Titel
1
|
1. Grundforløb: Ung i det senmoderne samfund
Alle elever i klassen har haft et grundforløb med en introduktion til samfundsfag og til forskellige sociologiske, politologiske og økonomiske begreber og problemstillinger.
Eleverne har haft det på forskellige grundforløbshold, men grundbogen (Liv i Danmark (grøn udg.) og hovedindholdet har været det samme. Vi har også i forbindelse med den mundtlige årsprøve i samfundsfag i sommeren 2023 læst grundmaterialet (Liv i Danmark, kap. 2-3, minus s. 48-50).
I sociologi har det bl.a. handlet om sociologiske grundbegreber identitet, normer, socialisering, familietyper, sociale grupper m.m. Men også om det senmoderne samfund (Ziehe, Giddens).
I økonomi har det handlet om det økonomiske kredsløb og begreber som:
Marked
Civilsamfund
Stat
Markedsøkonomi
Planøkonomi
Blandingsøkonomi
De økonomiske mål
Økonomisk vækst
Lav arbejdsløshed
Lav inflation
Ligevægt på betalingsbalancen
Bæredygtig økonomi
Balance på statsbudgettet
I politik har fokus bl.a. ligget på en introduktion til de politiske ideologier.
Alle discipliner i samfundsfag (politik, økonomi og sociologi) har været berørt i forløbet, men fokus har særligt ligget på de sociologiske grundbegreber og temaet Ung i det senmoderne samfund, også gentaget ved årsprøven efter 1.g, derfor ligger eksamensfokus i dette forløb på temaet Ung i det senmoderne samfund.
I forhold til eksamen ligger fokus derfor i dette forløb på temaer og begreber som:
Socialisering (primær, sekundær, dobbeltsocialisering, multisocialisering)
Normer (formelle/skrevne og uformelle/uskrevne)
Internalisering af normer
Positive og negative sanktioner
Social kontrol
Sociale roller, rollekoflikter
Identitet (jeg-identitet, personlig identitet, social identitet, kollektiv identitet)
Sociale grupper (primærgruppe, sekundærgruppe, formel gruppe, uformel gruppe, referencegruppe)
National identitet, nationalisme
Nationen som et forestillet fællesskab
Jeg-kultur vs. vi-kultur
Honneth: Anerkendelse (kærlighedsanerkendelse, retlig anerkendelse, solidarisk anerkendelse)
Goffman: face, setting, frontstage, backstage
Branding, image
Det traditionelle samfund, det moderne samfund, det senmoderne samfund
Det traditionsstyrede menneske (myren)
Det indrestyrede menneske (sneglen)
Det gruppestyrede menneske (kamæleonen)
Social mobilitet
Urbanisering
Giddens om senmoderniteten: individualisering, aftraditionalisering, adskillelse af tid og rum, øget refleksivitet, udlejring af de sociale relationer, ekspertsystemer
Eksistentiel angst på grund af de mange valgmuligheder, søgen efter ontologisk sikkerhed
Ziehe om senmoderniteten: kulturel frisættelse, formbarhed, individualisering, frigørelse fra traditionen, antiautoritet
Ziehes tre reaktioner på senmodernitetens mange valg –> subjektivering (involvere andre i sit (følelses)liv), ontologisering (søge efter en fast mening med livet), potensering (søge efter stærke oplevelser)
Beck om senmoderniteten: et risikosamfund, institutionaliseret individualisering, valgbiografi
----------------------------------------------------------
Grundtekster:
Liv i Danmark (grøn udg.), div. kapitler. Men i forhold til eksamen er det primært Liv i Danmark, kap. 2-3 (minus s. 48-50), der skal fokuseres på, fordi det er det, der rummer de sociologiske grundbegreber samt et fokus på, hvordan det er at være ung i det senmoderne samfund.
Forskellige supplerende materialer, som der er linket til under modulerne, og som kan findes i Drev.
----------------------------------------------------------
Kernestof:
Sociologi:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
Politik:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier.
Økonomi:
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
• makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
----------------------------------------------------------
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde, individuelt arbejde, pararbejde, interaktive quizzer og tests, online research, klassedebat.
|