Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Ulla Overgaard
|
Hold
|
2022 MA/x (1x MA, 2x MA, 3x MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Procent- og rentesregning, lån.
I forløbet kommer vi ind på
procentvækst, vækstrate og fremskrivningsfaktor
- kapitalfremskrivningsformlen
- gennemsnitlig rente
- annuitetsopsparing
- annuitetslån
-Indekstal
Materialer
Vejen til matematik AB1+c: s. 109-129
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Statistik og sandsynlighedsregning 1
Forløbet handler om statistik:
Ikke-grupperede observationer:
- Observationssættets størrelse, typetal, variationsbredde, middelværdi, varians, standardafvigelse
- Frekvens og kumuleret frekvens
- Fraktiler
- Skævhed
- Boxplot
- Outliers
Grupperede observationer:
- Observationssættets størrelse, typeinterval, middelværdi, median
- Frekvens og kumuleret frekvens
- Sumkurve
- Fraktiler
- Boxplot
- Outliers
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Matematiske sammenhænge og funktioner
Funktionsbegrebet mht.
- repræsentationsformer,
-definitionsmængde,
-værdi mængde,
-monotoniforhold og vækstegenskaber.
Vi behandler funktionstyperne
- lineære,
- eksponentielle,
- potens
- logaritmefunktioner.
Derud over ser vi på omvendt og sammensat funktioner.
Forskellige beviser gennemføres fx. to punktsformler for lineær og eksponentielle funktioner, fordoblingskonstant, logaritmeregler og vækstegenskaber.
Materialer:
Læst følgende i vejen til matematik AB1+C:
s. 136-150, s. 278-281, s. 285-290, s. 296-301, s. 305-307, s. 315-317
ca. 37 sider i alt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Vektorer 1
Vektorer :
- Vektorers egenskaber
- Sum og differens, parallelogramreglen
- Regneregler
- Regning med vektorers koordinater
- Vektorer og punkter, Indskudsreglen
- Stedvektor, cos, sin, tan
- Skalarprodukt og regneregler for skalarprodukt
- Vinkel mellem vektorer
- Ortogonale og parallelle vektorer
- Projektion af vektor
- Tværvektor
Materialer:
I vejen til matematik AB1+C er der læst:
s. 231-235, s. 238-252, s. 254-258.
ca. 25 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vektorer 2 og analytisk geometri
Vi skal gøre vektorer færdigt mht. determinant ogprojektion af vektor på vektor. Vi skal anvende det i forhold til bestemmelse af vinkler, arealer og afstande. Vi skal desuden se på cirklens og linjens ligning ud fra vektorperspektivet.
Vi ser desuden på løsning af to ligninger med to ubekendte, samt brug af cos,sin og tan i trekantsberegninger
Materialer:
Vejen til matematik AB1+C: 259-269
Vejen til matematik A2: 7-39
total ca. 42 sider
gennemgang vektorer.ppt
gennemgang analytisk geometri.ppt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Polynomier
Vi skal se på polynomier generelt og 2. gradspolynomiet i særdeleshed. Vi skal arbejde med egenskaber for polynomiers anvendelser i modeller.
Materialer:
Vejen til matematik A2: s. 46-67
total ca. 22 sider
gennemgang polynomier.ppt
tekst polynomier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Vækst og differentialregning
Vi skal arbejde med væksthastighed i form af differentialkvotienten. Vi skal kunne differentiere simple funktioner og bruge og bevise regneregler for differentiation af sum, difference, og produkt af funktioner. Endvidere differentiation af sammensat funktion. Differentialregningen skal kunne bruges i sammenhæng med optimering og modeller.
Materialer:
Vejen til matematik A2: s.99-148
total ca. 49 sider
gennemgang differentialregning 2x.ppt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Trigonometriske funktioner
Vi skal se på de trigonometriske funktioner cos(x),sin(x) og tan(x). Vi undersøger deres grafer ud fra kendskab til enhedscirklen. Vi ser på harmonisk svingning og betydning og bestemmelse af konstanterne. Vi ser på hvordan man løser trigonometriske ligninger.
Materiale:
I vejen til matematik A2 er der læst: s76-82.
ca. 7 sider i alt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Sandsynlighedsregning og fordelinger
Vi ser på begreber fra sandsynlighedsregning:
Sandsynlighedsfelt, Hændelser, Symmetri, Permutationer og kombinationer. Vi behandler binomialfordeling, binomialtest og normalfordelingen samt konfidensintervaller.
Materialer:
Vejen til matematik A2: s. 247-252, 257-278, 313-317
i alt ca. 33 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Differentialligninger 1 (SRO)
Vi starter på differentialligninger i forbindelse med forløb op til SRO. Vi ser på hvad differentialligninger er og hvordan vi kan vise at en bestemt funktion er løsning til en konkret differentialligning. Vi ser desuden på brug af differentialligninger i forhold til reaktionshastighed i kemiske reaktioner.
Materialer:
ISIS kemi A af Hans Birger Jensen: s. 128-133
Vejen til matematik A2: 216-218
i alt ca. 9 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Integralregning 1
Vi skal se på stamfunktion (ubestemt integral) og sammenhæng mellem arealbestemmelse og stamfunktion (bestemt integral). Vi ser på metoden integration ved substitution.
Materiale:
Vejen til matematik A2: 169-185
i alt ca. 17 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Integralregning 2
Repetition af :
- Integrationsprøve
- Integration ved substitution
- Stamfunktion gennem punkt
- sammenhæng mellem stamfunktion og integral
Derudover:
Integraler og summer
Rumfang og kurvelængder - Beviser
Materiale:
Vejen til matematik A2, s 186-193, 200-208
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Vektorfunktioner
Definition af vektorfunktion, graf
- Eliminering af parameter
- Fra ligning til parameterfremstilling
- Vektorfunktioners egenskaber
- Skæringspunkter med akser
- Dobbeltpunkt
- Afledet funktion og tangent
- Tangentvektor og vandret/lodret tangent
- Længde af parameterkurve
- Areal af afgrænset område
- Anvendelse af vektorfunktioner
Materiale:
Vejen til matematik A2, s 337-350
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Differentialligninger
Differential-ligninger af følgende typer gennemgås, dvs. beviser for løsninger, anvendelseseksempler og begrænsninger:
y´= g(x)
y´=ky
y´=b-ay
y´=ay(M-y)=y(b-ay)
y'+a(x)y=b(x)
- Fuldstændige løsning og løsning gennem bestemt punkt.
-Tangentbestemmelse og vækstforhold ud fra en differentialligning (uden løsningen) .
-Linjeelement og Hældningsfelt
Supplerende stof:
Separation af de variable y'=h(x)g(y)
Numeriske metoder
Materialer:
Vejen til matematik A2, s 216-241
Differentialligninger af Mike V. Auerbach
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Funktioner af to variable
Vi skal se på funktioner af to variable hvor vi har fokus på
- Definition
- Lodret snit gennem funktion og punkt på funktion
- Snitfunktion og snitkurve
- Niveaukurve
- Partiel differentiation
- Gradient
- Ekstrema for funktioner af to variable
- Stationære punkter og saddelpunkter
- Dobbeltafledede og blandede afledede
- lineær regression
Materialer:
Vejen til matematik A2, s 363-375
Forberedelsesmateriale fra 2013 (dog ikke s 9-midt 11).
Bevis for bedste estimat af a og b i lineær regression :
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=ipvi1ZS7gNo
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Forberedelsesmateriale 25 - sandsynlighedsregning
Vi arbejder selvstændigt med forberedelsesmaterialet sandsynlighedsregning.
- udfaldsrum og visualisering i mængdeangivelser
- Betinget sandsynlighed
- Loven om total sandsynlighed
- Bayes' sætning
Materiale
forberedelsesmateriale sandsynlighedsregning 2024
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Bevistyper
Vi skal arbejde med forskellige bevistyper, forudsætninger og skabelon for beviser:
- Direkte bevis
- indirekte bevis
- Bevis ved kontraposition
- Eksistensbevis
- induktionsbevis
formidling af beviser (fremlæggelser)
Materialer:
Vejen til mateamtik A2 s. 381-390
Jørgen Brandt, Knud Nissen: QED s. 7-10,45-48,53-57,59-60,67-70
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Matricer
Vi ser på matricer
-definiton og notation
-subtration og addition af matricer
-gange med konstant
-multiplikation mellem matricer
-anvendelse af matricer :grafik (rotation/flytning af figurer) og ligningsløsning vha. rækkeoperationer.
Materiale:
Matricer kompendium ver 1
gennemgang matricer.ppt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Historisk matematik
Vi skal undersøge tilblivelsen af differential og integralregningen. Vi arbejder med de forskellige matematikere der især har bidraget til denne del af matematikken. Oplæg fra elever om de enkelte matematikere og deres bidrag.
Materiale:
Grupperne har plukket især fra
Jens Lund: fra kvadratur til integration, samt Jens Lund: tangentbestemmelse historisk set.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Repetition og eksamensforberedelse
Vi repeterer de emner vi har haft og træner til eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Forløb#13
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50865896159",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50865896159",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50865896159"
}