Titel
5
|
Black America - THUG (værk) - eksamensforløb
BLACK AMERICA – THUG (VÆRK)
FORLØBETS FORMÅL OG FOKUS:
Forløbet ’Black America’ har haft fokus på at introducere eleverne til amerikansk historie samt samfundsforhold; vinklet med fokus på sorte amerikaneres oplevelser i USA. Forløbet startede med udgangspunkt i den amerikanske slavefortid og hvordan forholdene var for slaverne på plantagerne. Derefter fokuserede vi på tiden efter The Civil War kaldet The Reconstruction Era og den efterfølgende periode ved at kigge på Jim Crow Laws. Eleverne stiftede derefter bekendtskab med The Civil Rights Movement og Martin Luther King Jr. Vi sluttede forløbet af med værklæsning af romanen ”The Hate U Give” af Angie Thomas og nutidens #BlackLivesMatter bevægelse.
Undervejs lavede eleverne gruppeoplæg om følgende: 1) Beginnings of slavery, Abraham Lincoln, 2) Jim Crow laws, lynching and Emmet Till, 3) The Civil Rights Movement, Rosa Parks and MLK, 4) Black Power, Malcolm X and The Black Panther Party, 5) Post-Racist America, Rodney King and the Los Angeles Riots, Trayvon Martin, Michael Brown and the Ferguson Riots, 6) #BlackLivesMatter movement, George Floyd, the 13th Amendment.
FAGLIGE MÅL:
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner.
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner.
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk.
- Analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold.
KERNESTOF:
- Udtale, ordforråd og idiomer.
- Kommunikationsstrategier, standardsprog og variation.
- Et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk.
- Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster.
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA.
ANVENDT MATERIALE - KERNESTOF:
- Uddrag fra ”Black Voices”, Systime, 2016:
- Introduction to slavery
- (Introduction to) the Civil War and the Reconstruction Era
- (Introduction to) The Civil Rights Movement
- Ava DuVernay, Selma (film), 2014.
- Angie Thomas: "The Hate U Give", Walker Books, 2017.
- George Tillman Jr., The Hate U Give (film) , 2018.
SUPPLERENDE STOF:
- Solomon Northup, ‘12 years a slave’ – excerpt, Black Voices, Systime, 2016 + to korte klip fra filmen.
- Ava DuVernay, ’13th’ (film), 2016.
- Video: ’Do Americans trust the police?’, Pew Research Center, https://www.youtube.com/watch?v=Jj9vD7cKUhE
- Podcast: ’Mord i Memphis, Genstart DR, 6. Feb 2023.
Omfang:
457 sider
Forløbets samlede undervisningstid
21 moduler á 90 minutter
ARBEJDSFORMER:
- Klasseundervisning: diskussion om arbejdsspørgsmål på klassen samt åbne klassediskussioner baseret på diskussionsspørgsmål.
- Gruppearbejde: analyse af forskelligt tekstmateriale i grupper.
- Projektarbejdsform: fremlæggelser baseret på romanen og filmen ’The Hate U Give’.
|