Gladsaxe Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Gladsaxe Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SA/r - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau
Samfundsfag A
Lærer(e)
Martin Wissing Jensen
Hold
2022 SA/r (
1r SA
,
2r SA
,
3r SA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Politik, ideologier og det politiske system
Titel 2
Individ og samfund i det senmoderne
Titel 3
Samfundsøkonomi
Titel 4
Økonomi - fortsat
Titel 5
Fattigdom og ulighed
Titel 6
EU i krise(r)?
Titel 7
SRO-forløb. Krop og identet
Titel 8
Forbrydelse & straf
Titel 9
Poorcore
Titel 10
IP - del 1
Titel 11
Valg i USA
Titel 12
IP - del 2
Titel 13
Dansk udenrigspolitik
Titel 14
Samtykkeloven
Titel 15
IPØ
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Politik, ideologier og det politiske system
Gennemgang af de tre klassiske ideologier, blandingsideologier, Eastons model, værdi- og fordelingspolitik, Molins model, Downs model, politiske styreformer, direkte vs. repræsentativt demokrati, konkurrence- og deltagelsesdemokrati, parlamentariske styringskæde, magtens tredeling, magtformer, kerne- og marginalvælgere, partier og interesseorganisationer, forskellige partityper, lovgivningsprocessen, parlamentarisme, retssystem, politiske deltagelsesformer, sociale mediers betydning for demokratiet og den demokratiske samtale.
Gruppeprojekt om lovgivning om tatoveringer.
Grundbog: Luk samfundet op, kap. 5 og 6
Indhold
Kernestof:
Læs op på fagbegreber fra grundforløbet & medbring 'Luk samfundet op' + jeres navneskilte.
Peter Brøndum, Thor Banke Hansen: LUK SAMFUNDET OP. 3 udgave (Udgivet 2017), Columbus; sider: 125-154
Læs lektien med fokus på fagbegreberne (dem der er markeret med gult); I kan springe over tekstboks 6.1 og figur 6.5. og 6.6., som vi skal arbejde med i modulet.
Opgaver til demokrati. LsO s. 125-131.docx
Opgaver magt 1.r..docx
Aktuelt kvarter: Abdullahi og Andrea
Læs indtil afsnit 6.5.
Partiportrætter: 6 ting du skal vide om partierne | DR
Aktuelt kvarter: Elena og Kalle
Aktuelt kvarter: Flora og Ingeborg
Svar på de tre spørgsmål under elevfeedback.
Stærke interesseorganisationer er demokratiets bagside
Projekt om lovgivningsprocessen. 1.r. 2022.docx Aktuelt kvarter: Lucia og Nikolaj
Aktuelt kvarter: Maria og Sean
Ingen læselektie.
Projekt om lovgivningsprocessen. 1.r. 2022.docx
Alle grupper skal have færdiggjort de 5 spørgsmål til L 125 i deres dokumenter i drev til modulet.
Afsnit
Opgaver til retssystem og retsstat.docx
Aktuelt kvarter: Sarah Gomes og Silas
Aktuelt kvarter: Annabella og Carla
Opgave opsamling politisk system.docx
Tal om brug af SoMe.docx
Sociale medier og demokratiet.docx
Opgave. Politiernes brug af sociale medier.docx
Lektien til modulet handler om dig selv! Har du selv deltaget i en samfundsrelevant debat på sociale medier? Hvis ja, hvor og hvordan? Får ud informationer om samfundsrelevant emner fra sociale medier?Skriv dine svar ned.
Debat: De sociale medier er internettets værtshuse. Tonen er hård, alle råber, og ingen lytter
I skal have færdiggjort jeres præsentation af 3-5 politikere på sociale medier.
Aktuelt kvarter: Levent og Liva
Ytringsfrihed på de sociale medier. Synspunkt for censur.docx
Aktuelt kvarter: Esther og Laurits
Aktuelt kvarter: Nikoline og Ruweyda
Læs artiklen her til modulet:
Aktuelt kvarter: Sara og Svend + Nikoline og Ruweyda.
Vi afslutter vores forløb med en prøve uden hjælpemidler i fagbegreberne fra forløbet "Politik, ideologier og det politiske system" - se under studieplan.
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Individ og samfund i det senmoderne
Indhold
Kernestof:
Aktuelt kvarter: Sarah Tariq og Vidoje
Læs s. 36-43 her:
John Aasted Halse For de unge betyder kammeraterne alt. Forældrene betyder intet.docx
Læs s. 44-46 her:
Læs s. 48-52 her med fokus på de forskellige former for anerkendelse: https://drive.google.com/file/d/1QVwbUUudKAM3NEkqLZiF8-WYfbSjACbt/view?usp=sharing
Debat: Jeg skriver jo ikke selv, at jeg er smuk
Læs s. 52-55 her:
Læs s. 56-62 om Hartmut Rosa her: https://drive.google.com/file/d/1QVwbUUudKAM3NEkqLZiF8-WYfbSjACbt/view
Ingen lektie
https://drive.google.com/drive/folders/1Nm3GkG3VVu1RH-lbUD8fzHYt_zxJEzOz
15-årige Annika vil gerne være den bedste version af sig selv.docx
Læs s. 85-88 her: https://drive.google.com/drive/folders/1Nm3GkG3VVu1RH-lbUD8fzHYt_zxJEzOz
Selfiekulturen truer unges selv.docx
Opgaver socialisering.docx
Læs s. 92-98 i kapitel 8 her: https://drive.google.com/drive/folders/1Nm3GkG3VVu1RH-lbUD8fzHYt_zxJEzOz
Sæt jer i jeres makkerpar i klassen.
Læs s. 99-100 i kapitel 8 her: https://drive.google.com/drive/folders/1Nm3GkG3VVu1RH-lbUD8fzHYt_zxJEzOz
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Samfundsøkonomi
Grundbog_ Økonomiens kernestof
Indhold
Kernestof:
Spørgsmål kap. 1
Aktuelt kvarter: Levent og Liva
Lektie: Noter i elevfeedback, hvad du ved om samfundsøkonomi.
Læs s. 20-27 i kapitel 2 her: https://drive.google.com/drive/folders/1ErMiF_ZMBIpOydVKNb3JwEZN7_gJltyB
Øvelsesvejledning. De økonomiske mål.docx
Læs s. 27-32 her: https://drive.google.com/drive/folders/1ErMiF_ZMBIpOydVKNb3JwEZN7_gJltyB
Elev arbejdsseddel - økonomiske mål. 1.r. 2023.docx
Ingen læselektie.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Økonomi - fortsat
Indhold
Kernestof:
Elev arbejdsseddel - økonomiske mål. 1.r. 2023.docx
Opgaver til det økonomiske kredsløb.docx
Anders And. Skønne spildte kræfter..pdf
Læs s. 34-39 øverst (indtil afsnit 3.2.) til modulet.
Jacob Graves Sørensen: ØKONOMIENS KERNESTOF (indkøbt 2021), Columbus; sider: 39-44, 46-59
Optælling finder 52,4 milliarder kroner ekstra i statskassen
Opgaver forsyningsbalancen og økonomiske systemer.docx
Opgaver Konjunkturforløb.docx
Opgaver konjunkturer s. 50-55.docx
Opgaver til finans- og pengepolitik 2023.docx
Her er regeringens finanslovsforslag
Lektie: I skal have lavet 'Opgave: SP-pengene og finanskrisen' og 'Opgave: Landeanalyse' i dokumentet til modulet.
Parti- og finanslovsdebat.docx
Læs her, så du har styr på, hvad finansloven er: https://www.ft.dk/da/folkestyret/folketinget/finansloven
Parti- og finanslovsdebat 2023.docx
Opsamlingsopgaver 12.11.23.docx
Husk at medbringe bogen.
Opsamlingsopgaver 18.09.23.docx
Ingen lektie
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Fattigdom og ulighed
Forløbet om ulighed og fattigdom
Gennemgang af absolut og relativ fattigdom, fattigdomsgrænsen i Danmark, forskellige politiske/ideologiske syn på fattigdom, diskussion af definitioner (den maksimale udligningsprocent, 80/20-målet, Gini-koefficienten, budget-, indkomst- og afsavnsmetoden), købekraftsparitet, Bourdieus kapitalbegreber, funktionalistisk teori, stratifikationsteori eller konfliktteori.
Gennemgang af forskellige typer opgørelsesmetoder for ulighed, forskel på indkomst- og formueulighed, arbejde med Lorents-kurver og gini-koefficient, forskellige ideologiske syn på ulighed som fænomen.
Grundbog:
Jensby og Brøndum "Ulighedens mange ansigter", kap. 3, 4 og 6
Dokumentar: En vej, to verdener, afsnit 1.
TED-talk:
https://www.ted.com/talks/richard_wilkinson_how_economic_inequality_harms_societies?language=da#t-687270
Indhold
Kernestof:
Bag om forskningen: Hvad er fattigdom? - vive.dk
Det socialpolitiske højreskred. Fattigdom.docx
Læs tekstboks 3.3. s. 58-59 i Ulighedens mange ansigter, kap. 3, der findes her:
Regeringen vil genindføre officiel fattigdomsgrænse: Vi er blevet klogere siden sidst
Åndelig fattigdom.docx
Artikler til debat Er studerende fattige.docx
Læs artiklen og svar på spørgsmålet under elevfeedback.
Opgaver til gini og ulighed.docx
Læs s. 66-72 i kapitel 4 her: https://drive.google.com/drive/folders/1NJrJPQs_oOyPYbhHCtG6nMAvOzce0EHG
Overraskende budskab Arv spreder formuerne og skaber større lighed.docx
Læs s. 72-75 i dokumentet her i drev: https://drive.google.com/drive/folders/1NJrJPQs_oOyPYbhHCtG6nMAvOzce0EHG
De fattigste betaler prisen for to årtiers skattelettelser.docx
Danmark er blevet mere ulige, men det er fordi, vi får flere studerende og pensionister.docx
Ingen læselektie.
Læs jeres gruppes noter om de to artikler igennem, så I er forberedt til gennemgangen.
Unges uddannelse kraftigt påvirket af social arv
Læs artiklen til modulet: Børn med bogreoler klarer sig bedre
Hvem er klasserne?
Ingen læselektie
Professor Hvordan kan Finansministeriet påstå, at der er lige muligheder for alle i Danmark Det er jo åbenlyst usandt.docx
Spørgsmål til klassesamfund.dk.docx
Opgave. Fattigdom og Ulighed simulation.docx
Fattigdom_ulighed_skat_Master.xlsm
I skal have lavet opgaverne til klassesamfund.dk, som I fik sidst, færdige til modulet.
I skal være parate til at præsentere jeres projekter. Jeres oplæg skal vare ca. 15 minutter pr. gruppe.
Regeringens dilemma Større lighed i sundhed giver større ulighed økonomisk.docx
Husk vi først starter kl. 8.30.
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
EU i krise(r)?
EU-forløb med udgangspunkt i EU's håndtering af krigen i Ukraine
Gennemgang af institutioner (parlamentet, kommissionen, ministerrådet, europæiske råd, domstolen og ECB), teorier om europæisk
integration føderalisme, neofunktionalisme, liberal intergovermentalisme, multi-level governance), debatten om aktivistiske EU-domstol.
Deadline 18.12.23
https://nyheder.tv2.dk/live/2024-01-12-seneste-nyt-om-krigen-i-ukraine?entry=632824d2-a8ac-40d4-8d60-900ceb6378ae
Indhold
Kernestof:
Verden ifølge Gram | EU: Vokseværk med 36 medlemslande? | DR LYD
Opgaver til EU's institutioner mv..docx
Elevopgaver til tema om EU"s institutioner
I skal have hørt det sidste af podcasten - fra minut 35 til 55 - til modulet + svaret på spørgsmålene under elevfeedback:
Læs om og besvar spørgsmålene til 5 og 6 her: https://www.eu.dk/da/undervisning/ungdomsuddannelser/institutioner/elevopgaver
Læs artiklen til modulet.
Skandaler, dramaer og vigtige aftaler: Test dig selv i den store quiz om året i dansk politik
Læs om liberal intergovermentalisme s. 80-83 og besvar spørgsmålene s. 83 op opload svarene under elevfeedback.
Læs afsnit 2.6. s. 92-94 til modulet her: https://drive.google.com/drive/folders/1rtCl_mG3YQAojwfbr1rO9OsNb9svhx9c
Hvad er der galt med føderalisme. Pro-føderalt indlæg.docx
EU-politikere forsøger at bruge "atombombeparagraf" mod Ungarn
Opgave. Føderalisme eller ej.docx
Ingen læselektie
Hvorfor bliver Ungarn ikke smidt ud af EU?
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
SRO-forløb. Krop og identet
Samarbejde med idræt om krop og identitetsdannelse i det senmoderne samfund
Indhold
Kernestof:
17-årig gymnasieelev. Jeg har for mange rynker.docx
Læs s. 69-73 her:
Ingen læselektie
I skal have lavet jeres to PEE's færdigt.
Læs s. 73-79 i 'Sociologisk Set' til modulet her:
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forbrydelse & straf
Grundbog:
Fra drengestreger til bandekrig, kap. 1, 2, 5, 6 og 7
Begreber: kriminalitetsformer, social arv, etnicitet, mørketal, fire kriminalitetsfaktorer, SNAP-modellen, internalisering, socialisering, psykologiske og sociale forklaringer, livsstilskriminelle, retssystemets opbygning, statsteori, panoptikon, resocialisering, recidivitet, stigmatisering.
Supplerende:
Er det et skulderskub som i en fodboldkamp?
Ny undersøgelse: tredjegeneration af ikke-vestlige bliver også mere kriminelle
Kvinder bag tremmer
https://www.altinget.dk/social/artikel/professor-foelelsesstyret-retspolitik-fjerner-fokus-fra-resocialisering-af-kriminelle
Dokumentar:
Dommer for en dag (1) (CFU)
https://www.dr.dk/drtv/episode/retten-indefra_-giver-skyld-straf_51040
Født til fængsel (1)
Besøg i retten i Lyngby
Indhold
Kernestof:
Overvej til modulet, hvad du synes vil være en passende straf for de følgende forbrydelser. Skriv dine svar ned!
Læs s. 18-24 i kompendiet her: https://drive.google.com/drive/folders/13sWn3ehkdGxGdzNxQttRCoN4R5FgOKRk
Eksemplarisk besvarelse af opgave 6.docx
https://drive.google.com/drive/folders/1a-lvT76xGswLe9v7eSbiUmANFdHx6huS?usp=drive_link
Læs jeres opgave 6 igennem for kommentarer til modulet.
Indvandrere og kriminalitet. Unitos.jpg
Ny undersøgelse tredjegeneration af ikke-vestlige bliver også mere kriminelle.docx
Læs s. 24-26 i kompendiet her:
Læs s. 27-30 her: https://drive.google.com/drive/folders/13sWn3ehkdGxGdzNxQttRCoN4R5FgOKRk
Læs s. 67-74m i kompendiet i drev: https://drive.google.com/drive/folders/13sWn3ehkdGxGdzNxQttRCoN4R5FgOKRk
Vi ser på opgave 7 - hav læst opgaven grundigt igennem til modulet.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Poorcore
Kort temaforløb om identitet og forbrug mhp. genopfriskning af sociologi.
Indhold
Kernestof:
POOR CORE (e98baceb) (4).pdf
Sociologiske teorier oversigt poorcore.docx
Medbring 'Luk samfundet op'.
Du er ikke dine forældres klasse (2).pdf
Læs afsnit 2.1. i Sociologiens kernestof kap. 2
Looking poor on purpose is a trend, but why?
Læs afsnit 5.4. om Hartmut Rosa og overvej, hvordan hans begreber kan bruges i forhold til poorcore.
Læs afsnit 7.1. og 7.2. i kapitel 7 i Sociologiens Kernestof, som ligger i mappen i drev.
Hør podcasten om poorcore her, og tag noter, så du i modulet kan skrive et referat.
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
IP - del 1
Grundbog: International Politiks Kernestof, kap. 1, 2 og 3 (64-72 + 79-85), 4, 5 (118-134)
Gennemgang af IP-teorier, internationale politiske system, supermagter, stormagter, mellemmagter, småstater, hegemoni, determinanter, kapabiliteter, instrumenter, interdependens, taktisk og strategisk udenrigspolitik, polaritet, sikkerhedsbegrebet, hård og blød magt, snæver og bred sikkerhedspolitik, overstatsligt og mellemstatsligt samarbejde, multi- og bilateralt samarbejde
Supplerende:
-
https://www.information.dk/debat/2022/08/vestens-daemonisering-rusland-kina-bygger-paa-falsk-fortaelling-verdensordenen
-
https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/har-vesten-tabt-kontrollen-med-verden-babyboomerne-er-paa-anklagebaenken
https://www.dr.dk/nyheder/udland/putin-og-xi-staar-sammen-mod-ukraine-men-hvor-langt
-
https://www.weekendavisen.dk/samfund/hvad-er-meningen-med-fn?gaa_at=eafs&gaa_n=AerBZYOb22_psQFr7oXuuk_PoxOQ5k-HkHj_fu_yeZ7chxx8ujdH1y5MMhk4&gaa_ts=682b156b&gaa_sig=lOju5GoZlHvf0OGIJHSnLPVgu9RdKM6tzdH0aSkwnfURTsqsIToJnUjP8ZMmJQzVdLxQNrgAZYOb9tYbpo6dTQ==
-
https://www.dr.dk/nyheder/udland/ekspert-saadan-kan-rusland-give-assad-en-helt-saerlig-beskyttelse
-
https://www.dr.dk/drtv/se/krigens-doegn_-kan-tabstallene-blive-for-hoeje_493980
Dokumentar:
https://www.dr.dk/drtv/serie/putins-kamp-mod-vesten_363707
https://www.dr.dk/drtv/program/putin-_-ruslands-nye-zar_304528
Foredrag:
https://www.youtube.com/live/h-tV9d8tfC0
IP-rollespil
Nyhedsudsendelser
- DR Nyheder
-
https://www.dr.dk/drtv/serie/krigens-doegn_304285
Indhold
Kernestof:
Medbring IP-bogen
Jacob Graves Sørensen: INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF (indkøbt 2024), Columbus; sider: 8-21, 33-35, 38-55, 59-61, 66-72
Genkend IP teorierne Realisme og Liberalisme.docx
I skal have lavet sammenligningsopgaven om liberalise og realisme fra mandag færdig til modulet.
Vestens dæmonisering af Rusland og Kina bygger på en falsk fortælling om verdensordenen
Har Vesten tabt kontrollen med verden. Synspunkt.docx
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Valg i USA
Kort forløb med fokus på det amerikanske præsidentvalg.
Grundbog: Brøndum & Rasmussen: USA's udfordringer (4. udg.), s. 46-62 og 91-109.
Indhold
Kernestof:
Læs s. 46-52 her:
Læs s. 57-62 her: https://drive.google.com/drive/folders/1BIyboLSKR7C18uJFZFAFMHSRsNa5R-xv
Læs s. 91-102, minus boks s. 94
Læs s. 102-109 i kompendiet i drev til modulet
Polarisering ødelægger venskaber og demokratiet.docx
Who Is Favored To Win The 2024 Presidential Election?
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
IP - del 2
Se IP del I.
Indhold
Kernestof:
Interactive: How key groups of Americans voted in 2024
Polarisering ødelægger venskaber og demokratiet.docx
Læs s. 109-114 i USA-kompendiet til modulet.
Jacob Graves Sørensen: INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF (indkøbt 2024), Columbus; sider: 79-85, 92-112, 120-134
ANALYSE Putin og Xi står sammen mod Ukraine - men hvor langt.docx
Beregning af konfidensintervaller.xlsx
Øvelse statistisk usikkerhed.docx
Epinionmåling nov24 - statistisk usikkerhed.docx
Læs de to første sider (38-39) om statistisk usikkerhed til modulet
Opgave. Fejlslagne stater.docx
FN gør mere skade end gavn.docx
Gruppeopgave 6.12.24.docx
I skal fremlægge de præsentationer, I lavede sidst. Husk at sende dem til mig senest tirsdag aften.
Ekspert: Sådan kan Rusland give Assad en helt særlig beskyttelse
https://www.dr.dk/nyheder/udland/ekspert-saadan-kan-rusland-give-assad-en-helt-saerlig-beskyttelse
Rollespil om Rusland og Ukraine 2024.docx
Se: https://www.dr.dk/drtv/se/krigens-doegn_-kan-tabstallene-blive-for-hoeje_493980
Matematiktræning.docx
Lav eksamensgrupper: https://docs.google.com/document/d/1Av73V220NQCx9uSL5ORzlB9UvMoh-5quIJAuHqHeMsM/edit?tab=t.0
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Dansk udenrigspolitik
Dansk udenrigspolitik
Grundbog: International Politiks Kernestof, kap. 9
Forløb med fokus på Danmarks rolle i verden set i lyset af krigen i Ukraine og Trumps præsidentskab, herunder gennemgang af bl.a. udenrigspolitiske målsætninger, magtressourcer, indre- og ydre faktorer, faser i dansk udenrigspolitik over tid, aktive internationalisme.
Supplerende:
-
https://www.dr.dk/nyheder/politik/analyse-en-usaedvanligt-dyster-statsminister-forbereder-os-paa-en-moerk-verden
-
https://www.altinget.dk/artikel/troels-lund-vil-passe-paa-pengene-saa-der-er-raad-til-krudt-og-kugler-maaling-viser-hvorfor-strategien-kan-gaa-galt?fbclid=IwY2xjawHocCVleHRuA2FlbQIxMQABHVOex3llCl21wK5blBbgOG9-P2gqGoZXDqrauowpJKgtwDoQaTlE8dTxQg_aem_j5MT47UInK0InWjgzmXjUQ
-
https://www.fe-ddis.dk/globalassets/fe/dokumenter/2024/-fe-udsyn2024-.pdf
-
https://www.berlingske.dk/politik/de-gode-tider-har-sloeret-vores-sanser-siger-mette-frederiksen-i-et-opgoer?gaa_at=eafs&gaa_n=AerBZYOt60zWqz1t7q-CAGhRv4rDcMHQsH7tp8CPLWZH1IUUzihiwjqlBkxQ&gaa_ts=682b0dbc&gaa_sig=cW8R4bjm4mfyWtwQwkrztZqxTNkT_d2al2ovEoSW6RVtwwDbsW-Ig9crApWRzzzBym8LRoFZZ3TyzYLK5WdlvQ%3D%3D
-
https://www.weekendavisen.dk/samfund/uden-forbehold-4?gaa_at=eafs&gaa_n=AerBZYNAoilcLV_F2lbFvg_VM-GqQmmxfXXwIAWiyas6cmu7aUTAb_EHzsQV&gaa_ts=682b0e13&gaa_sig=rSMv0U_svs0_vrpItGLq1pDnt27KKu_o_7XbAfzqVRUukCJaxGKVLsN-FN_ymUDs0UliEQiMeEiPfCVedM-D7Q==
-
https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/krigen-i-ukraine-har-vaekket-europaeerne-af-deres-dagdroem
https://um.dk/udenrigspolitik/aktuelle-emner/udenrigs-og-sikkerhedspolitisk-strategi-2023
Indhold
Kernestof:
ANALYSE: En usædvanligt dyster statsminister forbereder os på en mørk verden
Udsyn 2024
Excel i samfundsfag
UDSYN 2024.docx
Troels Lund vil passe på pengene, så der er råd til krudt og kugler. Måling viser, hvorfor strategien kan gå galt
De gode tider har sløret vores sanser, siger Mette Frederiksen i et opgør med _naiv_ optimisme.docx
Jacob Graves Sørensen: INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF (indkøbt 2024), Columbus; sider: 223-237
I skal have færdiggjort opgave 9.2. og afleveret den under elevfeedback inden modulet
EU er omdrejningspunktet i Danmarks nye udenrigspolitiske strategi.docx
Krigen i Ukraine har vækket europæerne af deres dagdrøm.docx
Opgave. Konfidensinterval FV2022 til januar 2025.docx
Læs artiklen til modulet
Udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi 2023
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Samtykkeloven
Grundbog: 'Sex, køn og grænser', Columbus 2023, s. 25-32
Forløb om samtykkeloven med fokus på seksuelle grænser, seksuelle script, magt, mørketal, definition af samtykke, herunder forskel på samtykke og frivillighed.
Supplerende:
Artikler:
-
https://www.weekendavisen.dk/samfund/voldtaegt-eller-sex?gaa_at=eafs&gaa_n=AerBZYO0XxgmrCOKAgxTQAFmrTwaQjUZlpSmoA6weQcTiu7h9INVTpEX1rn_&gaa_ts=682b0580&gaa_sig=JOVIE65f9wfmm2DfSWxt2BCmz_bcvz769jwODAu3zgoyz5DH6DtGPEkbnd6kRV8IRtiL0ytuqKG-nzTBtXM-dQ==
-
https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/samtykkeloven
Dokumentar:
-
https://www.dr.dk/drtv/episode/kriminelt_-blev-jeg-voldtaget_336273
Podcast:
- https://omny.fm/shows/pilestraede-berlingskes-nyhedspodcast/samtykkelovens-uskyldige-ofre
Øvesæt:
Amnesty International ”Svigt ikke ofre for voldtægt”, 2020
Advokatrådet ”Frivillighed eller samtykke”, 20. november 2020
Huller i hukommelsen, Weekendavisen, 7. december 2024
”Unge mænd frygter at blive anklaget for voldtægt”,
dr.dk
, 19. september 2023
Indhold
Kernestof:
Første år med omdiskuteret lov: Samtykkeloven har fængslet voldtægtsmænd - og har sikkert også ladt skyldige gå fri
Ingen lektier
Voldtægt eller sex. Samtykkeloven.docx
Læs s. 25-29 (indtil afsnit 'Samtykke') i dokumentet her: https://drive.google.com/drive/folders/1Ky_O8JQnL_oGYSu8lp94Yj2lqwh-uXKZ
Læs artiklen med fokus på forskellen mellem en lovgivning baseret på frivillighed og på samtykke.
Hvad er en synopsis. Mundtlig eksamen.pptx
I skal have færdiggjort jeres gruppe-synopsis til modulet. I kan få lidt tid i starten til lige at øve, og så tager vi en 'eksamen'.
Test - del 1
Test - del 2
I skal være klar til jeres prøveeksamen
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
IPØ
Forløb med fokus på de internationale aspekter af økonomi, herunder især økonomisk globalisering.
Gennemgåede begreber: liberalisme og frihandel, neomerkantilisme, marxisme, protektionisme, betalingsbalancen, udenrigshandel, importsubstitution, konkurrenceevne, værdikæder, protektionisme og handelshindringer, teorier om udenrigshandel, outsourcing, transfer-pricing, økonomisk interdependens, global ulighed, udviklingsteori.
Grundbog: International Politiks Kernestof, kap. 6 og 7.
Supplerende materiale:
-
https://hdr.undp.org/data-center/human-development-index#/indicies/HDI
-
https://www.berlingske.dk/kronikker/ulandsbistand-goer-ikke-verden-bedre?gaa_at=eafs&gaa_n=AerBZYPVAZk8KukBVYrZHVA74ydemplU3Bu1JLGCFbFwST1nsYSQFZ7NyGmi&gaa_ts=67d2bc59&gaa_sig=KrezNoCjCTn_X7zmSk0kWTUBo4PpAeyBArWkL5Q1qGWT7eHc-MMK_JQpNRXcu9wGOvJ9OfEcq0GGFwHpXm7zug%3D%3D
-
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/trump-indfoerer-25-procents-told-paa-alle-biler-produceret-uden-usa
-
https://www.information.dk/debat/2024/11/trumps-protektionisme-skade-usas-arbejdere-virksomheder
-
https://www.dr.dk/drtv/se/deadline_-trumps-store-toldhammer_514732
-
https://www.dr.dk/nyheder/udland/eksperter-tager-sig-til-hovedet-efter-endnu-en-kovending-i-trumps-toldkrig-det-er-et
-
https://www.dr.dk/nyheder/udland/donald-trump-blinkede-foerst-og-nu-ved-alle-han-ikke-kan-vinde-en-handelskrig
Indhold
Kernestof:
Jacob Graves Sørensen: INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF (indkøbt 2024), Columbus; sider: 152-174, 176-181, 188-193
Human Development Index | Human Development Reports
Opgaver udviklingsteori.docx
Medbring bogen
Grupper terminsprøve
Afsnit
Ulandsbistand gør ikke verden bedre
Trump vil indføre 25 procents told på udenlandske biler og truer medicinalvirksomheder
Trumps protektionisme vil skade USAs arbejdere og virksomheder.docx
DRTV - Deadline: Trumps store toldhammer
Titel
Globaliseringens betydning for Danmark.docx
Læs artiklen:
Medbring Økonomiens kernestof
Overvej: Er der emner, forløb, øvelser, opgavetyper eller andet, som du synes, du særligt har brug for at repetere?
Gini og ulighed.pdf
EU"s institutioner
Øvelse Konfidensintervaller EP-valg 2024.docx
Til modulet torsdag lægger jeg opgavekompendiet 'Skæg med samfundsfag' i jeres dueslag, som I skal starte med at arbejde med, indtil jeg kommer. I kan selv bestemme, hvilke opgaver I laver.
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50866832264", "T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50866832264", "H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50866832264" }