Holdet 2022 id/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Connie Holtermann
Hold 2022 id/s (1s id, 2s id, 3s id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Lanciers
Titel 2 Opvarmning til musik
Titel 3 Bordtennis (2.halvdel)
Titel 4 Spydkast
Titel 5 Hiphop
Titel 6 Træningsprojekt
Titel 7 Volley
Titel 8 Jive
Titel 9 Lanciers

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Opvarmning til musik

Planlægning og fremvisning af opvarmningsprogrammer i grupper
Opbygning af opvarmningsprogrammer, samt fokuspunkter ved de forskellige dele.
Musik: tælling af musik, bevæge sig i takt til musikken, passende musik til de forskellige dele af opvarmningsprogrammet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Volley


Fokus:

1. Fingerslag og baggerslag og grundlæggende spilforståelse
2. Opstilling, serve og modtagninger
3. Smash med tilløb
4. Samspil og ansvarsopgaver
5. Forsvar: modtage og blokade
6. Filming af teknikker + spil
7. Drejebog, filming af teknikker for dem der mangler mm.

Vi har spillet med "tilpassede" regler, med formål at få spillet i gang.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Video af volley teknikker 06-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Jive

Jive dansens oprindelse og dansens karakter.
Eleverne skal arbejde med egenfærdigheder, og derudover i samarbejde med makker/grupper lave en jive-fremvisning ud fra egen koreografi. Eleverne vurderes ud fra evalueringskriterierne nedenunder.


Evalueringskriterier
I forbindelse med den løbende evaluering, herunder vurderingen af elevernes aktivitetsniveau, anvendes følgende bedømmelseskriterier:

•    Fysisk kapacitet – udholdenhed. At kunne gennemføre dansen på højt intensitetsniveau. Dansen skal vare mindst 2 min, men gerne et sangnummer.

•    Beherskelse af tekniske elementer og centrale færdigheder i udvalgte idrætsdicipliner inden for de tre færdighedsområder, jf. pkt. 2.1.

·   Rytmeforståelse (herunder danse i takt til musikken, starte på rigtigt taktslag osv.)
·   Bevægelseskvalitet (teknik), kropsbevidsthed og koordination. Sørg for at I udfører de forskellige trin og variationer med kvalitet og sikkerhed. Fx rank ryg, hovedet højt, på tå, høje knæ, tæt benføring osv.
·   Dansens udtryk og stil, dvs. vise det særegne ved jive (hænger sammen med bevægelseskvalitet), fx tyngdepunkt, overkroppen og underkroppens udtryk osv.

•    Arbejde selvstændigt og indgå i samarbejdsrelationer
•    Synkrone bevægelser og samdans. At føre/blive ført, øjekontakt og flow.
•    At kunne planlægge/udarbejde og huske koreografier, herunder forskellige variationer (med forskellige sværhedsgrader)
•    Sørg for at der er en indledning og evt. en afslutning


Oversigt over trin og ture:
0. Grundtrin
1. Damen under armen
2. 180 graders drejning
3. Åbne til siderne
4. Damen under x 4
5.     Stop’n go
6.   Kick ball change
7.  Herren skifter hånd
8.  American spin
9.  Spark
10. Promenade walk + twist
11. Windmill
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Lanciers

Lanciers tur 1-5

Fokus og evalueringskriterier:

Individuelt niveau:
Chasse, sidechasse, 3 chasse i ring, par de bas – alle trin udført med rigtige fod (frem på højre, tilbage på venstre osv.).
sikkerhed i koreografi.
takt. Følge og udfylde musikken.
dansens karakter: ”flow”/ udtrykke dansens ”lethed”, udstråling, holdning, ret ryg, etc.
skal have sko på.

Parniveau:
synkron med makker.
kønsroller (mand der fører, damen bliver ført).
samspil med makker: ordentlig komplement, øjenkontakt,  pen dansefatning. Manden skal have fat i damen med mindre dansen tilskriver noget andet.

Gruppeniveau:
synkrone bevægelser.
mestring af koreografi.
gruppehelhed: stå samlet, ensartet dans.
kreativ afslutning.

3.g: Kreativitet i forlængelse af grunddansen, uden at gå på kompromis med de overnævnte punkter.



Der laves en helhedsvurdering på baggrund af de overnævnte punkter, hvor der tages hensyn til undervisningen på de pågældende klassetrin. I 2.g og 3.g forventes 2 omgange i herremøllen, hvor der i 4.tur danses en runde baglæns. 1.g. elever forventes kun 1 omgang i herremøllen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer