Holdet 2022 id/r - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Bo Nørgaard Evers, Jakob Gutfelt Overgaard, Julian Kragh-Maschvitsz, Jørgen Ravn Christiansen, Sarah Malchau
Hold 2022 id/r (1r id, 2r id, 3r id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Opvarmningsprogrammer - musik og bevægelse
Titel 2 Crossfit
Titel 3 Spydkast
Titel 4 Basket
Titel 5 Step Aerobic
Titel 6 Les Lanciers
Titel 7 Step Aerobic
Titel 8 Træningsprojekt - Klassiske og nye idrætter
Titel 9 Jive - Musik og bevægelse
Titel 10 Volleyball - Boldspil

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Opvarmningsprogrammer - musik og bevægelse

Faglige mål i forløbet. Eleverne skal:
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet musik og bevægelse
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
̶ udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
̶ kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
̶ demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.

Særligt fokus i forløbet:
Viden om hvorfor man varmer op.
Afprøvning af teorien i praksis ved basalt forsøg: små tests uden forudgående opvarmning - opvarmning - små tests efter opvarmning. Forsøget bør vise at testresultaterne bliver bedre efter opvarmning.
Opbygning af opvarmningsprogram til musik, hvor musikken spiller en rolle i forhold til bevægelsen mht. musikkens hastighed og attitude/karakter.
Fastslå musikstykkers hastighed ved at måle Beats per minute (BPM) - redskab: www.idraetsmusik.dk.
Gruppeudvikling og -fremvisning af opvarmningsprogram til musik med følgende typer af bevægelser: Løb, sving, styrke, hop og udstrækning.
Brug af skift i musikken til at skifte øvelser.

Evaluering af eget og andres opvarmningsprogrammer ud fra: om man blev varm, om bevægelserne var relevante og om musikken passede til bevægelserne både med hensyn til hastighed, attitude og skift af øvelser.
Fokus på tillidsøvelser, kropsspænding og balance.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Crossfit

- Kunne redegøre for centrale begreber indenfor crossfit
- Opnå kropsbevidsthed og god fysisk kapacitet.
- Beherske centrale fysiske færdigheder.
- Udarbejde, gennemføre og evaluere en crossfit WOD.
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
- Basale natur- og sundhedsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet
- De for undervisningen relevante digitale redskaber


Særligt fokus i forløbet:
Viden om hvilke muskler der arbejder under bestemte øvelser.
Eleverne er blevet præsenteret for og har gennemført WODs af typerne: cirkeltræning, RFT, EMOM, AMRAP og chipper.
Arbejdet med øvelser inden for knæled, hofteled, presøvelser, trækøvelser samt gymnastiske øvelser. Herunder bl.a.: Squat, dødløft, bænkpres, pull ups, dips, rows, kettlebell swings, kettlebell skulderpres, turkish get up, sjipning, burpees, atomic sit ups, håndstand, pistol squat og leg raises.
Eleverne har herudover selv planlagt og gennemført en WOD.
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Basket

Faglige mål
Eleverne skal:
̶ gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil (basketball)
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
̶ aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
̶ aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
̶ de for undervisningen relevante digitale redskaber


Særlige fokuspunkter:
Angreb: Kunne anvende forskellige former for cross-over til at lave et retnings- og temposkift med bolden.
Kunne udføre lay-up, afleveringer og skud teknisk korrekt isoleret og i kampsituation.
Kunne bruge banens dybde og brede.
Forsvar: Kunne individuel forsvarsteknik, mandsopdække og rebounde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Step Aerobic

Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Træningsprojekt - Klassiske og nye idrætter

Faglige mål
Eleverne skal:
̶ gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet klassiske og nye idrætter
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
̶ kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
̶ kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.

Kernestof
̶ aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
̶ aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
̶ grundlæggende principper for træning
̶ basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
̶ de for undervisningen relevante digitale redskaber
̶ de for undervisningen relevante videnskabelige metoder.

Herudover skal undervisningen præsentere eleverne for mulighederne for fysisk aktivitet uden for skoleregi.

Helt grundlæggende skal eleven:
- Kunne udarbejde, gennemføre og evaluere et træningsprogram.
- Kunne forstå den fysiske aktivitet og livsstilens betydning for sundheden
- Kunne reflektere over fagets metode
- Kende til teori omkring principper for aerob træning samt fysiologiske tilpasninger i kroppen som følge af denne.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Træningsrapport 08-10-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 9 Jive - Musik og bevægelse

Faglige mål i forløbet. Eleverne skal:
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet musik og bevægelse
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
̶ kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
̶ demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.

Kernestof:
̶ aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
̶ aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
̶ aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
̶ basale natur- og sundhedsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet
̶ de for undervisningen relevante digitale redskaber
̶ de for undervisningen relevante videnskabelige metoder.


Særligt fokus i forløbet:
Koreografi: Kan eleven opbygge en koregrafi?
Musik: Danser parret/parrene i takt?
Par og føring: Er det herren, der fører? Udstråler parret en enhed? Er der overskud til god øjenkontakt?
Teknik: Kan eleverne de forskellige trin?
Holdning: Rank ryg? Hovedet højt?
Bevægelser: Er der kvalitet i bevægelserne?
Udstråling: Afspejler udstrålingen den festlige/livlige/energiske jive?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 10 Volleyball - Boldspil

F̶aglige mål i dette forløb:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
̶ beherske centrale færdigheder og aktiviteter inden færdighedsområdet boldspil i den udvalgte idrætsdisciplin, volleyball,
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
̶ udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori

Kernestof:
̶ aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
̶ aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
̶ aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
̶ grundlæggende principper for træning
̶ basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner

Fokusområder:
- beherske grundlæggende teknikker i volley, som fingerslag, baggerslag og underhåndsserv, samt udvalgte teknikker på højere niveau: blokade og smash/drive med tilhørende benarbejde/tilløb.
- samarbejdsrelationer/taktiske færdigheder som går på placering og ansvar på banen, herunder opstilling ved angreb og forsvar.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Personlige
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde