Holdet 2022 HI/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2021/22 - 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Elisabeth Hofdahl
Hold 2022 HI/e (1e HI, 2e HI, 3e HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Middelalder (1) + intro til historiefaget
Titel 2 Kvindehistorie(r) DHO
Titel 3 Enevælde
Titel 4 Oplysningstiden
Titel 5 Israel/Palæstina-konflikten
Titel 6 Ideologier og russiske revolution
Titel 7 Sovjet under Stalin
Titel 8 Den kolde krig
Titel 9 Perspektiver på Romerriget

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Middelalder (1) + intro til historiefaget

Forløbet beskæftiger sig med:

Periodisering i forbindelse med middelalderen

Kirkens rolle/udvikling i middelalderen og kendskab til de vigtigste typer af kilder til at belyse dette

Styreformer og samfundsopbygning i middelalderen (herunder selvfølgelig feudalismen)

Middelalderens betydning for Europa i dag

Synspunkter på Middelalderen: hvordan har man set på middelalderen igennem tiden - fra renæssancen og frem til i dag (3g)

Byernes udvikling og organisation i højmiddelalderen

Den sorte død og pandemiens betydning (3g)

OBS: første halvdel af forløbet kører i starten af 1g, anden halvdel i slutningen af 3g.

Baggrund:

1. Udvalgte kapitler fra Knuden, Sanne Steenman Middelalderen:
s. 8 - 26 (kap. 1 + 2),
kilde 5 "Benedikts regel" s. 31 - 32
s. 37 - 45 (kap. 3)
s. 53 - 69
kilde 11 "Freiburgs markedsrettigheder", s. 60

2. Carl-Johan Bryld: VERDEN FØR 1914 - I DANSK PERSPEKTIV  (udgivet 2015), Systime: (s. 69 - 91 + s. 97 -100) (ikke læst endnu)


3. Foredrag McGuire om kirken i middelalderen fre e-bogsudgave af samme bog. (findes på Systimes hjemmeside og kun tilgængelig for læreren) (ikke hørt endnu)


4. "København i Middelalderen". Uddrag fra Danmarks byer i middelalderen kristensen/Poulsen, Aarhus Universitetsforlag 2016.
(s. 226 – 228).  

5. Om den sorte død: Podcastserien "De helt store dræbere":
https://www.dr.dk/studie/historie/europas-historiske-epidemier (ikke endnu)


7. Dokumentarer:

Dokumentar: " Børn i middelalderen", BBC, 2012  (Se den på CFU.hval.dk fra...  og frem til eksamen)
"Munke og kættere", Europa i middelalderen 2, 2009.
8. Kort over middelalderen:


1. Kort 63: Handel og produktion i Europa i Middelalderen
2. Kort 64: Universiteter i Middelalderens Europa.

9. Gilder og laug fra bogen Land og by i højmiddelalderen. Vi har læst uddrag af to kilder, som omhandler gilder og laug.





Kilder:

HUSK: kilder fra bogen Middelalderen er anført ovenfor

1. Byer og befolkningstal:

Europas befolkningstal 500-1450  (fra https://verdenfoer1914.systime.dk/index.php?id=205&L=0)

Europæiske byer i Middelalderen
(fra https://verdenfoer1914.systime.dk/index.php?id=205&L=0)


3. Kalkmalerier:

Fra arbejdsark "Den religiøse forestillingsverden i middelalderen": Dødssyndsmanden i Tirsted kirke.
Søgning på kalkmalerier (individuelt)



4. Tidebog:

https://en.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%A8s_Riches_Heures_du_Duc_de_Berry (+ arbejdsarket på drevet)


5. Illustration/de tre stænder:

https://da.wikipedia.org/wiki/H%C3%B8jmiddelalder#/media/File:Cleric-Knight-Workman.jpg

6. Om pesten: (ikke endnu)
Uddrag fra Boccacios Dekameron

7. Billede:
Frans af Assisi modtager klosterregel af paven





Andet, som opgives:

Uddelte arbejdsark og ppt fra EH (husk den). Ligger alt sammen i mappen på Google Drive.


Om faget og fagets metoder:

Periodisering: Vi har læst Kultur og Samfund s. 24 - 26. Hvorfor hedder det f.eks. middelalder? Hvorfor og hvordan inddeler man historien og navngiver de forskellige perioder?

Kilder: Hvad er en kilde i historiefaget
Kilder til middelalderen - hvad er problemet? Hvordan arbejder en middalderhistoriker (spørgsmål til dokumentaren Børn i middelalderen)

Kildekritik:
Intro til faget
Hvad er levn og hvad er beretning? Klassen bliver introduceret til begreberne tendens, samtidighed, første og andenhåndsvidne og repræsentavitet (fra oversigten fra bogen Fokus)

Historiografi - synspunkter på middelalderen gennem tiden.

Inden forløbet (i forbindelse med klassens tur til Esbjerg) arbejder vi med hjemmesiders troværdighed.




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kvindehistorie(r) DHO

Om forløbet:

Tværfagligt forløb med faget dansk i forbindelse med DHO.

Introduktion til DK-historien fra perioden 1850 - 1915 og den teknologiske, økonomiske og politiske udvikling i perioden.

Desuden fokus på det danske folkestyres udvikling i perioden fra 1849 til 1915 og dennes udviklings betydning for den almene stemmeret 1915

Særligt fokus på kampen for kvindernes rettigheder og placering i samfundet i perioden ca. 1870 - 1915 herunder også muligheder for uddannelse

Fokus på sociale forskelle og sociale grupper i perioden.

Introduktion til hjemmesider, der omhandler Danmarkshistorien/Kvindehistorien.


Baggrundsmateriale:

1. Tidslinje:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/ligestilling-og-k%C3%B8n/tidslinje-ligestilling-fra-1683-til-i-dag


2. Foredrag:

http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/1915-demokrati-og-valgret-historien-om-de-syv-fer/


3. Kortfilm fra Danmark i perioden 1890 - 1915:

ftp://historie@195.41.108.27/Film/Danmarkshistorie

1.Danmark motoriseres
3. Parlamentarismen indføres
4. Frisind og valgret


(mere info om disse kortfilm findes desværre ikke).

4. Chakravarty, Dorthe og Hanne Mortensen (2014): De danske kvinders historie. Systime.

Kapitel 2: 1850 – 1915: Fra Grundlov til stemmeret

(det er denne bog, som er brugt som baggrundsmateriale i kompendiet)


5. denstoredanske.dk (nu lex.dk)

http://denstoredanske.dk/Dansk_litteraturs_historie/Dansk_litteraturs_historie_3/1870-1920/Industrialisering_og_urbanisering
(findes på de fire første sider i kompendiet)

6. Podcast (fra kongerækken):


"Natalie Zahle":

https://politikenhistorie.dk/podcast/markante_kvinder/art6663939/Natalie-Zahles-pigeskole-spr%C3%A6ngte-alle-rammer

Anders Olling, ansvarshavende chefredaktør, Hans Erik Havsteen, redaktør

7. Fra danmarkshistorien.dk

Om det danske demokrati:

https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/forfatningskampen-1866-1901/

https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/det-danske-demokrati-fra-1849-og-frem/

8. Quiz fra danmarkshistorien.dk:

https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/grundlovsaendringen-i-1915/

https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/kampen-for-kvinders-valgret-1871-1915-1/

https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/periodequiz-det-unge-demokrati-1848-1901/

https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/det-danske-demokrati-fra-1849/


9.

"Klasse og køn - Nationalisme, demokrati og klassesamfund 1814-1901" kapitel fra bogen: "Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie" af Claus-Johan Bryld,, Systime, 2022

Fra denne hjemmeside:
https://danmark.systime.dk/?id=161 (udleveret i kopi)

10. Om kvinders retslige stilling - udpluk fra Lex. dk. Se ark på drevet.  


Kilder:


1. Møde for kvindelige tobaksarbejdere, referat i Social-Demokraten d. 26. juni 1875 (ikke læst)

2. Spectatrice: "Om Huusvæsenet og Pigebørns Opdragelse", 1859, Johanne Louise Heiberg

3. Christian Christensens erindringer "En rabarberdreng vokser op" (1961) 1961 (uddrag)


Alle fra:  "Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie" af Claus-Johan Bryld,, Systime.


4. Et hjem, en familie (1970)

Fra: Carlé, Birte: Familiebilleder (1977). Gyldendal.



5. Krøyer, P.S.: Det Hirchsprungske familiebillede (1881)

Fra: https://da.wikipedia.org/wiki/Det_Hirschsprungske_familiebillede


7.

To satiretegninger fra Blæksprutten 1915.

1. Svikmøllen 1915, Tegning: Thor Bøgelund
2. Blæksprutten 1915, s. 6.

Begge fra:
https://www.roskildebib.dk/nyheder/nyheder/kvinder-og-satire-100-aar-siden


Besøg I Klunkehjemmet og Den Hirchsprungske Samling 15. marts med dansk.  



Om faget og fagets metode:
1. Introduktion til kildeanalyse: Brug af Fokus kildekritik (de ni første begreber på listen).
2. Og: Hvad er en KILDE i historie?
3. Forskel på at analysere en tekst i f.eks. dansk/engelsk og historie.
4. ntro til hjemmesider Danmarkshistorien.dk
5. Hvad er en beretning
6. Remediering: Vi arbejder med at skrive "populærhistorisk" artikel om DK's udvikling fra 1870 til 1920.

Note til EH: Rep: læs kilden fra lægen (mod Nielsine Nielsen) + mere om dansk demokrati (evt ekstra kilde). En professors syn på kvindelige læger, 1874

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Enevælde

Dansk enevælde  

I skal kunne demonstrere viden om:


Samfundsopbygning og styreform i Europa/Danmark i  det 17 og 18. århundrede, specifikt om enevælden, særligt i Danmark og Frankrig.

Hvordan enevælden opstår i Europa (særligt Danmark og Frankrig), og hvordan styreformen legitimeres og iscenesættes i samtiden.

Væsentlige oplysningstænkere og ”oplysningsbegivenheder” i Europa i 1700-tallet  

Centrale begreber i oplysningstiden samt periodens betydning for det vestlige samfund i dag



Baggrund:

1. Uddrag fra bogen "Enevældens tid" Systime: Kapitel 1: Enevældens indførelse, Østergaard, Rasmus Thestrup (ikke brugt 2022)

2. ”Enevælden og oplysning”, s. 181 - 194,  Bryld, Carl – Johan, Verden før 1914 , 2008, Systime  

3. Foredrag om den danske enevælde på danmarkshistorien.dk (Løgstrup, Birthe):
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/miniforedrag-den-danske-enevaelde/


4. Uddrag fra bogen Enevældens København, Pape Carsten, Systime:
kapitel 2 om enevældens selviscenesættelse:

https://kbh.systime.dk/?id=152  

https://kbh.systime.dk/?id=173

https://kbh.systime.dk/?id=175

https://kbh.systime.dk/index.php?id=177  


4. Oversigt over samfundsstruktur middelalder/enevælde (forlagt Columbus)

5.Om Enevælden 1660-1849 på danmarkshistorien.dk:
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/enevaelden/

6. Om oplysningstiden:


a. https://vimeo.com/38364774 (Danskernes Akademi: Hans-Jørgen Schantz: Oplysningen)




7. Om propaganda:

https://denstoredanske.lex.dk/propaganda

8. EH ´s PowerPoint om Locke på drevet


Om dansk enevælde:

Den ældre enevælde, 1660-1784

Forfatter: Birgit Løgstrup


Den yngre enevælde, 1784-1848

Forfatter: Gerda Bonderup

Begge tekster fra Danmarkshistorien.dk



Kilder:

1. Uddrag af Bossuet: Statsforhold, uddraget af selve ordene i Den Hellige Skrift, 1709

2. Kongeportrætter:

c. Louis 14. af Frankrig malet af af Hyacinthe Rigaud i 1701

d. Frederik 5. malet af Carl Gustaf Pilo ca. 1750


3. Uddrag af Kongeloven (fra Verden før 1914)


6. John Locke: Om ræddevidden af den lovgivende magt (1690) (uddrag)





Faget og fagets metoder:

Vi har talt om forskellige årsagsforklaringer (enevældens opståen)
Eleverne er blevet introduceret til de taksonomiske niveauer (Blooms taksonomi) og har arbejdet med at formulere spørgsmål på de forskellige niveauer til tekster af oplysningstidens tænkere.
Arbejde med problemstillinger
Billedanalyse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Israel/Palæstina-konflikten

2e 23+ 3e 24 (forløbet repeteres og udvides i 3g)

Vi beskæftiger os med baggrunden og forløbet for den lange og komplicerede konflikt mellem Israel/ Palæstina.Vi kigger også på hvorledes forskellige syn på historien og identitet og tilhørsforhold påvirker forskellige aktører i konflikten fra slutningen af 1800-tallet og frem til i dag.

Eleverne skal demonstrere viden om:

Baggrunden for Israel/Palæstinakonflikten: perioden fra 1880 -  til mandatperioden

Selve mandatperioden

Begivenhederne/problemer vedr. statens Israels i 1948 oprettelse
(umiddelbart før og efter)

Baggrund for og konsekvenser af 1948 og 1967 - krigen, herunder flygtningeproblemet og bosættelserne og Israel som besættelsesmagt.

Forskellige syn på konflikten - også mellem arabere og israelere.

Hvorledes interne konflikter mellem israelere, palæstinensere og de arabiske nabostater spænder ben for en løsning.

Hvad er situationen i dag? Hvad er de største problemer lige nu? Hvilke løsningsforslag er i spil?


Materiale:

1. Vestermark, Birgit: Det moderne Mellemøsten, Frydenlund, 2016.

Kapitel 1: Den arabiske identitet  (s. 14 - 29)

Kapitel 4: Det åbne sår (s. 68 - 70)


2. Kort film om Tel Aviv i 1930'erne:

https://www.youtube.com/watch?v=niwsdBDldo0


3. "De kysser deres mødre og takker Allah. Derfor handler semifinalen om meget mere end fodbold" artikel fra Politiken 14. december 2022 (læst i forbindelse med den arabiske identitet)

En nations fødsel, fransk dokumentar, 2018, DRK


4. "Forenede Nationer" (ark) fra Verden efter 1914, Systime


5. "Danmark opfordrer Israel til at stoppe for nye bosættelser", Berlingske 13. maj 2022

https://www.berlingske.dk/politik/danmark-opfordrer-israel-til-at-stoppe-for-nye-bosaettelser


6. "Netanyahus regering vil udvide bosættelser", Politiken, 12. februar 2023

https://politiken.dk/udland/art9212544/Netanyahus-regering-vil-udvide-bos%C3%A6ttelser


7. Uddrag fra Faktalink

https://faktalink.dk/titelliste/ipko?check_logged_in=1#anchor953


8. Vestbredden:
https://denstoredanske.lex.dk/Vestbredden

(+ opgave om bosættelser, som ligger i mappen på drevet)



9. Fransk dokumentar om Flygtningelejr: ”Minder fra Palæstina”, 2018, DRK


10. Mortensen, Henrik Wivel: Israel - en stat i Mellemøsten, Systime 2011

Kap 3: (s. 33 - 43)

Kap 4: Anden Verdenskrig og Israels oprettelse (s. 45 - 54)

Kap 5: (s. 59 - 65)

Kap 6: (uddrag om PLO, hvilke sider?)

Kap 7: (s. 81 - 88)


Kilde fra Mortensen, Henrik Wivel: Israel - en stat i Mellemøsten, Systime (2011):

a. Israels uafhængighedserklæring, 14. maj 1948 (uddrag) (s. s. 54 - 55, kilde 7)


11. Fafner, Hans Henrik (m.fl.): Israel Palæstina, Systime 2014: uddrag om bosættelser, s. 68 - 72



12. Powerpoints: Konflikten1, 2 og 3 (ligger i mappen på drevet).


Andet:

Forløbet kører henover studietur.

1. I forbindelse med vores studietur til Bremen (april 2023) besøger vi koncentrationslejren Neuengamme.

2. Vi ser dokumentaren "Efter holocaust -
desperationen efter bedre tider" , fransk dokumentar, vist på DRK 2018.

3. Oplæg fra 2g: Psykologen Mirjam Capelle fortæller om sin selvbiografi "Mit sjæls vandmærke"  og kommer bl.a. sin jødiske identitet/selvforståelse




Om faget og fagets metoder i 2g:

1. Redegøre, stille redegørende spørgsmål (opgave om bosættelser)

2. Historiebrug og historiografi (bl.a. i forbindelse med dokumentar om flygtningelejr + Uafhængighedserklæring). Materiale:
s. 10 – 12 i pdf-filen ”Fra fortid til historie”: Historiografi og historiebrug

”Historiografi og historiebrug”. (s.4) Uddrag fra bogen ”På sporet af historien”, Systime

3. Start på diskursanalyse: titler på de forskellige konflikter/krige (f.eks. Nakhba og Uafhængighedskrigen - hvad  betydning har det?)

4. Aktøranalyse: aktører i slutningen af Mandatperioden.




Muligt materiale i 3g:


1. Interview med Herbert Pundik.

https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=99

2."Israel & Palæstina - konflikten uden ende" fra  DR's Podcast-serie "Kampen om historien" med Adam Holm

https://www.dr.dk/lyd/p1/kampen-om-historien-3/kampen-om-historien-68

3.

Politiken, Leder 13. mar. 2023:

"Benjamin Netanyahu og hans regering er en trussel mod Israels eksistens"

4.
Om Jerusalem - problemet:

https://politiken.dk/udland/art6512025/Overblik-Derfor-er-USAs-%C3%A5bning-af-ambassade-i-Jerusalem-omstridt

5.

"Fakta om Hamas og Fatah", 27. april 2011:

https://www.berlingske.dk/internationalt/fakta-om-hamas-og-fatah


6. Intifadaen:

Læs s. 137 – 141 øverst
Svar på spørgsmål 13 og 14 s. 145

7. Osloaftalen 1993:

Læs s. 150 – 156
Svar på spørgsmål 4, 5, 8 og 9 s. 160


8.  "VOX: The Israel-Palestine conflict: a brief, simple history" (kort oversigt over konflikten på youtube):

https://www.youtube.com/watch?v=iRYZjOuUnlU

9. Mortensen, Henrik Wivel: Israel - en stat i Mellemøsten, Systime 2011:
Kap 14 og uddrag fra andre kapitler (f.eks. i forbindelse med Intifadaen)


Om faget og fagets metoder i 3g:


Historiesyn + problemstillinger (især podcast)
Historiebrug igen?



















Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Ideologier og russiske revolution


Fokus på:

- Årsager og forløb (den russiske revolution): Ruslands overgang fra et feudalt samfund til kommunistisk diktatur og totalitært styre under Stalin.

- Ideologi

- Økonomisk politik, tvangskollektivisering  og udrensninger

- Propaganda
- Ideologier




Baggrund:

Ideologiernes kamp, Systime, kap. 1 og kap 2.




Kilder:

1. Lenins aprilteser (1917)

2. Proletarer i alle lande, foren jer (plakat)

3. Kilder om tiden før.

4. Lenins revolution




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Sovjet under Stalin


Fokus på:

- Årsager og forløb:  kommunistisk diktatur og totalitært styre under Stalin.

- Fra magtovertagelsen i midten af 20'erne til 1938

- Magtkampen inder han overtager magten.

- Økonomisk politik, tvangskollektivisering  og udrensninger under Stalin.

- Propaganda

- Afstaliniseringen i 1956


Baggrund:

1. Rusland og Sovjetunionen (pdf på Lectio, jeg ved ikke endnu, hvilken bog den kommer fra)

2. PP af EH: Sovjet under Stalin

3. Tidslinje, terror (folkedrab.dk, findes som pdf på Lectio)

4. Artikel: Den store terror, fra folkedrab.dk,

5. Dokumentar: Stalins onde imperium





Kilder:


1. Stalins tale ved d. 17 partikongres

2. Dekret om udrensning i partiet, 1933

3. To fotos - med eller uden Trotskij

4. Khrusjtovs tale om afstalinisering, 1956.





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Den kolde krig

I skal kunne demonstrere viden om:

- Årsagerne bag den kolde krigs start, optakten til den kolde krig, hvem bar ansvaret?

- Oprustning og terrorbalance (herunder kort om dobbeltbeslutning og dansk fodnotepolitik)  

- Årsager til Berlinmurens fald og Berlinmurens betydning for den kolde krig og den kolde krigs slutning

- "Den anden kolde krig"  fra 1979 - 83

- Afslutning- Reagan/Gorbatjov forhold mellem de to, aftaler og betydning

- Historieskrivning og årsagsforklaringer (forskellige tolkninger)


Baggrund:

1. Barner, Kai Otto: Den Kolde Krig, Systime: Kapitel  2, 3,  4, og  11.

2. PP af EH: 1.Den kolde krig 1, 2, 3 og 4

3.  Dokumentarfilm:

a. Sputnik (ligger på drevet)

b.  Berlinmurens opførelse?

c. Stjernekrig 1981 - 1988 (kan ses på CFU fra d. 30. maj.)

4. Spændingskurve fra B. Heulin, fra "Verden 2000. teorier og tendenser i international politik", Gyldendal 1996.



Kilder:

1. Trumandoktrinen, 1947

2. Historieskrivning:  

a. Sovjetunionens Kommunistiske Partis Historie, 1960 (uddrag)

b. Thomas A. Bailey om årsagen til Den Kolde Krig, 1964 (uddrag)

3. Interview med forhenværende udenrigsminister Uffe Ellemann-Jensen d. 10. oktober 2008. (fra Verden efter 1914, Systime. Kan desværre foreløbigt kun ses af EH)


4. 2019, Berlingske Tidende:  Malte Frøslee Ibsen: Alle hylder Reagan og Gorbatjov for Murens fald - men de virkelige helte var nogle helt andre

5. Fotos fra den kolde krig:

a. Berlin 6. – 7.  oktober 1989
http://ghdi.ghi-dc.org/sub_image.cfm?image_id=3025


b. Mandagsdemonstration i Leipzig den 23. oktober 1989
https://da.wikipedia.org/wiki/Mandagsdemonstrationer_1989/1990_i_DDR#/media/Fil:Bundesarchiv_Bild_183-1989-1023-022,_Leipzig,_Montagsdemonstration.jpg

c. Murens fald:

https://politiken.dk/indland/art7355254/Vi-tager-os-selv-ved-n%C3%A6sen-n%C3%A5r-vi-forudsiger-fremtiden


d. ”Dødskysset” Den 6. og 7. oktober 1989
https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2009/11/kom-begge-sent


e. Reagan og Gorbatjov i Island:
Iceland on Saturday, Oct. 11, 1986 at the start of a series of talks. (Scott Stewart/ASSOCIATED PRESS)
Fra: https://www.washingtonpost.com/opinions/review-reagan-at-reykjavik-forty-eight-hours-that-ended-the-cold-war-by-ken-adelman/2014/05/09/db58a8e8-bf36-11e3-b574-f8748871856a_story.html

6. TV-avisen efter Berlinmurens fald.

https://www.danskkulturarv.dk/dr/tv-avisen-efter-berlinmurens-fald/









Om faget og fagets metoder:



Historiografi:
Forskellige tolkinger af historien (Sovjet/USA)
Rep. af marxistisk historieskrivning.

Historiebrug








Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Perspektiver på Romerriget



Vi kredser om følgende:

- Overblik over hele Romerrigets historie, hvad kendetegner Romerriget

- Indblik i/oversigt over forskellige imperietyper og imperieteorier, som kan sætte vores viden om Romerriget i perspektiv

- Og også hvorledes Romerriget bruges til at give perspektiv på aktuelle problematikker - USA og Trump som eksempel.

- Vi forsøger også at forstå Trumps tanker om imperialisme i lyset af vores viden om imperier.


1. Imperier fra oldtid til nutid, Coumbus, 2017:

a. Bang, Peter Fibiger: Kapitel 1" Imperiet - en global historie fra oldtid til nutid" og kapitel 2 "Romerriget" (55 ns)

b. Kilder: 2.1: Res Gestae og 2.2: Plinius' Breve, bog X, 52


2. Artikler:

a. "Lad endelig USA være det nye Rom" artikel fra Politiken, 7. november, 2025.

b. "Historiker: Valget af Donald Trump indvarsler Vestens fald" artikel fra Kristeligt Dagblad, 14. november, 2016

c. Artikel på Lex.dk om Pax americana
https://lex.dk/pax_americana


d. Artikel om indsættelsestale fra Videnskab.dk:

https://videnskab.dk/kultur-samfund/trumps-planer-om-at-udvide-landets-graenser-bygger-paa-en-myte-om-usa-som-udvalgt-nation/


Andet:


a. Tidslinje fra Overblik (Gyldendal), s. 44 + kort over deling og stammeangreb s. 42.



b. Uddrag af Trumps indsættelsestale (på engelsk - skriftligt og video)

President Donald J. Trump's Inaugural Address in Washington, DC, on January 20, 2025 (extract)

c.

https://www.youtube.com/watch?v=0WEC6Fl-JAw&ab_channel=U.S.DepartmentofState

21:02- 26:35



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer