Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Anders Nørgaard Jacobsen, Mette Præstiin Brandt
|
Hold
|
2022 EN/s (1s EN, 2s EN, 3s EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Deviance
Why do some people deviate from what is considered ”normal behaviour?” – and how do we define deviant behaviour? The texts in this course deal with people who are deviant, either by choice or because of other people having labelled them so. When analysing texts we examine various reasons for people to (want to) deviate from the generally accepted norms and values of society.
Two sociological theories of social deviance will be discussed and drawn in: Durkheim’s ”Theory of Anomie” and Howard Becker’s ”Labelling Theory” as well as the Milgram Experiment. (https://www.youtube.com/watch?v=PJFzqfLMBIw) (2 pages)
Texts that are read within the theme:
"Adams" by George Saunders August 1, 2004 (3 pages)
"Every parent's nightmare" by BBC News Online's Mike Mckay, Thursday, 26 October, 2000 (4 pages)
"Serrusalmus" by Lesley Glaister, 1992 from Context.(6 pages)
"Tell the Women we are Going" by Raymond Carver. (9 pages)
The movie "We need to talk about Kevin" (2011) directed by Lynn Ramsay (1:52 hours)
Students are expected to improve their academic knowledge and skills in terms of:
Textual analysis (fiction, non-fiction and film)
Being able to refer to sociological theories in their textual analysis
Being able to separate fact from opinion
Being able to compare and contrast different texts and different opinions
All in all, 24 pages have been read plus a movie.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
The Cement Garden
We will read "The Cement Garden" by Ian McEwan. Focus will be on basic analysis and interpretation within the theme, "Kids on their own". The basic question for the text is. What happens when we leave kids on their own?
We will also watch the movie (1993 by Andrew Birkin).
The theme will also be linked to our former theme on "deviance".
The book is 130 pages long.
The film is 1:45 hours long.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
How to write a 5-paragraph essay in English
Vi arbejder med hvordan man skriver et 5-paragraph essay i engelsk med fokus på:
Tragtindledning
Bodyafsnit med analytisk fokus og indeholdende kernesætning og PEEL
Afrunding
Opgaver "Serrusalmus" og "The Sea in Me".
Materiale til forløbet:
Engsted, J, "The Writer", (2020), Columbus. Kapitel 2, "Skrivegenrer"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Crime Fiction
Mål:
At styrke analytiske færdigheder ifm arbejde med skønlitteratur.
At få kendskab til krimigenren og dens historiske udvikling.
At udvikle elevernes bevidsthed om at se teksterne som et udtryk for et
forhold mellem tekst og historisk samtid.
Indhold: Golden Age, hardboiled og nutidig krimi-litteratur, filmklip og film. Holdet skal primært arbejde med genrekarakteristika og traditionel tekstanalyse (fiktion) samt styrkelse af ordforråd. Ifm med Joker er der arbejdet med analyse af korte scener og stills og vi har arbejdet indgående med filmens indledning og har desuden set på debatten omkring filmen.
Uddrag fra antologierne Crime in Fiction, Systime 1994 og Crime in Fiction, Systime 2008. Desuden Roman Polanski’s ”Chinatown”(1974), Joker (2019) + short film: The Robbery (2017).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
English as Lingua Franca
Kort forløb om det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca. Herved forstås kommunikationssituationer, hvor sprogbrugere med forskellige førstesprog betjener sig af engelsk som et fælles kommunikationsmiddel.
Holdet har primært arbejdet med forholdet mellem engelsk og andre sprog, fx set på forskellige accenter og dialekter, læst om "World Standard English" og fremtiden for den engelsk sprog som et globalt sprog. Desuden har holdet undervejs set på forskelle mellem britisk og amerikansk engelsk og set på pidgin engelsk og dets overraskende store udbredelse.
Anslået antal sider: 15
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Non-fiction analysis and style of writing
Mål:
At kende og kunne anvende den retoriske pentagon som udgangspunkt for analyse af sagprosatekster.
At kunne anvende Toulmins argumentationsmodel og appelformer til at analysere sagprosatekster.
At kunne identificere og analysere brugen af sproglige og stilistiske virkemidler, eksempelvis forskellige typer af billedsprog og gentagelsesfigurer.
At kunne beskrive og analysere teksters stilleje med brug af relevant faglig terminologi (herunder formelt/uformelt paratakse/hypotakse, aktiv/passiv).
At eleverne bliver bevidste om egen brug af argumenter, appelformer og virkemidler.
Anvendt materiale:
Lærerproduceret materiale
Poul Tornøe, Ole Juul Lund: “Write Away” (Gyldendal 2009, pp. 132-149)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Humour
Based on “The Philosophy of Humour” from “Serious Business” (Høpner & Kalund, Gyldendal, 2011)
Course has covered the philosophy of humour (the three theories of humour: incongruity, superiority, relief) and also looked at the concepts of “the comedic frame”, ”the science of humour”, “being violation" (when do serious issues begin to be funny and when do they stop being funny?). We have also talked about more recent events concerning political correctness and cancel culture.
Other texts:
The New Republic: “Social Psychologists: It Takes 36 Days After a
Tragedy Before Jokes About It Become Funny - The Science of Humour” (Alice Robb, 31 Jan 2014)
Psychology Today: “Homer Simpson as a Parent” (16 Jan 2018)
Various YouTube clips of comedy used +
Film: "Life of Brian" (Terry Jones, 1979)
Alden Ford: "The Finally Screenings: I Just Saw Life of Brian For the First Time" (The Vulture, 2010, https://www.vulture.com/2010/11/the-finally-screenings-i-just-saw-life-of-brian-for-the-first-time.html)
Tyler McCarthy: John Cleese mocks Hank Azaria for apologizing about voicing Apu on 'The Simpsons' (Fox News 2021, https://www.foxnews.com/entertainment/john-cleese-mocks-hank-azaria-apology-apu-simpsons)
Anslået antal sider: 55
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
American Values and Beliefs
Holdet har arbejdet med grundlæggende amerikanske værdier, den amerikanske drøm, the frontier myth, pioneering, American exceptionalism, Manifest destiny.
"Basic American Values and Beliefs", chapter 2 (fra: Kearny, Edward: "The American Way" (Prentice Hall, 1984))
Rachel Hatzipanagos: "‘I’m from here.’ How a more diverse population will change America." Washington Post, August 2021. https://www.washingtonpost.com/nation/2021/08/31/im-here-how-more-diverse-population-will-change-america/
Opening paragraphs from "The Declaration of Independence" (https://www.archives.gov/founding-docs/declaration-transcript)
Film: "American Beauty" (Sam Mendes, 1999)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Hip-hop and Black America
Forløb med fokus på amerikansk rap og hip med udgangspunkt i kapitel 4 af "Open Wide" (2. udgave. Jakob Bækgaard, et al, Lindhardt og Ringhof).
Dels gennemgang af den historiske baggrund for hiphoppens opståen og dens udvikling fra ca 1980 til i dag (fra modkultur til mainstream) og analyse og fortolkning af lyrik generelt.
Som afslutning har klassen i grupper arbejdet med selvvalgte tekster.
Tekster:
Grandmaster Flash: "The Message" (1982)
RUN D.M.C: "Proud to be Black" (1986)
Ice-T: "Colors"
Kanye: "Black Skinhead" (2013)
Kendrick Lamar: "Alright"
Dokumentarfilm:
"Hiphop Evolution" (sæson 1, episode 1, Netflix)
Anslået antal sider: 40
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Tourism and travelling
Forskellige vinkler på det at rejse, bl.a. distinktion mellem tourist og traveller, opfattelsen af turister, årsager til, at vi rejser, vigtigheden af kulturel forståelse m.m.
Både fiktion og non-fiktion indgår i forløbet.
Anvendt materiale:
USA Today: “Tourist or traveler” (http://traveltips.usatoday.com/differences-between-tourist-traveller-103756.html)
"A World Guide to Good Manners” (http://miguelienglish.blogspot.com/2012/03/world-guide-to-good-manners.html)
Mary Roach: “Monster in a Ryokan” (1999)
Suzanne Moore: ”I don’t mean to ruin your holiday, but Europe hates tourists – and with good reason” (The Guardian, Wed 16 August 2017)
Film: "The Beach" (Alex Garland, 2000)
LLEWELLYN HINKES-JONES: "Welcome to Fabulous Roswell: The Rise
of Postmodern Tourism” (The Atlantic, APR 29, 2011)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Social Control in Fiction (Animal Farm) (eksamen)
Værk: Animal Farm (95 sider)
Anslået sidetal i alt: 120
Holdet har arbejdet med hvordan social kontrol er repræsenteret i forskellige former for fiktion. Orwells Animal Farm er læst som værk. Her indgik også værkets relation til dets historiske samtid, men fokus på traditionel analyse og fortolkning og på romanens relevans på tværs af tid.
Begreberne utopi og dystopi har også indgået i arbejdet med teksterne.
Læste tekster:
"Animal Farm" (George Orwell, 1945)
"Harrison Bergeron" (Kurt Vonnegut, 1961)
"1984" (uddrag, George Orwell, 1949)
"The Lottery" (Shirley Jackson, 1948)
Suzanne Collins: "The Hunger Games", chapter 1 (2008)
Film: "The Giver" (Philip Noyce, 2014)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
US Presidential Election 2024?
Antal sider: 10
Et miniforløb som optakt til det amerikanske præsidentvalg. Holdet har beskæftiget sig med det amerikanske valgsystem og det politiske landskab i USA anno 2024.
Desuden overværede holdet onlineforelæsning om valget med Prof. Derek Beach v. Aarhus Universitet.
"Election Year", chapter 1: "How the system works" (Genefke, et al, 2024)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Shakespeare's Macbeth (eksamen)
Anslået sidetal i alt: 80
Mål:
Generelt kendskab til the Elizabethan world view
Generelt kendskab teatrets rolle i samtiden
Være i stand til at læse (højt) og forstå Macbeth
Have kendskab til tragediegenrens traditionelle opbygning
Have indgående kendskab til stykkets handling, persongalleri samt centrale temaer og metaforer
Være i stand til at analysere og fortolke passager med inddragelse af billedsprog, temaer, samt rim og rytme
At kunne perspektivere stykket til nutidige forhold
Have en fornemmelse af Shakespares betydning for angelsaksisk sprog/kultur
Materialer:
MACBETH (udgivet 2008-2012), Cambridge University Press.
Act III er ikke gennemgået i undervisningen.
Film: “Macbeth” (Justin Kurzel, 2015)
"Shakespeare in Love" (John Madden, 1998)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Rule, Britannia? (eksamen)
Anslået sidetal i alt: 60
Includes a brief history of the British Empire - and a more in-depth look at British presence in India and more recent developments in the English/Indian relationship. Both through fiction and non-fiction. The course started out with a look at "what is Englishness” and how Britain’s imperial past can be said to have influenced today’s understanding of what being British/English is - and how this might be tied to Brexit.
Texts:
James Thompson: "Rule, Britannia” (ca. 1740)
Arthur C. Benson: "Land of Hope and Glory” (1902)
R. Kipling: “The White Man’s Burden” (1899)
G. Orwell: “Shooting an Elephant” (1936)
M. Gandhi: “Quit India” (speech excerpt, 1942)
Hanif Kureishi: "My Son, the Fanatic" (1997)
The Telegraph: “India deserves apology for atrocities under Britain’s colonial rule” (7 Nov 2016)
Documentary: "Empire: How Britain Made the Modern World” part 1 of 6. (Niall Ferguson, Channel 4, 2003): https://www.youtube.com/watch?v=moZN2UZ1k60
The British Empire in Colour, part 1 (TWI/Carlton 2002, sidst besøgt https://www.youtube.com/watch?v=mexNOFv70R8
Film: "Viceroy's House" (Gurinder Chadha, 2017)
"East is East" (Damien O'Donnell, 1999)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Hemingway and Carver: Am. Minimalism & Dirty(exam)
Hemingway and Carver: Am. Minimalism and Dirty Realism
Anslået sidetal i alt: 45
Gennem (nær)læsning af noveller af Hemingway og Carver, skal eleverne forstå minimalismens særkender og øve deres evne til at beskrive sprog og stilistik. Forløbet fokuserer på de to forfatterskaber - med biografisk hovedvægt på Hemingway.
Nøgleord/-begreber:
The Hemingway hero
Gender
American Blue-Collar Despair
Tekster fra Hemingway: In Our Time, 1925:
"Indian Camp"
"A Very Short Story"
"Soldier's Home"
"Hills Like White Elephants" (1927)
Bruce Weber: ”Raymond Carver: A Chronicler of Blue-Collar Despair” (New York Times, June 24 1984) - uddrag
Tekster af Raymond Carver:
"They're Not Your Husband" (1976)
"Tell the Women We're Going" (1982)
"Why, Honey?" (1976)
"Cathedral" (1983)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Conspiracy theories (eksamen)
Sider: 40
Eleverne har selv valgt emnet, der har haft fokus på,
Hvad er konspirationsteorier?
Hvor kommer de fra?
Hvem tror på dem og hvorfor?
Hvem gavner de?
Er de farlige for samfundet?
Keywords:
Three gaps: existential, epistemic and social.
Hero's Journey
Ways of debunking conspiracy theories
I grupper har eleverne arbejdet med selvvalget konspirationer.
Tekster:
"The Conspiracy Chart" (https://conspiracychart.com/)
Ellen Cushing: "I was a teenage conspiracy theorist", The Atlantic, 2020
TEDTalk: Rachel Runnels; "Conspiracy Theories and the Quest for Truth", 2020 (https://www.youtube.com/watch?v=LZoXb1WDpls)
Dokumentarfilm: "Behind the Curve" (Daniel J. Clarke, 2018)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Tilladte hjælpemidler ved skr. eksamen
Oversigt over tilladte hjælpemidler ved skriftlig prøve i Engelsk A
Du må medbringe bøger og andre materialer, der har været anvendt i undervisningen.
Tilladte online-hjælpemidler:
minlaering.dk
ordbogen.com
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.thefreedictionary.com/
https://dictionary.cambridge.org
www.thesaurus.com
www.dictionary.com
www.merriam-webster.com
Hvis der i undervisningen er anvendt elektronisk materiale, som kun kan tilgås via nettet, må du anvende det, hvis det står på fagets undervisningsbeskrivelse i Lectio.
BEMÆRK: Fra januar 2025 har ministeriet præciseret, at offline-adgang til portaler som studienet.dk med adgang til andres opgavebesvarelser ikke længere er tilladt. Du må kun medbringe egne noter og egne arbejder - ikke andres.
I øvrigt gælder Undervisningsministeriets generelle regler om tilgang til nettet under prøver og eksamen. Se GGs hjemmeside: Studie- og Ordensregler pkt. 7.1.
For elever med særlige forhold (fx ordblinde):
Elever med ret hertil får automatisk forlænget prøvetid. De må bruge AppWriter eller IntoWords under prøver, hvor de må anvende computer.
Hvis man har behov for yderligere tiltag, skal man henvende sig til Mette Præstiin, mp@gladgym.dk, som foretager en individuel vurdering i samarbejde med læsevejleder / gymnasievejleder jf. ministeriets bestemmelser
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50865862035",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50865862035",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50865862035"
}