Holdet 2022 DA/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Pia Hammershøy
Hold 2022 DA/s (1s DA, 2s DA, 3s DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Oprør!
Titel 2 Dansk-historie
Titel 3 Sprog i praksis
Titel 4 Kampen om Grønland
Titel 5 Racister, turister og fordomme + værk
Titel 6 Værklæsning: Ravnkel Frøjsgodes sage
Titel 7 Filmiske virkemidler
Titel 8 VÆRKLÆSNING: Populærmusik fra Vittula
Titel 9 Metoder i dansk
Titel 10 Modernisme og realisme
Titel 11 Autofiktion om social ulighed
Titel 12 Nye tendenser i litteraturen + værklæsning:
Titel 13 Holbergs Jeppe
Titel 14 Opsamling og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Oprør!

I forløbet læses fiktionstekster fra 1930'erne og frem til Yahya Hassan - alle med fokus på oprør - mod forældre, konventioner, religion, samfundet, klasseforskelle mm. Der er fokus på lyrik og episke tekster.
Begrebet ungdom og ungdomskultur sættes ind  i en historisk kontekst.
Sideløbende gennemgåes basale analytiske begreber som fortæller, fremstillingsformer, sproglige virkemidler, genre og analysen som metode
I grupper fremlægges et kort portræt af de pågældende forfattere.
Værklæsning: Den kroniske Uskyld
Desuden ser vi den danske film Drømmen, om en drengs oprør i 1960'erne mod rester af den sorte skole og uretfærdighed generelt.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Dansk-historie

Formål:
Som optakt til dansk- historieopgaven (DHO) gennemføres her et obligatorisk flerfagligt forløb i dansk og historie, hvor centrale udviklingslinjer og begivenheder i dansk historie ses i sammenhæng med centrale tekster fra litteraturhistorien.
Desuden skal forløbet træne elevernes evner til skriftligt at analysere og fortolke historiske kilder og litterære tekster.


Historiefaget har fokus på perioden 1830-1901, herunder demokratiets indførelse.

Danskfaget har særligt fokus på:
- at give et overblik over den historiske og litteraturhistoriske udvikling i Danmark fra middelalderen til det moderne gennembrud. Forløbet skal desuden træne evner til skriftligt at analysere og fortolke historiske kilder og litterære tekster.
- at gøre eleverne i stand til at analysere litterære tekster, der er typisk for pågældende nedslags litterære perioder samt at inddrage viden fra historie til en socialhistorisk læsning.


Analyserede tekster:

Middelalder (1050-1536)
Læste tekster: Folkevisen "Dronning Dagmars død” og folkevisen "Ebbe Skammelsøn"
Nøgleord:
-Kristendom, overtro   
-Feudalisme
-Kongemagten
-Slægt/hævn, æresbegreb



Romantikken (1800-1850) (Historisk nedslag: Overgangen fra enevælde til demokrati)
Læste tekster:  N.F.S. Grundtvig: "Langt højere bjerge - Danmarks trøst" (1820),  Uddrag af H.P Holsts digt "Den lille hornblæser" (1849).
Nøgleord:
- Landbrugets omlægning
- Udenrigspolitisk krise
- Gud, konge, fædreland
- “Hvad udad tabes, skal indad vindes”

Det moderne gennembrud (1870-1890) (Historisk nedslag: Overgangen fra enevælde til demokrati)
Læste tekster: Henrik Pontoppidan: "Vandreren" (1883), Herman Bang: “Foran Alteret” (1880),  U.P Overby: "Nu dages det brødre!" (1871).
Nøgleord:
-Urbanisering
-Industrialisering
-Demokratisering
-De tre K’er: køn, klasse og kirke



Baggrundsmateriale:

Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen:  ’Litteraturhistorien på langs og på tværs’, Systime 2012
SIDETAL KAN VARIERE EFTER UDGAVE
-  s. 9-11 (“Middelalderens samfund” og “Middelalderens litteratur”)
-  s. 25-30 ("Folkeviser")
- s.91-92 + 98-100  (“Romantikkens samfund: fra enevælde til demokrati”,  “Livssyn”, "Nationalromantikken i Danmark” ) * (opdaterede sidetal)
- s.116-117 (Indledningen til det moderne gennembrud og afsnittene "Det moderne gennembruds samfund" og "Livssyn og syn på litteraturen" (indtil "Georg Brandes" ) + 96-99 ("Impressionisme som skrivestil og fortælleteknik")

Yderligere baggrundsmateriale:
- Kildeindtroduktion til folkevisen "Dronning Dagmars død": https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/d/dronning-dagmars-doed/

- Kildeintroduktion til "Langt højere Bjerge": https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/nfs-grundtvig-danmarks-troest-1820/

- Videoen Rather homemade om oplysningstiden. https://www.youtube.com/watch?v=BeNuTibYyLw

- Videoen Rather homemade om romantikken og det moderne gennembrud https://www.youtube.com/watch?v=BqHK5gUqzus

- “Historien om Danmark”, episode 8 “Grundloven, folket og magten”- tv-dokumentar
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DHO øvelsesopgave 10-03-2023
Ny opgave (2) 05-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Sprog i praksis

I forløbet er fokus på sprog i praksis - både det talte og det skrevne sprog.
1. Vi starter med at se på vores digitale identitet, og sproget på nettet. I den forbindelse arbejder eleverne med den debatterende artikel om netop digital dannelse,
Herefter er der fokus på det talte sprog, og hvordan sproget er afhængig af konteksten, her inddrages begreber fra sociolingvistikken, som kronolekt, dialekt, etnolekt, samt begreberne slang og bandeord.
Dernæst er fokus på regler og principper i den daglige dialog: turtagning, sproghandlinger, høfligheds- og samarbejds-principper og facework.
Sproget bruges også til at holde taler og til at overbevise. Vi arbejder konkret med at skrive taler (se talefest.nu) og med begreber fra retorik, argumentation og kommunikationsanalyse.
Endelig ser vi forskellen mellem tale og skriftsprog, og ser på begreber som kohæsion og kohærens.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Redegørelse 17-08-2023
Debatterende 03-09-2023
TALE OM HJEM 04-10-2023
Debatterende artikel om sprog DEL 1 22-10-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kampen om Grønland

Forløb der lægger op til mediearrangement om Grønland. Forløber har fokus på Grønlands historie (Hans Egede og Knud Rasmussen) og begreber som kolonisering, og metoden postkolonialistisk læsning, samt 'den anden', mimicry, sprog og identiet, samt analyse af nyere grønlandske tekster.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel om Grønland 15-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Racister, turister og fordomme + værk

Efter forløb om Grønland flytter vi blikket til blikket på de sorte, set med Johannes V. Jensens og Karen Blixens øjne. Var Blixen og Jensen racister? Hvad er en racist?
I dag rejser vi alle kloden rundt, men hvad er det for fordomme vi bringer med om 'de andre`, og hvordan ser de andre os? Vi læser og analyserer White Girl 2 af Christina Hagen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Værklæsning: Ravnkel Frøjsgodes sage

Vi læser sagaen og undersøger sagaen som genre.
Tilslut ser på på, hvor æresbegrebet er i spil i dag, og diskuterer forskellen på, hvordan vi i dag omtaler drab på kvinder som hhv., æresdrab og familietragedie, afhængig af, om drabet er begået af en etnisk dansk mand eller en  ikke etnisk danske familie. (Se Grete-Lise Holm)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 VÆRKLÆSNING: Populærmusik fra Vittula

Læsning af Mikael Niemis bog Populærmusik fra Vittula. Der veksles mellem læsning i modulet og spørgsmål til bogen. Sideløbende repeteres relevante fagbegreber knyttet til analyse og fortolkningen. Der afsluttes med en individuel boganmeldelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Metoder i dansk

Kort gennemgang af metoder i dansk, med fokus på den nykritiske metode, samt kort gennemgang af feministisk, postkolonial, ideologikritisk og læserorienteret metode
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Modernisme og realisme

Hvad kendetegner hhv. modernisme og realisme? Hvilke retninger findes inden for de to hovegenre?
Forløbet starter med en kort gennemgang af udviklingen fra realisme til modernisme  indenfor billedkunsten og realisme/modernisme som begreber, herunder generelle kendetegn.
Gruppevis fremlægges forskellige ismer som: kritisk realisme, futurisme, folkelig realisme, konfrontationsmodernisme, socialrealisme, Heretica-modernisme,  psykologisk/nyrealisme, surrealisme, hverdagsrealisme, postmodernisme, minimalisme og ekspressionisme.
I forløbet er der desuden fokus på læsning af kanonforfattere, herunder Martin A. Hansen og Peter Seeberg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Autofiktion om social ulighed

Autofiktion er en genre, der har vundet indpas de sidste 20 år. Men hvad er autofiktion og hvad er genrens fordele og ulemper. Maget autofiktion er skrevet af forfattere som kommer fra udkantsdanmark og fra socialt dårligt stillede familier fra underklassen. Fokus er derfor på autofiktion skrevet af netop denne gruppe. Vi læser uddrage af Yahya Hassan og Morten Thomas Korsgaard (Hvis der skulle komme et menneske forbi)
Begreber som autofiktion vs. biografi, hovedstolen, dobbeltkontrakten,  paratekst og etiske spørgsmål/overvejelser, når man skriver autofiktion.
Også indenfor dokumentargenren er der fokus på/udstilles underklassen og vi ser første afsnit af På røven i Nakskov. Hvordan brges de filmiske virkemidler til at fremstille underklassen og hvordan fremstilles 'de andre' i programmet. Fokus på dokumentarfilms typer og begrebet socialpornografi.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Nye tendenser i litteraturen + værklæsning:

Hvilke tematikker og tendenser ses i nyere litteratur? Vi gennemgår tendenser indenfor

- Kulturmøder, globalisering og multikulturel danskhed
- fysisk sygdom (handicappede/crip litt)
- Klimakrise og økokritik
- psykisk sygdom

Værklæsning og gennemgang af Casper Eric: Nye Balancer,
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Nye Balancer 09-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Holbergs Jeppe

Hvem var Jeppe og hvorfor drikker Jeppe?
Fokus på Ludvig Holberg og oplysningstiden
Jeppe på Bjerget
Der perspektiveres til dansk (unges) alkoholkultur i dag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Opsamling og repetition

Hvad mangler vi?
Vi læser tekst af Helle Helle og repeterer begrebet minimalisme
Vi læser tekst fra romantismen og snakker om romatikken, herunder romantismen
Kort gennemgang af hele litteraturhistorien med tilknyttet tekst til de mest relevante perioder.
Vi gennemgår kort nyhedsformidlingen, herunder vinkling, kilder, nyhedstrekanten og nyhedskriterier.
Hvad hører ind under hhv. sprog og medier?
Orientering om eksamen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer