Gladsaxe Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Gladsaxe Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 MA/y - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau
Matematik A
Lærer(e)
Nanna Kamp Frellsen, Susanne Højte
Hold
2022 MA/y (
1y MA
,
2y MA
,
3y MA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Vektorer
Titel 2
Ligninger
Titel 3
Funktioner som sammenhæng
Titel 4
Deskribtiv statistik
Titel 5
Regneregler
Titel 6
Differentialregning
Titel 7
Funktioner af to variable
Titel 8
Linjer og Cirkler
Titel 9
Statistik og sandsynlighed
Titel 10
Integralregning
Titel 11
Vektorfunktioner
Titel 12
Forberedelsesmateriale
Titel 13
Harmoniske svingninger
Titel 14
Historisk forløb med fokus på Pascal
Titel 15
Matrice-regning
Titel 16
Differentialligninger
Titel 17
Matematikkens væsen (Beviser)
Titel 18
Differentialligninger
Titel 19
Inverse funktioner
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Vektorer
Vektorer
Bevis for følgende regneregler med vektorer:
Den kommutative lov, og den distributive lov 1 og 2, og den associative lov
Stedvektor
Nulvektor
Egentlig vektor
Vektor givet ved punkter
Afstandsformlen
Indskudsreglen (inkl. bevis)
Skalarprodukt
Vinkel mellem vektorer
Projektion
Determinant
Bevis for prikproduktet ved brug af cosinusrelationen
Indhold
Kernestof:
Medbring matematikbogen. Den tykke I også havde på grundforløbet.
Lektie: se dokument Lektie1.docx
Lektie: Lav beviserne færdige på side 234
Lektie: side 239 lav øvelse 2.6 Vi starter modulet med at I kommer til tavlen og gennemgår
Lille geometriforløb, inden vi går videre med vektorer. Forklaring på cos og sin .docx
Ingen lektier
Opgaver - cosinusrelationer og areal.docx
Undervisningen er asynkront virtuelt
Lektie: Lav opgave 2 på side 274. Vær opmærksom på at Punktet C har koordinaterne (2,5) Der er fejl i bogen.
Lektie: Læs om tværvektor på side 260
Lektie: Lav øvelse 7.5 på side 262
Lektie: lav øvelse 8.1 side 265 Det er en stor opgave og kræver lidt tid.
Vi fortsætter med beviset for projektion.
Afsnit
Vi bruger modulet på konstruktion af vektorer
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Ligninger
Gennemgang af principperne i ligningsløsning
1.grads og 2.gradsligninger
Løs ligninger ved brug af nul-regel
Indhold
Kernestof:
Download Geogebra (gratis version). Lav vektor
Arbejdselv modul. I skal sidde i klassen, for Morten fra sekretariatet kommer kl 13.05 og følger jer ned til skolefoto. I skal fotograferes kl 13.10 De 4 arbejdsark skal laves i rækkefølge. Hvis I ikke når at bliver færdige er det lektie til næste ga
Afsnit
Lektie: De 4 arbejdssedler inkl Abacus fra sidste tirsdag skal være færdige. MEDBRING den tynde bog: Vejen til matematik uden hjælpemidler. Vi skal ikke bruge den tykke bog.
Lektie: Lav opgave 34, 35 og 39 på side 27 og opgave 22 og 32 på side 29. Opgaverne står i det tynde hæfte. Vejen til matematik UDEN hjælpemidler. Vi afrunder 2.gradsligninger og starter på indextal. Medbring begge matematikbøger. Vi skal bruge det h
Lektie: Beregn procentvis ændring og indekstal i vedhæftede dokument.Udregn udviklingen i den globale energisammensætning.xlsx Medbring den tykke matematikbog
Prøve: Tilladte hjælpemidler: Formelsamling og ikke andet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Funktioner som sammenhæng
Funktionsbegrebet
Definitionsmængde og værdimængde
Funktioner som modellering
Ekponentiel sammenhæng
Bevis for to-punktsformlen
Fordobling og halveringskonstant
Bevis for fordoblingskonstant
Logaritmer
Potensfunktioner
Bevis for procent-procentvækst
Bevis for topunktformel
Vi har brugt Nspire og dokumentet
CAS-opskrifter-MA
Indhold
Kernestof:
Nyt forløb om funktioner: Lektie: læs side 278 og 279 i matematikbogen
Renteregning. Lektie: Læs øveste side 118 og lav øvelse 3.2
Vi fortsætter med funktionslære (min og max, samt monotoniforhold).
I dette modul afslutter vi renteregning med at arbejde med gennemsnitlig rente
Annuitetsopsparing
Vi går i gang med annuitetsgæld. Det er sjovt :-) Vi skal bruge nspire det meste af tiden.
Eksponentielvækst: Lektie: Læs side 143 og 144. Det er repetition fra tirsdag.
MEDBRING den tynde bog. Vi skal regne opgaver uden hjælpemidler.
Lektie: Læs om beviset for at bestemme a ud fra to punkter. Det er side 147 og 148 i matematikbogen.
Intro til e og ln og så arbejder vi videre med eksponentielfunktioner. Lektie: Læs side 306 Start ved den grønne boks: Definition af logaritme. Kig grundtigt på funktionsmaskinerne der er afbilledet nedeste på side 306. Hvordan giver de mening.
Lille bevis for log(a^b)=b*log(a) og intro til fordoblingskonstanten
Bevis for fordoblingskonstanten. Medbring den tynde bog. Vejen til matematik UDEN hjælpemidler
Skrivemodul 28 marts.docx
Ingen lektier. Afholdes virtuelt. Gå ind på Google meet.
Medbring den tynde bog. Vi skal regne opgaver med to-punktsformlen og se mere på potensfunktioner. Asynkront.Arbejd selv modul 31.docx
Vi gennemgår beviset for to-punktsformlen til en potensfunktion.
Løsning til opgave fra tavlen i sidste matematikmodul.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Deskribtiv statistik
Grupperet og ugrupperet
middeltal
typetal
største og mindsteværdi
varians
spredning
hyppighed
frekvens
kumuleret frekvens
trappediagram
sumkurve
boksplot
kvartilsæt
fraktiler
Indhold
Kernestof:
Lektie: Lav øvelse 2.13, 2.14 og 2.15 på side 286 i bogen
Lektie: Orientere dig i hvad forskellen er på grupperet og ugrupperet data der bruges til statistik. Du bestemmer selv, hvor finder info henne. Det kan være matematikbogen, youtube, matematikhjemmeside osv.
Virtuelt. Tjek ind på Google Meet kl 8.00
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Regneregler
Repetition af
Potensregneregler
Kvadratsætninger
Lineær sammenhæng
Ligningsløsning
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage til 2.g Vi starter op med lidt repetition af 1.g pensum så medbring den TYNDE bog. Vejen til matematik UDEN hjælpemidler.
Vi fortsætter med at regne. Husk den tynde bog: Vejen til matematik UDEN hjælpemidler.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Differentialregning
Gennemgang af kontinuitet og differentiabilitet
Grænseværdi
Tangenthældning, ligning, monotoniforhold algebraisk og ved brug af CAS
Monotoniforhold, ekstrema, vendetangenter (herunder konkav / konvekst)
Bevis for følgende regneregler, sum, differens og konstant gange funktion
Bevis for differentialkvotienten for følgende funktioner f(x)=x^2, f(x)=ax+b, f(x)=k, f(x)= x^3, f(x)=ax^2+bx+c, f(x)=1/x, f(x)=kvd(x)
Udlede toppunktformlen for en parabel vha differentialregning
Indhold
Kernestof:
Hvordan udregner man hældningen til et ret linje ud fra to punkter? Det er udenadslære. Vi starter på nyt forløb, men i dette modul har vi lidt repetition af 1.g. Det bliver en stor hjælp for jer senere i forløbet. Vi skal TEGNE GRAFER, så husk at ha
Vi fortsætter med arbejdsark. Medbring også den tynde bog, UDEN hjælpemidler. Måske når vi at differentiere :-)
Medbring den tynde bog. Mat UDEN hjælpe midler. I dette modul skal vi regne :-)
Medbring den tynde bog, uden hjælpemidler.
Lektie: Lav 5 opgaver igen. https://yourskills.dk/trainer.php?e=tzhKiZG3&s=diff
Vi skal arbejde med kontinuietet, differentiabilitet og beviset for (x^2)' =2x
Vi arbejder videre med bevis for (x^2)'=2x
Lektie: Lav beviset for at differentiere f(x)=x^3. Det er ikke en triviel opgave, men derimod en opgave der træner jer i matematiske præcition .Medbring den tynde bog (Vejen UDEN hjælpemidler). Vi starter på monotoniforhold, og skal både regne i hånd
Lektie: Lav opgave 1,2 og 3 på side 58 i bogen uden hjælpemidler. Vi fortsætter med monotoniforhold, både i hånden og i nspire. Medbring A2-bogen. Matematikbogen I fik udleveret i år.
Skrivemodul 2.docx
Vi starter med at repetere beviset for produktreglen, og fortsætter med at differentiere brøkker. Lektie: Læs om differentitation af brøker i bogen.
Lektie: Lav opgave 136 på side 163 i bogen. Lav opgave a,b,c og d. De skal regnes i HÅNDEN :-)
Lav øvelse 4.12 opgave e,f og g på side 130
Foreløbig udkast til eksamensspørgsmål
Lektie: Lav opgave 164 på side 165
Vi skalarbejde med grafen for f ' (x) og optimeringopgaver.
Prøve i differentialregning uden hjælpemidler
Lektie: se denne vidoe. Det er repetition fra sidste modul. https://www.youtube.com/watch?v=x7zoH8bUuVY
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Skrivemodul 1
29-08-2023
Skrivemodul 2
01-09-2023
Skrivemodul 3
14-09-2023
Aflevering 1
21-09-2023
Aflevering 2
29-09-2023
Skrivemodul 4
04-10-2023
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Projektarbejde
Titel 7
Funktioner af to variable
Bestemmelse af punkt
Gradient og geometrisk forståelse af den
Tangentplan
Bevis for tangentplan
Partiel differentitation
Den dobbelte afledede
Brug calcplot3d som tegneprogram
https://c3d.libretexts.org/CalcPlot3D/index.html
Vejledning til program
https://www.youtube.com/watch?v=dwNRLG5teHc
Indhold
Kernestof:
Vi starter på nyt emne. Funktioner af to variable.
I dette modul skal I arbejde i to-mandsgrupper. Dem har jeg lavet på forhånd, så sæt jer ved siden af jeres makker. Dokumentet er vedhæftet. I behøver IKKE tage bog med. I dette forløb vil vi bruge et hæfte, der er skrevet af en matematiklærer. Det
Læs side 5 og første halvdel af side 6. Udvælg én ting, som du synes er vigtigt i dette afsnit. Dokument ligger på drev og sidste modul
Læs side 13 i dokumentet(det ligger på drev, hvis du ikke allerede har downloadet det). Kig godt på definition 3.1 Det er ikke noget I skal "forstå", men I skal vænne jer til notationsformen.Læs den blå kasse et par gange. Derefter læs eksempel 3.2.
Lektie: Lav opgave 9 og 10 i vedhæftede dokument. Mobiltelefoner lægges i mobilhotellet :-)
Vi genbesøger snit-kurver. Lektie: Læs side 9 i vores dokument. (Det ligger også på drev). Når du har læst lektien skal du vide hvad forskellen er på snit-funktion og snit-kurve. Du skal også vide hvordan man bestemmer forskriften til en snit-funktio
Vi skal arbejde gradienten. Lektie: Læs om gradienten på side 15 og evt. side 16. I skal kunne definition 3.6 resten af teksten er en forklaring der ligger på kanten af hvad man skal kunne på a-niveau. Det vil sige, hvis man gerne vil have en dybdefo
Lektie:Differentier funktion nr 4 med hensyn f´´xx,f''yy,f''xy og f''yx. Se vedhæftede dokument. Medbring formelsamling
Lektier: Vi tager lige stationære punkter en gang til. Denne gang bruger vi matematikbogen Vejen til matematik. Læs side 373 i bogen. Afsnittet hedder Stationært punkt.
Lektie: Lav opgave 404 på side 380 i matematikbogen. I modulet bruger vi matematikbogen og kompendiet.
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Linjer og Cirkler
Linjens ligning ud fra enten to punkter, et punkt og hældning, normalvekter og punkt, retningsvektor og punkt.
Udledning af parameterfremstillingen
Parameterfremstilling
Skæring mellem linjer
To ligninger med to ubekendte
Vinkel mellem linjer
Afstand fra punkt til linje
Bevis for afstandsformlen
Cirklens ligning inkl. Bevis
Skæring mellem linje og cirkel
Indhold
Kernestof:
Opstart på "nyt" emne. Vi tager hul på rette linjer, men på en ny måde. Lektie: Læs sdie 7 og 8 i mat A2 bogen. Det er helt grundlæggende og dermed også vigtigt.
Lektie: Lav øvelse side 2.4 og 2.5 på side 21
Lektie: læs Vinkel mellem linjer side 27. Øv dig på eksempel 2.15. Vi starter modulet med er nogen kommer til talven og gennemgår eksemplet. Hvis du ikke blev færdig i modulet så lave øvelse 2.11 færdig og lav også 2.12
Læs om afstand mellem punkt og linje på side 31. Spring beviset over. Læs eks. 2.23 Find formlerne man skal bruge til at løse opgaver med afstand i formelsamlingen, og lav øvelse 2.24a og 2.24 b. De står på side 32.
Lektie: Øvelse 3.5 og 3.6 og 3.7 på side 35 i bogen.Vi startede i modulet, men det I ikke blev færdige med, laver I færdig hjemme :-) Til øvelse 3.7 skal I bruge kvadratsætninger. Eksempel 3.4 er et eksempel på hvordan man skal løse øvelse 3.7. Brug
Ingen lektier. Godt arbejde i går :-)
Prøve i cirkler og ligninger
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Statistik og sandsynlighed
Normalfordeling
Binomal fordeling
Binomialkoefficient
B(n,p)
N(my,sigma)
Konvidensinterval
Residualplot
Normalfordelte residualer
Binomaltest
Signifikantsniveau
Kritisk mængde og acceptmængde
Bevis for mindste kvadraters metode
Indhold
Kernestof:
Opstart af nyt og stort emne. Det handler både om sandsynlighed og statistik. Hvad er sandsynligheden for at Mette Frederiksen bliver statsminister igen? For at kunne svar på dette spørgsmål om sandsynlighed, er vi nødt til at kigge på noget statisti
Arbejdselv-modul
Kombinatorik K(n,r).docx
Ingen lektier. Vi starter med hører om jeres arbejde i mandags
Nanna gennemgår binomialfordeling, som opsamling, før vi starter på normalfordelingen.
Lektie: Lav opgaver på træningsarket, så du er sikker i opgaveløsningen til opgavetype 1,3,4,5 og 6.
normalsandsynligheder træningsopgaver.docx
Arbejdsark til normalfordeling.docx
Opgaver med normalfordeling.docx
9 opgaver med normalfordeling.pdf
Afsløring af normalfordeling: Lektie læs side 277 og se graf side 278. Vi kommer ikke til at arbejde på normalfordelingspapir, men det giver en godt indtryk af hvad det er vi laver på computeren.
https://www.youtube.com/watch?v=LmZP1A4fheg&t=49s
Datasæt til demonstration af om det er normaltfordelt.tns
Undersøg om det er normaltfordel.tns
Vi skal ikke bruge bogen i modulet, men I skal læse side 324 og 325. Det handler om lineær regression. Læg mærke til grafen på side 325. Der kan I se normalfordelinger der "ligger ned". Det er for at vise at data-punkterne er normalfordelte. Lav lin
Datasæt til lineær regression.docx
Medbring formelsamling. Vi fortsætter med residualer
Opgaver med residualer.docx
Hongkong_vægt.xlsx
gl eksamensopgaver.docx
Lektie: læs dokumentet og overvej. I modulet vil Nanna gennemgå beviset for mindste kvadratersmetode, dertil skal vi bruge funktioner af to variable.
Lektie til 2y.docx
Lektie: Se beviset for mindste kvadraters metode.
Funktioner af 2 variable - Bevis: Lineær regression, koefficienterne a & b
Afsnit
Vi gør beviset færdig som vi startede på før påske. I dette modul får I "del 3", og så skal vi have elever til tavlen og gennemfører det hele. Det kan være en god ide at gense videoen, som også var lektie før påske.
https://www.youtube.com/watch?v=ipvi1ZS7gNo
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Integralregning
Bestemt Integrale
Ubestems integrale
Bevis for arealfunktionen
Beregning af omdrejningslegme
Bevis for omdrejningslegme
Beregning for kurvelængde
Bevis for kurvelængde
Indhold
Kernestof:
Opstart at nyt emne. Medbring den tynde bog UDEN hjælpemidler og formelsamling. Så skal der regnes :-)
Lektie: opgave 12,13,14,15, 34 på side 61 i den tynde bog. Medbring den tynde bog og formelsamling
Undervisningen starter kl 8.30. Det er arbejdselvmodul fra 8.00-8.30 Vi starter med en opsamling på det I har lavet. Der er 8 opgaver med at differentiere sammensatte funktioner I skal regne på, den første halve time. Det er repetition, og vi skal br
Sammensat funktion.pdf
Arbejdselvmodul
Arbejdselv modul.docx
På tur til Cepos :-) Vi mødes kl 8.45 på Landegreven 3 i København. I får fri derinde fra kl 10.30 Jeg skal tilbage til GG og have 3. og 4.modul, så vi kan følges tilbage til skolen
På tur til Cepos
Medbring den tynde bog. Opsamling på Integration med substitution.
Lektie:Lav opgave 62,63 og 64 på side 62 i den tynde bog.
Bestemt integral med substitution.pdf
Lektie: lav de 4 vedhæftede opgaver
Arbejdselv.
Arbejdselvmodul 7maj.docx
Arealet mellem to grafer
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Vektorfunktioner
Skæring med x- og y-aksen
Multipli-punkter
Tangenter
Hastighed, fart og accelration
Længden af banekurven
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage til matematik i 3.g. Lektie: Vær HELT sikker på at du ved hvad en stedvektor er. Vi havde det i 1.g, men nu skal det bruges. Når du har styr på det, skal du læse side 5 og side 6 i kompendiet. Stop ved afsnit 1.1 I modulet får dem d
Vektorfunktioner.pdf
Lektie:læs side 8 og 9 i kompendiet.Start ved Multiple punkter
Arbejdsark 4,5 og 6
Opgaveark 5.pdf
Opgaveark 4.pdf
Ingen lektier :-)
Lektie: Lav opgave 1, 2 og 3 på arbejdsark 7. Læs 2.1 Hastighed og acceleration på side 13 og 14 i kompendiet.
Opgaveark 7.pdf
Regn de første 3 opgaver på arbejdsark 10
Opgaveark 10.pdf
Opgaveark 3.pdf
Prøve
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Forberedelsesmateriale
Eleverne har på egen hånd gennemregninget hele forberedelsesmateriealet, med støtte fra læreren.
Indhold
Kernestof:
Kære 3y. Jeg hedder Susanne og skal have jer i matematik i september måned. Vi skal arbejde med årets Forberedelsesmateriale (Sandsynlighedsregning) og (starte på) en speciel type funktioner hvori der indgår sinus. Vi skal sammen aftale hvornår det p
Forberedelsesmateriale Sandsynlighed
Alle har til idag løst til og med opgave 3 i Forberedelsesmaterialet (udleveret tirsdag og findes også på Drev)
Nan Binomial - og Normalfordeling.tns
Vi starter med at gennemgå løsningen til opgave 5,6 og 7 i forberedelsesmaterialet
Vi starter med svarene på opgave 8 og 9 i Forberedelsesmaterialet
Vi starter med at løbe svarene til opgave 10,11,12,13 og 14 fra Forberedelsesmaterialet igennem. Når dagens modul er færdig, så har alle regnet alle opgaver i materialet. Husk spørgsmpål til eksempler og øvelser også er meget velkomne.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Harmoniske svingninger
Funktionsudtryk
Paralleleforskydning i både x-og y-aksens retning
Amplityde
Svingningstid
Løsning af trig-ligninger
Indhold
Kernestof:
Vi starter på Trigonometriske funktioner/Periodiske fænomener/Harmoniske svingninger - kært barn har mange navne. Det er funktioner hvor der specielt skal arbejdes med sinus-funktioner, sin(x), og det kræver at der kommer styr på radianer (versus gra
Husk evt spørgsmål til Afl 1 :)
I modulet gennemgår I svarene til opgave 15, 16 og 17 i forberedelsesmaterialet OG dem, der var på GG tirsdag, forklarer om de trigonometriske funktioner. Alle skimmer hæftede fil (og Ja det står på engelsk) med fokus på definitioner og tekst skrevet
Flyttet fra onsdag. HVIS I ikke får en aktivitet i 2. modul så kan jeg uploade de opgaver, der skal arbejdes med i matematik-modulet, så I enten kan løse dem (og måske få tidligere fri :)) og/eller arbejde med dagens aflevering i mellemmodulet.
Vedhæftede opgaver skal regnes i modulet. Eftersom jeres 2. modul er aflyst, så må man gerne bruge mellemmodulet på at løse opgaverne og så få tidligere fri fra 3. modul (når jeg har set og snakket med jer om besvarelserne) eller bruge 3. modul til e
Sidste modul inden Nanna er tilbage ...
Vi skal se på Trigonometriske ligninger og starte på beviset for differentiation af f(x)=sin(x). Beviset arbejder I videre med i jeres næste modul med Nanna, efter I kort har fortalt om hvad I har lært i september måned. Medbring høretelefoner.
IKKE LEKTIE; men I modulet arbejdes med Differentiation af sinus
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Historisk forløb med fokus på Pascal
Pascals samtid
Hvad er Pascal kendt for? Fysik, matematik og kristendom
Forskellige former for brug af Pascals trekant.
Indhold
Kernestof:
Ingen Lektier, men: Velkommen tilbage Nanna. I modulet repeteres først kort med Uden-Hjælpemidler-opgaver og derefter fortsætter I arbejde, sammen 2-3 pr whiteboard, med beviset for differentiation af sin(x) Differentiation af sinus
Medbring formelsamling. Vi skal bruge den hele modulet.
Vi arbejde videre med Pascals trekant, kombinatorik og skal have kage og se en kortfilm om Pascal.
Kombinatorik og sandsynlighed.docx Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Matrice-regning
Løsning af n ligninger med n ubekendte
Egenværdiproblemer
Induktiv undervisning med afprøvning af den kommunitative lov
Jourdan normalform
Gauss elimination
Indhold
Kernestof:
I skal ikke medbringe noget, heller ikke kladdehæfte. I får alt udleveret, som I skal bruge i modulet.
Matricer Nanna.docx
Vi fortsætter med at undersøge produktet af matricer og starter op på rækkeoperationer.
Linære ligningssystemer og række operationer
Vi fortsætter med linæere afbildninger, herunder rotationer
Vi afslutter med inverse matricer og determinanter
SRP.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Differentialligninger
Lineære 1. ordens differentialligninger med 4 specialtilfælde
Homogene og inhomogene ligninger
linje-elementer
Hældningsfelt
Integralkurve
Monotoniforhold
Fuldstændige og partikulære løsninger
Seperation af variable
panserformlen
Lidt om Dm og Vm samt vandrette og lodrette asymptoter
Indhold
Kernestof:
Opstart på differentialligninger. I får udleveret et lille kompendium til dette forløb. Jeg har kopiet til alle, men jeg vedhæfter også en digitaludgave her.
differentialligninger_for_a_niveau_i_stx.pdf
Lektie:Se vidoe fra fri viden med intro til differentialligninger. Den tager 10 min.
Intro til diff.ligninger
Tangentbestemmelse.pdf
Lektie: Hav GODT styr på hvad proportionalitet er i matematik. Vi havde det i 1.g, men hvis du har glemt det kan en hurgtig googlesøgning eller en video på you-tube kan få dig igennem lektien.
Lektie: se de FØRSTE 4 minutter af videoen der er linket til. Det er foregår i slutningen af videoen er vi ikke nået til endnu.
Differentialligninger - eksponentiel og forskudt eksponentiel vækst (eksempler)
Virtuel undervisning. Gå ind på Google Meet, der ligger link til modulet. Vi ses
Vi fortsætter med 1.ordens lineære differentialligninger. I dag skal vi arbejde med endnu et specialtilfælde
Bevis for løsningen til y'+a(x)y=b(x). Den kaldes for panserformlen
Husk saks med i morgen. Hvad skal vi lave til julehygge? -udover matematik selvfølgelig :-)
Julehygge ala matematik
Vi fortsætter med ligningssystemer og begynder at se på tranformationer.
Medbring jeres lille hæfte om differentialligninger, det skal vi bruge
Medbring arbejdspapir fra sidste modul. Det laver vi opsamling på, og arbejder videre med det og beviser.
Opgaver til panserformlen.docx
Miniforløb om asymptoter, værdimængde og definitionsmængde
Vi gør asymptoter færdige og starter på en ny type diff.ligninger
Lektie: Læs side 7 og 8 i jeres hæfte om differentialligninger.Det er afsnittet der handler om logistisk diff.ligninger
Vi starter på at lave differentialligninger i Nspire
Lektie: Se denne video om de forskellige differentialligninger I har lært om. I skal se video nr 2 der hedder En oversigt. Hvis I ikke kan nå lektien til i dag, så se videoen en anden gang. Den er god.
Lidt blande opgaver.docx
Arbejd-selv modul. Der ligger en video på drev af hvordan man løser differentialligninger ved hjælp af seperation af variable.
Opgaver til separation af variable.docx
Løsning til opgaver.pdf
Differentialligninger Vejledende eksamensopgaver.docx
Prøve
Øve til prøven.docx
Arbejde med funktioner af to variable.docx
image.png
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Matematikkens væsen (Beviser)
Brug af implicationspile og bi-implikation
Indrekte bevis
Induktionsbevis
Rekursionsbevis
Eksistensbevis
Derudover har vi også ses på en række beviser der knytter sig til gennemgåede emner.
Indhold
Kernestof:
Medbring matematikbogen: Vejen til matematik A2.
Lektie: Læs side 381-383 i matematikbogen. Agnes og Sara gennemgår lektien på tavlen. Medbring matematikbogen
Lektie: Læs side 383 og side 384. Juliane og Esther gennemgår side 383. Trier gennemgår side 383
Mundtlighed og beviser. Se arbejdsark
Arbejdselv om mundtlighed.docx
Arthur og Møller gennemgår normalfordeling med tæthedsfunktion og fordelingsfunktion.
Lektie: Læs side 15-16 i Hvad er matematik af Tinne Hoff Kjeldsen.
Hvad er Matematik af Tinne Hoff Kjeldsen.docx
Hvad er matematik.pdf
Arbejd-selv. Svarene til spørgsmål skal oploades under opgaver.
Tekst om Euklids Elementer.pdf
Euklids elementer.docx
Lektie: læs dele af næste kapitel. Det står i dokumentet, præcis hvad I skal læse
Borde, stole og ølkrus.docx
Tekst om borde, stole og ølkrus.pdf
Lektier:Se dokumentet. Medbring Matematikbogen A.Vi skal bruge den i det meste af modulet
Gödel.docx
Vi fortsætter med at kigge på beviser, og i dette modul skal vi arbejde med beviset for den logistiske differentialligning
ny-stx212-MAT-A-13082021_del1.pdf
I skal ikke lave opgave 7 og opgave 16
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Differentialligninger
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Inverse funktioner
f^-1(x)
Alm funktioners inverse funktion
Vm og Dm
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50865899196", "T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50865899196", "H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50865899196" }