Holdet 2022 HI/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Anne-Gro Danstrup, Karen Bjerregaard, Mette Weismann Israel
Hold 2022 HI/x (1x HI, 2x HI, 3x HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Styreformer i den klassiske oldtid
Titel 2 Forløb 2: Tiden efter Roms fald - Middelalderen
Titel 3 Forløb 3: Det moderne Danmark-og Europa (DHO)
Titel 4 Forløb 4: Oplysningstid og revolutioner
Titel 5 Forløb 5: Imperialismen og 1 Verdenskrig
Titel 6 Forløb 6: Tyskland og 2. Verdenskrig
Titel 7 Forløb 7: Vietnam
Titel 8 Forløb 8: Seksualitet, køn og ligestilling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Styreformer i den klassiske oldtid

Et forløb med fokus på forskellige styreformer i den antikke verden, - først og fremmest det politiske system under den romerske republik og overgangen fra republik til kejserdømme (dannelsen af principatet som et skjult eneherredømme,) - samt den romerske arv.

Grubb m.fl.: Overblik, 2005, s 33-43
Bryld: (iBog)Verden før 1914, flg. afsnit (i alt ca 10 sider), flg afsnit:
"Hvad er antikken"
"Republikkens undergang"
"Augustus – den første 'Cæsar'"
Carlsen m.fl.: Slaver i Romerriget, 1981 ("Cicero"..), s. 39-40 (1 side)
Carlsen: (iBog) Romerrigets historie, 2015: afsnittet "Romerriget som symbol" (2 sider)



Faglige mål ifm dette forløb:

redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas og verdens historie

analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne

skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper

anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie

formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid

demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2: Tiden efter Roms fald - Middelalderen

I dette forløb arbejdede vi med overgangen mellem Romerrigets fald og overgang til Middelalderen. Der blev undersøgt de ændrede styreformer, livsbetingelser, det feudale system, kirke og tro samt mulige årsager til korstogene. Til slut arbejdede vi med Den sorte døds betydning for en ændring i opfattelse af tro og sociale relationer, og dermed et oplæg til næste periode.

Literatur:
Historien om Danmark (uddrag), afsnit 4

Kilder: Pave Urban d. 2´s opfordrer til korstog i 4 forskellelige versioner (Guibert af Nogent, Balderic af Dol, Munken Robert, Fulcher af Chartres, uddrag), ca. 16 sider

Bryld, Carl, Verden før 1914, kap 3 (uddrag) e-bog, ca 1/2 side

Grubb, Ulrik og  Hemmersam, Karl-Johann, Fokus – kernestof i historie 1. Fra antikken til europæisk ekspansion, s. 95-107

Billeder af det feudale system (flere forskellige versioner), s. 1/3
Kilde: Biskop Fulbert af Chartres brev til hertugen af Aquitanien, Wilhelm d. 5. s. 1
McGuire, Bryan: Om kirkens position i samfundet, video, Bryld, Carl, Verden før 1914, s. 1
Kilde: Et schweizisk klosters rettigheder overfor bønderne, s. 1/2
Tekst om skærsilden og billeder (?), s. 2
Kilde: Døden i Firenze, s. 1/2
Kilde: Døde dansen i Lübeck, s. 1/2
Fremstillingsteksterne “Døden i Lübeck” og “Den sorte døds samfundsmæssige konsekvenser” (?), s. 1
DR: I krig for Danmark: På korstog i øst: https://www.dr.dk/drtv/se/i-krig-for-danmark_-paa-korstog-mod-oest_185204, s. 1

Faglige mål og kernestof:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipperanvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historiedemonstrere viden om fagets identitet og metoder.
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
historiefaglige teorier og metoder. Især kildekritik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3: Det moderne Danmark-og Europa (DHO)

I dette tema skal vi arbejde og undersøge fremkomsten af det moderne Danmark fra ca. 1800-1920.
Vi skal have viden om overgangen fra enevælde til demokrati, fra bondesamfund til industrisamfund, fra et verdensbillede af mismod til fremgang og så mismod igen.
Det moderne Danmark - og for den sags skyld Europa blev skabt af kampe mellem de undertrykte og undertrykkerne, så man kan godt sige; skabt af blod sved og tårer!
Derudover skal temaet klæde jer på til at arbejde med jeres første skriftelige opgave på gymnasiet, nemlig DHO dvs. Dansk-Historie opgave.
Vi vil især undersøge hvorledes forskellige grupper af politisk/økonomisk/socialt marginaliserede, her kvinder, bønder og arbejdere kæmpede for politiske rettigheder.

Litteratur:
Bryld, Carl-Johan, Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie, Kapitlet om Nationalisme, demokrati og klassesamfund - Grundfremstilling, og kapitlet om Klasse og køn - Nationalisme, demokrati og klassesamfund 1814-1901 dog kun afsnit fra En ny godsejerklasse til og med Kvinderne - på vej til frigørelse. s. 30
DR.dk: Historien om Danmark afsnit 7 (uddrag). s. 3
DR.dk: Historien om Danmmark afsnit 8 (uddrag) s. 3
Film fra Danmarkshistorien.dk: Grundloven - vedtagelsen af Danmarks første grundlov i 1849. s. 2
Kilde: Uddrag af Grundloven 1849 (bestingelser for stemmeret og de 7 F´er, s. 2
Film: Danmarks industrialisering, https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/danmarks-industrialisering-1, s. 2
Film: DR.dk: Matadorerne" afsnit 1 (uddrag), s. 1
Film: Alfredson, Hans, Den enfoldige morder. s. 2
Sider i alt: 45

Kernestof og faglige mål:
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer̶politiske og sociale revolutioner
demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder

redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4: Oplysningstid og revolutioner

I dette tema skal vi arbejde med oplysningsideernes betydning for enevældens fald samt undersøge nogle af Europas mest betydningsfulde revolutioner nemlig den amerikanske uafhængighedskrig og især den franske revolution. Hvis der er interesse så kan temaet måske udbredes til en nyere revolution f.eks. den russiske eller cubanske eller kinesiske.

Litteratur og andet materiale:
Film: En kongelig affære,  Nikolaj Arcel, 2012, s. 5
Ahle, Allan et.al, Historieportalen, kap. 2 (Forløb: Revolutioner fra Frankrig til Ægypten), s. 9
Kilde: Den amerikanske uafhængighedserklæring 4. juli 1776 (uddrag) s. 1 1/2
Larsen, Henrik Bonne og  Mitt, Thorkil, En europæisk verdenshistorie, afsnittet om DEN AMERIKANSKE REVOLUTION/ UAFHÆNGIGHEDSKRIG, s. 2
Kilder til kildeøvelse: Delacroix, Eugène,  Marianne, Friheden fører folket, 1830, s. 1/2
Danmarkshistorien.dk,To fremstillinger af den danske “revolution”,  hentet d. 10/8 2023, s. 2
Thomsen, Kasper, Historiefaglig arbejdsbog, kap 1. afsnit om historiebrug og dens former, s. 3

I alt: s. 23

Kernestof og faglige mål:
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
politiske og sociale revolutioner
demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder

redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 5: Imperialismen og 1 Verdenskrig

I dette tema skal vi arbejde med imperialismen og 1. Verdenskrig. Det betyder, at vi skal undersøge baggrunden for krigen, hvilke særlige kendetegn ved netop denne krig, samt som oplæg til et Mellemkrigs-og 2. Verdenskrigs tema efterfølgende.
Fokus vil være på stormagterne i Europas idé om national storhed via et imperialistisk princip, og alliancer på kryds og tværs dvs. nationalisme begrebet bliver centralt.
Dernæst vil der være spot på netop denne krigs særlige kendetegn i modsætning til tidligere krige, særligt nu hvor industrialiseringen muliggjorde masseproduktion og udvikling af nyt krigsmaterielt.
Vilkårene for de unge soldater i skyttegravene vil også være centralt og deres tro på fædrelandets kald og de barske realiteter på slagmarken.
Som afslutning vil vi undersøge Versailles fredens betingelser og særligt konsekvenser for Tyskland.

Litteratur og materialer:
Thomassen, Birgitte, 1. Verdenskrig (2013), kap 5-6-7-8-12-13. s. 60
kilde: Engelske politikere om optakten til Gallipoli-kampagnen, foråret 1915, hentet fra: https://www.his2rie.dk/kildetekster/1-verdenskrig/tekst-35/, s. 1
Film (uddrag): Første Verdenskrig 1914-1918, https://www.youtube.com/watch?v=t6OGzNYbQz4. s. 1
The cause of World War One! Origins: Rap Battle | WW1 Uncut - BBC, https://www.youtube.com/watch?v=t6OGzNYbQz4, s. 1/2
Musik: The Willy - Nicky Telegrams, https://www.youtube.com/watch?v=V4LYcGSDbsE og Der 1. Weltkrieg (Percussion Version), https://www.youtube.com/watch?v=FuWS6WwNK4U, ialt s. 1/2
Billede af Schlieffenplanen
Kort over fronterne og de forskellige knudepunkter
Film: Berger, Edward, Intet nyt fra vestfronten 2022, s. 3
Film klip: Advanced World War I Tactics with General Melchett, https://www.youtube.com/watch?v=rblfKREj50o, s. 1/2
Film klip: DR.dk, Værdien af et menneskeliv, Slaget ved Verdun og Kammeraterne døde, https://www.dr.dk/skole/historie/udskoling/vaerdien-af-et-menneskeliv#!/ , s. 1/2
Historieportalen, kapitel 5, afsnit: Versaillesfreden og Dolkestødslegenden, s. 1
Kilde: VERSAILLESTRAKTATENS BESTEMMELSER VEDRØRENDE TYSKLANDS FORHOLD. (1919) (UDDRAG), s. 2
Kilde. Clemenceaus tale i Versailles, 7. maj 1919, s. 1/2
Kilde: 3 Grev Brockdorff-Rantzaus svartale, s. 1
Billedekilder der illustrere Dolkestødslegenden, s. 1/2
Sider i alt: ca. 72

Kernestof og formål:
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
politiske og sociale revolutioner
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder.
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 6: Tyskland og 2. Verdenskrig

I dette tema skal vi arbejde med Tyskland efter 1. Verdenskrig og udviklingen af den nazistiske ideologi samt magtovertagelse i landet. Det centrale spørgsmål er hvorledes det lykkedes for nazisterne at overbevise den tyske befolkning at netop denne ideologi skulle være svaret på alle landets problemer.
Derfor skal vi først og fremmest undersøge konsekvenserne af nederlaget efter 1. Verdenskrig samt den økonomiske krise i 30´erne samt hvad nazisme er for en ideologi. Dernæst skal vi kigge på anti-semitismen som et svar på de udfordringer som landet stod overfor.
I denne forbindelse er konsekvenserne af antisemitismen holocaust, hvorfor vi skal kigge nærmere på begrebet folkedrab og hvorledes dette defineres. I den forbindelse undersøger vi forskellige årsagsforklaringer; Var Holocaust en nøje udtænkt plan eller opstod det gradvist som løsning på et problem?
Derudover skal vi undersøge hvem som bliver bødlerne og forskellige teoretiske bud på dette.
Til slut skal vi undersøge konsekvenserne af nazisternes nederlag, og opdagelsen af de uhyrligheder begået under nazismens herredømme, og hvilken betydning det får for det internationale samfund og dermed oprettelsen af FN.

Litteratur og materiale:
Frederiksen, Peter, Ideologiernes kamp, kap 1 (ideologierne; Socialisme, Facisme og nazisme) inkl. kildeuddrag fra ideologierne "fædre", s. 4,5
Filmklip: Europe in the 1920s: AP European History, https://www.youtube.com/watch?v=zU0crkiaBuA
MEIER, JEPPE BÆK,TYSKERNE OG NAZISMEN kap 1, afsnit 1.3´s underafsnit "Den politiske krise, Nazisternes vej til magten og afsnit 1.4. samt Rigsdagsvalg fra 1920-32 (en tabel) s. 6,5
Filmklip: Babylon Berlin afsnit 1,  Volker Kutscher et.al. 2017, s. 1
Film: Who Were The SA/Sturmabteilung? s. 1, https://www.youtube.com/watch?v=G-6I1bnSWyg
Film: 1929 - Babylon-året, 2018, https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=emneord:%20mellemkrigstiden&orderby=title&SearchID=4d59968b-715c-40cd-878d-49ff80c4db11&index=4 , s. 2
Elevernes selvfundne nazistiske propaganda
Sørensen, Jakob og Olesen, Niels Wium, Anden Verdenskrig, kap 5, s. 5
Dansk center for Holocaust og andre folkedrab, Endlösung og Wannsee-konferencen, http://www.holocaust-uddannelse.dk/holocaust/endlosung.asp (årsagsforklaringer blev undersøgt), s. 1
Kilder til kildeøvelse: Görings bemyndigelse til Heydrich, 31. juli 1941, Heydrichs invitation til konferencen, 29. november 1941, Generalguvernør Hans Franks forventninger til Wannsee-konferencen, formuleret i en tale den 16. december 1941, hentet fra http://www.holocaust-uddannelse.dk/kildetekster/wannsee.asp#33 s. 3
DR.dk: https://www.dr.dk/drtv/saeson/nazisternes-vej-til-magten_307897, s. 1
Kilde: FNs Folkedrabskonvention, https://folkedrab.dk/kilder/kilde-fns-folkedrabskonvention-1948, s. 1 1/2
Stantons ti trin mod folkedrab, https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud/stanton-folkedrab-stadier, s. 2
Nürnberglovene, https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-eksklusion/nurnberg-lovene, s. 3
Film (de første 9 min.), https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/kz-lejrenes-befrielse-hitchcocks-glemte-film, s. 1/2
Berlau, Solvej og Thuge, Stine, Vejen til folkedrab, kap 8, 11,13, 14, 18 (kilde 25 og 26), s. 20 1/2
Film: Wanseekonferencen,  Matti Geschonneck 2022, s. 10
Sider i alt: 80,5

Kernestof og faglige mål:
Holocaust og andre folkedrab
politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
politiske og sociale revolutioner
demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv

redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb 7: Vietnam

Dette tema handler om Vietnamkrigen dvs. særlig med fokus på Vietnams rolle i forbindelse med den Kolde krig, hvor USA valgte at gå ind i krigen mellem Nord- og Sydvietnam, for til sidst at ende i direkte kampe med Nordvietnamiesiske styrker. Dette er historien om et af de første store tab for supermagten USA. Trods en overlegen militærkapacitet og uendelige mængder soldater, så lykkedes det for de viatnamesiske soldater at overliste den overlegne fjende.
Vi skal først og fremmest undersøge de tidlige kolonialiseringer dvs. fransk overherredømme. Derefter skal vi undersøge kampen for national selvstændighed, dernæst borgerkrigen mellem Nord og SydVietnam som led i den Kolde krig, hvor det kommunistiske Kina støttede Nord mens USA støttede Syd.
Vi skal undersøge hvorledes indenrigspolitiske vanskeligheder fik den amerikanske præsident til at angribe Vietnam for at få bevilliget militære beføjelser, og for derefter at lyve om det. Derefter skal vi undersøge den voksende modstand i USA imod krigen da dødstallene hos de amerikanske soldater stiger drastisk, og at krigen som den første krig nogensinde blev vist til de aftenkaffedrikkende amerikanere, hvorefter kravet blev tilbagetrækning og opgivelse af en sejr. USA led et udmygende nederlag og krigen står for mange amerikanere som en skamplet i landets historie.

Literatur og materialer:
Bjerre-Poulsen, Niels, Vietnam – den kolde krigs slagmark 1945-1975, kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 11
Alle kilder er fra bogen ovenfor:
Kilde: Phan Boi Chau, "Vågn op, vietnamesere!" (1907)
Kilde: Brev fra Ho Chi Minh til USA's udenrigsminister Robert Lansing (18. juni 1919)
Kilde: Generalguvernør Albert Sarraut taler om kolonimagten Frankrigs opofrelse og pligter (1931)
Kilde: Truman doktrinen
Kilde: Tonkin-resolutionen, godkendt af Kongressen den 10. august 1964
Kilde: Viceudenrigsminister George Ball advarer mod at sende flere tropper til Vietnam, memo (29. juni 1965)
Kilde: Marineinfanterist Jack S. Swender skriver til sin onkel og tante (20. september 1965), s. 74
Filmklip: https://www.dr.dk/studie/historie/optakt-til-krigen, s. 1
Film: Cuba libre - Fra Colombus til Castro, afsnit 6, s. 3
Film: Kubrick, Stanley, Full Metal jacket, 1987, s.10
Filmklip: TRUTH about the Gulf of Tonkin Incident - Forgotten History, https://www.youtube.com/watch?v=-_r1uPWIBLQ, s. 1
Filmklip: Vietnam: Chronicle of a War — CBS News (1981), https://www.youtube.com/watch?v=rTMsOBvPf3c, s. 1
Artikel: Berlingske, https://www.berlingske.dk/internationalt/vietnamkrigen-begyndte-med-en-loegn, s. 1
Filmklip: Rote Armee Fraktion // Bakspejl podcast, https://www.facebook.com/watch/?v=236834831816204, s. 1
Sider i alt: 92

Kernestof og faglige mål:
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
politiske og sociale revolutioner
demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder.

politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg̶
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb 8: Seksualitet, køn og ligestilling

I dette vidunderlige tema skal vi arbejde med sex i historie...det bliver så spændende. I den forbindelse så kommer vi også ind på køn, hvorledes køn bliver opfattet eller en køns-diskurs, og de vidt berømte kønsroller.
Derudover så står der ligestillling, hvilket netop tager udgangspunkt i forståelse af kønnenes forskellige magtpositioner.
Men fokus vil være på seksualiteten og intimiteten i forskellige historiske perioder. Da der endnu ikke mig bekendt findes en undervisningsbog om emnet som behandler perioderne før 1800 tallet, så må vi undervejs finde ud af hvad vi kan sige noget om eller ikke sige noget om dvs. hvad har vi kilder og baggrundsmateriale til.
Jeg tænker:
Det antikke Grækenland
Det antikke Rom
Middelalderen
Renæssancen
Oplysningstiden/Det moderne
Kvindernes kamp for politisk ligestilling i 1800 tallet
Sædernes forfald i begyndelsen af 1900 tallet
Rødstrømpebevægelsen i 1960´erne
Metoo i det 21 århundrede

Litteratur og materiale:
Lund, Christian og Larsen, Brian Dupont, På sporet af historien, Afsnittet om Diskursanalyse, s. 6
Samme ebog som ovenfor: Eksempel | Diskursanalyse af en historisk fremstilling, s. 2
Artikel: Information, Når vi i dag hele tiden siger ’italesættelse’, skyldes det Michel Foucault, 22. april 2022, s.  1
Kilde: Der er et yndigt land, s. 1
Nationalmusset, Erotik på græsk keramik, hentet fra: https://natmus.dk/historisk-viden/verden/middelhavslandene/graekenland/erotik-paa-graesk-keramik/, s. 2
Selvedsted, Rasmus, Sapphos længsel (og kilde: Sapphos digte uddrag), s. 6
Bryld, Carl-Johan, Verden før 1914, kap. 1. afsnit Kvindens stilling, s. 1
Carlsen, Jesper, Romerrigets historie kap. 4, afsnit Far, mor og Børn, s. 3
Film: DR.dk, 100 års seksualundervisning, s. 5
Lund, Allan A., I seng med romerne, s. 8-38, s.10
“Kærlighed og køn. Fra Jomfru Maria til ridderromaner”, side 92-105 i Kristian Jepsen Steg og Thomas Heebøl-Holm: “På sporet af middeladeren” (forlaget Praxis, 2021)
Oversigtsstof: Side 93 + 95-99
Kildemateriale:
Chrétien de Troyes: uddrag af “Løveridderen” (ca. 1160-1190), ibid. side 101-102
Geoffrey Chaucer: uddrag af “Canterbury Tales” (ca. 1387-1400): “Konen fra Bath”, side 103-104
Héloïse: uddrag af brev til Abélard (udateret, før 1142), ibid. s. 104-105
Tysk kærlighedsdigt (o. 1180), ibid s. 105
Billede: “Nådens frue” (o. 1480, oprindelse ikke angivet), ibid. s. 94 (omregnet 3 sider)
15 sider
“Renæssance og Reformation”, side 68-79 i Ulrik Grubb, Knud Helles og Bente Thomsen: “Overblik” (Gyldendal, 2005)
Oversigtsstof: Side 68-79
Illustrationerne side 69 og 70 er sammenlignet med illustrationerne side 60 og 61
12 sider

“Modreformation og religionskrige”, side 90-101 i Ulrik Grubb, Knud Helles og Bente Thomsen: “Overblik” (Gyldendal, 2005)
Oversigtsstof: Side 90-101
Kildemateriale:
Heinrich Kramer og Jacob Sprenger: uddrag af “Heksehammeren”, (Malleus Maleficarum), (Køln, 1486), side 36-41 i John Andersen m.fl: “Hekseprocesser i Europa” (Forlaget Emil, 2008)
Titelbladet til Chr. IIIs Danske Bibel (1550) (omregnet 3 sider)
21 sider
Kildemateriale:
Billede: “Nådens frue” (o. 1480, oprindelse ikke angivet), ibid. s. 94 (omregnet 3 sider) (opgivet under “Kærlighed og køn i middelalderen ovenfor)
Billede: “Dommedag” Michelangelo, færdiggjort 1541, fresko på endevæggen af Det sixtinske Kapel, Vatikanet, Rom. Fra Wikipedia (Wikimedia Commons) (omregnet 3 sider)
Billede: “Den sejrende Maria”, Giovanno Domenico Cerrini, loftsmaleri i kirken Santa Maria della Vittoria, Rom. Fra Wikipedia (Wikimedia Commons) (omregnet 3 sider)
Billede: “Pigen i gyngen” (ca. 1767-68), Jean-Honoré Fragonard. Originaltitel: Les Hasards heureux de l'escarpolette (på dansk: Gyngens lykkelige uheld) Fra Wikipedia (Wikimedia Commons) (omregnet 3 sider)
9 sider (omregnet)

I alt: s. 94

Kernestof og faglige mål:
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder.

redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer