Holdet 2022 EN/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Lau Lorenzen
Hold 2022 EN/p (1p EN, 2p EN, 3p EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Living Online
Titel 2 Concept Albums
Titel 3 Animal Farm
Titel 4 American Values
Titel 5 Black America - THUG (værk) - eksamensforløb
Titel 6 Rhetorics and Am. presidential speeches - eksamen
Titel 7 Colonisation - eksamensforløb
Titel 8 Shakespeare - Macbeth - eksamensforløb
Titel 9 Graham Greene - eksamensforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Living Online

Dette forløb tager et etisk udgangspunkt i undersøgelsen af hvad det vil sige at leve online fra forskellige vinkler. Materialet spænder fra klassisk fiktion i form af Asimovs novelle fra 1951 til nonfiktionsanalyse af artiklen fra New Scientist Tech.com samt spillefilm og serier og sikrer dermed berøring med flere genrers analyse.
Fokus er på at lade elever tage stilling til egen færden og formulere holdninger og argumentere derfor.
I forløbet vil der indgå gruppefremlæggelse.

Materiale:

"Living Online: I’ll have to ask my friends" (20. sept. 2006) NewScientistTech.com
“The Fun They Had”, Isaac Asimov, 1951.

"Her", 2013, Spike Jonze
“Disconnect” - 2012, Henry-Alex Rubin
"The Social Dilemma" - dokumentar - 2020
"Black Mirror" season 2, episode 1 "Be Right Back". 2013, Charlie Brooker.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Concept Albums

- Tolke og forstå den narrative fortælling, der ligger i sangene på et konceptalbum
- Træne lyriske og stilistiske begreber
- Arbejde i en fast gruppe gennem længere tid og lære, hvordan man bidrager til et fællesskab
- Eleverne skal kunne finde og tolke betydningen af stilistiske begreber som metaforer, figurer, gentagelser, rim, m.m.
- De skal ligeledes være grundigt nok inde i begreberne og albummets tekstunivers til at kunne formidle begge dele til andre

Afsluttes med projektarbejde om selvvalgt konceptalbum

Materiale:

- English in Danish, kapitel 6 om stilistik
- Fields of Joy, A5 og A8 i Volume 1 om figures of speech and imagery
- Artikel fra The Independent (hjemmeside): ”Return of the concept album” af Fiona Figgs
- ”Sunday Bloody Sunday” (U2)
-      The Rise of the Concept Album - How the concept album is thriving in the age of the single.
By Aliya Chaudhry
October 27, 2017

Film:
-        Amy, 2015, Asif Kapadia
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Animal Farm

Værklæsning af George Orwells Animal Farm

Baggrundsmateriale - hvorfor han skrev bogen.

Centrale temaer: korruption, magt, manipulation, løgn, ideologi og klasser, diktatur.

Literary devices: Fable, allegory, satire, symbolism

Selvvalgt projekt med produktkrav til.

Artikel om Trump og Animal Farm:
George Orwell's "Animal Farm": Guide to the rise of authoritarianism in the Donald Trump era? - By Cody Cain

Artikel om the russiske revolution
https://www.bbc.co.uk/newsround/41904621

musikvideo - "Trouble in Town", Coldplay og tilhørende artikel:
https://coldplaybrasil.com/2020/03/how-george-orwell-inspired-coldplay-in-the-trouble-in-town-video/


Film - som perspektiverende materiale:
Snowpiercer, Bong Joon Ho, 2013

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 American Values

Indsigt i amerikansk kultur, historie og problematisering af de amerikanske værdier -
I særdeleshed: individual freedom, hard work, self-reliance, equality of opportunities, material wealth, competition and American exceptionalism.

Racekonflikt, gun control m.m.

Analyse af skønlitterære tekster samt artikler, film, dokumentarer m.m. fra nationens begyndelse og frem til i dag.


The Declaration of Independence

Poor Richard's Almanac, by Benjamin Franklin

Excerpt of Lincoln's Speech on Free Labor vs. Slave Labor

Horatio Alger: Chapter 7 and 8 from "The Cash Boy"

Neil Diamond, song, "America" 1980

Ana Maria Corona: "Coming to America, to Clean"

David Kemp, "Rethinking the American Dream", 2009 (article)


Maryanne Kearny Datesman: American Ways: An Introduction to American Culture, 3rd Ed,. 2005


Film:

“The Pursuit of Happyness”, Gabriele Muccino, 2006
"American Beauty", Mendes, 1999

dokumentarfilm:
13th amendment
gun control
generation wealth

Musikvideo: Joyner Lucas, Racial conflict in the US
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Black America - THUG (værk) - eksamensforløb

BLACK AMERICA – THUG (VÆRK)

FORLØBETS FORMÅL OG FOKUS:
Forløbet ’Black America’ har haft fokus på at introducere eleverne til amerikansk historie samt samfundsforhold;  vinklet med fokus på sorte amerikaneres oplevelser i USA. Forløbet startede med udgangspunkt i den amerikanske slavefortid og hvordan forholdene var for slaverne på plantagerne. Derefter fokuserede vi på tiden efter The Civil War kaldet The Reconstruction Era og den efterfølgende periode ved at kigge på Jim Crow Laws. Eleverne stiftede derefter bekendtskab med The Civil Rights Movement og Martin Luther King Jr. Vi sluttede forløbet af med værklæsning af romanen ”The Hate U Give” af Angie Thomas og nutidens #BlackLivesMatter bevægelse.
Undervejs lavede eleverne gruppeoplæg om følgende: 1) Beginnings of slavery, Abraham Lincoln, 2) Jim Crow laws, lynching and Emmet Till, 3) The Civil Rights Movement, Rosa Parks and MLK, 4) Black Power, Malcolm X and The Black Panther Party, 5) Post-Racist America, Rodney King and the Los Angeles Riots, Trayvon Martin, Michael Brown and the Ferguson Riots, 6) #BlackLivesMatter movement, George Floyd, the 13th Amendment.

FAGLIGE MÅL:
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner.

- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.

- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner.

- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.

- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk.

- Analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold.


KERNESTOF:
- Udtale, ordforråd og idiomer.

- Kommunikationsstrategier, standardsprog og variation.

- Et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk.

- Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster.

- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA.


ANVENDT MATERIALE - KERNESTOF:
- Uddrag fra ”Black Voices”, Systime, 2016:
   - Introduction to slavery
   - (Introduction to) the Civil War and the Reconstruction Era
   - (Introduction to) The Civil Rights Movement

- Ava DuVernay, Selma (film), 2014.

- Angie Thomas: "The Hate U Give", Walker Books, 2017.

- George Tillman Jr., The Hate U Give (film) , 2018.


SUPPLERENDE STOF:
- Solomon Northup, ‘12 years a slave’ – excerpt, Black Voices, Systime, 2016 + to korte klip fra filmen.

- Ava DuVernay, ’13th’ (film), 2016.

- Video: ’Do Americans trust the police?’, Pew Research Center, https://www.youtube.com/watch?v=Jj9vD7cKUhE  

- Podcast: ’Mord i Memphis, Genstart DR, 6. Feb 2023.


Omfang:
457 sider

Forløbets samlede undervisningstid
21 moduler á 90 minutter


ARBEJDSFORMER:
- Klasseundervisning: diskussion om arbejdsspørgsmål på klassen samt åbne klassediskussioner baseret på diskussionsspørgsmål.

- Gruppearbejde: analyse af forskelligt tekstmateriale i grupper.

- Projektarbejdsform: fremlæggelser baseret på romanen og filmen ’The Hate U Give’.  


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 23,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Rhetorics and Am. presidential speeches - eksamen

We will work with rhetorical analysis by using the rhetorical pentagon. You will learn how to recognise typical rhetorical features and figures of speech.The focus will be on American political speeches and the aim is to make a rherotical analysis and evaluate whether the speech is succesful or not, based on the relationship between the sender and the recipient. Furthermore, we will work with the relationship betweeen American history and American values and discuss why these features are often used in American political speeches. Additionally, we will look at certain characteristics of inaugural speeches.

We will end the course with presentations of your own speeches, where you will include rhetorical elements that you have learned throughout the course.

We will also look at the presidential election this year and work briefly with the electoral system of USA.

Materiale:
"The Declaration of Independence", 1776.
"The Bill of Rights", 1791.
"American Beliefs and Values - Part A Background information" from America in Close-up (Longman)

NANNA FLINDT QUIST: ON PURPOSE, GYLDENDAL:
side 6-9,"What is Rhetoric"
side 14-19 ”Rhetorical analysis”
side 21-26”Example of a rhetorical analysis”

"The Gettysburg Address", Abraham Lincoln, 1863
”Senator Barack Obama’s announcement for president speech”, 2007
"Joe Biden's acceptance speech", 2020
”George W. Bush's inaugural speech”, 2001
John F. Kennedy's Inaugural speech, 1961.


Film: "The Patriot", 2000, instr. Roland Emmerich

Link:
https://www.history.com/topics/american-revolution/declaration-of-independence
https://www.thoughtco.com/declaration-of-independence-104612

Grammatik: minlæring.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Colonisation - eksamensforløb

In this course, we will look at orientalism, imperialism and colonialism. Through different texts from approximately 1850-1950, we will look at and discuss how imperialism and colonisation are viewed by the British and the natives in different contexts. In other words, what are the colonised and the colonisers' view on colonisation and how are their lives affected by the British reign? We will also take a quick look at the footprints left by the British and the colonisation, both in the former colonies and in the UK. Finally, we will talk briefly about Lingua Franca and colonialism.

Material worked with in class.
"Colonialism and decolonisation" from "Beginning postcolonialism" by John McLeod, 200. MUP.
"Colonialism in Victorian English Litterature"
"Definitions of Imperialism and Colonialism"
Rudyard Kipling "The White Man's Burden"
“The Brown Man’s Burden”, Labouchére, 1899
"The real "White man's Burden", Crosby, 1902
Rudyard Kipling, "Lispeth"
George Orwell, "Shooting an Elephant"
Jomo Kenyatte, "The Gentlemen of the Jungle"
Urvashi Butalia, "Blood" from "Granta", 1997

https://www.youtube.com/watch?v=4QYrAqrpshw - Edward Said - Framed: The Politics of Stereotypes - orientalism

https://www.youtube.com/watch?v=1aNwMpV6bVs - Edward Said - Orientalism, introduction.

https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/fra-verdensimperium-til-splittet-kongerige - webfeature om UK fra 1926 til i dag

https://www.youtube.com/watch?v=x73PkUvArJY - clip from James Acaster's show "On the Absurdity of the British Empire" - after seeing this, we discuss whether Western countries should repatriate art.

https://www.frontiersin.org/journals/psychology/articles/10.3389/fpsyg.2023.1149471/full - English linguistic neo-imperialism in the era of globalization: A conceptual viewpoint - Jie Zeng, mfl.

"Arven efter imperiet – at føle sig hjemme"  (originaltitel: "Empire) "(cfu) 55 min. – dokumentar om levn fra kolonitiden... "England i kolonierne og kolonierne i England"

"Gandhi", 1982, Richard Attenborough
"The White Tiger", 2021, Ramin Bahrani

ordbogen.com
minlæring.dk - online grammatikbog
begge ovenstående må bruges til terminsprøve/eksamen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Shakespeare - Macbeth - eksamensforløb

Værklæsning: Macbeth.

I løbet af forløbet arbejdes der med forskellige aspekter af Shakespeares Macbeth, bl.a. tematisk, stilistisk, sprogligt. Overordnet fokus er på Macbeth, Lady Macbeth og deres forhold.
Samtiden, bl.a. The Great Chain of Being og microcosmos/macrocosmos, arbejdes der også med.
Undervejs i forløbet suppleres læsningen med klip fra diverse filmatiseringer af stykket.

Materialer:
Britain - The Renaissance,, Pp. 10-18 in "The Age of Shakespeare".
MACBETH, Cambridge University Press, 2008.
Justin Kurzel: Macbeth, 2015 (film)

Youtube clip - "Why Shakespeare loved iambic pentameter"
- https://www.youtube.com/watch?v=I5lsuyUNu_4
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Graham Greene - eksamensforløb

Graham Greene - a selection of his short stories

Themes: loss of innocence, lost childhood, the choices you make in life and the consequences of them, religion.

We will focus on stories about children and how they fight with their inner demons – stories about loss of innocence and lost childhood. Some of the stories are based on the concept of sin and the choice between good and evil. All stories portray the characters' internal lives, the mental, emotional and spiritual depths. We will also be considering how his own life influenced his works.

Materiale:
Graham Greene PP (made by Lau - about Graham Greene, his literary work, his life and his common themes)
”The Basement Room” by Graham Greene, 1936
”The End of the Party” by Graham Greene, 1929
”The Hint of an Explanation” by Graham Greene, 1948


minalering.dk - grammatik
ordbogen.com
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ - ordbog
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer