Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Tine Rasch, Trine Wittenburg Kvorning
|
Hold
|
2022 EN/q (1q EN, 2q EN, 3q EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
US Midterms 2022
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Fairy Tales - Grown-Up Versions of Little Red...
Holdet har læst følgende tekster i et eventyrforløb, hvor der har været fokus på genrekendskab samt forskellige læsestrategier såsom strukturalisme (aktant- og kontraktmodellen), psykoanalyse (Freud, Jung) mv.
"About Folk Tales", in "Once upon a Time" 2004, Jeremy Watts og Systime, pp. 6-14.
"Re-Reading Folk Tales. A New Look At Red Riding Hood", in "Once upon a Time" 2004, Jeremy Watts og Systime, pp. 61-62.
"Little Red Riding Hood", by the Grimm Brothers, English translation by Margaret Hunt
"Little Red Riding Hood and the Wolf", by Roald Dahl, in "Once upon a Time" 2004, Jeremy Watts og Systime, pp. 63-64
"The Little Girl and the Wolf", in "Once upon a Time" 2004, Jeremy Watts og Systime, p. 81.
"Little Red Riding Hood", by James Garner, in "Once upon a Time" 2004, Jeremy Watts og Systime, pp. 86-87
Film: "Red Riding Hood" (Hardwicke, 2011)
Alternativ Rødhætte-historie: "Der var engang en jæger" (Elmose, 2015) https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/der-var-engang-en-jaeger/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Mothers, Daughters, Fathers, Sons
How is the relationship between parents and their children portrayed in modern literature? What norms and values do we normally assign to the traditional nuclear family, and what happens if a family does not live up to these? During this course, we look at different child-parent relationships in order to investigate and discuss the meaning of such concepts as family ties and expectations, relationships and conflicts.
Students are expected to improve their academic knowledge and skills in terms of:
Differentiating between fiction and non-fiction
Using proper analysis tools when working with different genres
Basic language skills, oral as well as written skills
Texts:
Charles Bukowski: "Son of Satan" (1982)
John Wain: "Manhood" (1980)
John Steinbeck: "The Red Pony" (1933) - first 4 pages
Michèle Roberts: "Your Shoes" (1993)
Amy Chua: "Why Chinese Mothers Are Superior" (The Wall Street Journal, January 8, 2011)
Sophia Chua-Rubenfeld: "Why I love my strict Chinese mom" (The New York Post, January 18, 2011)
YouTube klip:
“Mothers and Daughters Ages 6 to 89: What's the Hardest Thing About Being a Mom? | Iris”
https://www.youtube.com/watch?v=_lOlkah_jKM
”What Does it Mean to be a Dad? | The Fatherhood Project”
https://www.youtube.com/watch?v=cR62SSo2DNs
Omfang (cirka): 36 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
America - the beliefs, values and the dream
Baggrund:
Uddrag af bogen. America in close-up; kapitlet ”American beliefs and values”, af Eckhard Fiedler m.fl., Longman, 199?,
Uddrag af antologien Follow that Dream af Bitten Arildsen, Systime, 1997; kapitlet ”Traditions and Values”.
The Declaration (1776)
The Constitution (1787) + The Amendments (The Bill of Rights) (1791-95)
The Pledge (1892)
The star-spangled banner
Tekster:
Arnold Schwarzeneggers tekst fra antologien Born in the USA af Søren Mathiassen m.fl., Forlaget Futurum, 1984.
Obamas Victory Speech fra 2012.
LeALan Jones, ”Our America” (1996) og Michael Lee Cohen, “Adam” (1993) fra antologien Contexts fra Gyldendal.
Amanda Gormans digt, ”The Hill we Climb”, January 2021
Sange: ”The red, white and blue” af Toby Keith.
Formål:
- at give eleverne et indblik i og en forståelse af den amerikanske folkesjæl.
- at få sat ord og begreber på et fænomen, som de fleste elever har en intuitiv fornemmelse af.
Mål:
- At eleverne i store træk kender til indholdet i dokumenter som The Declaration of Independence, The Constitution og The Amendments.
- At eleverne forstår og kan forklare, hvorfor begreber som ’freedom’, ’individualism’, ’patriotism’, ’mobility’, m.m. er vigtige, når vi taler om USA og amerikanere.
- at blive fortrolige med og kunne arbejde med retoriske og stilistiske virkemidler.
Omfang (cirka): 20 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
EN: American values
|
10-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
An unfair world
Indhold (tekster, film, andet materiale):
Eilliot Rodgers’ ”Retribution”-video + transcript (2014).
Undersøgelse af Andrew Tate fænomenet.
“Less than perfect”, short story by Michel Faber (2005).
“Tell the women we’re going”, short story by Raymond Carver (1981).
“The problem isn’t that life is unfair – it’s your broken idea of fairness”, a blog post by Oliver Emberton (2014).
"Angry Karens" på YouTube.
Dokumentar: Louis Theroux: ”Det forbudte USA: De ekstreme internetkrigere”, BBC-dokumentar fra 2021, 1 time, ligger på dr.dk.
Formål:
- At diskutere hvorfor nogle mennesker føler sig uretfærdigt behandlet af verden og hvilke valg, de træffer for at ændre det eller hævne sig.
- At arbejde meget tekstnært med nogle længere, lidt svære noveller, hvor man som læser er på arbejde for at få alle de mange usagte oplysninger med.
Mål:
- At lære om begrebet incels og ”angry white men”
- At få en forståelse for, hvorfor nogle mennesker kan føle sig fanget i deres liv, ude af stand til at vriste sig fri og skabe en meningsfuld hverdag med de ting, de har.
- At tilegne sig brugbare strategier for tekstnært analysearbejde
Omfang (cirka): 22 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Born a Crime (VÆRK)
Emne: Born a crime – an autobiography
Indhold (tekster, film, andet materiale):
VÆRK: Born a crime by Trevor Noah, 2016, Spiegel&Grau
“Introduction” fra “From Apartheid to Zefside”, 2014, Linghardt&Ringhof
Formål:
- At få et indblik i apartheid og dets konsekvenser igennem Trevor Noahs personlige historie.
- At læse et værk
- At træne tekstanalyse og tekstanalytiske begreber.
Mål:
- At få en forståelse for, hvad det ville sige at vokse op som 'colored' i South Africa, især når man selv identificerer sig som 'black'.
- Gennem læsningen af selvbiografien at opnå en dybere forståelse for og viden om livet i Sydafrika under apartheidstyret, som kan bruges i mødet med andre tekster, film og fortællinger om Sydafrika.
- At alle efterhånden har styr på generelle tekstanalytiske begreber.
Omfang: 282 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Trevor Noah: BORN A CRIME (indkøbt 2020), Memoir; sider: 5-17, 19-47, 51-74, 77-91, 95-111, 117-159, 163-179, 185-224, 227-243, 247-287
-
Mappe/Kladdehæfte og bog medbringes til HVERT modul.
-
Læs mail fra TK
-
Ingen læselektier, men husk bogen!!!
-
Group work on different aspects, part II .docx
-
HUSK BOGEN!!
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Crime in fiction
Indhold (tekster, film, andet materiale):
Fra Case Reopened, antologi af Tine Rønlev Eriksen, Lindhardt og Ringhof, 2017:
"Introduction" side 7-16, samt teksterne (og tilhørende øvelser) ”A study in pink”, “Guy walks into a bar…” and “Darkly dreaming Dexter”.
Fra Crime in Fiction, antologi af Gitte Vest Barkholt m.fl., Systime 2008: Indledningen side 7-9, og novellerne “Tell me” og ” Don’t you hate having two heads?”
Film og tv:
“Sherlock”, tv-serie fra 2011, 1. afsnit, 90 min.
“Dexter”, tv-serie fra 2006, 1. afsnit, 50 min.
Introsekvensen til krimiserierne: Big Little Lies (HBO), The undoing (HBO), Sharp Objects (HBO),
True detectives (HBO) season 1, Twin Peaks (Viaplay)
"Silence of The Lambs", by Jonathan Demme,1991
Formål:
- At arbejde med krimien som genre, både i litteratur og i film/tv-serier.
- Gennem teoretisk baggrundslitteratur og analyse af krimitekster og krimiserier at lære om genretræk, stereotyper, miljøskildringer.
- At forstå krimigenren som et spejl af samfundet; fornuften og videnskaben som redskaber til at løse mysterier (Sherlock Holmes og den moderne retsmedicinske krimi), den amerikanske enspænder, der kæmper ensomt mod uretfærdigheden (Jack Reacher) og den moderne krimi, der i høj grad har psykologien i centrum og har fokus på morderen via profiling eller ligefrem med morderen som hovedperson (Dexter).
Mål:
- At de kan genkende krimiens typiske træk; formellitteraturen, typen af detektiv og metode, det narrative begær, suspense, surprise, plot twist, etc..
Omfang (kun teksterne): 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Rebel, rebel; fighting the system
Emne: Rebel, rebel; fighting the system
Indhold (tekster, film, andet materiale):
The Declaration of Independence, 1776.
Rosa Parks: “Public School Integration Workshop”, Monteagle,Tennessee, August 21, 1956.
https://awpc.cattcenter.iastate.edu/2019/12/19/public-school-integration-workshop-aug-21-1956/
Martin Luther King, ”I have a Dream”, August 28, 1963 (som de skriver træningsopgave om?)
Edward Snowden, “Statement to human rights groups at Moscow’s Sheremetyevo airport”,
July 12, 20l3 + “Here s how we take back the Internet”, Extracts from TED talk interview, March 2014. Begge tekster fra antologien Brave Voices, Columbus, 2017
John Boyega, speech to the crowd in Hyde Park, June 3, 2020
https://www.youtube.com/watch?v=GGXEB25WdyQ
https://www.rev.com/blog/transcripts/john-boyega-george-floyd-protest-london-speech-transcript
Article from Cosmopolitan, “Families of Black People Shot by Police Gave the Most Powerful Speeches at the March on Washington”, August 28, 2020.
https://www.cosmopolitan.com/politics/a33832861/breonna-taylor-jacob-blake-george-floyd-family-speech-march-on-washington/
Interview with Maria (Masha) Alyokhina of the Russian activist movement Pussy Riot,
“Can You Fight With Paper Planes”, 32 min., 2023. Video på Louisiana Channel.
https://channel.louisiana.dk/video/pussy-riotcan-you-fight-with-paper-planes
Halvdelen af klassen har desuden i deres SRO læst og arbejdet med:
Emma Gonzales, “We call BS”, February 17, 2018. https://awpc.cattcenter.iastate.edu/2018/09/26/we-call-b-s-address-at-gun-control-rally-feb-17-2018/
Formål:
- At undersøge begrebet ’rebel’ og via nedslag i historien møde nogle af de mennesker, som har gjort oprør mod systemet.
- At stifte bekendtskab med fiktionens rebeller eksemplificeret gennem dystopisk litteratur.
- At indgå i et tværfagligt forløb med danskfaget i SRO.
Mål:
- At få reflektere over begrebet ’rebel’ – er de også altid helte?
- At tilegne sig viden og kendskab om vigtige nedslag i historien som amerikanernes oprør mod briterne og skabelsen af de uafhængige stater, the Civil Rights Movement i 1960’erne, Black Lives Matter bevægelsen i 00’erne, March for our Lives bevægelsen i slutningen af 00’erne, samt whistleblower Edward Snowden og oprørsgruppen Pussy Riot.
- At arbejde med ’the dystopian protagonist’ som et eksempel på en rebel i fiktionens verden.
Omfang (cirka): 16 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Dystopia - fear the future (and the rebels)
Et forløb der er linket til vores forirge emner om rebeller, der kæmper mod systemet.
Indhold (tekster, film, andet materiale):
“Dystopia definition and characteristics” (pdf fil)
”Harrison Bergeron” (1961), novelle af Kurt Vonnegut
"The Lottery" (1955), novelle af Shirley Jackson
Hunger Games (2008), roman af Suzanne Collins, Chapter 1
Kort uddrag af romanen ”1984” af George Orwell (taget fra The Magic of learning, L&R, 2013)
From TED-Ed: ”How to recognize a dystopia”
Film: The Giver, 2014
Formål:
- At få dem til at forstå, at der er en relation mellem dystopisk fiktion og disse værkers samtid. Det er en genre, der både har nogle særlige litterære træk uanset tidsperioden, men som også altid spejler den tid, den er skabt i.
- At træne den tekstnære læsning og tekstanalytiske begreber som characterization, setting, plot og theme.
Mål:
- At eleverne vil være i stand til at identificere dystopiske elementer og karakteristika i fiktion og sætte dystopiske bøger og film i relation til deres tid.
Omfang (cirka): 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Steinbeck: Of Mice and Men (VÆRK)
Indhold:
John Steinbeck, Of Mice and Men, udgivet i 1937 – vi har læst en udgave fra Penguin udgivet i 1978.
Kapitlerne ”John Steinbeck” og ”American Modernism” fra systime.dk’s didaktisering af romanen, skrevet af Pia Rørkær Sigh.
Formål:
- at læse et værk
- at lære om den berømte amerikanske forfatter, John Steinbeck og hans skrivestil
- at få en idé om tidsperioden The Great Depression
Mål:
- at eleverne får trænet faglige kernebegreber som characterisation, setting, atmosphere og composition, samt litterære virkemidler som foreshadowing og symbols.
- at eleverne gennem arbejdet med klassikeren Of Mice and Men får kendskab til forholdene for arbejdere og sorte under The Great Depression og kan bruge denne viden i mødet med tekster og film fra samme forfatter og/eller periode.
Omfang: 140 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Crashes; immigration and identity
Indhold:
Immigration/integration America:
“Fireweed”, novelle af Skye Brannon (2009)
”Crickets”, novelle af Robert Olen Butler (1992)
STANDUP SHOW: "Homecoming King", Hasan Minhaj, Netflix, 2017, 1t 12 min.
“Summary of interview with Sapna” from the webpage Institute for Immigration Research. Visited on November 1, 2019.
Immigration/integration Britain:
”Airports and auditions, essay af Riz Ahmed (2016) – taget fra Narrating Truth antologien
“Rivers of blood”, tale af Enoch Powell (1968)
“My son the fanatic”, novelle af Hanif Kureshi (1993)
FILM: "East is East", Damien O’Donnell fra 1999, 1 t 35 min.
Formål:
- At belyse begreber som stereotyper, fordomme og identitet.
- At diskutere kompleksiteten i forskellige typer af menneskelige konflikter; religiøse, kulturelle, politiske, mellem generationer og køn.
- At blive introduceret til immigrations- og integrationsproblematikker i henholdsvis USA og Storbritannien.
Mål:
- I mødet med forskellige typer tekster og film omhandlende konflikter og konfrontationer mellem kulturer på forskellige planer (dækker også generations- og familiekonflikter) at kunne genkende og forklare det ofte komplekse billede, som de viser/repræsenterer.
- At kende til de menneskelige problematikker for immigranter i Storbritannien og USA.
Omfang (cirka): 29 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Reading Shakespeare
Indhold (tekster, film, andet materiale):
Information om Shakespeare sonetten, jambisk pentameter, sproget på Shakespeares tid og The Elizabethan World Picture.
Tekster:
Sonnet 18
Hamlet, Act 3, scene 1 (Hamlets monolog)
Much Ado About Nothing, Act 2, scene 3 (Benedicks monolog)
Macbeth, all of Act 1, Act 2, scene 1 and 2
Video:
TedxTalk: “Hip hop and Shakespeare” with Akala, The Shakespeare Hip Hop Company (20 min.) https://www.youtube.com/watch?v=DSbtkLA3GrY
TedxTalk: “Shakespeare is everywhere” with Christopher Gaze (17 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=LsESSyMnwmU
Andet:
Foredrag med Jesper Trier (højskolelærer og Shakespearenørd).
Teaterstykke på Betty Nansen: Et Polterabend (en moderne genfortolkning af Trold kan tæmmes).
Besøg af skuespiller Rikke Liljenberg som har læst to scener med klassen.
Formål:
- Læse et udvalg af Shakespeare; sonet, drama og komedie.
- Blive bekendt med karakteristiske virkemidler hos Shakespeare som dramatic irony, the soliloqy, the imagery, iambic pentameter, samt særligt temaerne manhood og deception.
- Lære om The Great Chain of Being
Mål:
- Kunne analysere og tolke på temaer om køn og maskulinitet i udvalgte værker af Shakespeare.
- Være bevidst om genren; dramaet på Shakespeares tid og bl.a. brugen af metrik, metaforer, couplets, m.m.
- Kunne identificere og analysere på dramaturgiske og stilistiske virkemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Modernism:Lawrence and the Psychoanalytic Approach
I dette forløb har fokus været på den psykoanalytiske metode, der er blevet gennemgået ved hjælp af to noveller og et digt af D. H. Lawrence, samt James Ivorys "A Room with a View" (1987)
Noveller:
D.H.Lawrence: You Touched Me (1922), 35,4 ns, England, My England and Other Stories (1922).
D.H. Lawrence: The Horse Dealer's Daughter, 27,2 ns, England, My England and Other Stories (1922).
- Fokus har været en introduktion af modernisme og psykoanalytisk tilgang til tekstlæsning. Desuden har der været et mini-fokus på det litterære begreb "setting" i forbindelse med textuel mening.
Lyrik:
D. H. Lawrence: Snake, 2,5 ns.
- Fokus i digtlæsningen har foruden identificering af modernistiske elementer og psykoanalytisk læsning været lyrikkens formelle karakteristika, samt sammenhængen mellem form og indhold.
Desuden har vi i forløbet arbejdet med begrebet "style of writing" samt en repetition af grammatiske kerneemner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50865857704",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50865857704",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50865857704"
}