Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Connie Holtermann
|
Hold
|
2022 id/s (1s id, 2s id, 3s id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Lanciers
Takt, synkrone bevægelser, kommunikation.
Grundtrin og ture i koreografi.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmning til musik
Planlægning og fremvisning af opvarmningsprogrammer i grupper
Opbygning af opvarmningsprogrammer, samt fokuspunkter ved de forskellige dele.
Musik: tælling af musik, bevæge sig i takt til musikken, passende musik til de forskellige dele af opvarmningsprogrammet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bordtennis (2.halvdel)
Vi manlede 3 moduler med bordtennis fra 1.g.
Teknikker:
- baghånd og forhånd drive
- baghånd og forhånd prik (underskru)
- baghånd serve (i tråd med reglerne)
- forhånd topspin
- forhånd smash
Øvelser for benarbejde:
- butterfly
- Falkenberg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Spydkast
Spydkast med tilløb.
Greb på spydet
Aflevering af spyd uden tilløb
Krydsskridt, impulsskridt og stemskridt
Tilløbet i spydkast
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs Teknik i spydkast - afleveringen , og lav en huskeliste med 4-5 fokuspunkter. Sørg for at du kan forklare og fremvise teknikken i modulet.
-
Se video om forhånd smash. I skal kunne fremvise tekniske fokuspunkter
-
Læs grundigt igennem de Tekniske fokuspunkter i aflevering spydkast. Øv teknikken derhjemme, så I kan fremvise den i modulet.
-
Lav en drejebog til bordtennis. Sørg for at være grundig med at indskrive tekniske fokuspunkter. (I kan læse mere om hvordan man udfylder drejebog her)
-
Læs om krydsskridt, herunder impulsskridt i tilløbet i spydkast, og øv tenkikken hjemme. I skal alle kunne fremvise krydsskridt, hvor man tydeligt ser et impulsskridt som er længere.
-
Læs dokumentet "Øv tilløbet i spydkast", og sæt dig godt ind i de forskellige skridt (nederste figur). I skal alle fremvise tilløbet (uden at kaste på rigtigt), hvor I forklarer tilbageføring, mellemskridt, impulsskridt og stemskridt.
-
Medbring mobiltelefon
-
Kig grundigt igennem egen video af spydksat med tilløb (som I optog i modulet d. 4/9), med henblik på en egenevaluering ud fra tjekskema_spydkast.pdf
-
Video og drejebog
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hiphop
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Træningsprojekt
TP fokus: Aerob kapacitet og forbedring af kondital gennem løb.
Kondital pre og post test: bip-test
Hvordan forbedres aerob kapacitet? Hvordan træne?
Hvilke tilpasninger sker i kroppen ved aerob træning?
I modulerne har der været fokus teori, samt høj intensiv interval træning:
- stjerneløb i makkerpar
- pyramideløb (1-2-3-2-1...1-2-1)
- 10-20-30
- pulsbold
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Træningsprojekt
|
09-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Volley
Fokus:
1. Fingerslag og baggerslag og grundlæggende spilforståelse
2. Opstilling, serve og modtagninger
3. Smash med tilløb
4. Samspil og ansvarsopgaver
5. Forsvar: modtage og blokade
6. Filming af teknikker + spil
7. Drejebog, filming af teknikker for dem der mangler mm.
Vi har spillet med "tilpassede" regler, med formål at få spillet i gang.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Video af volley teknikker
|
06-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Jive
Jive dansens oprindelse og dansens karakter.
Eleverne skal arbejde med egenfærdigheder, og derudover i samarbejde med makker/grupper lave en jive-fremvisning ud fra egen koreografi. Eleverne vurderes ud fra evalueringskriterierne nedenunder.
Evalueringskriterier
I forbindelse med den løbende evaluering, herunder vurderingen af elevernes aktivitetsniveau, anvendes følgende bedømmelseskriterier:
• Fysisk kapacitet – udholdenhed. At kunne gennemføre dansen på højt intensitetsniveau. Dansen skal vare mindst 2 min, men gerne et sangnummer.
• Beherskelse af tekniske elementer og centrale færdigheder i udvalgte idrætsdicipliner inden for de tre færdighedsområder, jf. pkt. 2.1.
· Rytmeforståelse (herunder danse i takt til musikken, starte på rigtigt taktslag osv.)
· Bevægelseskvalitet (teknik), kropsbevidsthed og koordination. Sørg for at I udfører de forskellige trin og variationer med kvalitet og sikkerhed. Fx rank ryg, hovedet højt, på tå, høje knæ, tæt benføring osv.
· Dansens udtryk og stil, dvs. vise det særegne ved jive (hænger sammen med bevægelseskvalitet), fx tyngdepunkt, overkroppen og underkroppens udtryk osv.
• Arbejde selvstændigt og indgå i samarbejdsrelationer
• Synkrone bevægelser og samdans. At føre/blive ført, øjekontakt og flow.
• At kunne planlægge/udarbejde og huske koreografier, herunder forskellige variationer (med forskellige sværhedsgrader)
• Sørg for at der er en indledning og evt. en afslutning
Oversigt over trin og ture:
0. Grundtrin
1. Damen under armen
2. 180 graders drejning
3. Åbne til siderne
4. Damen under x 4
5. Stop’n go
6. Kick ball change
7. Herren skifter hånd
8. American spin
9. Spark
10. Promenade walk + twist
11. Windmill
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Lanciers
Lanciers tur 1-5
Fokus og evalueringskriterier:
Individuelt niveau:
Chasse, sidechasse, 3 chasse i ring, par de bas – alle trin udført med rigtige fod (frem på højre, tilbage på venstre osv.).
sikkerhed i koreografi.
takt. Følge og udfylde musikken.
dansens karakter: ”flow”/ udtrykke dansens ”lethed”, udstråling, holdning, ret ryg, etc.
skal have sko på.
Parniveau:
synkron med makker.
kønsroller (mand der fører, damen bliver ført).
samspil med makker: ordentlig komplement, øjenkontakt, pen dansefatning. Manden skal have fat i damen med mindre dansen tilskriver noget andet.
Gruppeniveau:
synkrone bevægelser.
mestring af koreografi.
gruppehelhed: stå samlet, ensartet dans.
kreativ afslutning.
3.g: Kreativitet i forlængelse af grunddansen, uden at gå på kompromis med de overnævnte punkter.
Der laves en helhedsvurdering på baggrund af de overnævnte punkter, hvor der tages hensyn til undervisningen på de pågældende klassetrin. I 2.g og 3.g forventes 2 omgange i herremøllen, hvor der i 4.tur danses en runde baglæns. 1.g. elever forventes kun 1 omgang i herremøllen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50868839763",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50868839763",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50868839763"
}