Holdet 2022 DA/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Tine Baage Mikkelstrup, Trine Wittenburg Kvorning
Hold 2022 DA/y (1y DA, 2y DA, 3y DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Breve
Titel 2 Den dysfunktionelle familie (VÆRK)
Titel 3 Skriveworkshop
Titel 4 Køn; Kvinder, kamp og roller (DHO)
Titel 5 Sorg i litteraturen
Titel 6 Fortællinger - nyheder, undergang og overlevelse
Titel 7 Tove, Tove, Tove (VÆRK)
Titel 8 Levende Grønland, del I + 2
Titel 9 Humor (VÆRK-dokumentar)
Titel 10 Naturen/Mennesket
Titel 11 Svensk/Norsk (VÆRKER)
Titel 12 Pendulet svinger; litteraturhistorie
Titel 13 "Jeppe på Bjerget"
Titel 14 Mens vi venter på døden - eksistentielle temaer
Titel 15 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Breve

Et forløb der med udgangspunkt i brevgenren introducerer eleverne til de basale elementer i retorik og stilistik: Pentagonen, appelformer, troper og figurer.
Desuden behandles genren i forhold til sine særlige genretræk og brevene sættes ind i en historisk og/eller kulturel kontekst.

Indhold:
Kim Malthe-Bruuns brev til Hanne, afsendt den 4. april 1945 fra Vestre fængsel, hvor han sad fængslet inden han d. 6. april 1945 blev henrettet af Gestapo.
Svend Otto Nielsens brev til sin mor, afsendt den 27. april 1944.
Adam Oehlenschlägers brev til Christiane Heger, udateret, fra Bakkehusmuseets hjemmeside.
Rikke Lagersted-Olsen: ”Fra håndskrevne breve til Facebook. Om brevgenren fra 1700-tallet til i dag”, fra Bakkehusmuseets hjemmeside.
Håndbog til dansk: Ciceros pentagram og appelformerne.
Fra textanalyse.dk: Stilistiske figurer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Den dysfunktionelle familie (VÆRK)

Indhold (tekster, film, andet materiale):
Sort Samvittighed og digtet ”Skilsmisse 1” fra Tove, Tove, Tove pladen
Fra antologien Fædre, Sønner, Mødre, Døtre, Lindhardt og Ringhof, 2015:
- Introduktionen skrevet af Erik Svendsen.
- Yahya Hassan, uddrag af Digte (2013) + Interviewet, ”Jeg er så fucking vred på mine forældres generation”,
- Jakob Ejersbo, uddrag af Submarino
Tove Ditlevsen, ”Barndom”, uddrag af Erindringer, 1967
Katrine Marie Guldager, ”Hun snød mig til sidst”, novelle fra Nu er vi så her, Gyldendal, 2009
Finn Gerdes, ”Søn af huset”, novelle fra De sorte engle, 1945
Helle Helle, uddrag af Rødby-Puttgarden, roman, 2005

VÆRK: Jens Blendstrup, Gud taler ud, 2004

Film: Gud taler ud, instrueret af Henrik Ruben Genz, 2017 (1 t 48 min)

Formål:
- At beskæftige sig med familien som begreb (institution) – i særdeleshed skildringer af den ikke særligt velfungerende familie, som den er repræsenteret i litteratur og på film.
- At få belyst og reflektere over hvorfor man ofte beskæftiger med begrebet/institutionen ’familie’ i kunsten.
- At forankre kernefaglige begreber indenfor tekstanalysen
- at lære om sproghandlinger

Mål:
- At gøre eleverne bevidste om dette eviggyldige emne i litteraturen og kunsten.
- At træne tekstanalytiske kompetencer; sprogligt, litterært og mediemæssigt.
- At kunne genkende, forstå og analysere skildringen af (familiære) relationer i litteratur og på film.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Skriveworkshop

Et forløb der dækker kravene til det obligatoriske skriftlighedsforløb i 1g (fra bekendtgørelsen).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Køn; Kvinder, kamp og roller (DHO)

Emne: FS2 om kvinders rolle og kvindekampen
Indhold (tekster, film, andet materiale):
Fra antologien Dansk historie og litteratur, Ole Ravn m.fl., Systime, 2010-2012: "Om synd og bod, 1000-tallet" og "Det hellige ægteskabs ordensregler, 1557” ”God tone i alle livets forhold”, 1883, samt side 84-86 (Kernefamilien), og side 113-115 (Netværksfamilien).
Fra antologien Det moderne gennembrud #Metoo, Maja Bødtcher Hansen m.fl., Gyldendal, 2019: Side 16-17 (Pontoppidan og Bang), side 37-41 (Sædelighedsfejden).
Fra antologien De moderne gennembrud 1870-1914, Jørn Jacobsen m.fl., Systime, 2011: Del 6:  Kvinders stilling. BRUGES ISÆR SOM BAGGRUNDSMATERIALE ifm. DHO’en  
Fra antologien Brug litteraturhistorien, Sørensen og Rangvid, Systime, 2014: ”Mande- og kvinderoller” + uddrag af Constance Ring, ”Impressionismen og Herman Bang”, ”Velfærdskrise – 1970’erne”.
Fra antologien Stemmer i 70’erne, Karen Wagner m.fl, Dansklærerforeningens Forlag, 2022:
”1970’ernes værdidiskussioner om det gode liv, kunst og kultur”, ”Vita Andersen – Telegrammer fra desperationen”, ”Suzanne Brøgger – Kønnets alvor og skuespil” + uddrag af ”Voldtægt”.

Noveller fra slut 1800-tallet: ”Ane-Mette” af Pontoppidan, ”Den sidste balkjole” af Bang, uddrag af Constance Ring af Amalie Skram, uddrag af Et dukkehjem af Henrik Ibsen.

Tekster fra 1970’erne: ”Aftenerne var næsten de værste” af Vita Andersen fra Tryghedsnarkomaner, Gyldendal, 1977, ”Vi har smidt returbilletten væk” af Trille, Exlibris 1977, ”Vi går med røde sokker”, af Bo Schiøler og Vesterbro Ungdomsgård, 1976, ”Voldtægt” af Suzanne Brøgger (uddrag) fra Fri os fra kærligheden, Gyldendal, 1973.

Formål:
- At få en forståelse for den historiske baggrund og udvikling ift. kvinders rolle og kamp (med fokus på nedslag i især det moderne gennembrud og 1970’erne/ kvindebevægelsen) med en sideløbende inddragelse af manderollen.
- At opfylde kravet om et tværfagligt forløb i dansk og historie

Mål:
- At kende til det moderne gennembruds klassiske forfattere som Pontoppidan, Bang, Ibsen og Skram og vide, hvordan disse beskrev, skrev om og fremstillede kvinder og deres rolle gennem litteraturen.
- Kende de vigtigste træk fra den litterære periode i slutningen af 1800-tallet
- Forstå hvad kvindebevægelsen i 1970’erne var og hvordan kvindelige forfattere og sangskrivere i samtiden, som Vita Andersen og Trille, italesatte og beskrev kvinderollen på dette tidspunkt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Sorg i litteraturen

Indhold (tekster, film, andet materiale):
Blicher, ”Til sorgen”, digt fra Sneklokken, 1826
Astrid Saalbach, ”Kødet”, novelle fra Månens ansigt, 1985
Lotte Kirkeby, ”Killinger”, novelle fra Jubilæum, 2016
Anders Legarth, uddrag af Jeg løber fra 2017:
https://issuu.com/jppolforlag/docs/jeg_l__ber_laeseproeve
https://www.politikensforlag.dk/jeg-loeber/t-0/9788740046564
FILM: ”Retfærdighedens ryttere” af Anders Thomas Jensen fra 2020, 1t 50 min

Formål:
- At beskæftige sig med et tema i litteraturen, der har fået mere og mere plads de senere år; sorg og tab. I den forbindelse også at arbejde med det autofiktive aspekt
- At træne tekstanalytiske kompetencer, især en sproglig opmærksomhed, samt filmanalyse.

Mål:
- At få en forståelse for temaet sorg og tab, som det optræder i litteraturen og på film, især i de seneste år.
- At blive dygtigere til grundlæggende tekstanalyse og udvikle en sproglig opmærksomhed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Fortællinger - nyheder, undergang og overlevelse

Nyhedsdelen:
Nyheder er en uundværlig byggesten i den demokratiske offentlighed, og hvis man holder sig orienteret, kan man deltage kvalificeret i demokratiet og dermed værne om det. Men nyheder har samtidig deres eget liv og går i sving og selvsving i deres egne kredsløb. Derfor skal vi bruge begreber til at håndtere dem. I dette forløb lærer de om genrer og komposition, men også om de ‛zoner’ af sandhed, som nyheder kan bevæge sig igennem.
Tekster:
Grundbog: Krig og kærlighed i nyhedskredsløb, Rangvid og Sørensen, Systime, 2023.09.14.
Teksterne nedenfor er alle taget fra antologien.
Jakob Kjøgx Bohr og Mikkel Secher: ”Rusland angriber Ukraine – her er, hvad vi ved”, Nyhederne.tv2.dk, 24.02.2022. Find den her: https://nyheder.tv2.dk/udland/2022-02-24-rusland-angriber-ukraine-her-er-hvad-vi-ved.
TV2 Nyhederne kl. 18:00 den 24.02.22. Udsendelsen findes på CFU: https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=022202241800.
Journalisten.dk har samlet nogle forsider om krigen. Se: https://journalisten.dk/et-aar-med-krig-i-ukraine-se-mediernes-forsider-her/.
Hybel, Kjeld: “Selv om jeg er læge, har jeg gjort op med mig selv, at jeg er parat til at dræbe”, politiken.dk 27.02.2022
Brock, Jeppe Laursen: “»Simon er lige præcis, som han reagerede i den situation«: Verden rundt hylder de kaptajn Kjær for stort lederskab på en traumatisk aften”, politiken.dk 13.06.2021
Nielsen, Kasper Colling: “Der er gået næsten en uge, siden Christian Eriksen kollapsede, og jeg er stadig rystet. Faktisk har jeg grædt hver eneste dag siden”, politiken.dk 16.06.2021
Politikens leder: “UEFA bør lære af Simon Kjær, hvordan man opfører sig, når det gælder”, Politiken 14.06.2021
Unesco Avisen fra den 8. september 2023: Verdens bedste nyheder.

Undergangsdelen:
I forlængelse af nyhedsforløbet bevæger vi os over i en anden form for fortællinger; de apokalyptiske og post-apokalyptiske. Vi lærer om de religiøse undergangsfortællinger (som baggrund for alle andre) og bevæger os henover Dekameron til nutidige historier om zombier og klimalitteraturen som genre.

Tekster:
Undergange – Apokalypser i litteratur og medier, Sune Weile og Mia Bang Nedergaard, Dansklærerforeningens Forlag, 2021. Kapitlerne: Introduktion (side 7-13), Religiøse undergange (side 15-21), Klimaapokalypsen (side 77-83) og Den store pandemi (side 105-114).
Tekster:
Theis Ørntoft: ”Det er forvirrede tider, jeg skal fortælle om”, Digte, Gyldendal, 2014.
Michael Strunge: ”Det kommende”, Livets hastighed, 1978
Uddrag fra den grafiske roman The Walking Dead 2, 2012 (side 119-126 i antologien)

I forbindelse med teaterstykket læser vi:
Studiemateriale fra Teater Republique om forestillingen ”Dekameron” (set den 26/9-2023).
”Falken”, novelle fra G. BOCCACCIO Dekameron (1351): https://dansksiderne.dk/index.php?id=7286
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DA: Fodbold og helte 07-09-2023
DA: Undergangsmotiver 11-10-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Tove, Tove, Tove (VÆRK)

Indhold (tekster, film, andet materiale):
Barndommens Gade, roman af Tove Ditlevsen fra 1943, Gyldendals klassikerkollektion, 2022 (med efterord af Pia Fris Laneth).
Uddrag fra Olga Ravns udvalgte Ditlevsens tekster fra 2014. Bl.a. forordet, nekrologen, brevkassesvar, annoncen.
Lyrik: ”Barndommens Gade” af Ditlevsen, 1942, ”København” af Ukendt Kunstner, 2012 og ”København” af Ulige Numre, 2011.

FILM: Tove i stykker, animationsfilm fra 2020

Formål:
- At læse en klassiker i dansk litteratur, samt bevidstgøre eleverne om Tove Ditlevsens plads på den litterære scene, herunder hendes helt særlige poetiske sprog og hendes brug af sit eget liv (de autofiktive elementer).

Mål:
- Læse et romanværk.
- Arbejde i en længere periode med kernebegreber som person- og miljøkarakteristik, fortællestemme og komposition.
- At arbejde meget tekstnært med udvalgte passager; især billedsproget.
- at forstå hvordan det tit er svært at skille forfatteren Tove Ditlevsen fra personen Tove Ditlevsen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Levende Grønland, del I + 2

Indhold (tekster, film, andet materiale):
DEL 1:
”Vi bliver nødt til at snakke om Grønland” (2018), tekst/indlæg af Aka Niviâna.
Half & Half, kortfilm af Aka Hansen, 2015 (3 min.):
https://www.od.dk/?materialer=groenland-2018-sprog-og-identitet/#downloads
Dokumentarfilmen Kampen om Grønland fra 2020. Ligger bl.a. på DRTV og på Filmcentralen.
Oplæg med Inuk Jørgen om fremstillingen af Grønland på film, november 2023.
Udstillingen ”Tiden løber, løber tiden” af Jessie Kleemann på SMK, efteråret 2023 (hertil katalogteksterne).
Undervisningssite stillet til rådighed af Det Grønlandske Hus: https://www.levendegronland.dk/da/

DEL 2:
Dansk i Tiden. Grundbog: Kapitel 9: Koloni, ”Modul 1: Temaer i tekster fra og om kolonier: Grønland”, Systime, 2020.
Visit Greenlands hjemmeside: https://visitgreenland.com/da/om-groenland/
Frantz Fanons begreb ’sort hud, hvid maske’, uddrag fra en artikel af Kim Su Rasmussen
”21. juni”, uddrag fra HOMO Sapienne af Niviaq Korneliussen, 2014
”Spejl”, digt af Hulda Zober Holm fra digtsamlingen Glaskugler, 2016
Blomsterdalen, roman af Nivaq Korneliusssen, 2020, uddrag: side 7 + 140-155 + 168-174
Sagen om de grønlandske børn fra 1951:
https://www.altinget.dk/boern/artikel/undskylder-til-eksperimentboernene-i-blev-fremmede-i-jeres-eget-liv
https://www.stm.dk/statsministeren/taler/statsminister-mette-frederiksens-tale-ved-undskyldningsarrangement-for-de-groenlandske-boern-som-blev-sendt-til-danmark-i-1951-den-9-marts-2022/

Formål:
DEL 1: Primært forberedelse til fælles mediearrangement. Fokus er på identitet, introduktion af kernebegreber (’den anden’, hybriditet, mimicry, postkolonialisme) og fremstilling af Grønland på film.

DEL 2: Primært forberedelse til vores studietur. Her går vi mere i dybden med det postkoloniale gennem læsning af forskellige typer af (skøn)litteratur fra forskellige tidspunkter i 1900- og 2000-tallet. Desuden fokus på det moderne Grønland og de problematikker der kommer i kølvandet på at være en (tidligere) koloni.

Mål:
- At bevidstgøre eleverne om Grønland som en tidligere dansk koloni.
- At få belyst forskellige problematikker i magtstrukturen kolonimagt/koloni gennem læsning af både non-fiktion og fiktion.
- At få en forståelse af det postkoloniale gennem arbejdet med især skønlitterære tekster.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Humor (VÆRK-dokumentar)

Indhold (tekster, film, andet materiale):
Tekster:
"Humor i dansk" af Michael Balle Jensen, 2017, Systime (der er arbejdet med teoriafsnittene, ikke med de medfølgende tekster).
"Tømmerflåden", sketch af Børge Müller (1955)
https://www.youtube.com/watch?v=qmr1Ob_Si2s

Videoer set i deres helhed og analyseret i timerne:
Snobberne: "Arbejdsløshed", Rytteriet fra DR Satire
Anders Kolling: "SATANS kludemutter" fra sæson 1
Christophers masterclass om alkohol - Zulu awards 2021, instagramvideo
"Pandaerne", animationserie fra DR, 2011

Film:
DEN ANDEN SIDE, dokumentar af Pernille Rose Grønkjær, 2017, 93 min.
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/den-anden-side

Diverse memes, tegneserier og jokes fundet af eleverne selv i timerne.

Formål:
- at beskæftige sig teoretisk med et fænomen som humor, der er tilstede overalt og fylder meget i vores sprog og i vores medieforbrug.
- at få arbejdet dybdegående med et dokumentarværk (dokumentaren om standupperen Anders Matthesen).

Mål:
- at lære om de klassiske teorier: Den betingede humor, overlegenhedsteorien, forløsningsteorien og uoverensstemmelsesteorien, samt den godartede krænkelse.
- at lære om de virkemidler, der hører humoren til lige fra sproghandlinger til forventningsbrud.
- at lære om dokumentarsfilmsgenren gennem arbejdet med Den anden side

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Naturen/Mennesket

Indhold (tekster, film, andet materiale):
Inspiration og et par af teksterne er fra forløbet Natur-retur fra Dansk i Tiden – Grundbog fra Systime.dk.
Emil Aarestrup: "Var det synd" (1838).
Robert Storm Petersens akvarel ”Tilbage til naturen” (1945).
Reklamefilmen ”Naturmælk” (2014): https://www.youtube.com/watch?v=Sv6weY-C-xM&t=4s
Sarah Greens Rejseblog ”Småland: 5 skønne seværdigheder i naturen – en rejseguide:
https://www.sarahinthegreen.com/da/smaland-sverige-rejseguide-natur/
Trailer til Alene i Vildmarken (2017), DRTV:
https://www.facebook.com/northernhuntingclothes/videos/trailer-1-til-alene-i-vildmarken-programmet-starter-i-aften-p%C3%A5-dr3-kl-21-forprem/1321014211288969/
Avisreklamer fra energiselskabet Andel (2024) og firmaet Fælleshaven (2024).
Landbrug og fødevare: ”Dansk landbrugs nye generation”, reklamevideo:
https://www.youtube.com/watch?v=Vc0KD5T4V4A
Essay: Mathilde Walter Clark om landbruget: ”I den tid, det tager at læse denne tekst, er 800 pattegrise døde”, Information, 2. december 2022

Formål:
Fokus for dette korte forløb er først og fremmest at lære om naturen som begreb og de tre forskellige tilgange (mennesket som hersker og betvinger, mennesket i centrum og alt er natur) – og gennem dette at få eleverne til at reflektere over menneskets forhold til naturen (vild natur, produktionsnatur), biodiversitet og Danmark som landbrugsland.

Mål:
- Gennem arbejdet med forskellige teksttyper og medier at belyse, hvordan naturen behandles og forstås – især set i lyset af den aktuelle opmærksomhed på klima, biodiversitet, ’vild med vilje’, landbrugets rolle, det nationale, etc..
- At udvide deres horisont gennem forskellige arbejdsformer som aktionslæring, work stations og mere traditionelle tilgange som tekstnær analyse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Svensk/Norsk (VÆRKER)

Indhold (tekster, film, andet materiale):
SVENSK:
Ungdomsserien Alt som blir kvar (STV, 2022)
Journalisten.dk: ”Analyse: Streaming-tv slår berettermodellen ihjel – men her er afløseren”, 12/3 2021.
Masterclass med instruktør Jonas Risvig: http://cutmagazine.dk/jonas-risvig-en-overskrift/
NORSK:
Ingvild Lothe, digtsamlingen Litt lyst til at pule, litt lyst til at dø, 2015
Endre Ruset og Harry Man, digtsamlingen Deretter, Flamme Forlag, 2021 (længere uddrag)
Jens Stoltenbergs tale fra Oslo Domkirke den 24. juli 2012 (Utøya mindehøjdeligheden).

Formål:
- at arbejde med både et svensk og et norsk værk (henholdsvis tv-serien og Lothe digtsamlingen).
- at arbejde med et nyere medieværk
- at arbejde med digte

Mål:
- at eleverne lærer dramaturgiske fagbegreber som dragemodellen, indre og ydre plot, arena, want/need, lyn og kan bruge disse i en analyse af (især) streaming-tv.
- at eleverne hører/læser svensk og norsk og reflekterer over forskellene i de nordiske sprog.
- at eleverne i arbejdet med et fuldt værk – det være sig både digtsamling og tv-serie – er i stand til at fordybe sig og skabe overblik over temaer og komposition og forholde sig til genre.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DA: Alt som blir kvar 03-09-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Pendulet svinger; litteraturhistorie

Indhold (tekster, film, andet materiale):
Grundbøger er:
BRUG litteraturhistorien af Rangvid og Sørensen, Systime, 2014 og Litteraturhistorien – på langs og på tværs af Kjær-Hansen og Bertelsen, Systime, 2012.

Tekster:
2. Romantikken (+ romantismen)
Oehlenschlæger: Uddrag af ”Morgenvandring”. Andersen: ”Hyrdinden og skorstensfejeren”. Aarestrup: ”Angst” og Blicher: ”Marie. En erindring” (uddrag).
3. Det moderne gennembrud
Genbesøg pointer fra 1g-forløbet,
4. Det folkelige gennembrud
Martin Andersen Nexø: ”Løningsdag (En idyl)”
5. Hjemstavnslitteratur
Johannes V. Jensen: ”Bo’l”
6. Ekspressionismen
Tom Kristensen ”Det blomstrende slagsmål”. Broby Johansen: ”Bordelpige dræber ufødt”
7. Efterkrigstiden
Heretica, Martin A. Hansen: ”Løgneren” (uddrag)
8. Modernisme
Rifbjerg: ”Det er blevet os pålagt”, Seberg: ”Eftersøgningen”.
9. Postmodernisme
Strunge: ”Vortex”, ”Rollerball” og ”Drømmenes faner”.

Formål:
Et forløb der skal give eleverne en forståelse af, hvordan en litterær periode er en reaktion på den foregående periode - som et pendul der svinger.
Perioden fra romantikken til postmodernismen dækkes i nedslag. . Tekster af kanonforfattere er prioriteret og karakteristika ved tiden og litteraturen gennemgås.

Mål:
- At eleverne kender til centrale (kanon)forfattere og træk ved væsentlige litterære perioder.
- At eleverne er bevidste om, hvad de forskellige tidsperioder er en reaktion på og et produkt af.
- At eleverne kan sætte en tekst fra en given tid ind i et litteraturhistorisk perspektiv og vide, hvad der er væsentligt for en analyse af netop denne tekst.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 "Jeppe på Bjerget"

Samtaleanalyse og facework
Oplysningstid (herunder Immanuel Kant)
Uddrag af Ludvig Holberg: "Jeppe på Bjerget", opr. 1722;
1. akt, scene 1 og scene 2
3. akt, scene 2 og 3
4. akt, scene 6
5. akt, scene 5 og scene 6

Forestillingen "Jeppe på Bjerget" på Det Kongelige Teater d. 4/2 2025 (blev desværre aflyst)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Mens vi venter på døden - eksistentielle temaer

Eksistentialisme
Valgets betydning

Grundtvig: "Menneskelivet er underligt", 1861
Morten Nielsen: "Jeg ser nu i nat", 1945
Jan Sonnergaard: ”Sex”, 2000
Martin A. Hansen: ”Soldaten og pigen”, 1947
Karen Blixen: "En historie om en perle", 1942
Ida Jessen: ”Ude på vandet”, 1997

DEBATINDLÆG,10. MAJ 2022 af THOMAS GOMMESEN: "Efter seks år på universitetet landede jeg i drømmejobbet. Sidste år sagde jeg op af ren og skær kedsomhed"

Dokumentar: "Kandis for livet", 2021


CFU: 5 skarpe om Kierkegaard
http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=321305152110

"Hopptornet", 2016 svensk kortfilm
https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=111605051815

Omfang ca. 70 ns

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Repetition

Seks moduler med fokus på at gøre holdet klar til skriftlig og mundtlig eksamen.
Repetition af kendt stof, fagbegreber, tidsperioder, metoder, etc.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer