Holdet 2022 DA/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Carina Dreier-Hansen
Hold 2022 DA/p (1p DA, 2p DA, 3p DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 tematisk forløb FAMILIE + VÆRK
Titel 2 Forløb#2 Retorik og argumentation
Titel 3 Forløb#3 skriveworkshop
Titel 4 Forløb#4 Lange Linjer: Køn, kirke og klasse
Titel 5 Forløb#5 Argumentation genbesøgt
Titel 6 Forløb#5b Hjemstavnsforløb + VÆRK
Titel 7 Forløb#6 Tematisk forløb: Grønland (+ filmværk)
Titel 8 Forløb#7 Kommunikation + VÆRK
Titel 9 Forløb#8 Tematisk forløb: Rejsen + VÆRK
Titel 10 Forløb#9- Krop + værk
Titel 11 Forløb#1o Essay - optakt til reflekterende artikel
Titel 12 Forløb#11 Klasse + værk
Titel 13 Forløb#12 Druk

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 tematisk forløb FAMILIE + VÆRK

Tematisk forløb om familie - litterært perspektiv

Tekster:
Perspektiv- og introtekst H.C. Andersen: Hvad hele familie sagde (1870) + inddragelse af den romantiske stilretning biedermeier + diskussion om det er en novelle eller kortprosa

Novellen "Killinger" af Lotte Kirkeby: "Jubilæum" (2016)
Fra programmet "10 digte til når du er træt af familien" udvælges et digt til næranalyse i grupper. Alle elever har næranalyseret ét af digtene og hørt en anden gruppes fremlæggelse af deres digt:

Gustav Munch-Petersen "Til mine forældre" (1932)
Vita Andersen "Familie" af "Tryghedsnarkomaner" (1977)
Christel Wiinbiad "Min liilebror" (2008)
Yahya Hassan "Barndom" af "Yahya Hassan"(2013)
Maja Lee Langvaad "Hun er vred" (2014)
Bjørn Rasmussen "Ming" (2015)
Værklæsning. Roman af Sissel Bergfjord: Sortedam (2012)


Læst: https://docs.google.com/document/d/1P-TlnVCChRRR03ypLHuejFhoPi7x-8VMC13f-UKPV-M/edit?usp=drive_link 1.5 ns om genretræk for den klassiske/moderne novelle og kortprosa.

Formål:
At kunne analysere og fortolke forskellige former for litteratur
Litteraturhistorisk viden om biedermeier,
at have kendskab til genretræk for lyrik, noveller, kortprosa og romaner //  Begreberne autofiktion og paratekst
Skrive et resume, skrive analyse i PEE-afsnit
Lave en bog-opgave til slut om romanen "Sortedam"
Kunne perspektivere
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Retorik og argumentation

Begreber: etos, patos, logos, talegenrer: politisk, informativ og lejlighedstale, Ciceros pentagrammodel, stilistisk virkemidler (metafor/ sammenligning / gentagelser / sammenligninger / anafor / epifor/ retoriske spørgsmål / alliteration og assonans / tretrinsraket / emotiver / kontrast og antitese / personliggørelse / hyperbel / ironi / allusion


Generalisering
Autoritetsargument
Ad-hominem-argument: at gå efter manden i stedet for bolden
Cirkelslutning
Selvmodsigelse
- vurdering af god argumentation


Materiale:
Sofie Linde tale til TV2 Zulu Comedy Galla, 2020
Bent Høi, norsk sundhedsminister - pressemøde om Corona "Tale til ungdommen", 2020
Uddrag fra tale om retorik, Carsten Madsen “Danskernes Akademi” samarbejde ml. Aarhus universitet + DR , 2012

Reklame Audi 2018, Send in the clowns - https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=uwtOy0vB9fk&embeds_euri=https%3A%2F%2Fdocs.google.com%2F&embeds_origin=https%3A%2F%2Fdocs.google.com&feature=emb_logo
(øvelse i appelformer)

Håndbog til Dansk s.150-155 om retorik, det retoriske pentagram og appelformer.
Lektor Søren Vrist Christensen, om retorik og argumentation - retoriske virkemidler 12:48 minutter: https://www.youtube.com/watch?v=Vlgpe6h6jNc&ab_channel=S%C3%B8renVristChristensen
Uddrag fra Georg Brandes indledningstale til "Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Literatur"mhp på argumentationsanalyse. + om vurdering og analyse af argumentation, fra litteraturenshuse https://docs.google.com/document/d/1tSpsjWGBGCRKxAjOGbvelNkmytJfIU3XkAgAJkj5Cqs/edit
(8 sider)

Øvelse i definition af talegenrer via de tre taler, næranalyse af Sofie Lindes tale mhp. brug af genre, pentagrammodel, appelformer og retoriske virkemidler.

Egenproduktion: Lavet egne taler, valgfrit emne - benspænd: udfyld pentagrammodel, definer talegerne, brug af og eksempler på mindst to  appelformer, brug af og eksempler på mindst tre retoriske virkemidler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 skriveworkshop

Obligatorisk skriveworkshop i 1.g
Formål: Styrkelse af den "personlige stemme" og opmærksomhed på den gode skriveproces

Materiale:
Om hurtigskrivning (s.14-17) og disposition (s.19-22)  i "22 tricks om at skrive godt" af Thomas Oldrup (2007)
Søndergaard, Morten "Dagene Ligner" (1996)
Lind, Cecilie uddrag fra "Til en engels forsvar" (2017)

begreber: Sammenligninger, metafor, besjælinger, personificering, symbol, syntaks

viden om hurtigskrivning og disposition

Egen produktion og kreativ skrivning:
A) Hurtigskrivning om din morgen i flere versioner, 1. hurtigskriv 2. version tilføjes adjektiver og sanser 2. version tilføjes billedsprog  3. version ændres i syntaks
B) 1. Skriv først en mørk tekst og dernæst en lys tekst  (to hurtigskrivninger)
2. Ud fra de to første tekster laves en disposition over en sammenhængende historie, der tematiserer lys og mørke (også med sanser, adjektiver og billedsprog)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Lange Linjer: Køn, kirke og klasse

Et optaktsforløb til dho  med fokus på tekster og skrivestil fra den litterære periode Det moderne gennembrud.

Skrivestil: Realisme, impressionisme og naturalisme
Litteraturhistorisk viden om perioden DMG + DFG samt viden om kvinders og arbejders vilkår.

Læste tekster:
J,P Jacobsen "To verdener" 3 sider
Uddrag fra Amalie Skrams "Constance Ring"
Henrik Pontoppidan "Ane-Mette" Læst og lyttet til teksten 6 sider
Herman Bang "Den sidste Balkjole" 3,5 sider
Martin Andersen Nexø "Lønningsdag" 3 sider
Perspektivtekst: dokumentarserie,  første 15 minutter fra Jomfruernes klub, DR
https://www.dr.dk/drtv/episode/jomfruernes-klub_53429


Litteraturhistorien på langs og tværs, Systime 2014, s. 116-124
De moderne gennembrud 1870-1914, s 160+163+182
Brug litteraturhistorien 106-107
Det moderne gennembrud #Metoo (2019), 16-17,

Vi har arbejdet med en analyse og fortolkning af teksterne i plenum. Derudover har klassen fået udleveret et analyseskema til romaner, noveller og kortprosa fra Håndbog til Dansk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Argumentation genbesøgt

Vi genbesøger argumentationens værktøjskasse, tilføjer nye begreber og øver os i at analysere andres tekster + optakt til at øve debatterende artikel, hvor redegørelsen og diskussionen som genre øves.

Læste tekster:
Debatindlæg "Jeg hvisker upopulært: Stop passiviteten og vær en del af SoMe-kulturen" af CAROLINE LUND i Jyllands-Posten (2017)
Debatindlæg "Vi er nødt til at adressere den største årsag til mistrivsel" af MARTIN WINCKLER WILLE i Politiken (2023)
Håndbog til dansk s-165-167 om argumentation

Set:
1. afsnit af DR-dokumentaren "FOMO" (2018) 29 minutter


Argumentationsøvelse Monopolet:
Lav en scene med Mads/Sarah (?) og monopolet.
Der er kommet et dilemma fra et forældrepar, der gerne vil have deres dreng, en gymnasieelev på 17, til at droppe de sociale medier, men han nægter. Han er på de sociale medier hver dag og sidder på sin telefon som det første om morgen og det sidste om aftenen. Han bruger i det hele taget op til fire timer om dagen på SOME.

Hvad skal forældrene gøre?

I skal, bl.a. med udgangspunkt i argumenter fra
DR-dokumentaren “FOMO”,
artiklen “Jeg hvisker upopulært stop passiviteten og vær en del af SoMe-kulturen” (Jyllands-Posten 2017) og
artiklen samt kommentarsporet til  “Vi er nødt til at adressere den største årsag til mistrivsel” (Politiken, marts 2023)
få monopolet til at argumentere for og imod at droppe eller beholde SOME og  ikke mindst rådgive forældrene til, hvad de skal gøre.

*Nogle i panelet  SKAL være for SoMe, andre imod.

*Forbered nogle gode argumenter, husk Toulmin ;) - Man må også gerne lade sig inspirere af kommentarsporet i artiklen fra Politiken, men måske har I selv nogen erfaringsargumenter.

*I skal selvfølgelig lave og indleve jer i nogle roller til lejligheden

Optag jeres monopol-debat, som en lyd-fil på max 5 minutter. Upload lydfilen på jeres eget drev og del den med mig CD.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#5b Hjemstavnsforløb + VÆRK

Om kendetegnene for hjemstavnslitteratur Rangviid og Sørensen af "Perspektiver i dansk" s. 214-219, 5 ns

Sangen "Blæstengnen" af Tessa og Orgie-E (2020) 2 ns
Fagligt fokus:
Blæstegnen -  Genre/sprog/miljø
1. Hvordan passer teksten til definitionen af hjemstavn og autofiktion?
2. Tekstens sprog: undersøg tekstens sproglige stil, billedsprog og brug af personlige pronominer. Hvordan understøtter det fremstillingen af hjemstavn med dets steder og personer?


Uddrag fra Morten Papes roman "Planen" (2015) s.3-5, 4 ns
Planen - genre/ sprog ->miljøkarakteristik og perspektivering
1. Find og nedskriv billedsprog i teksten. Der er både metaforer, besjælinger og sammenligninger
Find og nedskriv alle adjektiverne i teksten. Er der et system, eller en overvægt af ord, der konnoterer det sammen?
Find og nedskriv alle verberne i teksten. Er der et system, eller en overvægt af ord, der konnoterer det sammen?
2.    
Lav en fysisk, social og psykisk miljøkarakteristik af teksten. Brug jeres sproglige iagttagelser til at understøtte karakteristikken. Inddrag også andre teksteksempler.
3.
I forhold til definitionen af hjemstavnen og dets steder, kan man tale om, at der i teksten er en geografi (et bestemt sted i verden), en lokalitet (en udformning af lokaliteten) og en særlig relation til stedet for fortælleren/karaktererne.
Hvilken geografi, lokalitet og relation til stedet er der tale om i uddraget her?  
Sammenlign med Tessa / Orgie-E´s Blæstegnen


https://www.dr.dk/nyheder/kultur/boeger/se-det-beroemte-klip-her-faar-yahya-hassan-sit-gennembrud-paa-tv - Interview med Yahya Hassan, Deadline 2013 (13 minutter) - Paratekst til læsning af digtene "Natbus" og "Ghettoguide" fra digtsamlingen "Digte" (Gyldendal, 2013) 2 ns + "Lidt om lyrik" og "Om tekstens stil" af Håndbog til dansk, 2 ns


Yaha Hassan - "Natbus" sprog og miljø
Hvad undrer jer ved teksten og dens indhold, prøv at finde svar på den undren i teksten? - Er der en indre og/eller symbolsk logik?
Hvilke ordklasser dominerer i teksten og med hvilken virkning?
Hvilket billede tegner teksten af hjemstavnen?

Hassans Ghettoguide (2013)
Individuelt:  skriv tre ting ned, der undrer dig, og kom dem i Lectios elevfeedback på dagens modul.
Sammen: Diskutér jeres undrespørgsmål. Kan I finde svar på dem sammen?
Find grammatiske fejl i digtet.
Find gentagelser.
Hvorfor har Yayha Hassan benyttet sig af disse fejl og gentagelser?- Hvad fortæller de os om tekstens univers?
Hvorfor hedder digtet Ghettoguide, og hvordan passer det med de tanker Yahya Hassan gjorde sig i interviewet fra Deadline?

Om romantikken fra Litteraturens Veje, s. 137-140, 140-143, 519- 520 10 NS
Romantik:
kendskab til - Baggrunden for romantikken?
Filosofien bag romantikken - Stikord: Geniet/ den følsomme ener/ drømmer/ fantast/ universalromantik/ monisme/ panteisme/ nyplatonisme/ kærlighed/ natur/ øjeblikket/
1802-1807 Universalromantik
1807-1830 Nationalromantik
1830-1850 Romantisme

Oehlenschläger, Adam "Hjemvee (I fraværelsen)" også kendt som "Underlige Aftenlue" (1805) 1 ns - fremlæggelser
Blicher, Steen Steensen "Hjemvee" (1814) 1 ns - fælles tolkning
Andersen, H.C. Andersen "Hjemvee" (1831)  1 ns
Analyse af ovenstående digt med fokus på lyriske træk, fremstillingen af hjemstavn og kobling til viden om romantikken

VÆRK: Dan Turéll "Vangede Billeder" opr. 1973, s. 160 ns
set på paratekst / fakta og fiktionskoder / miljø og personkarakteristik / komposition/ fortæller/ sprog´, stil og tone

Kreativ opgave:
l. Gå ud og tag et billede af noget, du forbinder med din hjemstavn ~ et skilt, et hul i asfalten, en butiksrude, en bus, en park, en café... Brug billedet som udgangspunkt for at skrive om et sted, som du selv har en relation til: Tænk på en oplevelse, et møde, et menneske eller en sansning du har haft det sted. Brug som Morten Pape meget billedsprog, mange adjektiver og/eller verber.

Skriveopgave:
Analyse og fortolkning af forsidetekst på Vangede Billeder:
Vi lytter til Leo Mathiesen og Elvis Presley, mens I analyserer og fortolker forsiden:

Hovedspørgsmål:
Hvordan afspejler forsiden og dens motiver Dan Turélls fremstilling af hans liv og ikke mindst miljøet i Vangede?
Beskriv forsiden og inddrag konkrete teksteksempler fra værket!
Hvorfor hedder værket “Vangede Billeder”?
Hvordan passer Vangede Billeders hjemstavnsskildring til både den traditionelle og den nye måde at opfatte hjemstavnen på? Kom med konkrete teksteksempler?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#6 Tematisk forløb: Grønland (+ filmværk)

Baggrundsviden om Grønland og (post)kolonialisme:
https://www.levendegronland.dk/da/fakta-om-groenland/
https://www.levendegronland.dk/da/historie/tidslinje/
https://www.levendegronland.dk/da/dansk/postkolonialisme/
https://www.information.dk/moti/2018/03/groenland-vaeret-koloni
4 ns.

Tilknyttet opgave til ovenstående: Lav en planche, hvor I præsenterer
1) fakta om Grønland
2) begrebet (post)kolonialisme
3) argumenter for og imod, hvorvidt Grønland har været en koloni

Introducerende:
Artikel  “Vi er nødt til at snakke om Grønland”  - Hvorfor er samtalen om Grønland nødvendig ifølge den grønlandske forfatter Aka Niviàna? Hvilken rolle spiller traditioner og healing i den forbindelse? Hvad siger hun om et historisk ansvar? (artikel i drev , 3 ns)

Kilder:
Fakta om Grønland:
https://www.levendegronland.dk/da/fakta-om-groenland/
https://www.levendegronland.dk/da/historie/tidslinje/
Om kolonialisme: https://denstoredanske.lex.dk/kolonialisme (Læs de to første afsnit)
Har Grønland været en koloni?: https://www.information.dk/moti/2018/03/groenland-vaeret-koloni
Om Postkolonisme: https://www.levendegronland.dk/da/dansk/postkolonialisme/

VÆRK
Set filmen: Kampen om Grønland af Kenneth Sorento, 2020  96 minutter. Oplæg fra Inuk Jørgensen, som er filminstruktør og leder af den nordiske filmhøjskole i Gøteborg. Han vil fortælle os om fremstilling af Grønland og grønlændere på film, med fokus på det postkoloniale aspekt. I den forbindelse skal vi se filmen “Kampen om Grønland”.

- lavet næranalyse af klip  00:00-8:42, samt besvaret fælles spørgsmål om hele filmen.
Hvilke(n) dokumentartype(r) er valgt, og hvorfor?
Hvilke autentcitetsmarkører er anvendt?
Hvilke billedbeskæringer er anvendt – og hvorfor?
Hvilke perspektiver og kamerabevægelser er anvendt - og hvorfor?
Hvordan fungerer lys, farver, lyd mm.?
Hvordan ser de filmiske virkemidler ud til at understøtte dokumentarens emne / tema?
Hvordan er forholdet mellem fakta og fiktion?


Læst i  HÅNDBOG TIL DANSK 4. Udgave (indkøbt 2018): side 228-233 om dokumentarfilmtyper, autencitetsmarkører og om brugen af fakta- og fiktionskoder - brugt denne viden i analysen af filmklippet + s.325-329 om filmiske virkemidler / billedbeskæring/ komposition// billedkomposition/ kamerabevægelse/ lyd/ lys og farver.

https://www.od.dk/?materialer=groenland-2018-sprog-og-identitet
Lyttet til podcast om sprog og identitet. 29 minutter
Spørgsmål til podcasten: Hvorfor er der en sprogdebat i Grønland og hvad går den ud på?  •
Hvilke historiske årsager er der til den? • Hvordan knyttes sprog til identitet?


Set, læst og analyseret https://www.dansketaler.dk/tale/aki-matilda-hoegh-dams-folketingstale-ved-debat-om-rigsfaellesskabet#details mhp. retorik og argumentation (15 minutter inklusiv andre folketingsmedlemmers reaktioner på talen)
Baggrundsviden: https://www.dr.dk/nysgerrig/webfeature/spiralkampagne 3 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#7 Kommunikation + VÆRK

Begreber:
turtagning, gambitter, taletur og god dialogskik, kommunikationssituationen, symmetriske og komplementære roller, symmetrisk og asymmetrisk styrkeforhold, om direkte og indirekte sproghandlinger, performative verber, optoning og nedtoning, samarbejds- og høflighedsprincipper, facework

Analyse af:
Debat mellem Anne Grethe Bjarup Riis og Susanne Friis Møller på TV-2 mhp. turtagning, gambitter, taletur og god dialogskik, kommunikationssituationen, symmetriske og komplementære roller, symmetrisk og asymmetrisk styrkeforhold - sproghandlinger og op- og nedtoningsteknikker.

Uddrag fra Danmark ifølge Ibo mhp. samarbejds- og høflighedsprincipper

Fuld pragmatisk analyse gruppevis, selvvalgt uddrag fra den norske ungdomsserie “Skam” sæson 1, afsnit 1


Værk af Tine Høegh "Tour de Chambre" mhp litterær analyse. I den forbindelse er der anvendt pragmatisk analyse og udpeget realistiske og minimalistiske træk jf. definition i Litteraturens Veje.
Arbejdsspørgsmål: Redegør for romanens handling.
1.Hvordan kan man se, at romanen er skrevet i en realistisk skrivestil?
2.Sæt ord på romanens komposition og fortællerforhold.
3.Til hendes første køkkenmøde på kollegiet vil Asta gerne markere sig, og det første ord hun får sagt er "kattetunger" (s 50). Senere til banko på kollegiet siger Asta til August, at fadbamse er det grimmeste ord hun kender. Det er første gang de er alene og taler sammen. Augusts svar er: fadbamser og kattetunger. (s.69) - Hvorfor er dette interessant?
4.Lav en pragmatisk analyse af sms-samtalen mellem Mai og Asta s. 89 - hvorfor forløber samtalen, som den gør? (se fx bare de første sider af romanen til og med side 42)
“Det er svært at være sammen med Mai / det føles som om jeg bedrager hende, bestjæler hende”- Sådan skriver Asta s. 137. Forklar, hvordan Asta på flere planer, kan beskyldes for netop dette.
5.Kommentér passagen s. 173 - til første linje s. 178: Hvorfor er denne passage vigtig?
6.Læs side 204-205, hvad sker der her, og hvordan kan handlingen og romanen generelt knyttes til den litterære stilretning minimalisme?
7.Hvordan udvikler forholdet sig mellem Mai, Asta og August?
8. Hvorfor er Astas skriveophold vigtigt for hende (ca. s 251)? - Hvad afspejler dét i forhold til hendes historie?
(Klassen delt op, så nogle fokuserede ekstra på Mai, andre på Asta i en personkarakteristik)


Diverse øvelser i direkte og indirekte sproghandlinger samt op- og nedtoningsteknikker (se ppt. på drev)

Undersøgelse af:
Hvordan ser facework ud på Facebook?
Hvilke uudtalte normer og officielle regler bestemmer, hvad man kan slå op på Facebook? Har disse noget at gøre med høflighedsprincippet, samarbejdsprincippet eller facework?
Find eksempler på fb, hvordan der arbejdes med eller mod samarbejds- og høflighedsprincipperne. Hvordan forholder det sig med facework?

Læst side 176-178, 179-184, 184-191 om kommunikation og pragmatik i Håndbog til dansk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#8 Tematisk forløb: Rejsen + VÆRK

Et tematisk forløb med rejsetema. Dette som en optakt til klassens egen studietur og i den forbindelse produktion af en rejsereportage.  F
okus: Genretræk i reportager; andres som egen  + litterær analyse og fortolkning af tekster med rejsemotiv under inddragelse af kanonforfattere.

Læst og arbejdet med:
Om rejsen som tema, fra "Perspektiver i dansk" (Systime) 2 sider

Erika Fatland "Sovjetistand" (2014) kapitlet Marmorbyen 6 sider
"Scener fra Sunset Boulevard” - Et drive-in rejseessay” af Henrik List (2010) 4 sider, uddrag  
Begge læst mhp. på at finde reportagetræk og inspirere til egen rejsebeskrivelse med reportagetræk


Læst "Tal og skriv!" Hauer og Munk, om Reportage og featuretræk s. 102 til 105 (3 sider)

Om folkeviser af Søren Vrist Christensen: https://www.youtube.com/watch?v=_mdo-GB29g8&t=8s&ab_channel=S%C3%B8renVristChristensen - (13.52 minutter)

Viden om samfund + genre/ Struktur, temaer og konflikter/ Slægt, ære og middelalderens samfund / Ridderviser / Trylleviser/ Syrebadsteknik og visernes sprog
Germand Gladensvend som eksempel på en tryllevise 3 ns
Torbens datter som eksempel på en ridderviser 2 ns
Begge viser er analyseret med inddragelse af baggrundsviden fra Christensens video.

Ludvig Holberg, Niels Klims underjordiske rejse 1741 uddrag fra Dansk Læsebog, Systime (4 ns)

Om oplysningstiden : https://rundtomholberg.dk/temaer/oplysningen/ (6 ns)
+ uddrag fra "Brug litteraturhistorien" og "litteraturhistorien på langs og på tværs"  (3 ns)
Opgave i forbindelse med uddraget:
Karakteriser dét miljø, som Niels Klim møder I Kokleku.  Inddrag hans brug af ironi og modsætninger.
Hvordan bruger Holberg mødet med dette fremmede miljø til kritik af sit eget miljø?
Hvordan afspejler teksten ellers oplysningstidens tanker?

Gruppefremlæggelser med analyse og fortolkning af digte, der rummer et rejsemotiv. Alle har læst :
Klaus Rifbjergs digte: "Mellem bjergene" og "I et landskab" fra digtsamlingen Fut, fut, fut (2014)( 2 ns)
Johannes V Jensen "På Memphis station" (1904) fra Dansk Læsebog, Systime (3 ns)
Grundtvig "Det er så yndigt at følges ad" 1885 (2 ns)
for derefter at lave næranalyse af ét af digtene og perspektivere til et af de andre.
I forbindelse med  næranalysen er også læst og inddraget viden om enten
Rifbjergs forfatterskab, Johannes V Jensens forfatterskab eller knyttet an til viden om Biedermeier, hvis man fokuserede på Grundtvigs digt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#9- Krop + værk

Fælles brainstorm over, hvad et tematisk forløb om krop kan indholde: Krop er både centreret om noget fysisk og psykisk/ hvad kan og har den brug for / hvilke rettigheder har vi over vores krop...

Forløbet her fokuserer på hovedsageligt på drifter/ kropsbevidsthed/ betydningen af at have en krop, der ikke er som andres samt ejerskabet over egen krop.

VÆRK  
Læst Ingvild Lothe  ”Litt lyst til å pule, Litt lyst til å dø…” (2015) - mhp lyrisk analyse af værket og dets paratekst.
Artikel om værket, "Ingvild Lothe: Onani+Läkerol+Norge”  af Cathrine Rasch, POV (2017) https://pov.international/ingvild-lothe/ - herfra har vi talt om begrebet: ”Girlesque”  og relateret det til værket.

Set programmet "10 digte til når du er liderlig" fra DRkultur (2016) 26 minutter
- dette for først at stifte bekendtskab med alle digtene, dernæst at vælge et ud i gruppe til næranalyse:
1. Naja Maria Aidt: Selvportræt/Luftens gamle børn (2012)
2. Morti Vitzki: Det almene  (u.å)
3. Tove Ditlevsen: Det sandeste(1947)
4. Frank Jæger: Efter et bal i Stockholm Län (1948)
5. H. A. Brorson: See! Hvor hæftig døden ryster (1765)
6. Adam Oehlenschläger: Raad til unge ægtemænd (u.å)
7. Søren Ulrik Thomsen: Rystet spejl (uddrag) (2011)
8. Inger Christensen: Efter den første morgen/ Teksten -variabiliteter af Det (1969)
9. Olga Ravn: Jeg æder mig selv som lyng (uddrag) (2012)
10. Casper Eric: Nike (uddrag) - har ingen arbejdet med!
I alt ca 12 sider


Læst Karen Blixens novelle "Ringen" (1958)  (8 sider)
/ Martin A Hansens novelle  "Frederiks Oprør" (1959) (3,5 sider) - begge noveller er læst i klassen/diskuteret i forhold til eksistentialisme . Læst om eksistenstialismen i Brug litteraturhistorien (2ns)
+ psykoanalyse anvendt som læsemetode fra Blaksteen og Møller "Eventyr i dansk" Systime (2005): "freudiansk læsning" s. 20-23 (om personlighedsmodellen, Ødipus- og Elektrakomplekset) - Anvendt til fortolkning af de to tekster
+ inddragelse af genretræk for den klassiske og den moderne novelle


Værk: Læst Caspar Eric "Nye Blancer" (2023) mhp følgende spørgsmål:
1) “I want more life, fucker - Roy Batty” er digtsamlingens indledende citat. Hvem er Roy Batty, og hvorfor har Eric mon citeret ham?
2) Digtsamlingens komposition er organiseret efter følgende dele: "Faldet", "Lige at gå”, “De siddende”, “Crawl”. Overvej, med jeres viden om første del, hvorfor har Eric valgt disse titler; hvad symboliserer de mon?
3)Der er ét indledende digt, der står udenfor for kompositionen, og optræder særskilt. Genlæs diget, og overvej, hvorfor mon dette digt “står alene”?
4)I “Forsøg på et brev” personificeres Erics handicap (nederst side 20), ligesom hans lyske besjæles i “L har købt et balancebræt til mig” (nederst s. 23) - hvad er virkningen af dette?
5) Hvem er “Forsøg på et brev”(19-21) henvendt til, og hvad handler det egentlig om? Hvilken genre passer teksten til, og hvordan ses det i tekstens opbygning/ brug af virkemidler?
6) Anlysér syntaksen og sproget i digtet “I sin nytårstale siger….” (s.41). Hvorfor er titlen så lang, og hvordan spiller dén sammen med digtets indhold? Hvordan forstår du digtets slutning?
7) Analysér, og fortolk, digtet “Spasser er et ord i ordbogen der betegner noget dårligt” (s.55). Hvad kan formålet med digtet være, og hvordan ses det i digtets indhold og form?
8)Lav en næranalyse af et selvvalgt digt i samlingen, bl.a. med fokus på digtets brug af rim, kontraster, ironi samt overdrivelser, og hvordan disse virkemidler fremhæver digtets indhold. Hvad er digtets budskab eller tema?
9)Udvælg ét af Erics digte, som berører dig særligt. Du skal fortælle om, hvorfor dét berører dig. Hvad er det i digtets indhold og form, der gør det?
10)Hvordan bryder Caspar Eric med vores forventninger i digtsamlingens sidste digt?
11)Skriv et brev til Caspar Eric, hvor du fortæller ham, hvad du synes om hans digtsamling. Husk at komme med gode begrundelser ud fra konkrete digte ud fra deres indhold eller form.

Medieperspektiv:
Læs i Håndbog til dansk s. 198-203 kapitel 5.1 Avisjournalistik og underafsnittene "Hvad er en avis?" + "Avistyper"+"Stofområder"+ "Samfundsområder" +
s.203-213: De fem nyhedskriterier / om Avisen ydre komposition / Kilder / Vinkling / Genre med fokus på nyheds- og meningsjournalistik. .
+ 217-218 om komposition


Vi har arbejdet med nedenstående artikler og analyseret dem dels i plenum, dels i grupper og dels i fremlæggelser.

Nyhedsjournalistik / informationsgenren
Nyhedsreportage: Brooke har fået fem aborter - vil have totalt abortforbud Ekstrabladet 25.oktober 2024, 4 ns
Nyhed: I dag får Danmark ny abortlov: Ugegrænse hæves, og abortsamråd afskaffes, 3. maj 2024, Berlingske  3 ns
Nyhed: Minister er rasende efter aktion ved abortklinik: »Det her er under al kritik«, Berlingske 20. september 2024 3 ns
Baggrundsartikel: Efter 50 år med fri abort: Aborter er blevet færre, sikrere og tidligere, Kristeligt Dagblad 9. marts 2023 4 ns

Meningsjourmalstik /opinionsgenren
Debatindlæg: Jeg har kvalme over fraværet af anfægtelse i abortdebatten,  11.maj 2024, Jyllandsposten 3 ns
Debatindlæg: Efter 50 år må vi ikke bare læne os tilbage: Vi skal slå ring om retten til fri abort, 24. maj 2023 Jyllandsposten 3 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#1o Essay - optakt til reflekterende artikel

Lille forløb om essaygenren, som optakt til at I selv skal skrive reflekterende artikler. Vi læser et par essay mhp at genkende genrens træk og en analyse af teksternes stilistik.

Om essayets genretræk + essay af Kim Skotte "Sne" (Politiken, 2005)
Selvfremstillende genre - Essayet, Faglige Forbindelser i Dansk s 213-216 3 sider
Essay af Per Højholt: MEN NU FX. VEDR. KØB AF JULETRÆER (1985-86) 2,5 side
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb#11 Klasse + værk

Et forløb med fokus på klassesamfundet.

Hurtigskrivning: hvad forbinder du med begrebet klasse?
Opslag http://denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Sociologi/Samfund/klasse – hvordan stemmer  denne definition  overens med jeres tanker?  (1,5 s)
Baggrundartikel om klassesamfundets aktualitet: https://bss.au.dk/aarhus-bss-nyheder/samfund-1/2018/klassesamfundet-lever-og-hvad-saa (1,5 ns)

Analyse af nytårstale af Glen Bech på DR2, 2023 - Genopfriskning af vores viden om argumentation og retorik : Fokus  *talegenre: Lejlighedstale, politisk og/eller informativ tale? / *Appelformer: patos, etos, logos? / *Retorisk pentagram: situation, emne, afsender, modtager, sprog / *Stilistiske virkemidler? fx gentagelsesfigurer, billedsprog, tautologier, retoriske spørgsmål

Kilde: https://www.dansketaler.dk/tale/glenn-bechs-nytaarstale-2023/ 3 ns

Interview om hans manifest: fra forfatterstaffeten  (forfatterweb) https://www.youtube.com/watch?v=LzybHTlVXXE&ab_channel=Forfatterstafetten (15 min)

undersøgt begrebet manifest

"Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" Glen Bech, 2022, s. 53-61 - analyseret som henholdvis lyrik og argumentation og knyttet til viden om tendeser i senmoderne litteratur.

Set forestillingen "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" på Aveny-T, en iscenesættelse af Bechs manifest. Efterfølgende opgave: Tre velunderbyggede argumenter for at man skal se forestillingen - dét kan fx gå på både forestillingens indhold men også den sceniske fremførelse (skuespillere, lys, lyd, scenografi, kostume…)
Mindst ét velunderbygget argument for, at ikke alle vil bryde sig om forestillingen

Litteraturhistorisk teori om senmoderne litteratur fra "Den Sociale vending - dansk litteratur efter 2000"  af Jens Kramshøj Flinker (2015) s.7-23

Konkursrytteri - Jakob Ejersbo(2000) - analyseret med fokus på genre, miljø- og personkarakteristik samt knyttet til den senmoderne litteraturs tendenser. 1,5 side


Klip fra På Røven i Nakskov (2015) afsnit 1, sæson 1 00-16:15
1. Redegør for klippets handling, og kom herunder ind på dokumentargenre, autencitetsmarkører og brug af fakta- og fiktionskoder.
2. Lav en miljø- og personkarakteristik med fokus på enten 1) Ib og Nicholai, 2) Kenneth og Irene eller 3) Rikke. Inddrag í den forbindelse dokumentarens filmiske virkemidler.
3. Programmet er blevet kritiseret for sin fremstilling af folkene på Lolland.
Læs teksten: “TV2: Vi latterliggør ikke Nakskov” fra Berlingske (2015)  1 ns
Hvad synes I om programmets fremstilling og hvorfor. Inddrag teksten fra Berlingske i jeres argumentation?


Læst om filmiske virkemidler (pdf) 1ns med særligt fokus på:
1. Asynkron og synkron lyd
2. Nærbilleder - totalbilleder
3. Frø, fugle eller normal perspektiv
4. Farver
Set spillefilmen "Miss Viborg" 2021 (95 min) med fokus på miljø og personkarakteristik under inddragelse af filmiske virkemidler og pragmatik.

Røde mor manifest  1ns

Digte - Protestsange :
Lav en sammenlignende analyse og fortolkning af ”Arbejdsløshedssangen”(Røde Mor 1974-75) og ”Os Idioter” (Ulige Numre 2015) idet du svarer på følgende:

Er teksterne traditionelle eller moderne digte? Episke, lyriske eller knækprosa? Central- eller brugslyrik?
Hvad handler teksterne om?
Hvordan anvendes de personlige pronominer i teksten og med hvilken virkning?
Hvordan anvendes stilistikken samt de sproglige billeder og figurer, og hvad understreger dé i teksterne?
Vurdér, hvilke samfundsklasser de to tekster omhandler og henvender sig til.

Jens Vejmand, Jeppe Aakjær  (1905):
Lav en analyse og fortolkning af digtet “Jens Vejmand”, bl.a. med fokus på forskellen mellem Jens Vejmand og digtets du.
Vurdér, på baggrund af jeres analyse, hvor fortællerens sympati ligger.
Perspektiver til jeres viden om Det folkelige gennembrud og Jeppe Aakjær.

Kort nddragelse af maleriet: H.A. Brendekilde, En landevej, 1893 (perspektiv til handlingen i Jens Vejmand)
"Litteraturens Veje" om Det folkelige gennembrud+Jeppe Aakjær s.244-247



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb#12 Druk

Kort sidste forløb med temaet druk:
Formål:
Sidste øvelse i litterær analyse og fortolkning af digte og noveller
Sidste øvelse i genre og argumentation/retorik i forbindelse med læsning af artikler

Ved Frokosten af Johannes V Jensen (1906) 3 ns
Det blomstrende slagsmål af Tom Kristensen (1920) 1 ns
"Fælden" af Peter Seeberg 1962 5 ns (prøveeksamen)
Slusk-blues  af Cornelis Vreeswijk   (1966) 1 ns

Viden om Ekspressionisme og Tom Kristensen fra "Brug Litteraturhistorien" https://bl.systime.dk/?id=212 1 ns
Viden om Johannes V Jensen og hans typiske skrivestil/tematikker fra https://litteratursiden.dk/forfattere/johannes-v-jensen 3 ns
Viden om eksistentialisme fra Brug litteraturhistorien (Læst i tidligere forløb)  

artikler:
debatindlæg: Lille fredag drikker de hjernen ud, Benedicte Monica Andersen i Information 2007 4 ns
debatindlæg:  Det bliver alt for let frelst, bedrevidende og uudholdeligt. Vi er her for at leve, ikke for at undgå at dø, af Nick Hækkerup:  i Politiken (2023) 5 ns
kronik: Speciallæge: Forbyd alle under 18 år at købe alkohol af Anne Nielsen i Politiken (2023) 6, 5 ns

Teksterne er blevet behandlet i plenum, i stationslæring og har været udgangspunkt for sidste skriftlige aflevering samt en prøveeksamen.

Stationslæring:
Station 1:
Læs om Johannes V Jensen og hans typiske skrivestil og tematikker - hvordan passer jeres viden umiddelbart med digtet “Ved Frokosten”? - Kom med konkrete teksteksempler.
Find så mange sproglige virkemidler som muligt.

Station 2:
Læs om Tom Kristensen og ekspressionisme - hvordan passer jeres viden umiddelbart med digtet “Det blomstrende slagsmål”? - Kom med konkrete teksteksempler.
Find så mange sproglige virkemidler som muligt.

Station 3:
Læs artiklen:
“Det bliver alt for let frelst, bedrevidende og uudholdeligt” af Nick Hækkerup (Politiken, 2023) Definér, hvilken slags artikel det er og hvorfor. Redegør også for teksternes grundlæggende synspunkter vha. af Toulmins argumentationsmodel og marker dem  i teksten

Station 4:
Læs artiklen:
“Forbyd alle under 18 år at købe alkohol” af Anne Nielsen  (Politiken, 2023)
Definér, hvilken slags artikel det er og hvorfor. Redegør også for teksternes grundlæggende synspunkter vha. af Toulmins argumentationsmodel og marker dem i teksten.

Station 5:
Læs artiklen
“Lille fredag drikker de hjernen ud” af Benedicte Monica Andersen
Definér hvilken slags artikler de er og hvorfor. Redegør også for teksternes grundlæggende synspunkter vha. af Toulmins argumentationsmodel og marker dem i teksten.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer