Holdet 2022 DA/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Lise Lysgaard Espersen
Hold 2022 DA/q (1q DA, 2q DA, 3q DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Folkeeventyr, folkeviser og saga
Titel 2 Forløb 2: Lighed/ulighed
Titel 3 Forløb 3: Hjemstavn
Titel 4 Forløb 4: Lange linjer i litteraturhistorien.
Titel 5 Forløb 5: Podcastanalyse
Titel 6 Forløb:6 Retorik og argu. Tema: Bæredygtighed
Titel 7 Forløb 7: Nyhedsformidling og journalistik. Krig.
Titel 8 Forløb 8: Dokumentar
Titel 9 Forløb 9: Biografisme
Titel 10 Forløb 10: Det moderne gennembrud.
Titel 11 Forløb 11: Minimalisme
Titel 12 Forløb 12: Politikere på sociale medier
Titel 13 Forløb 13 Skriftlighedsforløb
Titel 14 Forløb 14: Romantikken
Titel 15 Forløb 15 Realisme og modernisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Folkeeventyr, folkeviser og saga

Formålet med forløbet er
-at analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
-at dokumentere indblik i ældre teksters funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund.
-at læse tekster, som repræsenterer litteratur fra DK og Norden før 1700.
-udtrykke sig præcist og formidlingsbevidst mundtligt.

Gennem læsning af forskellige episke og lyriske tekster arbejder vi med analyse og fortolkning, herunder væsentlige fagbegreber hertil.

Kernestof:
Håndbog til dansk. Systime (2015-2017). s. 74-76, 93-94, 298-299.
Litteraturhistorien - på langs og på tværs. Systime (2014) s. 25-29, 34-42.

Folkeeventyr:
De 3 gaver
Kong Lindorm
Mor Hulda

Folkeviser:
Torbens datter
Germand Gladensvend

Supplerende stof:

Saga:
Uddrag af Gisles Saga
                                                                                                                                        ca. 35 sider.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriv en historie/nyhedshistorie om bandeopgør 23-11-2022
Skriveopgave 1 Præsentation af eventyr 16-12-2022
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Forløb 2: Lighed/ulighed

Fokus for forløbet:
-et overordnet tema: Verdensmål 10: Mindre ulighed. Fokus på ulighed lokalt, nationalt og globalt.
-indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund.
-fokus på skriftlig udtryksfærdighed via kreativ skrivning, herunder inddragelse af sproglige virkemidler og multimodalitet (via kombi af skrift med hhv. billede og lyd)

Kernestof:
Kort intro til sproglige virkemidler: https://www.youtube.com/watch?v=JaR8eBfYDjs
4 timers Workshop om rap v. Rapolitics. Bl.a. intro til rap og genrens grundlæggende virkemidler.
Håndbog til dansk, kapitel 4.5 om ordklasser og kapitel 4.3. om sproglige figurer


Supplerende stof.
Filmklip om verdensmål 10: https://www.verdensmaalene.dk/maal/10
Eleverne medbragte eksempler på rap som eksempelmateriale til undervisningen.
30 menneskerettigheder fra Amnesty: https://amnesty.dk/vores-arbejde/hvad-er-menneskerettigheder/


Arbejdsformer
Oplæg, klassesamtale, pararbejde samt individuelt arbejde.  
Skrivning af 2 kreative produkter om ulighed: 1. Kombi af billede og prosatekst. 2. kombi af digt og lyd (rap)

                                                                                                                                        Ca. 23 sider
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kreativ øvelse 07-12-2022
Kreativ skrivning. Hip-hop tekst 20-12-2022
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Forløb 3: Hjemstavn

Fokus for forløbet:
-Arbejde med temaet hjemstavn og sted. (Sted er defineret som en placering, en fysisk udformning af en lokalitet og en relation til stedet, der er subjektiv. Jf. Perspektiver i dansk s. 217)
-Analyse og fortolkning af fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier, særligt fokus på fremstillingsformer og komposition
-Refleksion over egen hjemstavn

Kernestof:
Teoretisk stof fra ”Perspektiver i dansk” af Mads Rangvid og Mimi Sørensen. Dansklærerforeningens forlag, 2018. s. 214-217; 221-223; 229-230; 234-236.

Tekster:
”Danmark, mit fædreland” af H.C. Andersen, (1850)
”Gammel Kongevej” af Amalie Laulund Trudsøe, (2013)
”Jylland forever”, uddrag af Christina Hagen, (2017)
”Hjertets dannelse” af Erling Jepsen (2015)
”De gales hjem” af Pia Juul (2005)
”Vent” af Søren Ulrik Thomsen (1981)
”Hærværk”, lille uddrag af Tom Kristensen (1930)
”Jeg vil købe hyacint” Af Naja Marie Aidt (2009)
”Nørreport” af Katrine Marie Guldager (2004)
”Planen”, uddrag af Morten Pape (2015)

Filmklip:
Filmen Frygtelig Lykkelig, af Ruben Genz (2008) https://mitcfu.dk/film/?faust=CFUFILM1070700  (14:25-17:45)

Reklamer:
Bakkedal – fra os i Thy - trafikprop” https://bakkedal.info/bakkedal-fra-os-i-thy.aspx  
Nakskov i traileren for anden sæson af ”På røven i Nakskov” (2016) https://www.tv2east.dk/lolland/se-traileren-her-ny-saeson-af-pa-roven-i-nakskov

                                                                                                                                    Ca. 30 sider
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Arbejd selv Hjertets dannelse 04-01-2023
Skriveopgave 2 "Mit sted" 09-02-2023
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Forløb 4: Lange linjer i litteraturhistorien.

Fokus: Præsentation af lange linjer i litteraturhistorien. Fokus på genretræk samt intro til den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
Særligt forløb om nationalromantikken som optakt til DHO.
Skønlitterær analyse samt perspektivering.

Kernestof:
Litteraturens  veje: Leksikonopslag: Barok, nationalromantik, modernisme
Ked af verden, Kær i Himlen (1681). Thomas Kingo
Fordærvet smag i kærlighed (1748). Ludvig Holberg
Danmarks Trøst (1820). Grundtvig
Danmark, mit fædreland!” (1850) H.C. Andersen.
Natacha: Giv mig Danmark tilbage! (2007)
Agnes Gads Dagbog 18.4-24.4.1864: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/agnes-gads-dagbog-1864-dybboels-fald
Det er blevet os pålagt (1960). Klaus Rifbjerg
Køreplaner (1996) Helle Helle
Støvsuger (1997) Peter Seeberg

Supplerende stof:
Barbera Kjær-Hansen et al "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" (2014-17) s. 91-92 + 98-100.
Billeder:
Vanitas Stilleben (1965) af Jan Van Kessel
Efterårslandskab. Hankehøj ved Vallekilde (1847) af J.Th. Lundbye.
Landskab ved Arresø (1938) af J. Th. Lundbye
Bøgeskov i maj (1858) af P. C. Skovgaard
Udsigt fra Dosseringen ved Sortedamssøen mod Nørrebro (1838) af Christen Købke
Udslidt (1889) af H.A. Brendekilde
Kampen for tilværelsen (1889) af Christian Krogh

Filmklip:
Musikvideo: Danmark mit fædreland, Isam B: https://www.youtube.com/watch?v=DwRlHPtRghs
Det moderne gennembrud: https://www.youtube.com/watch?v=Uy29WdY7TYE
Mimimalisme: https://www.youtube.com/watch?v=P-zosnKjMUo

DHO. Eleverne valgte mellem 3 opgaver.
Disse ukendte tekster indgik i nogle af opgaverne og er derfor ikke læst af alle:
Carl Ploug: "Slaget ved Slesvig" (1848) https://kalliope.org/da/text/ploug2001123001
Peter Faber "Dengang jeg drog afsted" (1848) https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/peter-faber-dengang-jeg-drog-afsted-den-tappre-landsoldat-1848/
Billede:
P.C. Skovgaard: "Parti i Vejledalen" (1852)

Ca. 42 sider
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriveopgave 3: Digtanalyse 03-03-2023
Skriveopgave 4: Billedanalyse 31-03-2023
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Selvrefleksion
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 5 Forløb 5: Podcastanalyse

Fokus for forløbet:
-forholde sig analytisk og kritisk til mediebilledet i dag, særligt: podcasts.
-analysere, fortolke og vurdere podcast-dokumentarer. Herunder indsigt i podcastens særlige formater, -kommunikationssituation, særlige virkemidler og fortællerforhold.
-træning af mundtlig præsentation
-analyse af 1.værk.

Kernestof:
Mimi Olsen et al. ”Podcast”. Dansklærerforeningens forlag. S. 11-19, 31-41, 55-61.

Podcasts:
”Kvinden på isen” (2014), Af Rikke Houd. Third Ear. https://thirdear.studio/da/pods/kvinden (Værk nr. 1)

”Familie før alt” (2019), (1 afsnit) Redaktør: Karen Straarup. https://www.dr.dk/studie/mediefag/podcast-familie-foer-alt

Supplerende stof:

Anslagsanalyse af:
”Det Koldeste fængsel” (2021). Af Rune Sparre Geertsen. P1. Dr.dk
https://www.dr.dk/lyd/p1/det-koldeste-faengsel

”Farligt spil” (2021) Af Rune Sparre Geertsen. P1. Dr.dk. https://www.dr.dk/lyd/p3/farligt-spil/farligt-spil-1-4

”De falske Dan Rachlinner” (2021). Af Jonas Damstrup Fried. P1. Dr.dk https://www.dr.dk/lyd/p1/dan-rachlin-og-de-falske-profiler

”De 169 piger” (2021). Tilrettelægger ej oplyst. P1. Dr.dkhttps://www.dr.dk/lyd/p1/de-169-piger
                                                                                                                                     ca. 74 sider
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dagbog (Kvinden på isen) 09-05-2023
Skriveopgave 5: podcastanalyse 14-05-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Forløb:6 Retorik og argu. Tema: Bæredygtighed

Argumentation og retorik. Tema: Bæredygtighed - Byer og forbrug

Vi har arbejdet med:
-et overordnet tema: Bæredygtighed m. tilknytning til Verdensmål 9: Industri, innovation og infrastruktur; Verdensmål 11: Bæredygtige byer og lokalsamfund og Verdensmål 12 Ansvarligt forbrug og produktion.
-analyse af argumentation og retorik i forskellige teksttyper. Fokus på talen og den debatterende artikel som genrer samt det retoriske pentagram, herunder retoriske virkemidler som appelformer og stilfigurer
-opbygning af et argument samt argumentationens dynamik
-sproglige virkemidler i forskellige teksttyper, herunder skønlitterære tekster
-analyse, fortolkning og perspektivering til nationale og globale forhold
-træning af præsentation med brug af power point

Arbejdsformer
Oplæg, klassesamtale, pararbejde og gruppearbejde.
Gruppearbejde med analyse, fortolkning, perspektivering og præsentation af forskellige tekster, der belyser forhold knyttet til verdensmål 9.11 og 12. Globalt perspektiv.

Kernestof:
Ole Schultz. Håndbog til dansk. Systime. 4. udgave, 2015-2017. 150-167.
Charlotte Jørgensen og Merete Onsberg. Praktisk argumentation. Teknisk Forlag (1987) s. 36-37,57
• Statsminister Mette Frederiksen: Nytårstale (2023)
• Ivan Malinowski: Benzinhjertet (1962)
• Liv La Cour Hvad er mest ulækkert – at rode i skraldespande eller smide god mad ud? (2015)
• Mikkel Truelsen Indfør rationering på klimabelastede varer (2019)
• Grøn Dreng: Blæredygtig (2017) + musikvideo på You Tube
• Thorkild Bjørnvig: Ozonlaget (1990)


Supplerende stof:
Pia Olsen Dyhrs tale ved folkemødet på Bornholm d. 16.6.2023.
Alex Vanopslaghs tale ved folkemødet på Bornholm d. 15.6.2023.

Filmklip:
Retoriske virkemidler: https://www.youtube.com/watch?v=Vlgpe6h6jNc
Toulmins model: https://www.youtube.com/watch?v=35bqJ90khEA&t=5s
Links til info om FNs verdensmål:
https://www.verdensmaalene.dk/fakta/verdensmaalene
https://www.verdensmaalene.dk/delm%C3%A5l-og-indikatorer

                                                                                                                                     ca. 46 sider
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skal god mad smides ud..... 28-09-2023
Chat GPT -digt 02-10-2023
Skriveopgave 1. Debatterende artikel 06-10-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb 7: Nyhedsformidling og journalistik. Krig.

Nyhedsformidling og journalistik. Tema: Krig

Undervisningens fokus:
Avisens historie og forskellige avistyper. Forskellige genrer knyttet til nyhedsjournalistik og meningsjournalistik.
Analyse, perspektivering og vurdering af skrevet nyheds- og meningsjournalistik med opmærksomhed på ydre og indre komposition, vinkling, nyhedskriterier, kilder samt fakta- og fiktionskoder.  
Fokus på kommunikationssituationen og fredsretorik/krigsretorik
Perspektivering til:
Tv-avisen, herunder fokus på betydningen af fakta- og fiktion i levende billeder.
Sociale medier og etiske dilemmaer samt fake news og clickbate.


Kernestof:
Ole Schultz. Håndbog til dansk. Systime. 4. udgave, 2015-2017.
s. 198-218; 222-227; 312-213.
Gitte Horsbøl og Jette M. Harboe. Den iscenesatte virkelighed –fra nyheder til reality (2022) I-bog. Afsnit: Fakta og fiktionskoder i nyhedsformidling.
Mads Rangvid og Mimi Sørensen. Perspektiver i dansk. DLF (2018) s. 295-296.
Stine Nørholm. Fredens retorik. K-forum. 24.10.2006.  https://www.kommunikationsforum.dk/artikler/fredens-retorik

Nyhedsartikel: Rusland angriber mange Ukrainske byer. Af: Jacob Breum Jacobsen. Information d. 11.10.22.
Baggrundsartikel: Hvor stor kan Ukrainekrigen blive? Af: Sebastian Hagel. Forskning.no Udgivet på Videnskab.dk. 22.01.22.
Reportage: Kærlighed bringer glimt af håb til fronten i Ukraine". Af Tobias Stern Johansen. KD 10.08.23.
Debat: Bør borgere overholde loven i deres forsøg på at hjælpe flygtninge. Af Marie Krarup og Manu Sareen. BT d. 09.09.2015.
Leder. BT d. 09.09.2015.

Supplerende stof:
Tweets. Spalte på debatside BT d. 09.09.2015
Tegneserie. Statsministeren af Carsten Graabæk. BT d. 09.09.2015.
Anmeldelse af Kandis for livet https://soundvenue.com/film/2021/09/kandis-for-livet-ny-dansk-dokumentar-er-graenseoverskridende-intim-460102    
Uddrag fra Tv-avisen d. 28.10.23. Kl. 8.00. DR.dk (13 min)
Artikler til skrivning af debatterende artikel om Konstruktive nyheder:
Andreas Marckmann Andreassen: ”Mediechefer kritiserer idéen om ”konstruktive nyheder”, uddrag. Journalisten 19.11. 201.
Kurt Strand: ”TV2 – Nu også med ”konstruktive nyheder”. Kristeligt-dagblad.dk 23.01.2016.
                                                                                                                                      ca. 56 sider
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriveopgave 2 Debatterende artikel 19-11-2023
Skriveopgave 3 Debatterende artikel 04-02-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb 8: Dokumentar

Forløbets fokus:
-Demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
-Navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i dokumentarfilm
-Udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt.
- Analyse af 2. værk: genretræk, komposition, iscenesættelsen af personer, herunder hvordan filmiske virkemidler fungerer som fakta- og fiktionskoder. Dokumentaren er afslutningsvis perspektiveret til aktuelle tendenser inden for dokumentargenren.
I forløbet har vi arbejdet meget med mundtlige fremlæggelser af opgaver.

Kernestof
Dansksiderne.dk: Kapitlerne: Hvad er en dokumentarfilm, Typer af dokumentarfilm, Analyse af dokumentarfilm samt Fiktions- og faktakoder i dokumentarfilm.
Håndbog til dansk. Ole Schultz Larsen. Systime (2015-17) s. 325 – 343
Krydsfelt. Berit Riis Langdahl et al. Systime (Ibog) Kapitel: Fakta i medierne, afsnit: Dokumentarisk trend: jeg-dokumentaren + Kapitel: Mediehistorie, afsnit: Signalement af mediekulturen.

En fremmed flytter ind (2017) af Nocole N. Horanyi  (2. værk)
Uddrag af "Alene i vildmarken, -Hvorfor er jeg her" 22.4.22. https://www.dr.dk/drtv/se/alene-i-vildmarken_-hvorfor-er-jeg-her_307888  

Supplerende stof:
Analyse af anslag i dokumentarfilm fra forskellige tv-kanaler, som eleverne selv har udpeget
"Kampen om Grønland" Af Kenneth Sorento, 2020. Analyse og fortolkning af denne film dannede baggrund for et medieevent om Grønland for alle 2.g. klasser ved filminstruktør Inuk Jørgensen, Nordisk filmhøjskole Gøteborg (90 min)
Reportage: "Livet bag de skarpe fjelde" af Oliver Bodh Larsen, 11.7.22. Euroman.

     ca. 103 sider
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fremlæggelse af reportage 21-12-2023
Skriveopgave 4 Analyserende artikel 13-03-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
Titel 9 Forløb 9: Biografisme

-Fokus på biografien som en særlig genre i litteratur, der er populær i vores tid. I læsningen af tekster indgår bl.a. væsentlige fagbegreber som f.eks. hovedstol, dobbeltkontrakt, offer/bøddel/medløber, og i forbindelse med læsningen af teksterne og en sprogkarakteristik diskuteres grænser mellem fiktion og virkelighed, fortællerens pålidelighed.  
-Analyse af 3.værk med særlig fokus på skildringen af det lyriske jeg, sprog samt anvendelsen af ovenstående begreber.

Baggrundsstof: Livsværk, af Claus Christensen m.fl. Dansklærerforeningen (2008) s. 11-29.
Kernestof:
Yhaya Hassan Digte (2013) (Værk: 3)
Jens Blendstrup Gud taler ud (uddrag) (2006) s. 25,26,35,36,85,86,99,100,108,122,145.
Claus Beck Nielsen En Biografi (uddrag) (2003)
Knud Romer Den som blinker… (uddrag) (2006)
Supplerende stof:
Glenn Bech ”Jeg anerkender ikke jeres autoritet (2022) s. 21-22, 63-64, 69-70
Asta Olivia Nordenhof Min farmor ryger stadig (2012)
Karl Ove Knausgård Min kamp (uddrag) (2011) s. 31-32, 81-83, 251-253.
Caspar Eric ”dag 1” (2020)
Georg Græsholt Kære Knud (2007)
Jeppe K. Christensen ”Litteraturens store reality show…”  (2014) af Jeppe K Christensen: https://www.berlingske.dk/kultur/litteraturens-store-reality-show

Filmklip:
Interview med Martin Krasnik Deadline 2013, uddrag: https://www.youtube.com/watch?v=xV8yIobkWNE
Klovn – Bornholm, uddrag: https://www.youtube.com/watch?v=eJj1X--Bh5E

ca. 220 sider
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forberedelse til SRO 29-02-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb 10: Det moderne gennembrud.

I forløbet er der fokus på:
-Viden om litteraturen i Det moderne gennembrud i Danmark med perspektiv til Norden, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
-At dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund.
-Analyse af 4. Værk: genretræk, personkarakteristik, kommunikation – herunder undertekst, sproghandlinger, samarbejds- og høflighedsprincippet.
Litteraturhistorien på langs og på tværs. Systime (2014) s. 116-136
Håndbog til dansk. Systime (2015-17) s. 29-30; 38-49; 176-188; 294-295.

Kernestof:
Naadsensbrød (1887) Henrik Pontoppidan (Genbesøgt. Læst i forløb 4)
Hjemme (1880) Herman Bang
Foran Alteret (1880) Herman Bang
Uddrag af En lille Replik (1890) Herman Bang
Uddrag af Forrådt (1892) Amalie Skram
Lønningsdag (1900) Martin Andersen Nexø
Et Dukkehjem (1879) af Henrik Ibsen (Værk: 4)

Supplerende stof:
"Sorg" Victoria Benedictsson (1884)

Billeder:
Christian Krogh ”Albertine i politilægens venteværelse” (1887)
Erik Henningsen ”Sat ud” (1892)
H.A. Brendekilde ”Udslidt” (1889)
H.A. Brendekilde ”Fortrykt” (1887)
P.S. Krøyer ”Fra Burmeister og Wains jernstøberi” (1885)

Filmklip:
Det moderne gennembrud. Litteraturhistorien på langs og på tværs. Systime: https://litthist.systime.dk/?id=125
Det moderne gennembrud, Søren Vrist Christensen: https://www.youtube.com/watch?v=Uy29WdY7TYE

ca. 185 sider
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriveopgave 5. Analyserende artikel 21-04-2024
Pararbejde: Lønningsdag 17-05-2024
Årsprøve 2.g. 15-08-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 11 Forløb 11: Minimalisme

I forløbet er der fokus på:
-viden om kendetegn ved minimalistisk litteratur med perspektiv til USA, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
-at dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund.
-5. værk: genretræk, person- og miljøkarakteristik. Undersøgelse af samtaler med brug af forskellige fagbegreber til kommunikationsanalyse: undertekst, sproghandlinger, samarbejds- og høflighedsprincipperne, facework. Dertil har vi undersøgt teksten med forskellige læsemåder.
-skriftlig og mundtlig formidling af analyser   
Baggrund:
Håndbog til dansk s.  176- 190, s. 87-90, 95-97
Minimal modernisme i: Litteraturhistorien på langs og på tværs. Systime (2014) s. 181-185
Helle Helles stille eksistenser i: Litteraturens veje: Fænomenologi og hverdagsbevidsthed | Litteraturens veje

Kernestof:
”Rødby-Puttgarten” af Helle Helle (2005) (5. værk)
”Mere Kaffe?” af Helle Helle (2000)
”Fasaner” af Helle Helle (1996)
”Madeleine” eller ”Lille trist roman” af Peter Adolphsen (1996)

Supplerende stof:
”Naboer” af Reymond Carver (1975)
”En Bristefærdig” af Niels Hav (1990)

                                                                                                                                    ca. 206 sider
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgaver til "Mere kaffe?" 22-08-2024
Skriveopgave 1a: Analyserende artikel 29-09-2024
Skriveopgave 1b 08-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb 12: Politikere på sociale medier

Faglige mål
udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt.
anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.
demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag.
forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber.
undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.

Stikord om fagbegreber i forløbet: Kommunikationsanalyse, sproghandlinger, sprogfunktioner, samarbejds- og høflighedsprincipperne, facework, sprogtone, visuelle virkemidler: emojis, digitalt jeg – relationelt jeg, frontstage – middelregion – backstage, gatekeeper, ekkokammer, begreber til billedanalyse

Baggrund:
Digital identitet, kap. 2. Uddrag fra ”Like” af Camilla Mehlsen og Vincent F. Henridcs. CBS, 2019.
Sociale medier og selvfortællinger, Uddrag fra Kvan: et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen. Sociale medier og selvfortællinger. Årgang. 40, nr. 118. 2020.
Sprog i sociale medier af Tina Thode Hougaard et al. Dansklærerforeningens forlag (2018) s. 24-26, 44-48
Følgende teoretiske afsnit fra: Dansk i tiden, Mimi Olsen et al. Systime 2020. I-bog:
Hvem er gatekeeper?
Politikere på sociale medier
Ekkokamre og politiske diskussioner
Når politiske opslag går viralt


Kernestof
Artikel: ”Matilde valgte sin kat, så den passer til hendes univers på Instagram…” af Rikke Bjerre. DR.DK, d. 12.7.2021.
Facebookopslag, Pia Olsen Dyhr
Artikel: Søren Domino og Cathrine Bloch: SF-formanden talte om ”danmarkshistorie”. Et andet parti bag finansloven afviser den fortælling” i: Berlingske Tidende. 3.12.2019.

Supplerende stof:
Debat: Erhvervsforsker: De sociale medier har endeligt overtaget vores demokrati. Af Søren Schultz Hansen. 28.8.2023. Altinget.dk
I undersøgelsen af politikeres kommunikation på sociale medier har vi brugt elevvalgte tekster fra Instagram og Facebook. Eleverne har valgt deres politiker, som de har undersøgt på forskellige måder gennem forløbets moduler.

Filmklip, der indgår i skriveopgave:
https://www.youtube.com/watch?v=K8ADzmLfz2Y og https://www.facebook.com/mettefrederiksen.dk/videos/velf%C3%A6rd-f%C3%B8rst-det-danmark-tror-jeg-p%C3%A5/726871304454555/ )


ca. 36 sider
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kommunikation i 2 medier 11-10-2024
Lydfil analyse af opslag 31-10-2024
Skriveopgave 2: Vælg mellem 2 opg. 01-11-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb 13 Skriftlighedsforløb

Arbejde med skriftlighed
-Overblik over kendetegn ved de 3 eksamensgenrer
-Kendetegn ved "den gode opgave"
-hvordan vise danskfaglighed i eksamensopgaverne?
-Sproglig variation
-Sproglig korrekthed

Vi læser og evaluerer andres løsninger af eksamensopgaver
Vi arbejder med sproglig finpudsning i mindre skriveopgaver (Sproglig  variation og korrekthed)
Vi slutter af med at skrive en terminsprøve.

Litteratur anvendt som led i forberedelse og overblik over skrivningen af eksamensopgaver:
Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose ”Skriftlig eksamen i dansk” (2019) s. 19-25, 32, 35-42, 45-51
Andet:
Eksempler på hele opgaver samt dele af opgaver indsamlet blandt eleverne.
Peer respons på eksamensopgaver.
   
ca. 25 sider
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriveopgave 3 09-12-2024
Skriveopgave 4. Afvikles på skolen 18-12-2024
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Forløb 14: Romantikken

Litteraturhistorisk læsning, herunder kendskab til væsentlige forhold ved i teksternes samtid.
Genretræk og temaer i romantikkens litteratur.
Anvendelse af litterære analysebegreber.
Perspektivering til andre læste tekster, litterære perioder og tråde til i dag.

Baggrundsstof om den romantiske periode: Litteraturens Veje s. 483; 519-521, 511.

Kernestof
Indvielsen (1804) af Staffeldt
Guldhornene (1802) af Oehlenschläger
Den Lille Karen (1830) af Thomassine Gyllembourg
Danmark, mit fædreland (1850) af H. C. Andersen (genbesøgt)
Danmarks trøst (1820) af Grundtvig (Tekst fra forløb m. DHO genbesøgt)
Sildig Opvågnen (1828) af Steen Steensen Blicher (6. Værk)
Angst og Paa sneen (1838) af Emil Aarestrup
Den lille pige med svovlstikkerne (1848) af H. C. Andersen
Min skat af Christian Winther (1840)

Supplerende stof:
Billeder:
C.W. Eckersberg: Det Nathansonske familiebillede (1818)
Emilius Bærentzen: Familiebillede, 1828
Friedrich William Doppelmayr. Akvarel af familie (1830)
Hans Otto Meyer: Die gestörte Idylle, 1848
Vilhelm Marstrand: Det Waagenpetersenske familiebillede, 1836

Filmklip:
Romantikken og universalromantikken: https://www.youtube.com/watch?v=Dc0lD6CxFnc
Nyplatonismen: https://www.youtube.com/watch?v=PKRHpeFuCCc
Nationalromantikken: https://www.youtube.com/watch?v=OB4tZm7hIp0
Isam B: Danmark, mit fædreland https://www.youtube.com/watch?v=mIh_ZGlyc3s

ca. 85 sider
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Paa Sneen 15-01-2025
Formidlingsopgave podcast / video 29-01-2025
Skriveopgave 5: Undersøgelse af romantisk tekst 27-02-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Forløb 15 Realisme og modernisme

Realisme og modernisme
Fokus på realisme og modernisme som tendenser i 1900-tallets litteratur og frem til i dag.  
Forskellige læsemetoder: litteraturhistorisk læsning, biografisk læsning, psykologisk læsning, receptionistisk læsning samt nykritisk-.
Perspektivering til tekster, læst i dette og andre forløb.

"Litteraturhistorien på langs og på tværs" af Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen, s. 147- 149; s. 162-165 + filmklip om perioden: Modernisme og realisme: https://litthist.systime.dk/?id=126
Johannes Fibiger: Litteraturens veje s. 508-509
Mindre opgaver med søgning på nettet efter forfatterinfo.
Kernestof:
Johannes V. Jensen: Paa Memphis Station (1906)
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål (1920)
Tom Kristensen: Middag (1920)
Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt (1960) (Genbesøgt)
Klaus Rifbjerg: Udenfor har vinden lagt sig (1984)
Leif Panduro: Uro i forstæderne (1962)
Søren Ulrik Thomsen: Levende (1981)
Michael Strunge: Revolte (1981), KONTROL, Skrigerne og Krigsdans (1980)
Kathrine Marie Guldager: Spørgsmålet om sandheden (2009)
Ursula Ankjær Olsen: Alle mine længslers mål (2005)

Supplerende stof:
Sigbjørg Obstfelder: Byen (1893) (norsk)
Edith Södergran: Vierge moderne  (1916) (svensk)
Martin A. Hansen: Roden (1955)
Martin A. Hansen: Agerhønen (1947)
Vita Andersen: "Fredag, Lørdag, Søndag", "Soltoppen" og "Vær dig selv" (1977)
Stine Pilgaard: Fortabt er jeg stadig (2020)
Mads Eslund: Hvad tænker Ingrid på (2018)
Jan Sonnergaard: Sex (1997)


Film:
Digtere, divaer og dogmebrødre, afsnit 5, 1960-70 + 1980-90. Ca 12 min fra hver. fokus på hhv. Vita Andersen og Strunge.

54 sider
Samlet set har 3.q læst ca. 1221 sider.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgaver til arbejd-selv-modul 25-02-2025
Termisprøve, uge 12 17-03-2025
3q DA skr. prøve 17-03-2025
Mundtlig eller skr. aflevering 29-04-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer