Holdet 2022 HI/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Christine Wickelgren, Sarah Marie Nielsen
Hold 2022 HI/p (1p HI, 2p HI, 3p HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Iran
Titel 2 Industrialisering 1
Titel 3 DHO
Titel 4 Dansk Vestindien
Titel 5 Korstog og kulturmøder
Titel 6 Det Gamle Ægypten
Titel 7 AIDS i USA i 1980´erne
Titel 8 Renæssancen
Titel 9 Globalisering: 9/11
Titel 10 Ideologiernes kamp
Titel 11 Den Kolde Krig
Titel 12 Den Kinesiske Folkerepublik
Titel 13 Kronologi og repetering

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Iran

Vi læser om Irans historie fra Perserriget til i dag: Perserriget, shah-styret, Den hvide revolution, shahens fald, revolutionen i 1979, Khomeinis tilbagekomst, krigen mellem Iran og Irak, samt kvinders vilkår i Iran i dag. Fokus er på overgangen fra shah-styre til islamisk republik samt kvinders vilkår i dag.

Der er hovedvægt på tiden efter ca. 1900. Forløbet tager udgangspunkt i samfund og kulturer uden for Europa og USA.

Forløbet dækker følgende kernestof
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- historiefaglige teorier og metoder

Fremstillinger
- Andersen, L.E. & P. Seeberg, Iran. Fra Revolution til Reform?, Gyldendal, 1999, s. 10-25; 31-34
- Bryld, C.J. & H. Haue, Den Nye Verden, 1945-1995, Systime, 1995, s. 94-98
- Jespersen, K.P., Iran. Historie, samfund, religion, Systime, 2013, s. 9-18; 30-34; 60-62


Kilder
- Europa-Parlamentets beslutning af 6. oktober 2022 om Mahsa Jina Aminis død og undertrykkelsen af demonstranter for kvinders rettigheder i Iran
- Herodot, Programerklæring samt III, 80-83, i Hellenere og Barbarer, Gyldendal, 2010, s. 15, 49-52 (Tronintriger i Perserriget)
- Irans forfatning, præambel, i Andersen, L.E. & P. Seeberg, Iran. Fra Revolution til Reform?, Gyldendal, 1999, s. 33-35
- Irans islamiske grundlov, i Bryld, C.J. & H. Haue, Kilder til Den Nye Verden, 1945-1995, Systime, 1997, s. 125-128
- Khomeini, R., ”Guds regerings første dag”, 1979, i L.E. Andersen & P. Seeberg, Iran. Fra Revolution til Reform?, Gyldendal, 1999s. 32-33
- Muhammad Resa Shah, ”Den hvide revolution”, 1963, i L.E. Andersen & P. Seeberg, Iran. Fra Revolution til Reform?, Gyldendal, 1999s. 31-32

Dokumentarer
- "30 års krig i Guds navn (1), 1979-1989", instruktør: Thomas Johnson, 2012
- ”Skilsmisse på Iransk”, instruktører: Kim Longinotto og Ziba Mir-Hosseini, 1998

Andet
- Kvinders vilkår før og efter revolutionen (power point)
- Propagandaplakater fra Iran


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Industrialisering 1

Forløbet handler om industrialiseringen og de ændringer i levevilkår industrialiseringen medførte. Vi læser om den tidlige industrialisering i England og industrialiseringen i Danmark. Der er fokus på Danmark og danske forhold. Vi læser om bevægelsen fra land til by, arbejdet på fabrikkerne, arbejdsvilkår, arbejdstid, arbejdsulykker, børnearbejde og klassekamp. Vi læser kilder om slaget på Fælleden, uddrag af lovtekster, rapporter om arbejdsulykker og beskrivelser af børnearbejde.
Fremlæggelser om emnerne: infrastruktur, udvandring, industriens kraftkilder, urbanisering, kvindeindustrier, dansk miljøpolitik 1970-1993 og FNs verdensmål 9 (industri, innovation og infrastruktur).  

Fremstillinger:
- Bjørneboe, L., Menneskets spor, 1989, s. 94-95


Kilder:
- Christian Christensen om børnearbejde på en tobaksfabrik i 1890´erne, https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/christian-christensen-om-boernearbejde-paa-tobaksfabrik-i-1890erne
- Den årlige arbejdstid for maskinarbejdere hos J.G.A. Eickhoff, i: Hyldtoft, O., H. Askggard & N.F. Christiansen, Det Industrielle Danmark, 1840-1914, Systime, 1981, s. 160
- Lov om foranstaltning til forebyggelse af ulykkestilfælde ved brug af maskine m.m., 1889, https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/lov-om-foranstaltninger-til-forebyggelse-af-ulykkestilfaelde-ved-brug-af-maskine-mm-12-april-188
- Pio, L., ”Maalet er fuldt”, 1872, https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/louis-pio-maalet-er-fuldt-1872
- Pios brev til Engels, 1872, Skoletjenesten, Arbejdermuseet/ Jens Engberg "Louis Pio og slaget på Fælleden", Acta serien, Munksgaards kildemapper 2, 1975, Ark 20
- To arbejdsulykker: Holbæk 1890 og Køge 1891, i: Hyldtoft, O., H. Askggard & N.F. Christiansen, Det Industrielle Danmark, 1840-1914, Systime, 1981, s. 160-161

Andet:
- https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/introduktion-til-perioden-fra-enevaeldig-helstat-til-nationalstat-1814-1914
- https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/slaget-paa-faelleden-den-5-maj-1872
- https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/nationalstaten-1849-1915/faedreland-og-folkeliv/boerneliv/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DHO

Forløbet omhandler Danmark i 1800-tallet, med særligt fokus på emnerne: Industrialisering i Danmark, husmænd og sociale klasser i landbruget, kernefamilien og kønsroller, kønsmoral og reglementeret prostitution samt Grundloven og folkestyret.

Forløbet er et tværfagligt forløb i samspil med dansk og har særligt fokus på elevernes evne til kritisk og reflekteret at finde, udvælge, anvende og vurdere forskelligartet materiale; faglig skrivning herunder anvendelse af citater, henvisninger, figurer, illustrationer m.v.; historiefagets identitet og metoder.


Materiale:

Fremstillinger:
Holst og Mazanti Sørensen, Dansk og Historie, Grundbog til DHO, Forlaget Columbus, 2018, s. 127-146
Kühle, E., Danmarks historie i et globalt perspektiv, s. 151-154
Madsen, E.N, K.R. Olsen og O. Ravn, Dansk. Historie og Litteratur, Systime, 2012, s. 84-86.pdf

Kilder:
Bjørnson, B., Nutidens sædelige Lighedskrav. Artikel i Morgenbladet, 4. august 1887
Christensen, M., erindringer, 1890´erne-1909
Kristensen, N., Breve, 1886-1906
Meyer, A.C., "Kønsmoral. Svar til Fremskridtskvinderne" i "Social-Demokraten" 28. april 1887    
Meyer, J., 'Kvindens politiske Valgret og Valgbarhed', 1888
Nielsen, A. & O. Nielsen, Taler, 1. maj 1899
Ploug, C., i Landstinget om kommunal valgret til kvinder, 1888
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Dansk Vestindien

Forløbet handler om slaveri i Dansk Vestindien. Vi læser om De Vestindiske Øer, merkantilisme, trekanthandel og produktionsforhold.



Fremstillinger:
- Adriansen, I., m.fl., Fokus – Kernestof i Historie 2, Gyldendal, 2007, s. 9; 12; 23-25
- Busck, S., Verdenshistorie, Munksgaard, 1982, s. 65-67, 86-87, 115, 175-176, 190-191, 195-197
- Peters, R.A., P.Y. Brunbech, C.L. Sørensen & J.A. Poulsen, Da Danmark var en Slavenation, Historielab, 2016, s. 11-15

Kilder:
- Kjærum, ”Danmark bør undskylde slavehandel”, 2005
- Oldrup, T. & S.A. Rasmussen, “Problematiske undskyldninger”, 2010
- Vollmond, C., Sukker, Slaver og Skæbner, Nationalmuseet, 2007, s. 14-18, 23-28

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Korstog og kulturmøder

Forløbet handler om tiden op til korstogene (i Vesteuropa, Byzans og Mellemøsten), definitionen af ”korstog”, selve korstogene, generobringen af Spanien, samt synet på og vurderinger af korstogene. Ift. tiden op til korstogene er fokus på den romersk-katolske kirke, den ortodokse kirke, skismaet, paven, patriarken, ikonoklasme (billedstormere og ikonoduler) og ikonostaser.


Materiale:
Fremstillinger:

Lars Peter Visti Hansen, Korstogene, Systime, 2004, s. 7-24, 29-43, 136-139
Johnny Thiedecke, Hellig Krig, Forlaget Pantheon, 1999, s. 12, 110, 112
Kim Bech Danielsen, m.fl., Fokus 1 – fra Antikken til Reformationen, Gyldendal, 2007, s. 134-142
Peter Frederiksen, m.fl., Grundbog til Historie – indtil 1790, Systime, 2000, s. 118, 122, 147
Henriette Prag, Ridderliv, Gyldendal, 1998, s. 34

Andet:
Filmklip, debat om korstogene:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/danmarkshistorisk-debat-korstog-i-1100-tallet-del-1
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/danmarkshistorisk-debat-korstog-i-1100-tallet-del-2
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/danmarkshistorisk-debat-korstog-i-1100-tallet-del-3
Dokumentar: Korstog til Jerusalem (Holy War, Crusade to Jerusalem), instruktion: Christian Twente, Michael Loseke & Martin Carazo Mendez, ZDF 2011

Kilder:
- Bagge, S., uddrag af Politikens Verdenshistorie, bind 9: Højmiddelalderen, i: Lars Peter Visti Hansen, Korstogene, Systime, 2004, s. 140-141

- Bernard Lewis, uddrag af Islam i Krise, 2003, i: Lars Peter Visti Hansen, Korstogene, Systime, 2004, s. 141

- Brix, H.M., Torben Hansen & Lars Hedegård, uddrag af I Krigens Hus, i: Lars Peter Visti Hansen, Korstogene, Systime, 2004, s. 141

- Maalouf, A., Korstogene som Araberne Ser Dem, 1983, i: Lars Peter Visti Hansen, Korstogene, Systime, 2004, s. 144

- Michaud, J.F., uddrag af Histories des Croisades, 1817, i: Lars Peter Visti Hansen, Korstogene, Systime, 2004, s. 140

- al-Sayed, A., statue af Saladin, 1992, opstillet i Damaskus, i: Lars Peter Visti Hansen, Korstogene, Systime, 2004, s. 143-43

- Urban II´s tale ved kirkemødet i Clermont, 1095, i: Peter Frederiksen, m.fl., Grundbog til Historie – indtil 1790, Systime, 2000, s. 138-141

- Umars pagt

- Uddrag af Koranen (gudsopfattelse og forholdet ml. mænd og kvinder)

- Byzantinsk mønt (histamenon), ANS 1968.131.322

Antal sider: 62
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Det Gamle Ægypten

Forløbet handler om Det gamle Ægypten som en flodkultur. Fokus er på Nilens betydning, landbrug, hverdagsliv, samfundets indretning og faraonernes magt. Af faraonerne er der særligt fokus på det 18. dynasti: Akhnatons reformer og Tutankhamon, primært fundet af hans grav. Pyramiderne, ægyptisk skulptur, maleri og kleinkunst indgår som en del af forløbet.

Eleverne har i forbindelse med ekskursionen til Ny Carlsberg Glyptotek arbejdet med museologi/ udstillingsanalyse, herunder Falks 5 kategorier.


Materiale:

Lærebøger:

Carstensen, M., Pyramidetidens Ægypten, Gyldendal, 1987, s. 16-21, 53
Gade, H.K., O. Jellingsø & E. Priisholm, Europas Verdenshistorie, Munksgaard, 1990, s. 14-23
Grubb, U., K. Helles & B. Thomsen, Overblik, Verdenshistorie i Korte Træk, Gyldendal, 2006, s. 17
Holm-Rasmussen, T., Ansigt til Ansigt med Ægypterne, Forlaget Pantheon, 1995, s. 19-26, 30-33, 37-49, 94-103,
Holm-Rasmussen, T., Det Gamle Egypten, Politikens Forlag, 2003, s. 74-75, 92-93, 124, 128-131, 156-161, 206-209, 316-17

Andet:
Dokumentarfilm: Den sidste store farao (om Ramses II)
Hjemmeside: https://www.amarnaproject.com/pages/model_of_the_city/interactive_map.shtml
https://www.amarnaproject.com/pages/amarna_the_place/boundary_stelae/index.shtml
https://www.youtube.com/watch?v=j9gDsCOVab8 (MetMuseum, halskæde)
https://www.youtube.com/watch?v=2rjGj8xUKms (MetMuseum, figurine)
https://www.youtube.com/watch?v=BT2Mfmmjm4E (MetMuseum, kanopekrukke)
https://www.youtube.com/watch?v=B4k9JklNrTk (MetMuseum, træfigur)
https://www.youtube.com/watch?v=uLjvEsHi_qU (MetMuseum, fajanceflodhest)
https://www.youtube.com/watch?v=78fFduzXQ1k (Ny Carlsberg Glyptotek, Amenhoteps stelofor)

Skriftlige kilder:
Herodot, om balsamering, i Peter Frederiksen m.fl., Grundbog til historie - indtil 1750, 2000, s. 35-37
Herodot, II 24-26, Om pyramidebyggeri, i Claus Friisberg, Kilder til verdens historie - fra de ældste tider til 1750, 1988, s. 11-12

Monumenter:
Bronzefigur af guden Seth, Ny Carlsberg Glyptotek, inv. ÆIN 614
Statuegruppe af Ramses II og Ptah-Tatenen, Ny Carlsberg Glyptotek, inv. ÆIN 1483
Granitfigur af Osiris, Ny Carlsberg Glyptotek, inv. ÆIN 72
Relief af Nefertiti, Ny Carlsberg Glyptotek, inv. ÆIN 1812
Relief af Kija/ Meritaten, Ny Carlsberg Glyptotek, inv. ÆIN 1776
Relief: Akhenaten ofrer til Aton, Ny Carlsberg Glyptotek, inv. ÆIN 1718
Statue af Anubis, Ny Carlsberg Glyptotek, inv. ÆIN 33
Mumie, Ny Carlsberg Glyptotek, inv. ÆIN 927
Modelby fra Gemnis grav, Ny Carlsberg Glyptotek, inv. ÆIN 1630


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 AIDS i USA i 1980´erne

Forløbet handler om begyndelsen på AIDS-epidemien i USA og epidemiens udvikling frem til år 2000. Vi læser en række kilder på engelsk og ser en dokumentarfilm om dengang AIDS-epidemien kom til Danmark. Under arbejdet med kilderne har vi fokus på kildetype, deskriptiv & normativ, synkron & diakron, kvalitativ & kvantitativ. Forløbet er et fagligt samspil med engelsk.

Kilder:
- ACT UP (AIDS COALITION TO UNLEASH POWER (1987), i: Stewart, C., Documents of the lgbt movement, Bloomsbury Publishing USA, 2018, s. 108-110
- AIDS AS GOD´S PUNISHMENT (1987), i: Stewart, C., Documents of the lgbt movement, Bloomsbury Publishing USA, 2018, s. 107-108
- AIDS i USA (Figur 1 & 2), http://www.hhs.gov/
- AIDS I USA, 1981-2000 (statistik 1), http://www.hhs.gov/
- Baldock, C., “How I Responded to AIDS in the 1980s”, 2015
- CONGRESSMAN WILLIAM DANNEMEYER OPPOSES GAY RIGHTS (1989), i: Stewart, C., Documents of the lgbt movement, Bloomsbury Publishing USA, 2018, s. 112-113
- Epidemic #1, Men Who Have Sex with Men, i Jonsen, A.R. & J. Stryker (eds.), The Social Impact of AIDS in the United States, National Academies Press, 1993, s. 258-59.docx
- HR 1305, REPEAL HIV Discrimination Act of 2021
- Initial Response to the Epidemic, i Jonsen, A.R. & J. Stryker (eds.), The Social Impact of AIDS in the United States, National Academies Press, 1993, s. 262-263
- know your rights, hiv aids fact sheet, Office for Civil Rights, 2024
- MMWR, Kaposi´s Sarcoma... Among Homosexual Men, 1981
- RARE CANCER SEEN IN 41 HOMOSEXUALS, The New York Times, 3. Juli 1981
- The two epidemics, i: Jonsen, A.R. & J. Stryker (eds.), The Social Impact of AIDS in the United States, National Academies Press, 1993, s. 257-258

Andet:
- Dokumentar:  “Vi skulle dø - da AIDS kom til Danmark”, DRTV

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Renæssancen

Forløbets fokus er på renæssancen som periode, byen Firenze, de sociale forhold, renæssancefyrsten, Medicierne, naturvidenskaben og kunsten. Synet på renæssancen/ renæssancedebatten indgår som en del af forløbet. Eleverne har arbejdet med skriftlig og mundtlig formidling, herunder præsentation af renæssancekunst i forbindelse med en ekskursion til Statens Museum for Kunst.  

Materiale:
Fremstillinger:
Steen Beck, Europa – Det Modernes Begyndelse, del 3, 2006, s. 104-113

Danielsen, K.B. & S.S. Knudsen, Renæssancen, da Mennesket kom i Centrum, Systime, 2005, s. 38-42, 73-80, 90-96, 106-113

Flemming Clausen, Skabt til at Skabe, Lindhardt & Ringhof, 2001, s. 8-10, 13-15, 46-52, 76-77, 109-114

Kilder:
Leon Battista Alberti: Om billedkunsten, 1439, i Danielsen, K.B. & S.S. Knudsen, Renæssancen, Da Mennesket kom i Centrum, Systime, 2005, s. 114-115

Machiavelli, af Fyrsten, 1532, i Flemming Clausen, Skabt til at Skabe, Lindhardt & Ringhof, 2001, s. 74-76

Giorgio Vasari: Le Vite de´più eccellenti architetti, pittori e scultori italiani (Michelangelo Buonarotti), 1550, i Danielsen, K.B. & S.S. Knudsen, Renæssancen, Da Mennesket kom i Centrum, Systime, 2005, s. 118-119


Malerier (alle: Statens Museum for Kunst):
Abraham Bloemaert, ”Apollon og Diana straffer Niobe ved at dræbe hendes børn”, 1591, Inv.: KMSsp342
El Greco, ”Mandsportræt”, 1570-1575, Inv.: KMSsp146
Jacob Jordaens, ”Achelous overvundet af Herkules. Overflødighornets oprindelse (Allegori på frugtbarheden), 1649, Inv.: KMSsp233
Lucas Cranach d.Æ., ”Korsfæstelsen”, 1506-1520, Inv.: KMSsp712
Lucas Cranach d.Æ., ”Kurfyrst Frederik den Vise af Sachsens jagt”, ca. 1530, Inv.: KMSsp728
Marinus van Reymerswale, ”Købmanden med sin kone”, 1540, Inv.: KMSsp334
Parmigianino, ”Portræt af Lorenzo Cybo”, 1523, Inv.: KMSsp73
Pieter Aertsen, ”Det fede køkken. En allegori. (Voluptas Carnis)”, 1565-1675, Inv.: KMSsp339
Pieter Bruegel d.Æ., ”Striden mellem Fastelavn og Fasten”, 1550-1560, Inv.: KMS1639

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Globalisering: 9/11

Forløbet tager udgangspunkt i globaliseringens udfordringer og har fokus på terrorangrebet 11. september. Vi læser kilder, der beskriver terrororganisationen al-Qaeda, USA's sikkerhedspolitik i tiden før og efter terrorangrebet, selve terrorangrebet, reaktionerne på det og konsekvenserne af det. Vi arbejder løbende med Samuel Huntingtons teori om civilisationernes kamp og Francis Fukuyamas teori om enden på historien.

Kilder:
- ”al-Qaidas fundament”, i: Olsen, A.O. & S. Mørch, USAs Nye Verdensorden, 2006, s. 241-243
- Brooks, D., ”Selfmade. Jihad-terrorister er børn af moderniteten”, i: Petersen, O.B. & J.M. Steffensen, Konfrontation eller Dialog, 2006, s. 169-170
- ”Der er kun én civilisation”, artikel af Francis Fukuyama, i: Olsen, A.O. & S. Mørch, USAs Nye Verdensorden, 2006, s. 255-257
- ”Det handler om al-Qaida”, uddrag af Richard A. Clarke, Mod alle Fjender, 2004, i: Olsen, A.O. & S. Mørch, USAs Nye Verdensorden, 2006, s. 248-53
- ”Flykaprernes efterladte brev”, i: Olsen, A.O. & S. Mørch, USAs Nye Verdensorden, 2006, s. 245-247
- ”Ikke civilisationernes kamp- endnu”, interview med Samuel Huntington, i: Olsen, A.O. & S. Mørch, USAs Nye Verdensorden, 2006, s. 254-255
- ”Nye trusler kræver en ny reaktionsmåde”, George W. Bush,
- ”Osama bin Laden udtaler sig”, Osama bin Laden, erklæring, i: Olsen, A.O. & S. Mørch, USAs Nye Verdensorden, 2006, s. 257-258
- Roy, O., ”Internettets virtuelle umma”, i: Petersen, O.B. & J.M. Steffensen, Konfrontation eller Dialog, 2006, s. 171-174

Andet:
- https://samfundsfag.dk/begreber/international-politik/generel-ip/globalisering/
- Dokumentar: 11. september 2001, 99 min. Instruktør: Richard Dale, Dangerous Films/ BBC, 2006
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Ideologiernes kamp

Forløbet tager udgangspunkt i afslutningen af Første Verdenskrig. Hvorefter der er fokus på Tyskland, Sovjetunionens udvikling og USA i mellemkrigstiden. De tre samfund blev sammenlignet med fokus på ideologiske og samfundsmæssige forskelle. Forløbet afsluttes med optakten og udviklingen af Anden Verdenskrig. Eleverne ser dermed udviklingen fra multipolær til bipolær verdensorden.



Faglige mål:
– reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
– dokumentere viden om forskellige samfundsformer
– analysere samspillet mellem mennesker, natur og samfund gennem tiderne
– analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og menneskers forestillingsverden
– formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid

Materiale:
Frederiksen, Peter: ”Ideologiernes kamp”, systime, 2014, side 20-31, 45-97
Priisholm: ”Verden i krig og krise”, s. 91-102
”Bekendtgørelse om Zar-familiens henrettelse af Præsidium af Ural-regionens Sovjet”
”Lenins brev til Stalin, 1922” fra His2rie.dk
Diverse billeder

Supplerende stof:
The Fallen of World War II – Data driven documentary about war & peace - http://www.fallen.io/ww2/

145 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Den Kolde Krig

Forløbet startede med udgangspunkt i afslutningen af 2. Verdenskrig og blokdannelsen mellem øst og vest og dermed den bipolære verdensorden. Derefter gennemgik eleverne, hvad Den kolde krig gik ud på samt vigtige begivenheder. Der var særlig vægt på de amerikanske initiativer: Marshall-planen, Truman-doktrinen og oprettelsen af NATO. Forløbet sluttede af med Murens fald og betydningen heraf. Derudover lavede eleverne individuelt en prøveeksamensvideo, hvor de analyserede et prøvesæt ud fra deres egne problemstillinger.

Faglige mål:
– reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
– dokumentere viden om forskellige samfundsformer
– analysere samspillet mellem mennesker, natur og samfund gennem tiderne
– analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og menneskers forestillingsverden
– formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid

Materiale:
Frederiksen, Peter: ”Ideologiernes kamp”, systime, 2014, side 211-229
Bryld, Carl-Johan og Harry Haue: ”Den nye verden”, s. 9-28
”Churchills ”jerntæppe-tale” i Fulton, USA, 1946”
Trumandoktrinen, 1947
Spændingskurve over forholdet mellem USA og USSR under den kolde krig
Østtysk historiebog (1971) om bygningen af muren
Sammenligning af Øst- og Vesttyskland i 1989 (2 tabeller)
Diverse billeder


Supplerende stof:
The Fallen of World War 2 – data driven documentary about war & peace: http://www.fallen.io/ww2/

Antal sider: 80 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Den Kinesiske Folkerepublik

Beskrivelse:
Over et kort forløb introduceres eleverne til Kinas tidlige historie, Mao-tiden, tiden efter Mao, og det nyere Kinamed særligt fokus på tiden under det kommunistiske styre fra 1945 - 2020. Der er blevet arbejdet med begreberne socialisme og kommunisme, planøkonomi, ”Det store spring fremad”, Risskålen af jern, ”Kulturrevolutionen”, socialistisk markedsøkonomi, restriktiv befolkningspolitik (etbarnspolitikken), tankman på den himmelske fredsplads (Tiananmen Square). Derudover har eleverne arbejdet med statslederne Mao Zedong, Deng Xiaoping og Xi Jinping.

Materiale:
"Info om Kina - Den lille danske Encyklopædi"
"Konfucianisme - Gads religionsleksikon"
"Kilder til Kinas mentalitet”
”Ideologiens kamp” s. 199-209
Artiklen: ”Udad vindes indad sikres” fra Information, 28. maj 2013: https://www.information.dk/debat/2013/05/udad-vindes-indad-sikres
”To live” (film) af Zhang Yimou: https://www.youtube.com/watch?v=wNTd0dydfE4
Statistikker om Kina


Antal sider: 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Kronologi og repetering

Elever har med udgangspunkt i gruppearbejde behandlet vores tidligere forløb og dermed repeteret historie fra Det gamle Ægypten til Den Kolde Krig. Hver gruppe har derefter stået for 40-45 minutters undervisning, hvor eleverne som lektie skulle genlæse en af forløbets vigtigste kilder, kapitler fra grundbogen brugt i forløbet eller repetere vigtige begreber fra forløbet. Eleverne har derudover skulle aktivere klassen med en aktivitet, der repeterede pointer fra forløbet.

Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer