbog". Filmen ligger på Mitcfu. Jeg gik bort fra gruppeideen, men I må gerne arbejde sammen.
Analysemodel til dokumentarfilm.docx
Læs om Rapolitics - Re:act - Reclaim your Voice
Jeres raptekster lægges i gruppens mappe
Vi gennemgår "Beths dagbog". Og vi starter på den sidste dokumentarfilm, som bliver vores medieværk: ""Kampen om Grønland"
Arbejde selv: Se filmen "Kampen om Grønland" på filmstrimen.
Gennemgå "Kampen om Grønland". Du skal have lavet medieanalysen af filmen vha. analysemodellen s. 314-315 i Håndbog til dansk.
Aki-Matilda Høegh-Dams tale ved Folketingets debat om rigsfællesskabet
Det årlige dansk-mediearrangement for 2g-klasserne finder sted d. 5. december i 2. modul.
‘Kampen om Grønland’ er instrueret af Kenneth Sorento. I dokumentarfilmen følger man tre grønlændere, som nærer stor kærlighed til deres land, og som på hver deres måde kæmper for, at Grønland bliver et bedre sted at leve. Josef Tarrak er rapper og
Vi-er-noedt-til-at-snakke-om-Groenland.pdf - Google Drev.pdf
Tidslinje
Læs denne artikel: Postkolonialisme
Snakke om dokumentarfilmen og arrangementet tirsdag. Afrunde forløbet. Brainstorme om stilen. Du skal have set klippet til næste stil og læst opgaveformuleringen. Medbring "Håndbog til dansk".
Dokumentaranalyse
Læs s. 73-81, og besvar spørgsmålene 1-11 s.90 i "Litteraturhistorien på langs og på tværs".
Analyserende artikel_Indledning, perspektivering, afrunding .docx
Ingen lektier - vi laver det i timen, men du SKAL have bogen"Litteraturhistorien på langs og på tværs" med!
Holberg_Epistel om kaffe og te.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Fra Oplysningstiden til romantikken og værk 4 og 5
Håndbog til dansk: Oplysningstiden. S. 73-90
Ludvig Holberg: Epistel 91 (uddrag) (kanon)
Brorson: "Mit Hjerta altid vancker" (uddrag)
Håndbog til dansk: Romantikken s. 91-119.
Staffeldt: "Indvielsen"
Oehlenschläger: "Guldhornene" (kanon)
Værk 4: "Goethe: "Den unge Werthers lidelser" - eleverne producerede podcasts og oplæg
H.C. Andersen: "Fyrtøjet", "Klokken" (kanon)
Thomasine Gyllembourg: "Den lille Karen" (1830)
Blicher: "Trækfuglene" (1838) (Kanon)
Værk 5: St. St. Blicher: "Sildig Opvaagnen" (1828) (Kanon)
FIlmen "Elise" (1985) - Claus Ploughs filmatisering af "Sildig Opvågnen"
Aarestrup: "Angst"
Jens Andersen: "Andersen - en biografi" (2003) S. 477-486 om HCAs besøg hos arvestorhertug Carl Alexander i Weimar. Dette blev læst ifm. studieturen til Leipzig, hvor vi også besøgte Weimar og tidligere KZ Buchenwald og talte om stedet som et billede på sentensen "Deutschland - Land der Dichter und Denker - Richter und Henker). (Tyskland - landet af digtere og tænkere - dommere og bødler). Det rimer ikke så flot på dansk.
Indhold
Kernestof:
Medbring "Litteraturhistorien på langs og på tværs".
I modulet: Holberg_Epistel om kaffe og te.docx
Husk:
Du skal have læst 81-90 i "Litteraturhistorien på langs og på tværs" og besvaret spørgsmålene 12-22.
Nyaars_morgen_Nephew.docx
Lektie til modulet: Læse til og med 30 juli (s. 59) i Werther - husk noter i elevdokument.
Vi gennemgår: s. 91-96 øverst i "Litteraturhistorien på langs og på tværs. I har besvaret spørgsmålene 1-12 s. 115. I skal have læst og analyseret digtet "Indvielsen" af Schack Staffeldt.Indvielsen, 1804.pdf I skal genlæse jeres svar, så I vil kunne
Du skal have læst "Guldhornene" og lavet en analyse og fortolkning af digtet ud fra de fem spørgsmål på forreste kopiside af materialet, som blev udleveret i modulet..
Guldhornene oplæst
Guldhornene - tekst.docx
Guldhornene arbejdsspørgsmål.docx Disse laver vi i modulet.
Du skal have læst "Fyrtøjet" med en blyant i hånden - streg interessante afsnit under. Læs disse kopier: Eventyr_HCA.docx
Du skal have læst, analyseret og fortolket H.C. Andersens eventyr "Klokken".
Klokken - arbejdsspørgsmål.docx
Du skal have læst Werther færdig og skrevet resumeer ind i Google-dokumentet. Vi begynder gruppearbejde med romanen.
Du skal have lyttet til podcasten om Werther. (Se link i mail).
Metallica: Wherever I may roam: https://www.youtube.com/watch?v=cwPg8gJq_Kw
Femlæggelser af Werther-arbejdet. Udskydes til næste modul. Men kig evt. på den opgave, som jeg har lagt op, hvis I keder jer.
Fremlæggelser - send jeres materiale til mig et par dage inden! Flere har gjort det, men jeg mangler stadig nogle gruppers arbejde
Læs s. 102-104 i "Litteraturhistorien på langs og på tværs".
Den lille Karen.pdf
Du skal forberede dit punkt til turen rundt i KZ-lejren Buchenwald. Jeg har lagt et dokument op i mappen 2m - Leipzig 2024, hvor du kan se, hvilke sider i PDF-erne, du skal forberede. Noget af det er barsk læsning og viser nogle af de grimme sider af
https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1OZ8DB3bmKFvwEZYe2hDpIjxkzuTAdDOJ
Mappen 2m - Leipzig 2024 https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1OZ8DB3bmKFvwEZYe2hDpIjxkzuTAdDOJ
Læs siderne om HCA i Weimar.pdf
Opgaver retur.
I modulet: Teksten er taget fra Jens Andersens store biografi om HCA. Hvilke motiver har HCA ifølge JA for at søge Arvestorhertug Carl Alexanders venskab? Og hvorfor søger storhertugen HCAs venskab? Hvordan udvikler venskabet sig?
Læs s. 107-108 i Litteraturhistorien på langs og på tværs.
Romantikken.docx
Læs s. 108-109 i Litteraturhistorien på langs og på tværs.
Læs frem til s.60, halvvejs nede ved "Anelse": Blicher_SIldig Opvaagnen.pdf
Du kan lytte til teksten, imens du læser i kopien. Lån lydbogen "Hosekræmmeren og andre noveller" på Ereolen: "Sildig Opvågnen" starter ved 04.02.41.
Læs til og med midt s. 70 i "Sildig Opvaagnen". (til og med "...den grusomt bedragne mand". Der dukker tre breve op, men præsten læser dem i forkert rækkefølge - hvordan er de korrekt placeret på vores tidslinje?
Opgaver retur - "Sildig Opvågnen" skal være læst færdig, og tidslinjen skal være færdiglavet.
De 5 råd til den debatterende artikel.docx
Vi ser filmen færdig og forbereder os på den skriftlige årsprøve
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Psykologisk litteratur
Indhold
Kernestof:
Velkommen til første danskmodul - jeg glæder mig til at møde jer
Psykologisk læsning + novellegenren
Præsentation af Freuds personlighedsmodel
Psykologisk læsning + novellegenren: Læs novellen "Angst" (vedhæftet) skrevet af Tove Ditlevsen. Skriv et kort resumé (Ca. 10 - 15 linjer) af novellen på Drev i jeres notedokument.
Repetition af Freuds personlighedsmodel
Psykologisk læsning og novellegenren. Læs novellen "Hvile" skrevet af Peter Seeberg
Psykologisk læsning og novellegenren. Læs "Tyngde" skrevet af Jens Blendstrup -
Klassisk - og moderne novelle/ Kausalitet, lineært forløb
Psykologisk læsning og novellegenren. - Læs "Kimono mit hus" skrevet af Jan Sonnergaard
Psykologisk læsning. Vi ser film i modulet - ingen lektier. Fremlæggelserne rykkes
Forberedelse til forfatterarrangementet den 24. september - I skal læse novellen "Frank og Thomas" samt tre sider, som er uddrag fra romanen "Gud taler ud". Hvilke ligheder og forskelle er der på de to typer tekst (tag noter)
Fremlæggelser af PP/Psykologisk læsning.
Afslutning og kortfilm + "De syv parametre" - I har ikke lektier for til modulet
Vi ser de to kortfilm: "Manddom" og "Dennis" - arbejder med "De 7 parametre" og sammenligning
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Køn og klasse i litteraturen
Kønspolitiske emner fylder i samfundsdebatten. De diskuteres ivrigt og heftigt. De har ofte en polariserende effekt: Du er enten en reaktionær mandschauvinist eller en radikal feminist. Det er næsten modsat med klasse. Det er som om klasse er en fænomen, som hører fortiden til. Den tyske sociolog Ulrich Beck har ligefrem kaldt det for en ”zombie-kategori”, som samfundsudviklingen for længst har overflødiggjort, og som alligevel vakler rundt iblandt os. Men både køn og klasse har været centrale temaer i det moderne og folkelige gennembrud og diskuteres og problematiseres også i nyere dansk litteratur.
Dette forløb beskæftiger sig med litteratur som tematiserer og diskuterer om køn og/eller klasse. Vi begynder i det moderne gennembrud, fortsætter med det folkelige og ender i nyere dansk litteratur.
Tekster:
Det moderne gennembrud:
Georg Brandes: Uddrag af "Indledning til Emigrantlitteraturen" (1871)
Henrik Pontoppidan: "Ane-Mette" (1887)
Herman Bang: "Den sidste aften" (1880)
J.P. Jacobsen: Uddrag af "Fru Marie Grubbe" (1876)
Victoria Benedictsson: "I kupeen" (1886)
Det folkelige gennembrud
Jeppe Aakjær: ”Tyendesang” (1907)
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag (En idyl)" (1900)
Kristian Bang Foss: Uddrag af "Frank vender hjem" (2019)
Glenn Beck: Uddrag af "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" (2022)
Yahya Hassan: "Ghettoguide" (2013)
Tessa og Orgi-E: Blæstegnen (2020)
Morten Pape: Uddrag af "Planen" (2015)
Faglige mål:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
Kernestof:
Litterære perspektiver
Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk bredt og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære
tekster. Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med verdenslitteratur i oversættelse. Teksterne læses i en
litteratur-, kultur- eller bevidsthedshistorisk kontekst.
Her indgår:
– tekster fra tiden før 1700
– tekster fra 1800-tallet, herunder naturalistiske
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
– læsning af en afgrænset periode før 2000
– fra dansk litteraturs kanon læses mindst én folkevise samt mindst én tekst af hver af forfatterne: Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen og Martin Andersen Nexø.
Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
Indhold
Kernestof:
Uddrag af Indledning til Emigrantlitteraturen
Spørgsmål
Henrik Pontoppidan: "Ane-Mette" (1887)
Vi arbejder videre med Ane-Mette.docx. Hjemme skal I have svaret på følgende spørgsmål
Gruppearbejde om uddraget af Fru Marie Grubbe
J.P. Jacobsen: Fru Marie Grubbe (1876)
Eksempler på de tre dele i den debatterende artikel.docx
Impressionismen som skrivestil: "Den sidste balkjole" af Herman Bang
"I kupeen" af Victoria Benedictsson
Gruppearbejde om I kupén.docx
Hvis du ikke har læst novellen, skal du have læst den til timen: I Kupeen på dansk.docx
Gruppearbejde om Henrik Ibsens Et dukkehjem.docx
Henrik Ibsen: Et dukkehjem (1879)
Resumé frem til uddraget af tredje akt
Det folkelige gennembrud og Jeppe Aakjær
Prøve: Analyse af tekster fra det moderne gennembrud
Afsnit
Spørgsmål til Lønningsdag.docx
Læs novellen Lønningsdag (En idyl) af Martin Andersen Nexø (1900): Martin Andersen Nexø Lønningsdag.docx
Ghettoguide.docx
Spørgsmål til Ghettoguide
Læs kapitlet "Klasseteori" fra bogen Oppe og nede - på sightseeing i Velfærdsdanmark: Klasseteori.docx
I skal have læst uddraget af Morten Papes roman Planen: Planen.docx
Gruppearbejde om uddraget af Frank vender hjem af Kristian Bang Foss.docx
Læs uddraget af romanen Frank vender hjem
uddrag digtsamlinger.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Værk 6: 7/11
7/11 er et generationsportræt af den ungdom, som er vokset op i den digitale tidsalder. En generation optaget af popkultur, materiale ting, sociale medier og teknologi, men også som alle andre unge af kærlighed og fester. Deres identiteter er præget af sociale mediers fokus på at se ud på en bestemt – mere end at være nogen. Internettets uendelige flimrende bombardement af billeder og informationer giver dem tankemylder og følelseskaos.
I forløbet har vi arbejdet med analyse af lyrik herunder sproglige og stilistiske virkemidler.
Indhold
Kernestof:
Gruppearbejde om indhold og inventar.docx
Analyse af jeg vågner alene i sengen.docx
Analyseskema lyrik.docx
Kære 3m,
Responspar
Opgave
I skal have færdiggjort jeres analysemodel, og I skal have læst ekstramaterialet til digtsamlingen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Eksistentialistisk litteratur
Hvad er meningen med livet? Hvad vil jeg med mit liv? Hvordan skal jeg handle? Det er alle eksistentielle spørgsmål, som mennesker stiller sig selv. Det særlige ved mennesket er nemlig, at vi er stand til at tænke over, hvad vi gør, og hvem vi er. Vi er frie til at vælge, hvordan vi vil håndtere en given situation, og vores valg former vores liv og identitet.
Det 20. århundrede er præget af store materielle og teknologiske fremskridt, men også af store menneskeskabte kriser og verdenskrige. Livet og samfundet i det 20. århundrede er er ikke længere styret af traditioner og normer, og religionen har mistet sin forklarende kraft. Individet derfor er sat frit til at skabe sit eget liv, men også påtvunget ansvaret for livet og verden og dermed angsten.
Dette forløb handler om litteratur, som kredser om de store eksistentielle spørgsmål: Hvorfor er vi her? Hvad er meningen med livet? Eller måske: Hvordan kan vi håndtere livets meningsløshed?
Tekster:
Johannes V. Jensen: "Paa Memphis Station" (1906)
Martin A. Hansen: "Agerhønen"
Tom Kristensen: "Angst" og "Nat i Berlin"
Peter Seeberg: "Patienten"
Klaus Rifbjerg: "Det er blevet os pålagt"
Faglige mål:
• analysere og fortolke fiktive tekster
• perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige og teknologiske sammenhænge
• demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
• demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur, herunder samspil med internationale
• Strømninger
• demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
Kernestof
• danske tekster fra centrale litteraturhistoriske perioder: Efterkrigstiden
• Kanonforfattere: Johannes V. Jensen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg
• Metoder: Eksistentialistisk læsning
Indhold
Kernestof:
Analyse af Nilo Sand.docx
Hvad er eksistentialisme?
Læs artiklen: Nilo Sand - Det vellykkede liv er ikke lykkeligt.docx Artiklen inddrager tre forskellige eksperters udsagn. Find to eller tre centrale påstande hos disse Filosof Esther Oluffa Pedersen.
Introduktion: Hvad er eksistentialisme?
Læs om Johannes V. Jensen. Hvem er han?
Spørgsmål til "Paa Memphis Station"
Læs novellen "Agerhønen" af Martin A. Hansen (1947)
Spørgsmål til Agerhønen.docx
Sign in - Google Accounts
I skal medbringe følgende bøger: Håndbog til dansk og Litteraturhistorien på langs og på tværs
Kære 3m,
Nye ARBEJDSSPØRGSMÅL TIL Nat i Berlin (1).docx
I skal være færdige med at analysere den indre komposition i "Nat i Berlin": Tom Kristensen - Nat i Berlin.docx og Nye ARBEJDSSPØRGSMÅL TIL Nat i Berlin (1).docx
Læs Peter Seebergs novelle Patienten.pdf Find eksempler i teksten på absurde elementer, og forklar, hvori det absurde består. Hvordan bliver det absurde koblet med det humoristiske?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Repetition
Vi repeterer de forløb, som I har haft med Per.
Indhold
Kernestof:
Kære 3m,
Lektie: Læs alle dine noter fra forløbet "Retorik, argumentation og diskursanalyse". Hvis ikke du har nogle noter, kan du læse i Håndbog til Dansk s. 150-175.
Læs om oplysningstiden (Læs afsnittet "Livssyn") og romantikken (Læs afsnittet "Livssyn") i Litteraturhistorien - på langs og på tværs.
Læs om Hereticanerne (afsnittet "Efterkrigsmodernisme (1945-1960)") i Litteraturhistorien - på langs og på tværs
Læs om 60'er-modernismen (afsnittet "60’er-modernisme (1960-1970)") i Litteraturhistorien - på langs og på tværs
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50862698266", "T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50862698266", "H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50862698266" }