Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Jacob Damgaard, Jakob Gutfelt Overgaard
|
Hold
|
2022 id/p (1p id, 2p id, 3p id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ultimate
OBS: Dette forløb er afviklet i grundforløbet, derfor er der ikke tilknyttet nogle aktiviteter til beskrivelsen.
Faglige mål:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil (…)
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Læringsmål:
Tekniske:
- Kunne kaste korrekt udførte baghånds- og forhåndskast (evt. hammerkast), der kan gribes af en medspiller
- Kunne anvende forskellige gribeformer (høj, mellem og lav) til gribning af forskellige højde kast
- Kunne anvende pivotering til at komme fri af en opdækning
Taktiske:
- Kunne vise spilbarhed: udføre cuts og løbe til åbne områder
- Kunne udføre personlig opdækning af en bestemt spiller
- Forstå spillets regler
Sociale:
- Kunne gebærde sig efter fair play-principperne
Teoristof i forløbet:
Indhold på idraetsportalen.systime.dk
Her er gennemgået øvelserne:
Kaste/gribeøvelser
Tremandsmarkering
Discduel
Præcionskast
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Rytmisk opvarmning og lanciers
Faglige mål i forløbet. Eleverne skal:
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet musik og bevægelse
- Opnå kropsbevidsthed
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- Udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
- Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
- Basale natur- og sundhedsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet
- De for undervisningen relevante digitale redskaber
- De for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
Særligt fokus i forløbet:
- Viden om hvorfor man varmer op.
- Opbygning af opvarmningsprogram til musik, hvor musikken spiller en rolle i forhold til bevægelsen mht. musikkens hastighed og attitude.
- Gruppeudvikling og -fremvisning af opvarmningsprogram til musik med følgende typer af bevægelser: Løb, sving, styrke, hop og udstrækning.
- Brug af skift i musikken til at skifte øvelser.
- Evaluering af eget og andres opvarmningsprogrammer ud fra: Om man blev varm, om bevægelserne var relevante og om musikken passede til bevægelserne både med hensyn til takt, hastighed, attitude og skift af øvelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Crossfit
Faglige mål i forløbet. Eleverne skal:
- Kunne redegøre for centrale begreber indenfor crossfit
- Opnå kropsbevidsthed og god fysisk kapacitet.
- Beherske centrale fysiske færdigheder.
- Udarbejde, gennemføre og evaluere en crossfit WOD.
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
- Basale natur- og sundhedsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet
- De for undervisningen relevante digitale redskaber
Særligt fokus i forløbet:
Viden om hvilke muskler der arbejder under bestemte øvelser.
Eleverne er blevet præsenteret for og har gennemført WODs af typerne: cirkeltræning, RFT, EMOM, AMRAP og chipper.
Arbejdet med øvelser inden for knæled, hofteled, presøvelser, trækøvelser samt gymnastiske øvelser. Herunder bl.a.: Squat, dødløft, bænkpres, pull ups, dips, rows, kettlebell swings, kettlebell skulderpres, turkish get up, sjipning, burpees, atomic sit ups, håndstand, pistol squat og leg raises.
Eleverne har herudover selv planlagt og gennemført en WOD.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Volleyball
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Spydkast
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Floorball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Evolution of Dance (Musik og bevægelse)
Forløb i Kreativ performance-dans
Inspiration fra Evolution of Dance-dansen (episk youtube-hit) af komikeren Judson Laipply.
Se video:
https://www.youtube.com/watch?v=dMH0bHeiRNg
Dansebevægelser og kendte trin fra 70'erne, 80'erne, 90'erne og 10'erne.
Faglige mål
Eleverne skal:
̶ gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for og idrættens discipliner
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: musik og bevægelse (Evolution of Dance)
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
̶ kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
̶ demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Kernestof
̶ aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
̶ aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
̶ aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
̶ de for undervisningen relevante digitale redskaber
̶ de for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
Særlige fokusområder:
Opnå kropsbeherskelse og kropsbevisthed. Udføre hiphop, jive og rock-trin enkeltvis og i en samlet koreografi. Kunne huske og udføre lærerskabte og elevskabte koreografier med bevægelsesudtryk, der viser de forskellige danse-epokers stil og karakteristik inspireret af "Evolution of Dance” fra 70'erne, 80'erne, 90'erne og 00'erne . Kunne udføre koreografierne i overensstemmelse med musikkens udtryk og takt. Kunne analysere musik med brug af taktstreger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Softball
I forløbet arbejder eleverne med softballs forskellige aspekter og regler for at kunne forstå og spille det færdige spil.
Undervejs arbejder eleverne med tekniske færdigheder som kaste og gribe teknik med handske, korrekt batting teknik, bunting, fielding og pitching.
Ligeledes arbejders der med taktiske aspekter (primært for udeholdet) for at låse baser og "oute" indeholdets spillere.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Træningsprojekt og step aerobic
I forløbet arbejder eleverne med aerob træning med fokus på at forbedre deres fysiske kapacitet. Dette sker via egen træning hjemme samt fælles træning bl.a. i form af forskellige intervalløbeforme og lignende samt stepaerobic.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Basketball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Jive (Eksamen)
I forløbet arbejder eleverne med jive som pardans med fokus på nedenstående:
Særlige fokuspunkter
- fysisk kapacitet – udholdenhed og lidt styrke. At kunne gennemføre dans til hele musiknumre uden at bevægelseskvaliteten bliver ringere pga. træthed.
- beherskelse af centrale færdigheder inden for musik og bevægelse:
o Rytmeforståelse (herunder danse i takt til musikken, starte på rigtigt taktslag osv.)
o Bevægelseskvalitet, kropsbevidsthed og koordination. Sørg for at I udfører forskellige trin og variationer med kvalitet og sikkerhed. Fx højde i løft
o Dansens udtryk, dvs. vise det særegne ved jive (hænger sammen med bevægelseskvalitet)
- evnen til at arbejde selvstændigt og indgå i samarbejdsrelationer
o Synkrone bevægelser og samdans. At føre/blive ført, øjenkontakt og flow.
o At kunne planlægge/udarbejde og huske koreografier, herunder forskellige variationer af trin med forskellige sværhedsgrader
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50868833524",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50868833524",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50868833524"
}