Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Kasper Kragh Andersen
|
Hold
|
2022 id/e (1e id, 2e id, 3e id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Lancier
Chassé
Pas de bas
1.tur
2.tur
3.tur
4.tur
5.tur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ultimate - grundforløb
7 moduler i grundforløbet
Læringsmål:
Tekniske:
• Kunne kaste korrekt udførte baghånds- og forhåndskast, der kan gribes af en medspiller over 10 m. (evt. hammerkast)
• Kunne anvende forskellige gribeformer til gribning i forskellige højder
• (BONUS: kaste til og ramme medspiller, som er i løb + gribe disc i løb)
• Kunne anvende pivotering til at komme fri af en opdækning
Taktiske:
Kunne ”indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer og opnå forståelse for såvel egne som andres roller”:
• Kunne vise spilbarhed: udføre cuts4 og løbe til åbne områder
• Kunne udføre personlig opdækning (BONUS: pres til forhånd, dække udækket side)
• Forstå spillets regler.
• (BONUS: udføre et organiseret angreb (skabe åbne områder for hinanden, stack))
Sociale:
• Kunne gebærde sig efter fairplayprincipperne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bordtennis
Kontra
Serv
Loop
Smash
Prik
Placering ved bordet
Benarbejde
Singlespil
Doublespil
Regler
Teori: Beskrivelse af udvalgte slag og
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Opvarmning til musik
Teori om opvarmning
Fysiologiske effekter, psykologiske effekter, musiktælling, bevægelseskvalitet, øvelsesvalg, generel vs. specifik opvarmning.
Praktisk opvarmning (generel)
Gang/løb, sving/ledopvarmning, styrke, hop/puls, udstræk
Elever skal lave opvarmningsperformance til musik, hvor der er fokus at øvelserne laves i takt til musikkens taktslag. Der er fokus på at bevægelserne laves korrekt og med god kvalitet, så der sikres en opvarmningseffekt og at det ser lækkert ud. Gruppen skal arbejde synkront i alle øvelser.
Aflevering: tre sekvenser filmes og deles med KKA. Desuden udvælges en sekvens, som beskrives grundigt og det tempoet i det valgte musiknummer beskrives.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Spydkast
Teknik: greb, prikkast, stående kast, tilløb fremad og sidelæns, tilløbsrytme, impulsskridt.
Teori: Regler, sikkerhed, kantvinkel, angrebsvinkel, videoanalyse, feedback og feedforward.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Basketball
Praktisk: Ballhandling, højre, venstre, crossover, in and out, mellem benene
tohånds-brystafleveringer, enhånds-pushafleveringer, over hovedet.
Lay-up fra højre og venstre
Stående skud
screeninger, give and go, back door
Spil 4 mod 4 (kønsopdelt)
Teoretisk:
Simple regler (se modul 2)
Skudafvikling
Lay-up
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Step Aerobic
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træningsprojekt og CrossFit
8 ugers træningsprojekt
Test før og efter forløb: biptest (kondital) og
WOD-test består af 3 runder på tid:
14 atomic situps
12 KB-swings
10 gobletsquats
8 push ups
(tid, puls, og selvoplevet intensitet)
Træning i modulerne CrossFit
Selvtræning mindst 1 gang pr. uge konditions-løbetræning
CrossFit
Hvad er CrossFit?
Knædominante bevægelsesformer
Hoftedominante bevægelsesformer
Pres
Træk
WOD forskellige eksempler og tests
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Floorball
Tekniske:
Beherske basale tekniske elementer så som forhånds-baghåndsdribling, pasning, modtagning og trækskud.
Taktiske:
Beherske basale taktiske boldspilselementer så som spilbarhed, placeringsevne m/u bold samt overlap.
Teoretiske:
Kendskab til de mest basale floorballregler, samt kendskab til fokuspunkter i forbindelse med de indlærte tekniske elementer (disciplinspecifik). Kendskab til begrebet ”maksimal iltoptagelse” samt kendskab til, hvorledes denne kan optimeres gennem floorball/intervalarbejde samt intensitetens betydning i forbindelse med træning. Kendskab til udviklingen af overvægt i Danmark og dennes effekt på sundheden. Hertil opnå forståelse for floorballs sundhedsfremmende potentiale.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Jive
Demonstrere viden om musiktælling
- Demonstrere viden om de forskellige faser i et motorisk læringsforløb.
- Følge musikken (Musikforståelse). Gøre et kæmpe nummer ud af at eleverne får rytmeforståelse og virkelig kan følge takten. Variationerne skal kunne udføres i musikkens tempo. (et realistisk mål er 120 BPM)
- Danse grundtrin og variationer både som herre og dame, og have kendskab til “at føre” og “blive ført”.
- Udvise energi gennem dansens udtryk og bevægelseskvalitet (smil og holdning)
- Kende forskellige dansefatninger (to håndsfatning og alm dansefatning). Vi har primært arbejdet med to håndsfatning. og demonstrere viden om hvordan man danser sammen og arbejder med udtryk.
- Udarbejdelse af egen koreografi (sæt variationer sammen, variere opstilling, kanon, partnerskift, eller opfind nye)
- Fremvisning af egen koreografi.
Følgende sekvens skal indgå i jeres optræden
○ (Grundtrin (GT) - New Yorker - GT - Follow spin - GT -(stor) Mølle - GT - Follow under med spark - GT - Tresparks variation - GT - Promenade walk - GT - Omvendt New Yorker - GT - Pass and kick - GT - Follow under.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50868829196",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50868829196",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50868829196"
}