Holdet 2022 HI/r - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Torben Strunge Nielsen
Hold 2022 HI/r (1r HI, 2r HI, 3r HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Antikkens samfund
Titel 2 Forløb#2 Vikingetiden
Titel 3 Forløb#3 Dansk kolonisering
Titel 4 Forløb#4 Før-imperialismen
Titel 5 Forløb#5 Miljøhistorie
Titel 6 Forløb#6 Besættelsestiden i Danmark 1940-45
Titel 7 Forløb#7 Kinas historie
Titel 8 Forløb#8 Sindssygdommens historie

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Antikkens samfund

Indhold
Forløbet behandler oldtidens historie med fokus på højkulturerne i Mesopotamien og Ægypten. Eleverne skal bibringes overblik over hovedlinjer i de tidligste landbrugssamfunds udvikling, og en indsigt i disse flodrigers kulturelle, materielle og sociale struktur. Endvidere læses om udviklingen i Grækenland og Romerriget.
Forløbet omfatter arbejde med engelsksproget tekst.

Undervisningsform
Holdundervisning/projektarbejde – eleverne organiseres i arbejdsgrupper

Pensum:
1) Grubb, Helles, Thomsen: Overblik. Kbh, 2005, kap. 1-3
2) Tekst 1-8
I alt 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Vikingetiden

Indhold
Forløbet behandler vikingetidens livsmåde, forestillingsverden og tro. Eleverne skal bibringes overblik over hovedlinjer i vikingekulturens udvikling, med vægt på samfundsstruktur, togter og overgangen fra asetro til kristendom, og en indsigt i de kultursammenstød, der kendetegner vikingetiden.
Forløbet omfatter produktion af film (remediering)

Undervisningsform
Holdundervisning/projektarbejde – eleverne organiseres i arbejdsgrupper

Pensum:
1) Film: Historien om Danmark, episode 1, Stenalderen
2) Film: Historien om Danmark, episode 2, Metallernes tid
3) Film: Historien om Danmark, episode 3, Vikingetid
4) O. Søndberg: Danmarks historie, s. 19-28
5) Vikingetiden tekst 1-8
I alt 42 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Dansk kolonisering

Indhold
Forløbet behandler opdagelsernes forudsætninger og konsekvenser. Eleverne skal bibringes overblik over hovedlinjer i europæisk og dansk kolonisering, slavehandel og brug af slaver, og en indsigt i den mentalitet, der lå til grund for slavehandelen, samt omstændighederne omkring ophævelsen af slaveriet i Dansk Vestindien.
     Forløbet omfatter eksempler på brug af historie.

Undervisningsform
Holdundervisning/projektarbejde – eleverne organiseres i arbejdsgrupper

Pensum:
1) Film: Historien om Danmark, episode 4, Tidlig middelalder
2) Film: Historien om Danmark, episode 5, Sen middelalder
3) Film: Historien om Danmark, episode 6, Reformation og renæssance
3) Grubb, Helles, Thomsen: Overblik. Kbh, 2005, kap. 4-5-6-7
4) Tekst 1-8
5) Film om De dansk-vestindiske øer
I alt 74 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Før-imperialismen

Indhold
Forløbet behandler rejser og ekspeditioner udgået fra Europa i perioden ca. 1730 til 1875. Eleverne skal bibringes overblik over formålene med – og udbyttet af - disse rejser, en indsigt i rejsemåder, og den mentalitet, kulturmøderne afdækker, samt en forståelse for, hvilken værdi rejsebeskrivelser har som historisk kildemateriale.
Forløbet omfatter arbejde med metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale.



Undervisningsform
Holdundervisning/projektarbejde – eleverne organiseres i arbejdsgrupper

Pensum:
1) Film: Historien om Danmark, episode 6, Reformation og renæssance
2) Film: Historien om Danmark, episode 7, Enevælde og oplysningstid
3) Grubb, Helles, Thomsen: Overblik. Kbh, 2005, kap. 8-9
4) Tekst 1-8
5) Podcast ”Drømmenes kaptajn”
I alt 77 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Miljøhistorie

Indhold
Forløbet behandler miljøhistorie, som er en betegnelse for den del af historievidenskaben, der beskæftiger sig med naturen og klimaets indflydelse og påvirkning af menneskers kultur og samfund og omvendt med de måder, mennesker igennem deres handlinger har påvirket naturen, samt med hvordan naturen, klima og klimaændringer opleves af samtidens iagttagere.
Miljøhistorie bygger på en grundlæggende antagelse om, at natur og kultur gensidigt påvirker og påvirkes af hinanden. Naturen påvirker og former således menneskers kulturer, mens mennesker også påvirker og former naturen og klimaet
I forløbet Miljøhistorie arbejder eleverne således med tre primære områder:
(1) hvordan mennesker har påvirket naturen og klimaet
(2) hvordan naturen og klimaet har påvirket menneskers kultur og samfund
(3) hvordan mennesker har forstået og fremstillet naturen og klimaet igennem tiden.

Den første gren beskæftiger sig med, hvordan mennesket påvirker og har påvirket naturen. Det kan eksempelvis være studier af, hvordan mennesker har dyrket afgrøder, udretninger af åer, skovbrug og andet.
Den anden gren beskæftiger sig med, hvordan naturen og klimaet påvirker og begrænser menneskelig aktivitet. Klimaet påvirker eksempelvis menneskers sundhed, økonomi og levevilkår og har indflydelse på landbrugsproduktionen, migrationsmønstre og sociale forhold. Her studeres også, hvilken betydning naturen har haft for den måde, vi har indrettet vores samfund på, og hvordan vores kultur har udviklet sig som følge af dette. Den tredje del handler om menneskets italesættelse, forståelse og oplevelse af naturen. Her handler det om at undersøge, hvordan sådanne forståelser påvirker vores handlings- og tankemønstre, og hvordan det kommer til udtryk inden for eksempelvis love, kunst, myter, religion og etik.

Forløbet omfatter overvejelser i forhold til at begrunde formidlingsmæssige valg.

Undervisningsform
Holdundervisning/projektarbejde – eleverne organiseres i arbejdsgrupper

Pensum:
Pensum:
1) Film: Historien om Danmark, episode 8, Grundloven, folket og magten
2) Grubb, Helles, Thomsen: Overblik. Kbh, 2005, kap. 10-11
3) Tekst 1-8
I alt 97 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Besættelsestiden i Danmark 1940-45

Indhold
Forløbet behandler optakten til besættelsen, og besættelsestiden i Danmark 1940-45. Eleverne skal bibringes overblik over de politiske strømninger og omvæltninger i Europa i mellemkrigstiden, og en indsigt i, hvordan nybruddene opfattedes i Danmark, og hvordan danske politikere og den danske befolkning reagerede på besættelsen.
Forløbet omfatter eksempler på forskellige former for historiebrug og historieformidling.
.

Pensum:
1) Film: Historien om Danmark, episode 9, Det svære demokrati
2) Grubb, Helles, Thomsen: Overblik. Kbh, 2005, kap. 12-13
3) O.Søndberg: Danmarks historie, kap. 8
4) Tekst 1-8
I alt 85 sider
.

Undervisningsform
Holdundervisning/projektarbejde – eleverne organiseres i arbejdsgrupper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 Kinas historie

Indhold
Forløbet behandler kinesisk historie fra ca. år 1800 til i dag. Eleverne introduceres til klassisk kinesisk tænkning, og bibringes forståelse for Kinas forhold til udlandet og kinesiske holdninger til samspillet med omverdenen. Endvidere behandles opgøret med kejserstyret og overgangen til kommunisme, idet eleverne skal opnå indsigt i hovedpunkterne i udviklingen af den særlige kinesiske udgave af kommunismen.
Kinas historie relateres til udviklingen i verden og i Danmark.
Forløbet omfatter arbejde med skriftlig formidling af historiske problemstillinger.

Pensum:
1) Film: Historien om Danmark, episode 10, Velfærd og kold krig
2) Søndberg, s. 113-135
3) Grubb, Helles, Thomsen: Overblik. Kbh, 2005, kap. 14-15
4) Kinas-historie-kort-fortalt-4-sider (pdf)
5) Film om Kinas historie
6) Tekst 1-8
I alt 72 sider

Undervisningsform
Holdundervisning/projektarbejde – eleverne organiseres i arbejdsgrupper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#8 Sindssygdommens historie

Indhold
Forløbet undersøger opfattelsen og behandlingen af sindslidende fra oldtiden til i dag. Eleverne skal bibringes overblik over hovedfaserne i tilgangen til sindssyge, og en indsigt i, hvilke værdier og mekanismer, der ligger til grund for menneskers og myndigheders handlinger over for sindslidende i de forskellige perioder.
Som udadvendt aktivitet undersøges, hvordan danske museer formidler viden om sindssygdom.
I forløbet ses endvidere på, hvordan stoffet fra det samlede treårige forløb kan indplaceres i en kronologisk sammenhæng med fokus på brud, kontinuitet og periodiseringsprincipper.

Pensum:
1) Tekst 1-8
I alt 36 sider

Undervisningsform
Holdundervisning/projektarbejde – eleverne organiseres i arbejdsgrupper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer